Publicerat December 21, 200619 yr Dömde en Basset igår typ "ulltott". En helt okej hund och säkert mycket bra för sin ras, kämpade till sig två ettor på rå. Men jag kan aldrig tänka mig att en sådan kan komma upp till samma standard som en riktigt bra drever eller tax. Därför mina funderingar, tänk om man i stället för att plocka in en massa olika raser till jakt där vi redan innan har betydligt bättre hundar. Satsade sina krafter på att utveckla de raser vi redan har i Sverige. Trots allt blir ju antalet hundar relativt litet och därmed avelsutbudet begränsat. En tanke när jag gick i skogen och funderade!
Publicerat December 22, 200619 yr Håller med lite iaf, tänker på alla dessa stövar-raser t ex. Är det nödvändigt att ha Finn- Schiller- Luzern- Gotlands- Halden- Dunker- Hamilton-Smålands- Slovensky Kopov et cetera? Och dessutom börja snegla på Ryska och Polska stövare? Låter lite som tårta på tårta i mina öron. Men visst, det är väl som med bilar- alla gillar ju inte SAAB, otroligt nog...
Publicerat December 22, 200619 yr Har man av någon anledning fastnat för en ras kan det vara svårt byta uppfattning. Man kanske har erfarenheter med en ras som man gillar och vill ha av en egentlig annan anledning och passar på att använda den i jakten också. Om man "bara" ska använda den till jakt så väljer man väl den som har bästa förutsättningarna?
Publicerat December 22, 200619 yr Japp... ;D Grythund= Jack Russell Terrier (JRTofGB) ...alla andra grythunds raser är onödiga. ;D Rävdrivare=Finskstövare (rävlinjer) ...alla andra raser är totalt onödiga....... ;D ;D ;D
Publicerat December 22, 200619 yr Konstigt hur funtad man är egentligen...personligen skulle jag aldrig skaffa en jakthund som inte såg ut som en jakthund,även om detta inte säjer ett skvatt om hundens jakliga egenskaper,men lite konservativ är jag dock och vill gärna hålla mej till de vanliga raserna. Hamilton Schiller Finne Tax Drever Gråhund Jämte Sen kommer alla fågel och stöthundar det är väl där de flesta nya namnen dyker upp,främst bland "stötisarna" eller kortdrivarna
Publicerat December 22, 200619 yr Morr, skulle jag offra en av raserna tax,drever och "ulltotten" Basett Griffon skulle det inte bli den sistnämnda ialla fall. Vi har 3 sjch i laget och ingen av de 2 första av många skäl. Jakter på 40 minuter, 1 timme är perfekt här. Dom är ett gyllende komplement till Wachteln för de mindre såtarna. Användarvänlighet, ovilja att skena i gryt och mycket bra kynne är andra fördelar.
Publicerat December 22, 200619 yr tycker iofs basset griffón petit venide är bra drivande hundar om man inte vill sova i skogen :-*sen att de finns 23 till bassar gör mig ej i ryggen,finns väl hundar som är mer eller mindre bra på samma vilt men olika sätt,smaken e som baken å ska man ha en gryt hund ska man ha en parson russel terrier...... :-*
Publicerat December 22, 200619 yr För mig spelar rasen mindre roll....jag vill ha enstövare med schwung i drevet....ingen "mossatrampar" det blev en finne för att en av de högst meriterade finnstövartikakarna i landet på räv skulle ha valpar i grannbyn. Tysk,parson hade jag sen tidigare, två av dom är sprängare med olika skärpa och en är förliggartyp. Det enda jag kan säga är att den hund som inte går att jaga med är onödig tycker jag eller som så mycket vanligare inte får jaga.
Publicerat December 22, 200619 yr Författare Morr, skulle jag offra en av raserna tax,drever och "ulltotten" Basett Griffon skulle det inte bli den sistnämnda ialla fall. Vi har 3 sjch i laget och ingen av de 2 första av många skäl. Skrev aldrig att hunden jag dömde var dålig, endast att de bästa drevrana och taxarna jag har haft eller jagat med har varit betydligt roligare att jaga med. Har svårt att tänka mig att en Basset Griffon kan få till ett sådant tryck. Har varit med om att mina hundar har drivit rådjur inne i en granplantering på säg 20 tunnland och du har inte någon gång kunnat avgöra var hunden finns utan det är bara en ljudmatta. Då är det jakt, dubbelskallar dom dessutom är det riktigt roligt! Sen är det en annan sak, att som vi jagar så vill jag att dom kör ett tag så man kan ta sig in på drevet, inte så roligt om man lavat i väg en kilometer och sen lägger hunden av när man nästan är framme >
Publicerat December 22, 200619 yr Jo en tax har ju göra en timme bara för att ta sig rätt igenom en granplantering på 20 tunnland, klart att han hinner med mer skall då ;D Min känsla är att det är lättare att ta sig in på en jakt där drevdjuren är lite mer stressade än vad som är fallet med en tax, speciellt om det är snö. Under ett taxdrev hinner ju rådjuren gå på toa och fika ett par gånger. Fördelen är väl bukterna, men här buktar tyvärr inget längre pga lon. Blir dom jagade byter djuren område direkt, ofta rätt ut på slätterna. Men taxen är en charmig hund och drevern är en tvärsäker jaktmaskin. Basetten är nånstans mittimellan. MVH
Publicerat December 22, 200619 yr Finns det onödiga..... knappast ! Vi mänskor är olika och så är hundarna också. En och samma eller ett fåtal raser räcker knappast till för att tillfredställa oss mänskor o våra olika behov av "hundtyp". Beroende på vilken ras det är frågan om så tilltalar den alltid en viss grupp av oss jägare och då kan den väl inte anses som onödig. Detta behöver nödvändigtvis inte ha att göra med om rasen jagar bättre än en annan ras, utan hur den passar in i en jägares jaktliv o dennes behov.
Publicerat December 22, 200619 yr Författare Jo en tax har ju göra en timme bara för att ta sig rätt igenom en granplantering på 20 tunnland, klart att han hinner med mer skall då Kunde knappt hålla mig för skratt, bra skrivet. Hade det inte varit så långt till Uppsala skulle jag tagit Zack med mig och åkt till dig. Så skulle du få höra en tax som kör minst lika fort som en "ulltott" ;D ;D ;D Hade han sen fått riktigt bra kontakt och börjat dubbelskalla så hade du nog varit på tåspetsarna en bra stund :D Ha det och God Jul
Publicerat December 22, 200619 yr ja, vore det inte underbart med lite överförmynderi, också kan vi, som i sovjet, välja nån ras och anlägga enorma statliga kennlar där utveckling av rasen sker, och alla kan köra lada. Nu händer ju inte det, som vi alla vet, och lika bra är väl det. Vi som väljer "svenska standardhundar" måste snarare hålla oss seriösa för att utvecklingen av raserna ska fortsätta, precis som det i andra länder sker med deras raser.
Publicerat December 22, 200619 yr Kanske inte onödiga jaktraser, däremot "raser" inomjakthunda såsom dessa dual purpose etc dessa raser har ju (rätta mig om jag har fel) kommit till som ett mellanting av urspunget (jakt) och utställning. Detta kommer också ske inom "min" ras borderterrier då jag sett flertalet alldeles för stora hunda som ändå har föräldrar och är utställningsmeriterade. Detta sker när människor gillar en ras för det arbetsvilja och livlighet, de vill då ha den trevliga hundrasen, vilket till följd ger att kennlar kan avla på andra anlag än just jakt. Exempel på detta är Borderterrier, tax etc kommer nog inte dröja länge förrän Petit Basset Griffon Vendeen också är där. Då den är sååå söt. Rasen har redan sabbats här eftersom man eftersträvar drevtider som tax och drever. PBGV är en kortdrivare i egentlig mening i frankrike med drevtider kring halvtimmen. Det var väl till en början en kaninhund? Tax Grythund? Border gryt? Låt raserna vara det de är avlade till! Resten man kan plocka ur de är en bonus! MVH Roggman66
Publicerat December 22, 200619 yr Kanske inte onödiga jaktraser, däremot "raser" inomjakthunda såsom dessa dual purpose etc dessa raser har ju (rätta mig om jag har fel) kommit till som ett mellanting av urspunget (jakt) och utställning. Detta kommer också ske inom "min" ras borderterrier då jag sett flertalet alldeles för stora hunda som ändå har föräldrar och är utställningsmeriterade. Detta sker när människor gillar en ras för det arbetsvilja och livlighet, de vill då ha den trevliga hundrasen, vilket till följd ger att kennlar kan avla på andra anlag än just jakt.Exempel på detta är Borderterrier, tax etc kommer nog inte dröja länge förrän Petit Basset Griffon Vendeen också är där. Då den är sååå söt. Rasen har redan sabbats här eftersom man eftersträvar drevtider som tax och drever. PBGV är en kortdrivare i egentlig mening i frankrike med drevtider kring halvtimmen. Det var väl till en början en kaninhund? Tax Grythund? Border gryt? Låt raserna vara det de är avlade till! Resten man kan plocka ur de är en bonus! MVH Roggman66 Mycket intressant inlägg,då faktist det avelsarbetet mest gått till de hundar vi vanligst jagar med.Skall vi nu plocka in jyckar som inte har nån egentlig bakgrund i just Sverige
Publicerat December 22, 200619 yr Folk börjar nog snegla på "utländska" nya raser när de vi redan har inte duger. Jag tror grythundsfolket och fågelhundsfolket borde känna igen sig. Då folk har velat ha dessa klassiska raser även till rådjur. Kennlarna har då inte behövt avla på just en specifik egenskap. Sen om inte annat så har ju de trevliga hundarna hittat hem som sällskapshundar, och som det behöver man ju inte anstänga sig som kennel att utveckla rasen jaktligt. Sabbad ras till följd! MVH Roggman66
Publicerat December 22, 200619 yr Problemet är att för få använder jakthundar till vad de är gjorda för. Tycker oxo att vi ska vårda det vi har först och främst. Tex gotlandsstövarn kan vi glömma i framtiden,de flesta är sällskapshundar nuförtiden.
Publicerat December 22, 200619 yr Jag är lite full i skratt över folks fetisch vad korsningar anbelangar. OM man korsar två hundar blir det en... ja vad fan blir det... visst ja... en GRISHUND! Det blir ta mig fan alltid en grishund. Dessutom finns det alltid någon exotisk jycke att ta in som ingen har hört talats om tidigare... Det är naturligtvis en grishund! Den Uzbekiska Gnyffelplyffen kommer naturligtvis att regera i de svenska grismarkerna - hur kan någon tvivla? ;D ;D ;D ;D Efter att jagat gris i helgen med ett gäng jyckar av en modern "moderas" kan jag inte annat än dra på smilbanden. Alla var garanterat rådjursrena så länge morgonsamlingen pågick men det var ingen av hundägarna som tyckte att det var läge att föra fram det påståendet framåt lunchtid ;D ;D
Publicerat December 22, 200619 yr Skrev aldrig att hunden jag dömde var dålig, endast att de bästa drevrana och taxarna jag har haft eller jagat med har varit betydligt roligare att jaga med. Har svårt att tänka mig att en Basset Griffon kan få till ett sådant tryck. Har varit med om att mina hundar har drivit rådjur inne i en granplantering på säg 20 tunnland och du har inte någon gång kunnat avgöra var hunden finns utan det är bara en ljudmatta. Då är det jakt, dubbelskallar dom dessutom är det riktigt roligt!Sen är det en annan sak, att som vi jagar så vill jag att dom kör ett tag så man kan ta sig in på drevet, inte så roligt om man lavat i väg en kilometer och sen lägger hunden av när man nästan är framme > Visst kan det vara roligt att jaga med drever... första timman, de övriga 4-10 är ju mindre roliga Sen angående trycket du pratar om, har en Basset Fauve, där kan man snacka om tryck när hon drar igång, dubbelskall i stort sett hela tiden, håller normalt i 30min-1,5h och kommer tillbaka direkt när hon har släppt. Dessutom är hon fantastikt trevlig hemma... någon som inte sett henne i skogen skulle tro hon är en riktig knähund, men i skogen är hon som förbytt... Helt perfekt tycker jag. Man får ju faktiskt inte glömma att jaktsäsongen är 4 mån, hunden ska man ha resten av året med Amen!
