Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Here we go again - ljuddämpare.

Featured Replies

Publicerat

Jag sökte de du söker. Provade Ase-utra. Pipan skulle nog ner till 37cm för att få balans i den? Predatorn störde jag mig på ljudet när ventilen släppte. Men jäklar vad rekyl den svalde. Sen lämnade jag frontmonterade. Blev stalon med öppna bakom. Och bytte  foten till recknagel så sjusterar jag höjden där med bladen istället. Funkar ut till 50m ca.

Hade jag valt idag, max kapat en smal dämpare max 40mm som bygger ända in till stocken och aimpoint.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Jag sökte de du söker. Provade Ase-utra. Pipan skulle nog ner till 37cm för att få balans i den? Predatorn störde jag mig på ljudet när ventilen släppte. Men jäklar vad rekyl den svalde. Sen lämnade jag frontmonterade. Blev stalon med öppna bakom. Och bytte  foten till recknagel så sjusterar jag höjden där med bladen istället. Funkar ut till 50m ca.

Hade jag valt idag, max kapat en smal dämpare max 40mm som bygger ända in till stocken och aimpoint.

Ska fundera en extra vända på teleskop och Aimpoint - det kan nog vara "the shit" vid närmre eftertanke då 300:an har 62cm pipa och en 400g (?) Ase som kronan på verket kanske kan göra den helt obärbar.

Mvh Joacim 

Publicerat

Jag gjorde ett väldigt oventenskapligt test åt dig och hänge en rulle silvertejp längst fram på pipan (~500gr) och den blir ju markant framtung men ändå inte så illa tyckte jag spontant. Tyngdpunkten ren bössa ligger ~4cm framför främre lådskruven och med 500gr ute vid ca 60cm så hamnade tyngdpunkten ~ 12 cm framför främre lådskruven. Har du en kikare på blir det ju lite längre bak.

Det blir dock ett stabbigt paket att bära (byssen väger 4050gr ren) men några extra skedar gröt så B) 

Publicerat
  • Författare
55 minutes ago TekDr sa:

Jag gjorde ett väldigt oventenskapligt test åt dig och hänge en rulle silvertejp längst fram på pipan (~500gr) och den blir ju markant framtung men ändå inte så illa tyckte jag spontant. Tyngdpunkten ren bössa ligger ~4cm framför främre lådskruven och med 500gr ute vid ca 60cm så hamnade tyngdpunkten ~ 12 cm framför främre lådskruven. Har du en kikare på blir det ju lite längre bak.

Det blir dock ett stabbigt paket att bära (byssen väger 4050gr ren) men några extra skedar gröt så B) 

Tack så mycket för det - funderingarna fortsätter :ph34r:

Mvh Joacim 

Publicerat

Blir den väldigt framtung så den vill tippa bakåt när du har den på axeln kan du ju sätta ett rembygelfäste på pipan så den bärpunkten kommer högre upp. Då borde den bli mindre benägen att halka bakåt och sticker inte heller upp så mycket.

Jag har ju gått med hund med bössan i fråga och med ren pipa upplevde jag aldrig den som så störande lång eller tung för den delen.

Publicerat
4 hours ago hs_merkel sa:

Har aimpoint på min 9.3x62. Mina öppna riktmedel är tänkt till den dagen aimpointen lägger av under jakt. Är ju trots allt nått som kan gå sönder och då lär det ju göra de :lol:

Publicerat
43 minutes ago Ante. sa:

Har aimpoint på min 9.3x62. Mina öppna riktmedel är tänkt till den dagen aimpointen lägger av under jakt. Är ju trots allt nått som kan gå sönder och då lär det ju göra de :lol:

Då går de inte med de runket som sitter där. Har bytt stalons riktmedel 3 gånger. 

S

Publicerat
  • Författare

Är på G att nå en affär med min kompis MT på ett Aimpoint 9000L 2MOA - om det går i lås så blir det teleskopdämpare - vad bör man satsa på där som funkar både för 8x57js och 300wm? 

Mvh Joacim 

Publicerat
11 minutes ago Joacim sa:

Är på G att nå en affär med min kompis MT på ett Aimpoint 9000L 2MOA - om det går i lås så blir det teleskopdämpare - vad bör man satsa på där som funkar både för 8x57js och 300wm? 

Mvh Joacim 

Hausken jd184, eller jd151 även om den är i minsta laget för 300 an

Publicerat
3 hours ago hs_merkel sa:

Då går de inte med de runket som sitter där. Har bytt stalons riktmedel 3 gånger. 

S

Där ser man. Har slått av blasers fiberkorn innan och tyckte detta kändes mer stabilt. Får väl hoppas aimpointen inte lägger av i fel läge då. 

Har haft kornet på dämparen under ett par eftersök får vänta med att montera det bakre tills jag ser om de håller då.