Publicerat December 4, 20178 yr 31 minutes ago Mad Mike sa: I klass 1 har jag 260Rem där jag skjuter 140gr Ball Tip och 308win som skjuts med 178gr A-Max. /Mike Använder du 178gr A-Max på älg och kron också? Om så, hur tycker du kulan funkar på dessa lite större djur?
Publicerat December 4, 20178 yr Är lite inne på att gå från 170grs SST till 220grs GK i 8x57:an - inte supertungt men ändå en kula i övre registret för kalibern. Borde kunna få ut runt 720-730m/s med min 50cm pipa. Mvh Joacim
Publicerat December 5, 20178 yr 7 hours ago Holz sa: Använder du 178gr A-Max på älg och kron också? Om så, hur tycker du kulan funkar på dessa lite större djur? Japp används till all klass1 jakt, men denna bössan används bara vid lugna jaktformer där skottplacering är prio. Således kan jag inte uttala mig om hur kulan fungerar vid träff i bogblad eller grova ben. /Mike
Publicerat December 5, 20178 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Mad Mike sa: Japp används till all klass1 jakt, men denna bössan används bara vid lugna jaktformer där skottplacering är prio. Således kan jag inte uttala mig om hur kulan fungerar vid träff i bogblad eller grova ben. /Mike Jag har förvånats några gånger över hur snällt 178orna expanderat när jag satt den direkt i bog - flyktsträckan blir kort och spåret att följa tydligt! Brukar kosta ett halvt slag, ibland ett helt men ytterst sällan båda bogarna vilket Oryx från Norma åstadkommer ur både 308a och 30-06. Mina kompisar sätter alltid kulan där... Men så åkte mina gamla 178or iväg i lugnt mak. Lite dryg 730m/s. Senaste exemplen där jag la en hind och en smalhind, efter att jag gasat upp 178orna i närmare 790m/s så la sig hinden på stället, och smalhinden som vände upp likaså efter en träff snett in genom stickhålet. Kostade ett halvt slag i slakten utan att mellangärdet var skadat. Är alltid nojig över splitter men har faktiskt inte sett några skärvor sticka iväg och undersöker alltid den saken noga när jag tar ur. Empiriskt underlag eller ej så har jag nog fällt närmare 60 - 70 dov med kulan hittills sedan jag började att ladda själv, och några grisar. Hittills har jag inte saknat någon effekt i viltet. För det mesta har jag gott om tid på mig och finlirar in kulan i bakkant av bog, med fullgod effekt. Sammalika vid skott i hals/ tjockhals. De dov jag fällt med Normas 150grains BST har sett betydligt slafsigare ut varför jag slutat jaga helt med den kulan (och Oryx ska vi inte tala om). Smaken är som baken... /M
Publicerat December 9, 20178 yr Min egen erfarenhet vad gäller till vilt fällt med klass I-kalibrar sträcker sig till 6,5X55 (överlägset flest men då framförallt rådjur), 7X65R, 8X57J, 338WM och 9,3X57. Tung och långsam med blötare kula, snabb med hårdare är mitt modus operandi numera. Jag kan inte klaga på någondera effekt mer än att jag tyckt att 6,5X55 varit en smula effektlös på större älgoxe. En oxe gick vidare till passgrannen efter bra markering och skottplacering i öppen skjutgata. Kulan hade gått in och svampat upp efter någon dm. Vet ej vad det var för kula men någon el cheapo blyspets (lånebössa och låneammo). En 11-taggare fick fyra smällar innan han behagade markera och tippa efter 120-130 meters flyktsträcka. Visade sig att det var fyra bra träffar med gamla stålmantlade 10,1 grams Alaska. Styckmäster gnällde men jag tar hellre köttförstöring än eftersök. För kortare håll tycker jag att 9,3X57 är en förträfflig kaliber. Trevlig rekyl och bra effekt utan alltför mycket köttförstöring. 338WM ger bra med oomph! i målet men sparkar och är avhängig en bra kula för att inte klafsa till det. Swift A-frame har bra egenskaper i denna kaliber i mitt tycke..