Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finns det onödiga jaktraser!

Featured Replies

Publicerat

Men det är väl trots allt som så att var ras har sin charm... En del raser kanske har ett snarlikt arbetssätt i jakten men har helt olika mentalitet till vardags & ska man leva med en individ i 10-15 år så vill det väl sig till att man passar ihop tänker jag.

Jag skulle inte vilja vara tvungen att skaffa mig en Border t ex bara för att jag är intresserad av grytjakt. Inget illa om Border som är jättetrevliga hundar men jag personligen föredrar ändå mentaliteten hos en JRT alla dagar i veckan. Dessutom är jag inte så säker på att jag skulle vilja rekommendera en tysk till alla grytintresserade som tänkt skaffa sin första hund (grythund).

Förstår ni min poäng?

Sen kan jag väl förvisso hålla med om att vi inte behöver sätta igång en massproducering av nya raser. Skulle tro att utbudet idag räcker mer än väl för att alla ska kunna finna en hund som uppfyller deras önskemål.

En satsning på att förbättra/förfina sin ras bör vara varje uppfödares mål egentligen men tyvärr så ser nog verkligheten inte riktigt så alla gånger misstänker jag.

Publicerat
Men det är väl trots allt som så att var ras har sin charm... En del raser kanske har ett snarlikt arbetssätt i jakten men har helt olika mentalitet till vardags & ska man leva med en individ i 10-15 år så vill det väl sig till att man passar ihop tänker jag.

Jag skulle inte vilja vara tvungen att skaffa mig en Border t ex bara för att jag är intresserad av grytjakt. Inget illa om Border som är jättetrevliga hundar men jag personligen föredrar ändå mentaliteten hos en JRT alla dagar i veckan. Dessutom är jag inte så säker på att jag skulle vilja rekommendera en tysk till alla grytintresserade som tänkt skaffa sin första hund (grythund).

Förstår ni min poäng?

Yeess! ;D Jag förstår dig mycket väl... ;D därför har jag dom raser jag har.  ;)
Publicerat

Då är vi överens ;D :D

Publicerat
  • Författare
Har du sagt A får du säga B, så jäkla långt är det inte. Välkommen när du vill men lämna slugbössan hemma 

Vore otroligt kul. men jag väntar nog till nästa säsong då har jag förhoppningsvis fått igång Wachteln riktigt bra. Vore kul om man kunde ta med honom också! Givetvis lämnar jag slugbössan hemma har andra alternativ ;) ;)

MvH

• 5 months later...
Publicerat

mats_bengt borde du inte avsakt dig att döma "ulltotten" om nu har sådana åsikter om hur en jakthund ska vara

En basset griffón petit venide ska nämligen driva så

=Drar det iväg så ska dom släpa

Att dom tyvär inte är viliga att anpasa proven så att dom stämer mot hur dom är avlade för att jaga

Publicerat
Dömde en Basset igår typ "ulltott". En helt okej hund och säkert mycket bra för sin ras, kämpade till sig två ettor på rå. Men jag kan aldrig tänka mig att en sådan kan komma upp till samma standard som en riktigt bra drever eller tax. Därför mina funderingar, tänk om man i stället för att plocka in en massa olika raser till jakt där vi redan innan har betydligt bättre hundar. Satsade sina krafter på att utveckla de raser vi redan har i Sverige. Trots allt blir ju antalet hundar relativt litet och därmed avelsutbudet begränsat. En tanke när jag gick i skogen och funderade!

Förrästen vad hade ni för väder den dagen ? ?

Mvh Anders Hj

Publicerat

Förästen du behöver inte svara på det då det var VÅRAN hund du dömde

Lika med den hund som nu bär min komande hund

Publicerat
  • Författare

Oj då, måste trampat på en öm tå.

Hade aldrig dömt en basset innan ej heller jagat med en så det var lite av nyfikenheten som gjorde att jag dömde, plus att de har svårt att få tag i domare till Basset!

Vädret var perfekt om jag minns rätt ingen vind och ett par plusgrader!

Tror inte det var din hund, det var en hane och de brukar inte få valpar!

