Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rulle, vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Önskar få lite tips på vad man kan göra med rullen? Jag är inte så glad i att mala en ned en massa kött utan gillar att förfina alla detaljer. Vad brukar ni göra med rullen från klövvilt?

Har sett ett recept där man kan göra egen bresaola, funderar på att prova det. Men vore roligt med fler tips, recept och uppslag.

Publicerat

Tjälknöl. 

Publicerat

Fungerar riktigt bra i röken också. 

Publicerat

Har gjort chili med lyckat resultat.

Publicerat

Håller med Strävis, tjälknöl är gott. Röka går alltid:)

Publicerat

Salta, torka, skiva tunt och ät som den är med en öl till. Rullen är en alldeles för fin bit för att hugga ner till småbitar och koka sönder. Den är rätt seg men en ren och fin köttbit utan hinnor och senor. Lite av en personlig favorit faktiskt

Publicerat

59a115dae9e55_Foto2016-07-09230938.jpg.e0522871d13616fd9cd8ce440da3abdb.jpg

Publicerat

Tjälknöl

Publicerat
  • Författare
12 hours ago strävhår sa:

Tjälknöl. 

Klassiker, hade jag helt glömt och inte käkat på flera år. Det får det bli någon dag. Redan hungrig.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Hgren sa:

Salta, torka, skiva tunt och ät som den är med en öl till. Rullen är en alldeles för fin bit för att hugga ner till småbitar och koka sönder. Den är rätt seg men en ren och fin köttbit utan hinnor och senor. Lite av en personlig favorit faktiskt

Har du något "recept"? 

Jag såg att bresaolan tar 2-3 månader. Kanske får bli en saltrulle i stället. Gott på mackan.

Tack för tipsen.

Publicerat
2 hours ago xwing1976 sa:

Har du något "recept"? 

Jag såg att bresaolan tar 2-3 månader. Kanske får bli en saltrulle i stället. Gott på mackan.

Tack för tipsen.

Skär rullen på längden i 1.5cm skivor. Dela på mitten på längden om det är älg annars blir de för breda och viker sig. Lägg i kall 6-7% saltlag (ex 0,6 dl salt och 1 msk socker  till 1 liter vatten) i kylen i 3 dygn. Rör om en gång om dagen så att bitarna blir jämngrå runt om.

Häll av i durkslag och låt rinna av ordentligt.

Jag använder najtråd som jag klipper i snuttar,  kokar och sedan formar till  S-krokar till att hänga köttet på. Häng på ventilerat, flugfritt, lagom varmt ställe. Sen är det bara att vänta. 

Se till att alla kärl är rena och använd handskar vid hantering.

Går att torka i ugn på låg temp eller bygg en billtong dryer (köttork). FInns mängder av varianter om du googlar. Alltifrån en flyttkartong med blompinnar igenom och lampa för att få fukten att stiga till en mer seriös med fläkt.

https://www.sa-austin.com/make-biltong-box.html

Publicerat
16 hours ago Hgren sa:

Ser det mer som att tillaga något gudomligt gott snarare än att koka sönder. :)

Dock föredrar jag egentligen högrevet till grytor, men men...