Publicerat September 13, 20178 yr Hej! Det är ju vad jag förstått ok att jaga exempelvis änder från båt på öppet vatten utan att ha med en apportör. Vi har en våtmark på mitt arrende (en gammal sjö, som planeras att bli sjö igen om några år) Varje höst svämmar marken över och det blir en öppen vattenspegel, kanske ett 20-tal hektar. Där finns ganska bra med änder. Vet att de förr jagade från båt där. Det borde ju vara ok, men är det att tänja på gränsen. Att det är bättre att alltid ha med en hund tycker jag med men det är inte frågan.
Publicerat September 13, 20178 yr Det där låter som definitionen på miljöer där du verkligen måste ha inte bara en hund utan en rätt skarp hund för att lyckas plocka hem skammad fågel.. Dvs inte ok. Öppet vatten då tänker jag hav utan vegetation eller något.
Publicerat September 13, 20178 yr Författare Jo fast här är det ju 20 hektar öppet vatten. Man skulle ju rent krasst kunna tolka öppet vatten som att det finns en vattenspegel. Eller?
Publicerat September 13, 20178 yr Detta är en populär post. Frågan är vad fåglarna kommer skjutas, förmodligen inte mitt på öppet vatten. Och en skammad and med lite fart kan ta sig rätt långt.
Publicerat September 13, 20178 yr Anser du att vattenspegeln är så stor att du snabbt kunna bärga en skammad fågel utan den kan ge sej in i vass eller annat skit då är det i min tolkning öppet vatten
Publicerat September 17, 20178 yr Värt att tänka på är att det är stor skillnad på helt spegelblankt vatten och den minsta vind också. Utan hund är du nästan helt utelämnad till synen och det är inte lätt. Varit med om att lätt skammad gräsand slår ner och direkt försvinner på öppet vatten för att efter nån minut bara placera näsborrarna över vattenytan en bit bort och simma extremt svårupptäckt. (Också ruggigt svårt att få nån effekt med extra hagelskott, brukar kunna gå ett par tre stycken) Även de hundar jag har lånat har haft stora problem med dessa, upplever faktiskt hundarna betydligt bättre i vass än på öppet vatten där jag oftast slår dem med överblicken och snabbheten från kajaken.
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Så länge fåglarna är i vattnet går det oftast bra att ro ut och hämta dem, gäller bara att vara snabb som fan med bössan om någon är skadeskjuten. Fast nu pratar vi om jakter där det bara skjuts kanske 5-10st fåglar per dag
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Detta är en populär post. Om du får in en and i en vass skammad eller död så är den mer eller mindre omöjlig att få tag på utan hund. Finns det bara lite liv i dom så har till och med hundarna svårt att fixa det ibland. Skall du vara säker på att hitta änderna utan hund måste du jaga över helt öppet vatten eller som det brukar se ut i kusten där stranden är bara sand och sten. Ta kontakt med en hundklubb i stället. Det är många hundförare som har problem att få följa med ut på jakt och apportera. Dom är ofta bara hundförare och jagar själv inte. En del betalar till och med för apporterings kurser för att just få möjlighet att apportera nyskjutet vilt.
Publicerat Oktober 17, 20178 yr Som Droggot skriver finns mängder med hundar där ute som aldrig har fått känna på ett varmt vilt. Skaffa en lista på några stycken. Dem flesta brukar gilla att bara komma ut även om de bara blir hål i luften. Så utnyttja dem. S