Hoppa till innehåll
Tjörnbon

Tips till Duvjakten

Recommended Posts

Tjörnbon    1 488
Tjörnbon

För 2 veckor sedan blev jag tillfrågad om att hjälpa till med lite skyddsjakt på Duvor!

Jag spanade lite på ett av fälten med vete, det som var mest utsatt och satte mig där Duvorna slog. Vid första sittningen så var det lite sparsamt med duvor (5 stycken) men inte med avlossade skott  5+ med god marginal  kan vi väl säga  :blush: men nu har jag fått ordning på skyttet lite bättre och börjar nu fundera på hur jag ska utveckla jakten lite mer.

Till att börja med jakten över vetefälten men sedan kommer jag nog att fortsätta att decimera stammen över stubben om jag får för bonden dvs jag upptäckte ju att det var riktigt spännande och actionfylld jakt :D.

Jag har läst en del på forumets duvjaktstrådar och fått mycket tips men här hoppas jag att ni vill dela med er av era bästa duvjakts tips av alla slag.

Det blir gärna lite rörigt när man kollar gamla trådar.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
sidelock    2 353
sidelock

Spana efter hur duvorna flyger in och passa under sträcket. Kommer de fram till fältet och ser dina 12 bulvaner där det vanligen är 200 duvor kan de bli misstänksamma. Men ett mindre gäng på väg till matstället brukar de vilja ta en närmre titt på även om de sällan slår för bulvanerna.

Min erfarenhet säger att man kan jaga kråka och trut samtidigt, och duva och kråka samtidigt. Men duvor gillar inte trutbulvaner så duva/trut eller alla tre samtidigt brukar bli skit på duvfronten. Så lite kråkbulvaner bland duvorna kan ev öka skörden lite.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark    733
vildmark

Kolla om du kan ta dem i ett träd i kanten av vetet.. ofta landar de i ett träd i åkerkanten och spanar innan de går ner.. Då får du riktigt lätta skott.. Skjutna fåglar funkar som bulvaner.. Lägg bulvanerna som en hästsko med tån och näbbarna mot vinden.. duvorna landar i öppningen som blir innanför

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon

Det löper en bäck i änden på fälten som duvorna verkar sträcka efter och det är där jag har placerat mig när jag fått duvorna i knät.

Vad gäller bulvaner så finns det endast några traktorspår som skulle kunna funka för det eftersom vetet inte är skördat ännu.

Gärna fler tips på hur man förbättrar oddsen för det!!

Vilka bulvaner använder ni?

Vilket väder och vilka klockslag är hetast, min hittills bästa jakt var i ganska kraftig medvind med solen i ryggen, de såg mig inte och inte heller mina rörelser som jag har förstått att de spanar efter, fina skott när de gick in för landning blev det i varje fall:)

Jag har inget byggt skydd utan kör Moses variant med vassen som skydd och det har varit skapligt även om jag blivit påkommen några gånger när vädret varit lugnare och vassen inte rört sig. Hur gör ni andra?

Vilka hagelskott använder ni? 7:or -9:or ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår

Det kan funka med att sätta bulvanerna på längre pinnar så de kommer över vetet.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon
7 minutes ago strävhår sa:

Det kan funka med att sätta bulvanerna på längre pinnar så de kommer över vetet.

Kul att du tog upp det!

Jag satt precis och dryftade det med brorsan :) Så du tror inte att de blir misstänksamma om det bryter det normala?

Jag tänkte att det hade väl varit riktigt bra med en duvsnurra precis ovanför vetet ^_^

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår
31 minutes ago Tjörnbon sa:

Kul att du tog upp det!

Jag satt precis och dryftade det med brorsan :) Så du tror inte att de blir misstänksamma om det bryter det normala?

Jag tänkte att det hade väl varit riktigt bra med en duvsnurra precis ovanför vetet ^_^

En snurra eller bouncers hade varit smutt, men annars så har jag kört med bulvaner över spannmål flera ggr. Det räcker ju med att de kommer förbi och är nyfiken, så är det försent B)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock    2 353
sidelock

Hagelstorlek, inte jättenoga. Jag väljer 6or om jag kan för att få lite bättre pisk på de större av kråkfåglarna om det blir lite håll men allt från 5-7,5 så känner jag mig klädd för uppdraget.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon
10 hours ago sidelock sa:

Hagelstorlek, inte jättenoga. Jag väljer 6or om jag kan för att få lite bättre pisk på de större av kråkfåglarna om det blir lite håll men allt från 5-7,5 så känner jag mig klädd för uppdraget.

Än så länge så använder jag lite blandat ur skåpet men tids nog så får jag fylla förrådet med ammunition och då blir det väl 7:or gissar jag.

Vi har en del gås på markerna också så jag lägger in 3dje hagelskottet som en 5:a i pumpen , då hamnar det som sista skottet på längst avstånd också :thumbsup:

Idag ska vi grilla på jobblunchen och då tänkte jag bjuda gubbarna på ett mindre smakprov på Baconlindat duvbröst :P hoppas de ska tycka det smakar fågel..^_^

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot    828
culot
49 minutes ago Tjörnbon sa:

Än så länge så använder jag lite blandat ur skåpet men tids nog så får jag fylla förrådet med ammunition och då blir det väl 7:or gissar jag.