Publicerat December 22, 200619 yr Jag är lite full i skratt över folks fetisch vad korsningar anbelangar. OM man korsar två hundar blir det en... ja vad fan blir det... visst ja... en GRISHUND! Det blir ta mig fan alltid en grishund. Dessutom finns det alltid någon exotisk jycke att ta in som ingen har hört talats om tidigare... Det är naturligtvis en grishund! Den Uzbekiska Gnyffelplyffen kommer naturligtvis att regera i de svenska grismarkerna - hur kan någon tvivla? ;D ;D ;D ;D Efter att jagat gris i helgen med ett gäng jyckar av en modern "moderas" kan jag inte annat än dra på smilbanden. Alla var garanterat rådjursrena så länge morgonsamlingen pågick men det var ingen av hundägarna som tyckte att det var läge att föra fram det påståendet framåt lunchtid ;D ;D
Publicerat December 22, 200619 yr Författare dubbelskall i stort sett hela tiden Vill absolut inte klanka ned på rasen, det var inte meningen med mitt inlägg. Utan mer att om de som tar in mer eller mindre lustiga raser istället hade utvecklat de vi redan har. För ofta är det duktiga hundmänniskor med ett brinnande intresse, så hade våra reda etablerade raser kunnat blivit ännu bättre! Sen när det gäller dubbelsakall menar jag ett "äkta" dubbelsskall d.v.s. man kan tror att det är två hundar som driver men på olika ställen men i verkligheten är det samma hund! Har haft med mig gäster som kommit fram och sagt efteråt att det var synd att en annan hund kom in och störde drevet, då kan man bara le och hålla med. Men vi kanske menar samma sak då är det bara att gratulera dig till en bra hund! Har dömt drever i snart tjugo år och de senaste åren har de drevrar jag dömt haft svårt att klara av de 90 minuter de ska driva, lite därför jag bytte till taxar!
Publicerat December 22, 200619 yr Oj... kände efter jag skrivit inlägget att det vart lite väl "patriotiskt" Alla hundar har ju sina för- å nackdelar, men just drever har jag väldigt svårt för har träffat allt för många som är direkt lömska och dessutom är jaktidioter.
Publicerat December 22, 200619 yr Författare Oj... kände efter jag skrivit inlägget att det vart lite väl "patriotiskt" Kan man vara det, man står nog alltid sin egen hund närmast. Och det var nog längesen drevern var sådan som du skriver, kanske fortfarande finns en del "vägkorsningar" kvar. Men av de som kommer på jaktprov finns det ingen aggressivitet kvar som jag har sett och skulle det finnas blir det inget prov och därmed en nolla!
Publicerat December 22, 200619 yr Faktum är att vi till stor del fått in ett nytt vilt i vår fauna,tänker då på grisarna.. Såklart att man där vill testa lämliga raser att jaga dessa med. Bara en tanke......
Publicerat December 23, 200619 yr Kunde knappt hålla mig för skratt, bra skrivet. Hade det inte varit så långt till Uppsala skulle jag tagit Zack med mig och åkt till dig. Så skulle du få höra en tax som kör minst lika fort som en "ulltott Har du sagt A får du säga B, så jäkla långt är det inte. Välkommen när du vill men lämna slugbössan hemma ;D ;D :-* God jul