Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Here we go again - ljuddämpare.

Featured Replies

Publicerat

Frontmonterade dämpare - en tämligen begränsad om än snårig djungel

Har börjat kika efter en frontmonterad dämpare som ska täcka i vart fall min 8x57JS behov (ska passa ihop med Blaser R8 öppna RM) - kanske om den är bra att den även ska få sitta på 300:an när den anländer.

På instgram blev jag direkt avrådd att köpa en Aimzonic Triton predator av ett par stycken som inte alks tyckte att den levde upp till vad en dämpare ska.

Så då har jag börjat kika lite mot Ase Utra och RCC Fxx (görs dessa ens längre? Hittar inga Frontmonterade på hemsidan) samt Jaki (som nog faller på att fungera ihop med öppna RM av Blasertyp) 

Så vad tycler expertisen?

Mvh Joacim 

Publicerat

Du är nog rätt begränsad i val med de kriterierna, ase utras sl5a är smidig och inte för tjock. Havana 175an från v-mac är grymt slank och smidig med öppna rm men bygger 1,5cm bak över pipan. 

Ring Janne på ljuddämpare.nu (astrosweden) så får du råd och hittar rätt. 

Publicerat

Ase Utra SLi-modellerna är trevliga. De är lättare än de äldre modellerna men verkar fungera lika väl. Jag har en SL5i (6,5x55) och en SL7i (.358 Win). Båda är bra, och om man måste ha en frontmonterad måste man väl. Men om man ska vara värst är det nog Jaki Sniper som gäller. Den dämpar ordentligt!

Själv ångrar jag just SL7:an en smula (teleskopdämpare hade varit trevlig) men jag kan inte klaga då den lär kunna bli arvegods om 40 år eller nåt. :)

Förresten gör Roger på RCC säkert en frontmonterad åt dig om du bara frågar honom om det, även om han inte listar sådana på hemsidan.

Publicerat
28 minutes ago MarkusR sa:

Du är nog rätt begränsad i val med de kriterierna, ase utras sl5a är smidig och inte för tjock. Havana 175an från v-mac är grymt slank och smidig med öppna rm men bygger 1,5cm bak över pipan. 

Ring Janne på ljuddämpare.nu (astrosweden) så får du råd och hittar rätt. 

Havana'n bygger totalt 40 mm bakåt på pipan med gängans längd

Publicerat
23 minutes ago LGH sa:

Förresten gör Roger på RCC säkert en frontmonterad åt dig om du bara frågar honom om det, även om han inte listar sådana på hemsidan.

När var du i kontakt med honom senast? Han har tidigare gjort "det mesta" åt folk inklusive mig, men i år när jag pratat med honom har det varit andra tongångar. Tror han föredrar att sälja standarddämpare genom etablerade kanaler numera. Men fråga skadar förstås inte.

Publicerat
  • Författare
47 minutes ago oordning sa:

Den där är garanterat för grov för att kunna köra tillsammans med Blaser R8 öppna riktmedel. Men tack för tipset och priset var ju klart attraktivt :thumbsup:

Mvh Joacim 

Publicerat

Jag tycker Ase Utra är några otympliga järnklumpar. Dom tål mycket stryk och dämpar bra i förhållande till storleken. Jag och Ase Utras gängor är inte kompisar.
Kommunikationen från Roger på RCC är som att sjunga duett med en dövstum.
Aim sonic's dämpare är väl hyffsat trevliga- men jag vill inte ha en.

Vettigaste lösning på smidig dämpare som dämpar bra är utan tvekan VMAC Havana eller Stalons nya Victor ( men den rekommenderas max att användas på .308) Jag har ett par stycken på ingång: Ska testa en själv.

Ska du ha den på 8X57 blir det en Compact isf.

Publicerat
  • Författare
30 minutes ago LGH sa:

Ase Utra SLi-modellerna är trevliga. De är lättare än de äldre modellerna men verkar fungera lika väl. Jag har en SL5i (6,5x55) och en SL7i (.358 Win). Båda är bra, och om man måste ha en frontmonterad måste man väl. Men om man ska vara värst är det nog Jaki Sniper som gäller. Den dämpar ordentligt!

Måste och måste, tänkte väll mest att det hade varit trevligt med vettiga öppna riktmedel som "back-up" på en drev och eventuell framtida hundförarbössa.