Vi har en del gås på markerna också så jag lägger in 3dje hagelskottet som en 5:a i pumpen , då hamnar det som sista skottet på längst avstånd också :thumbsup:

Idag ska vi grilla på jobblunchen och då tänkte jag bjuda gubbarna på ett mindre smakprov på Baconlindat duvbröst :P hoppas de ska tycka det smakar fågel..^_^

Köp några Lättöl till ( i brist på bättre % )  och ta dom precis färdiga, går dom för länge blir dom hårda bollar ( om än goda hårda bollar.) 

/ P

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon
2 hours ago culot sa:

Köp några Lättöl till ( i brist på bättre % )  och ta dom precis färdiga, går dom för länge blir dom hårda bollar ( om än goda hårda bollar.) 

/ P

Sant!

De är godast om man äter dem direkt från gallret och på sin höjd mediumgrillat.

Men om man vill lyxa extra så borde väl ett glas rätt rött smälla högre till dem , eller?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon

Tänkte kolla vad xxl har i duvskal!

Har någon av er provat dem? åsikter??

Jag läste i en tidigare tråd där någon skrev att de flög bäst klockan 09-11 och 14-19 

är det något som ni andra har reflekterat över?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår
3 hours ago Tjörnbon sa:

Psst: testa även utan bacon. Gott.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel    4 475
hs_merkel
28 minutes ago Tjörnbon sa:

Tänkte kolla vad xxl har i duvskal!

Har någon av er provat dem? åsikter??

Jag läste i en tidigare tråd där någon skrev att de flög bäst klockan 09-11 och 14-19 

är det något som ni andra har reflekterat över?

Har dem duvskallen men de blänker. Så använder flockade. Men dem blev bättre efter legat ute i solen en hel sommar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot    828
culot
43 minutes ago Tjörnbon sa:

Sant!

De är godast om man äter dem direkt från gallret och på sin höjd mediumgrillat.

Men om man vill lyxa extra så borde väl ett glas rätt rött smälla högre till dem , eller?

vaa faan är tumme upp emojjerna  ????  

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot    828
culot
33 minutes ago strävhår sa:

Psst: testa även utan bacon. Gott.

Jag litar inte till 100 % på folk som inte äter bacon B)

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot    828
culot
26 minutes ago hs_merkel sa:

Har dem duvskallen men de blänker. Så använder flockade. Men dem blev bättre efter legat ute i solen en hel sommar.

Har Biltema och XXL   Bildemas är Flockade tror jag , ser riktigt bra ut  men båda funkar för mig iaf 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår
44 minutes ago culot sa:

Jag litar inte till 100 % på folk som inte äter bacon B)

En del saker är godast ren.

Viktigast av allt när det kommer till fågel, de ska vara grant grillade.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot    828
culot
9 minutes ago strävhår sa:

En del saker är godast ren.

Viktigast av allt när det kommer till fågel, de ska vara grant grillade.

Ja men du äter väl Bacon ? B)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår
18 minutes ago culot sa:

Ja men du äter väl Bacon ? B)

59043ad97b6b8_3grisarkaffe29-4-00-04-45-918.jpg.0995d2ed28fc1d9ca9264dab2915649a-2.jpg.fd1517e11fa7887fb705747578eb522a.jpg

Självklart. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Droggot    98
Droggot

Jag har XXLs bulvaner köpte dom bara för att ha något att testa på och dom fungerar men som hs_merkel skrev så blänker dom, men jag har inte sett att duvorna skyggar för dom direkt. Jag kan använda dom än idag bara för att få lite fylligare bulvan bild.

Nu har jag skaffat flockade men dom tycker jag har tråkigare färger lite för matta helt enkelt.
Jag har även ett par Bouncers och dom fungerar riktigt bra om det blåser. Jag har fått duvor att landa vid dom fast jag endast har ställt upp dom på vall.
Jag tror att det är rätt viktigt att få till lite rörelse i bulvan bilden. Innan jag skaffade dessa bouncers så flög duvorna bara förbi och spanade in bulvanerna men man kunde ju få dom i skott håll ändå och det räcker ju.
Är nu lite sugen på att skaffa en sån där batteri driven Mojo för att testa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon

Nå nu har även jag några skal från xxl bara att hoppas att de inte är för skinande. 

Behövs det förstärkas i vitfärgen på halsen? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon    1 488
Tjörnbon

Jag hann med en jakt på Söndag eftermiddag också. 

Nu slog duvorna riktigt fint i bulvanbilden och jag sköt som en kratta <_<

3 skott för varje träff ungefär :blush:

6 duvor fick följa med hem tillsammans med ett lite stukat självförtroende,, men det ska nog lagas snart.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calle fille    959
calle fille

Om du sitter inom skotthåll från telefonledningen kan du skjutsa upp någon bulvan med fiskelina på ledningen. Knyt fast linan i bulvan sen kasta över, dra och fäst. Så kan man panga när de är på väg dit också. Har funkat riktigt bra för oss och då har vi bara lassat upp en bulvan. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE