Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu måste jägarkåren städa ut varghatarna

Featured Replies

Publicerat
3 minutes ago Sun Flower sa:

Nu ska vi ju komma ihåg att det är rätt stora skillnader inom 08-land.

AKB tydligen hade en poäng angående stockholmare och lantisar... :P

För många med mig är det nog ändå idiotiernas epicentrum i den här frågan.  :ph34r:

• Svar 82
  • Visningar 8,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Man kan ju agera på olika sätt. Om man som jägare bidrar till debatten på sociala media med uttalanden som "Skjut, gräv, tig" så spelar man ju de som argumenterar för varg rätt i knät. De får ju bara

• Flintbüchse
    Flintbüchse

Hur städar man ut en naturlig reaktion hos den del av befolkningen som får hela sin livsstil förstörd? Dom får försöka städa hur mycket dom vill. Ju mer varg dom tvingar på landsbygden desto mer hat s

• Skönt att du börjat krya på dig. 

Posted Images

Publicerat

I min värld är inte är inte vargen i närheten av Stockholm.

Jag är dock av den åsikten att beslut ska fattas av de som berörs av dem. Det spelar ingen roll om det är vargpopulation eller någon annan lokal företeelse.

Det svenska folkets flathet, eller kanske våra styrandes obefintliga lyhördhet för folkets åsikter och önskemål, kommer bara ge en kraftigare reaktion när vi väl fått nog. Kanske den då blir i en riktning som faktisk inte alls är önskvärd.

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

För många med mig är det nog ändå idiotiernas epicentrum i den här frågan.  :ph34r:

Jo, jag vet men jag vill ändå påpeka det så slipper du framstå så okunnig nästa gång. B)

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Järven sa:

Att ens vilja flytta dit borde anses som ett tecken på tvivelaktigt omdömme.

:D 

+1 Nästan straffbart att flytta 08-träsket:lol:

Publicerat
13 minutes ago lsjonsson sa:

+1 Nästan straffbart att flytta 08-träsket:lol:

Som det inte redan i sig skulle vara straff nog ?

;):D

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Järven sa:

Som det inte redan i sig skulle vara straff nog ?

;):D

Oh yes! :lol:

Publicerat
6 hours ago strävhår sa:

Ungefär som när det ligger 6000 skarvar i Dalälvens mynning och det ges jakt på 14 st, skratta eller gråta.

har kommit in en flock skarv här ett antal ggr dom sista veckorna så jag pratade med han som har jakträtten här och jag får
säga att han hade ett annorlunda tänk, 

dom får skjuta skarv och har blivit tillsagda att skjuta skarv, så jag erbjöd mig och fick svaret,

Det är väldigt sällan vi försöker jaga dom , det är så svårt så det är ingen idé.

Publicerat
1 hour ago Sun Flower sa:

Jo, jag vet men jag vill ändå påpeka det så slipper du framstå så okunnig nästa gång. B)

I min lilla okunniga värld så finns det en tydlig koppling Storstad-Landsbyggd när det gäller Vargvärnare-Vargmotståndare generellt och 08 land speciellt.

Sen får AKB säga vad hon vill, vilket hon bevisligen gjort med si-så-där framgång. ^_^

Publicerat

Ni förstår varför jag flyttade...

Publicerat
59 minutes ago simonarvestrand sa:

har kommit in en flock skarv här ett antal ggr dom sista veckorna så jag pratade med han som har jakträtten här och jag får
säga att han hade ett annorlunda tänk, 

dom får skjuta skarv och har blivit tillsagda att skjuta skarv, så jag erbjöd mig och fick svaret,

Det är väldigt sällan vi försöker jaga dom , det är så svårt så det är ingen idé.

Förmodligen ärligare att säga att de inte går att äta.

Publicerat
22 hours ago strävhår sa:

Förmodligen ärligare att säga att de inte går att äta.

så hade det säkert varit. sen går det ju faktiskt få till skarv så den går att äta. 

är iallafall ruggigt trött på folk som har jakträtt men inte kan sköta viltvården som i min värld är det viktigaste .

