Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• Finskjägare
      Av Finskjägare
      Igår lade jag ut en minkfälla jag for och tittade på den på morgonen och minken hade ätit halva fisken men den hade dragit den utifrån fällan. Har någon bra tips hur man fångar mink?

Edit: när är minken aktiv?
    • seved
      Av seved
      Ett jaktset i Elmax klart för ny ägare.
      Stickkniven har en bladlägnd på 210mm hela är 320mm.  
      Huntern är hela 20mm och bladet 208mm lågnt. 

• seved
      Av seved
      Blev precis klar med min första Cleaner.  Johan Sörberg har gjort rätt många.  Men det här är min första kompletta.  😊

• JaktOscar
      Av JaktOscar
      Hej!
      Har en hund som jag tänkt använda till bl.a. eftersök. Han jagar bra och spårar noga. Vad krävs för att jag ska få använda honom vid trafikolyckor? Vad krävs för att polisen ska anlita mig med hund för eftersök på rådjur, räv eller hjortar?
      Tack för svar och skitjakt!
      /O
    • JaktOscar
      Av JaktOscar
      Hej!
      En kompis wachtelblandis har nu börjat göra utfall mot andra hundar vid både jakt och hemma. De kan leka först men sen så ryter han till och biter. Han har blivit attackerad av andra hundar har jag förstått om det kan ha lyft fram detta beteende. 
      Någon som har tips på hur man kan ta bort detta beteende då han jagar i ett ganska stort lag med mycket hundar. 
      Sen efter skott så vaktar han viltet mot andra hundar då det är hans men det tycker jag inte är så farligt då det bara är att vissla in honom så kommer han. 
      Vad ska vi göra tycker du?
      Skitjakt!!
JaktOscar

Köpa en till hund

Recommended Posts

JaktOscar

Tjena!!

Vi i familjen vill köpa en till hund. Hunden ska användas till jakt på rådjur och hjort. Har varit inne och letat upp lite raser men svårt att bestämma sig. Har ni förslag på någon lämplig ras? 

Vi jagar på ungefär 400ha. 

Skitjakt på er!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Urban

Drever och tax är dom säkraste korten!!

Med tanke på markens storlek skulle jag kolla på tax av bra stam. Lite större mark så vore drever det självklara valet för mig!

Annars är väl någon av de lurviga bassetraserna att alternativ, men generellt är dom mer osäkra alternativ än ovan nämda raser!

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse

Beagle är också ett alternativ.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban
2 hours ago Flintbüchse sa:

Beagle är också ett alternativ.

Av det jag sett av beaglar är det ingen optimal hund på 400 ha

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta
4 hours ago Urban sa:

Annars är väl någon av de lurviga bassetraserna att alternativ, men generellt är dom mer osäkra alternativ än ovan nämda raser!

Jisses, lever den myten kvar än??

Bassetraserna med undantag från hounden då är inte direkt osäkra kort jaktmässigt. Däremot kan de ju vara opassande pga för små marker, att vissa bassetraser är avsevärt mer allrounda än tax/drever/beagle osv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban

Nja....jag skulle nog hävda att drever och tax är säkrare kort än basset generellt!!

Men det är ju bara grundat på min egen jakt, och jag ser ju bara ca 40-50 kortbenta hundar i jakten per år....

Nu är ju inte de jaktliga skillnaderna mellan raserna sådär jättestora, men jag ser ingen egentlig fördel med en basset jämfört med drever tex.... däremot är pälsen till nackdel för de strävhåriga bassetraserna när snön kommer.

Jag kan inte påminna mig att jag sett en drever som inte jagat, det har däremot hänt ett flertal gånger med basset!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
7 hours ago Urban sa:

Vart tycker du en beagel gör sig bäst?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse
3 minutes ago strävhår sa:

det jag lilla jag har sett så börjar det väl runt 6-700 ha om hunden lyckas ta upp i mitten av marken och man inte har gott om passare för jävlar vad den beageln drog på långskjuts alternativt 200 m brett och 4km lång mark där man släpper i ena änden och har skytten i andra änden så han hinner med att svinga bössan :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kallel
10 hours ago Urban sa:

Drever och tax är dom säkraste korten!!

Med tanke på markens storlek skulle jag kolla på tax av bra stam. Lite större mark så vore drever det självklara valet för mig!

Hur hittar man säkra taxar? Är uppvuxen med tax, men har noll koll på uppfödare idag. Tycker det är svårt att sålla, man avlar t ex flitigt på VCh. Letar till nästa år.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban
35 minutes ago strävhår sa:

Det bör jag nog inte uttrycka i skrift!!B)

Men av de få beaglar jag sett som jagar, så brukar det gå Stort!!!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse
7 hours ago Urban sa:

Jofan! Dom kan hämta drevdjur från grannmarkerna också då :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban
8 minutes ago Kallel sa:

Hur hittar man säkra taxar? Är uppvuxen med tax, men har noll koll på uppfödare idag. Tycker det är svårt att sålla, man avlar t ex flitigt på VCh. Letar till nästa år.

Enklast är väl att kolla med avelsrådet , samt ringa runt till taxfolk!

Bör väl inte vara jättesvårt att hitta en kombo där bägge är jaktmeriterade!

Korthår kan du kolla med vandraren eller rovjägaren här på forumet, som båda har kennlar. Strävhår vet jag inte, då tax inte är någon ras jag fastnat för, men Mariebergs kennel har alltid fött upp bra strävhår med mycket jakt.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse
25 minutes ago Flintbüchse sa:

Jofan! Dom kan hämta drevdjur från grannmarkerna också då :P

och trycka över dom till näste granne på andra sidan innan nån reagerar att hunnfan är tillbaka på den egna marken

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren
På 4 augusti 2017 at 11:36 JaktOscar sa:

Tjena!!

Vi i familjen vill köpa en till hund. Hunden ska användas till jakt på rådjur och hjort. Har varit inne och letat upp lite raser men svårt att bestämma sig. Har ni förslag på någon lämplig ras? 

Vi jagar på ungefär 400ha. 

Skitjakt på er!!

Hej Oscar!

Hur har det gått för er? Hur går tankarna? 

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
oinas

Basset fauve kanske??

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Miljöfriend

Titta även på ADB (Alpenländische Dachsbracke). Har drevtider upp till 40 minuter. Också en mycket bra spårhund.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JaktOscar
På 2017-08-28 at 00:13 oinas sa:

Basset fauve kanske??

Inge vidare. Har kollat lite på ADB men blev just omplacerad på jobbet så kan nu inte jobba hemifrån och vet då inte om det är rätt att då skaffa en hund till in i detta. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.