30 minutes ago LGH sa:

Själv ångrar jag just SL7:an en smula (teleskopdämpare hade varit trevlig) men jag kan inte klaga då den lär kunna bli arvegods om 40 år eller nåt. :)

Sitter ju en teleskop RCC T41 på nu, men som sagt var. Öppna RM hade varit smutt. Alternativet är klart ett vettigt "lingon-sikte" som man nog kan hitta vettigt för samma pengar som en OK dämpare och då kan man köra vidare på teleskåpdämp. 

30 minutes ago LGH sa:

Har hört från fler håll previs det som Exabit nämner, att Roger blivit kortare i tonen och gärna hänvisar folk vidare till sina återförsäljare istället för att lösa problemen själv (vilket han alltid gjorde förr). 

Men jag ska givetvis kontakta denna underbara människa, för det kan ingen ta ifrån Roger - han är en fantastisk person som hjälpt mig med mycket förr.

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Dansken sa:

Jag tycker Ase Utra är några otympliga järnklumpar. Dom tål mycket stryk och dämpar bra i förhållande till storleken. Jag och Ase Utras gängor är inte kompisar.

Ja det är ju några beskedliga gram som hängs fram på pipan, inte snack om annat. Vettigt komplement om man inte hinner få upp stickkniven med - en Ase SL mellan ögonen sänker grisen på plats ;)

Kommunikationen från Roger på RCC är som att sjunga duett med en dövstum.

Har som sagt hört en del under typ sista året - trist när en så bra man och firma går en slikt öde till mötes :(

Aim sonic's dämpare är väl hyffsat trevliga- men jag vill inte ha en.

Som sagt var så har jag blivit varnad av i vart fall två signaturer på Instagram att deras Predator inte dämpar något vidare - men snygg det är den.

Vettigaste lösning på smidig dämpare som dämpar bra är utan tvekan VMAC Havana

Ja den verkar rar och folk verkar nöjda - så jävla fult bara att behöva sätta kornrampen 40mm från mynningen :rolleyes:

eller Stalins nya Victor ( men den rekommenderas max att användas på .308) Jag har ett par stycken på ingång: Ska testa en själv.

Ska du ha den på 8X57 blir det en Compact isf.

Det är väll "teleskåp-djävlar" båda två? :ph34r:

Mvh Joacim 

Publicerat

Jag har satt en havana 175 på dotterns 8x57a som Dansken förtjänstfullt gängat åt mig. Det är trots allt ingen enorm hylsvolym så den dämpar faktiskt riktigt bra. (Jag jämför med hausken kd155an jag har på 338-06Ai.)

Ase utras sl5a har jag på långhållsbössan, precis som Dansken skriver är det en liten men tung klump som tål massor av stryk, mer för skytte än jakt. 

Publicerat
  • Författare

Tack Markus för den redogörelsen :thumbsup: 

Om vi slänger in ytterliggare en kandidat - som visserligen har ett par år på nacken, men den fyller kriterierna iallafall.

A-tec CMM-4 

Mvh Joacim 

Publicerat

Dom brukar "bita fast" i gängan i midjan och spelar inte i samma liga som dom andra 2.

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago Mad Mike sa:

Jag har haft en a-tec cmm-4 jag har ett knippe ase-utra och har en hausken jd 151.

Mina tankar är som följer.

avser man att skjuta mycket med dämparen så ska man tveklöst köpa en helståldämp, jag har egen erfarenhet av att slita ut en aludämp och i det fallet var det just en a-tec cmm-4.

Testar man skottställningen en gång per år och sedan bara jagar ska man tveklöst ha en aludämp.

Jag börjar gå mer och mer åt det hållet - dvs skottställning/kontrollskott ett par tre gånger om året + en till 2 gånger älgbana och kanske ett par vändor med "nöjesskytte" på typ 2-300m om året. Säg att jag nuförtiden lägger maximalt 300 övningsskott och ett 20-tal jaktskott om året. Det borde väll även en Aludämp palla? 

Vidare så är det svårt att hitta en dämpare som är tystare än ase-utra,visst finns det några stycken men ifråga om slitstyrka och dämpningseffekt så spelar ase i den absoluta topppen men till en kostnad-vikten på dämparen.