Jag hoppas det blir ändring här framöver, så nån vettigare får jakträtten. annars kommer det gå utför här.
250ha två personer som jagar bockjaktspremiären och några få tillfällen till resten av året. en vildsvinsstam som exploderar och tidigare lo och räv som härjat fritt .

iofs inget som har med denna tråd att göra men kanske styrker att jägarkåren borde rensas , dock inte av alls samma anledning som i artikeln.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu surrar rykten på sociala media om att ytterligare en hund blivit tagen igår ca 8km nordost om Åkersberga. Kvarleveorna av hunden ska vara hittade och länsstyrelsen ska ha varit på plats. Allt enligt uppgifter på sociala medier. Stämmer det får vi nog höra mer under dagen.

Skyddsjakten är förlängd till 22:a oktober:
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/sv/nyheter/2017/sidor/skyddsjakt-efter-varg-i-rialaomradet-forlangs.aspx/

Publicerat
3 hours ago faxe sa:

Grannen ringde precis och meddelade att en varg sågs på deras tomt i morse ca 700 meter här ifrån:(.

Fint ska det vara, mångfalden runt knuten.

Publicerat
5 hours ago strävhår sa:

Fint ska det vara, mångfalden runt knuten.

Nu är jag inte mycket för det här med mångfald, inte ens runt andras knutar.

Publicerat

Hittills verkar vargarna ha hållt sig i skogen eller i alla fall utanför tätbebyggt område. Igår fick jag höra att en jägare observerat varg i Skärgårdsstad och då pratar vi om ett villaområde i utkanten av centralorten Åkersberga.
Det är dessutom utanför skyddsjaktområdet.

Publicerat

Vi får hoppas de har nog mat i skogen den kommande vintern så de inte behöver bli typ "sop-björnar" och börja stryka än mer runt knutarna likt de opportunister de är... nog så dj*vligt som det redan är. Antar att Älg (om de finns några kvar) hävdar sig ganska lätt mot varg om det blir gott om snö och besvärligt för vargen att ta sig fram... då lär de söka än mer "enkla" byten närmare människor.

Finns kanske redan tendenser till att de plockat de "lågt hängande frukterna" ute i markerna och nu söker sig till lättare "jaktmarker"...

Skrivet och spekulerat som en amatör utan vidare kunskaper i ämnet...

Publicerat
7 hours ago redtop sa:

Hittills verkar vargarna ha hållt sig i skogen eller i alla fall utanför tätbebyggt område. Igår fick jag höra att en jägare observerat varg i Skärgårdsstad och då pratar vi om ett villaområde i utkanten av centralorten Åkersberga.
Det är dessutom utanför skyddsjaktområdet.

De var  uppe runt Brännbacken och försökte få tag på den igår. 

Publicerat
6 hours ago sos sa:

Vi får hoppas de har nog mat i skogen den kommande vintern så de inte behöver bli typ "sop-björnar" och börja stryka än mer runt knutarna likt de opportunister de är... nog så dj*vligt som det redan är. 

Med omtanke om dom som vistas i skogen de som lever och brukar på Landsbyggden så, ja det får vi hoppas.

Men tänker vi opinionsmässigt och ser till framtiden så är väl tyvärr just det som måste till.

Publicerat

Har inte läst tråden.....men rubriken måste blivit del!!!

Det ska väl ändå stå vargarna....inte varghatarna!? Inte för att jag kan förstå hur man kan hata en varg iofs.!?

Publicerat
1 hour ago Urban sa:

Har inte läst tråden.....men rubriken måste blivit del!!!

Det ska väl ändå stå vargarna....inte varghatarna!? Inte för att jag kan förstå hur man kan hata en varg iofs.!?

Har tänkt exakt så jag med :lol:

Nu måste jägarkåren städa ut vargarna! 

Publicerat

Då är det tyvärr en politisk förändring som ska till. Och bevisningen säger att vi röstat fram folk som tycker att vi ska ha varg.

Jag tror inte att just det ändras så lätt.