Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tunga kulor i moderat hastighet

Featured Replies

Publicerat
31 minutes ago Mad Mike sa:

I klass 1 har jag 260Rem där jag skjuter 140gr Ball Tip och 308win som skjuts med 178gr A-Max.

/Mike

Använder du 178gr A-Max på älg och kron också? Om så, hur tycker du kulan funkar på dessa lite större djur?

• Svar 54
  • Visningar 8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Genomskottet är jag inte så kåt på, men moderat fart och tung kula tror jag numera benhårt på efter en ökenvandring i fartens och joulens falska land.  Min drilling i 8X57IR ligger precis över gr

• Va f-n - på grannforat hade denna tråd varit låst nu

• "Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden" (Matteus 5:5) 

Publicerat

Är lite inne på att gå från 170grs SST till 220grs GK i 8x57:an - inte supertungt men ändå en kula i övre registret för kalibern. Borde kunna få ut runt 720-730m/s med min 50cm pipa. 

Mvh Joacim 

Publicerat
7 hours ago Holz sa:

Använder du 178gr A-Max på älg och kron också? Om så, hur tycker du kulan funkar på dessa lite större djur?

Japp används till all klass1 jakt, men denna bössan används bara vid lugna jaktformer där skottplacering är prio. 

Således kan jag inte uttala mig om hur kulan fungerar vid träff i bogblad eller grova ben.

/Mike

Publicerat

Min egen erfarenhet vad gäller till vilt fällt med klass I-kalibrar sträcker sig till 6,5X55 (överlägset flest men då framförallt rådjur), 7X65R, 8X57J, 338WM och 9,3X57. Tung och långsam med blötare kula, snabb med hårdare är mitt modus operandi numera. Jag kan inte klaga på någondera effekt mer än att jag tyckt att 6,5X55 varit en smula effektlös på större älgoxe. En oxe gick vidare till passgrannen efter bra markering och skottplacering i öppen skjutgata. Kulan hade gått in och svampat upp efter någon dm. Vet ej vad det var för kula men någon el cheapo blyspets (lånebössa och låneammo). En 11-taggare fick fyra smällar innan han behagade markera och tippa efter 120-130 meters flyktsträcka. Visade sig att det var fyra bra träffar med gamla stålmantlade 10,1 grams Alaska. Styckmäster gnällde men jag tar hellre köttförstöring än eftersök. För kortare håll tycker jag att 9,3X57 är en förträfflig kaliber. Trevlig rekyl och bra effekt utan alltför mycket köttförstöring. 338WM ger bra med oomph! i målet men sparkar och är avhängig en bra kula för att inte klafsa till det. Swift A-frame har bra egenskaper i denna kaliber i mitt tycke..