Ps. Hade jag varit lite hård så hade jag dömt bort hunden då den var iväg över tre timmar utan att vi fick kontakt med den! Så detta var ingen kortdrivare!

Med vänlig hälsning/Mats

Publicerat

Valet av jakthund är väl svårt av andra anledningar oxå. Till exempel så ska man ju leva med hunden i sitt hem hela året. Då kanske man vill ha en korthårig ras för att de är mer lättskötta (pälsvård 0ch smuts) Sen beror det ju förståss på vad man ska jaga och hur. Jag vill kanske ha en hund som driver men jag vill inte ha den uppäten av vargar för att den har drivit för långt bort.

Därför menar jag att folk ser sej om efter nya raser som bättre stämmer in på andra faktorer och även hur bra den är på den rena jakten så klart.

Hoppas ni förstår hur jag menar ,tex jämthunden är ju en klockren älghund men tänk om den fanns i korthårig variant. Typ..........

Publicerat

Jag tror alla raser har haft en mening med sitt uppträdande och olika egenheter om man nu kan se dessa som genetiska, när jag började jaga fans det inga plotthundar eller slovensky kopov , griffon tror jag var ganska ny , varför den blev poppis förstår jag inte, har ju en päls som måste samla all snö i skogen, säkert bra i sitt hemland, bland älghundrna så har laikan kommit, visst kan man se en del som onödiga importer och att gamla raser knuffas undan, hur tror ni utvecklingen för mänskligheten har gått till egentligen, inte för att man körde sin dynga i samma gamla hjulspår.

Det här med renrasiga hundar det är ett mänskligt påfund glöm inte det, många stövar raser har idag problem för att man använt eller har tillgång till en för smal avelsbas, sjuka hundar beror till stor del på för dålig och smal avel, nu brukar inte jag raskategorisera hundar utan mer på individbasis göra en analys, sen kan jag ha träffat många bra hundar av en viss ras som gör att jag nästa gång köper av just den rasen, tycker det finns fler dåliga individer än raser.

Publicerat
En basset griffón petit venide ska nämligen driva så

=Drar det iväg så ska dom släpa

Att dom tyvär inte är viliga att anpasa proven så att dom stämer mot hur dom är avlade för att jaga

Det här är ett problem som Basset Klubben skulle ha tagit tag i mycket tidigare >:( Petiten är en kort/mellan drivande jakthund som man aldrig ser i andra sammanhang än på kaninproven i hemlandet Frankrike! Här i Norden har vi "omskolat" den till en rådjurhund, som vi ska försöka få att driva 60min hörbar tid på "våra" drevprov! Alltså en kontakt sökande ras med kort sök som INTE används till rådjursjakt i Frankrike! Okunskap är det rätta ordet!!! Folk känner ta mig tusan inte till rasernas historia och vad dom används till när dom introducerar nya jakthundsraser här hemma >:( 

Varför finns det överhuvudtaget en "Basset" Klubb för raser som i dom flesta fall enbart har namnet "Basset" gemensamt? Kaninhundar, vilsdsvinhundar, rådjurhundar, kortdrivare, långdrivare, typiska packhundar osv, alla dom här franska (och engelska) "Bassarna" ska alltså samlas under en och samma klubb!!! (Om en med separata special klubbar) I hemlandet Frankrike skulle det här vara helt omöjligt.... (Dom måste tro att vi är helt knäppa här uppe i norr!!!)

Publicerat

tycker bassarna är trevliga hundar vi har tre varianter i laget,men som ovan säger äre som jämnföra en riktig hund som terrier mot en beagle,,lixom skillnad på hund å hund..

klart inte rådjurs har nått med vildsvin å göra,men nog fan driver dom duktigt rådjur,,sen funkar väl petiten till vildsvin där nere om jag inte fått fel info från en tysk uppfödare som är älst i gemet i sverige/uppsala

Publicerat

Vet inte hu väl en Petit fungerar på Vildsvin, men man ser ALDRIG en Petit på Vildsvins eller Rådjurproven i Frankrike! Det gör man då dessto mer med Basset Fauve de Bretagne :) :) :) Den enda av dom kortbenta raserna som kan mäta sig med dom högbenta stövar och Griffonerna i Frankrike när det gäller drevprov på Vildsvin!