Hoppa till innehåll

Tips till Duvjakten


Tjörnbon

Recommended Posts

Som calle f skriver.....2-3 bulvaner i teleledningen drar grymt bra!!

Bara att sätta sig så man kan skjuta precis när som bromsar upp för att slå!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Tjörnbon sa:

Jag hann med en jakt på Söndag eftermiddag också. 

Nu slog duvorna riktigt fint i bulvanbilden och jag sköt som en kratta <_<

3 skott för varje träff ungefär :blush:

6 duvor fick följa med hem tillsammans med ett lite stukat självförtroende,, men det ska nog lagas snart.. 

  " inom skotthåll " är ofta mkt nära  dvs 25m  och nära är inte alltid bra då  svärmen även är liten , såvida du inte använde skeet borrning 

för då är det nog som du säger :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago culot sa:

  " inom skotthåll " är ofta mkt nära  dvs 25m  och nära är inte alltid bra då  svärmen även är liten , såvida du inte använde skeet borrning 

för då är det nog som du säger :P

Jag har nog haft några dryga håll men det mesta har varit runt 20-25m med Remington mod choke!

Jag har bara en full choke och en modified choke , jag har aldrig tidigare brytt mig om att kolla det så noga är jag rädd:blush:

Den har ju smällt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Tjörnbon sa:

Jag har nog haft några dryga håll men det mesta har varit runt 20-25m med Remington mod choke!

Jag har bara en full choke och en modified choke , jag har aldrig tidigare brytt mig om att kolla det så noga är jag rädd:blush:

Den har ju smällt!!

Svärmen är inte stor alls på 25 meter och ännu mindre på 20 där det borde bli trasor 

av en fullträff 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago culot sa:

Svärmen är inte stor alls på 25 meter och ännu mindre på 20 där det borde bli trasor 

av en fullträff 

Jag gick in på tuben och tittade på några skjutprov med chokerna och såg vad du menar!

Därav har kattungen hemmavid fått några av brösten pga att de trasat sig mer än jag viljat äta, katten däremot blir rund som en Tennisboll :P

Vad använder man för choke till duvor i en Remington 870 12ga om man vill optimera det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tjörnbon sa:

Jag gick in på tuben och tittade på några skjutprov med chokerna och såg vad du menar!

Därav har kattungen hemmavid fått några av brösten pga att de trasat sig mer än jag viljat äta, katten däremot blir rund som en Tennisboll :P

Vad använder man för choke till duvor i en Remington 870 12ga om man vill optimera det?

Jag sätter bulvanerna så att skjutavståndet blir 30m   där jag vill att dom ska slå , den andra sidan på " hästskon'" är på 35m 

Lasermätare är perfekt , obs nu är det med mod choke . ska du skjuta på 20-25m  skaffa en skeet choke eller IC, men 20m är för nära ändå

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago culot sa:

Jag sätter bulvanerna så att skjutavståndet blir 30m   där jag vill att dom ska slå , den andra sidan på " hästskon'" är på 35m 

Lasermätare är perfekt , obs nu är det med mod choke . ska du skjuta på 20-25m  skaffa en skeet choke eller IC, men 20m är för nära ändå

/ P

Tack för tipsen!:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Tjörnbon sa:

Tack för tipsen!:)

 

Ett tips är att ta med dig lasermätare eller måttband till sskjutbanan och besök  Skjutplåten för hagel , mät sedan upp 20 resp 25 meter 

och skjut  ( skyddsglas på )   rita gärna en duvfigur på en A4 .... Du kommer snart inse att 20-25 uppmätta meter inte behöver några hårda borrningar.

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var på duvjakt i går ,  och ang blanka eller Flockade skal så körde jag med lika många av varje  och det funkade.

Men fick jag välja så köpte jag Biltemas Flockade , sen en duvkarusell  för även om jag sköt mest igår så hade lite rörelse

vart bra .... De andra skyttarna använde duvsnurror men det funkade inte på de fälten..

/ P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag satt ute vid vetet igår!

Duvjakten har nästan tagit över Bockpremiären helt så jag har inte lyckats fälla någon bock ännu:blink:

Det fanns skapligt med fågel och de satte sig fint mellan xxls skal också.

Riktigt kul jakt med mycket action :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago culot sa:

Jag var på duvjakt i går ,  och ang blanka eller Flockade skal så körde jag med lika många av varje  och det funkade.

Men fick jag välja så köpte jag Biltemas Flockade , sen en duvkarusell  för även om jag sköt mest igår så hade lite rörelse

vart bra .... De andra skyttarna använde duvsnurror men det funkade inte på de fälten..

/ P 

Gårdagens duväventyr bevisade att platsen är överordnad bulvanutrustning. 

Jag satt troligen för nära höga träd vilket gjorde att duvorna inte ville landa i min bulvanbild. De fick cirkla ordentligt i den kraftiga vind. Och så satte de sig utanför bulvanbilden. Trots duvmagnet, snurra och flapper. Jag skulle packat ihop och bytt ställe om jag inte hade Junior med mig. Sen har jag märkt att ju mer prylar man riggar upp desto mer tenderar man att sitta kvar på ssämre ställen och hoppas på att det ska bli bättre.... 

Man lär sig saker hela tiden.  Måsarna, som jag tror behärskar vind bättre, kom in fint i bulvanbilden. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag en fråga angående duvorna igen!!

Bonden på ena marken som jag skyddsjagat på har tröskat vetet nu men vill fortfarande att jag minskar ner duvor,gäss, kråkor och skator.

Efter att vetet är tröskat , kommer duvorna främst hålla sig på vetefältet eller tar de sig hellre vidare till havrefälten som ligger intill??

Brukar jakten bli mycket sämre på stubben överlag eller är det tvärtom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaga på stubben. Det funkar utmärkt speciellt om det är nytröskat. 

Men starta alltid jakten med rekognosering var duvorna flyger. Står man med kikare en 30 minuter på marken så är det ofta uppenbart var duvornas flyglinjer går. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att även den andra bonden börjat tröska vete nu så det blir väl snart dags att prova en stubbsittning ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago strävhår sa:

Vete slår havre.

Jo jag tycker jag har märkt det under tiden det mognade men jag visste inte om det berodde på mognadsgraden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...