Ja det jag har testat med Ase Utra (har skjutit något jaktskott med @Frågande och vetande Sako A7 med en slik) har varit idel positivt. Hur funkade "bore-lock" systemet? Du hade väll en slik till din 30-06AI? 

Min Hausken är jättebra som jaktdämpare då den knappt väger något men ase dämpar bättre.

Så att hitta den ideala dämparen blir svårt,som med så mycket annat så kommer du behöva välja vilka egenskaper som är viktigast för dig.

/Mike

De viktigaste egenskaperna för mig är

1. Att kunna använda den tillsammans med Blasers öppna

2. Ska dämpa "så bra som möjligt"

3. Får gärna döda rekylen så mycket som möjligt för en kärring som mig

4. Ska kunna användas även på 300WM

Tror att det är Ase Utra SL6i som gäller - eller?

Mvh Joacim 

Publicerat

Liten dämpare... Effektiv dämpning av knall och rekyl erfordras... 300WM
Hmmm....
Glöm inte att kapa pipan så mycket det går  :wacko:
Då är framgången given

Publicerat

Vad som funkar med blasers öppna riktmedel får dansken svara på ty jag har aldrig och kommer aldrig äga någon:sick:

Vad det gäller aludämpare och skytte så visst funkar det men man ska ha klart för sig att dom inte svara bra mot att varmskjutas-ju varmare dom blir ju hårdare slits dom för varje skott som lossas.

Ljuddämpare konstueras för att hantera en viss volym av gaser, i ditt fall gäller det att välja en dämp som är tillräckligt stor för att klara av en 300wm och återigen så har jag ingen aning om hur det korrelerar med de öppna på en blaser.

/Mike

Publicerat

IMG_20150807_232409.thumb.jpg.7f205fa377aa90ba9efcbb8ac86e8430.jpg

Blasers riktmedel är höga. Sväljer rätt bra. Men ska du ha fri sikt så är de 44mm som gäller. Mitt råd är en custom från RCC i kolfiber. 

Publicerat

nackdelen med frontmonterade dämpare är att de blir så långt. Jag hade både en rcc F45 på en 8x57 och en Jaki Forest på en 9,3x62. Båda funkade utmärkt. Jaki dämparen var lite väl tung kan jag tycka. Ett alternativ kan ju vara stalons fiberkorn tillsammans med ett bakre siktblad? Det har jag själv monterat på min nuvarande 9,3x62 pipa.

IMG_0425.JPG

Publicerat

Detta är hur nuvarande uppsättning kommer se ut när det bakre monteras på plats. Rcc s50hunter dämpare. 

IMG_0301.JPG

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha allesammans, nu har jag lite att fundera över på jobbet idag -_-

Mvh Joacim 

Publicerat

Ska du ha den på 300wm med så är de stål som gäller ase-utra,jaki. Annars aim-zonic predator. Den håller. 

IMG_20160210_204435.thumb.jpg.6321a8f4a2ee1edad6e1a4cc2dc288ea.jpg

S

Publicerat
10 hours ago hs_merkel sa:

IMG_20150807_232409.thumb.jpg.7f205fa377aa90ba9efcbb8ac86e8430.jpg

Blasers riktmedel är höga. Sväljer rätt bra. Men ska du ha fri sikt så är de 44mm som gäller. Mitt råd är en custom från RCC i kolfiber. 

Sådär ser de ut på min Sauer 303 8x57 å Hva 146 9,3x57 också fast med en smäcker Havana 175 istället. :) Jag störs inte av längden på Havanan å tycker den dämpar ljudet tillräckligt för att kunna skjuta utan hörselskydd de ytterst få gånger jag gör det. Rekylblrttagnimgen imponerar mig mest med cigarren... :)

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago hs_merkel sa:

Ska du ha den på 300wm med så är de stål som gäller ase-utra,jaki. Annars aim-zonic predator. Den håller. 

IMG_20160210_204435.thumb.jpg.6321a8f4a2ee1edad6e1a4cc2dc288ea.jpg

S

Det lutar mer och mer åt Ase-utra. 

Aim-zonic predator har jag som sagt blivit avrådd från att köpa då den dämpar för jäklar dåligt enligt utsago. 

Jaki känns för jäklar stort och klumpigt :sweat:

Mvh Joacim