Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ensamvarg eller flockdjur, vilket är du?

Featured Replies

Publicerat

Sitter lite rastlös och funderar lite vilken sorts jägare man egentligen är? Vissa stunder trivs man bäst med skogens tystnad helt för en själv, andra stunder är det sjukligt tråkigt att jaga ensam.

Personligen föredrar jag nog små sällskap på 2-3 personer eller ensamjakt, större sällskapsjakter verkar inte falla mig i smaken fast det vet man ju inte föran man provat  :)

Hur är det med er då, trivs ni bäst ensam med hunden eller är det sällskapsjakter som gäller?

Publicerat

Det är väldigt olika.

Har inte varit ute på lika många jakter som många andra här men jag trivs på alla sorter vid olika tillfällen.

Ofta vill man bara hänga bössan på axeln och gå och strosa själv men ibland kan det vara kul med många många fler. Sitta och rasta vid en eld tillsammans och ljuga.

Och efter jakten kan det bli väldigt gemytligt om man är ett gäng.

Men ofta vill man som sagt vara ensam.

Publicerat

Jag tycker att det är lite extra kul med större sällskap, då jag går som hundförare för det mesta så är det ju kul när det skjuts för hunden och det gör det oftare i större sällskap. Ensam jakt bedriver jag mest vid hundträning.

Publicerat

Nu har jag ju för det mesta jagat med 1 eller ibland två kompisar. Eftersom jag inte har åldern inne så har det inte blivit så mycket av den ensama varan. Men dom gångerna jag har vart ut själv så har jag då trivts kanon, behöver inte hela tiden tänka på att hålla kedjan osv.

Men sen när man får börja jaga ensam så får man se vilken kategori man tillhör.

Publicerat
Det är väldigt olika.

Har inte varit ute på lika många jakter som många andra här men jag trivs på alla sorter vid olika tillfällen.

Ofta vill man bara hänga bössan på axeln och gå och strosa själv men ibland kan det vara kul med många många fler. Sitta och rasta vid en eld tillsammans och ljuga.

Och efter jakten kan det bli väldigt gemytligt om man är ett gäng.

Men ofta vill man som sagt vara ensam.

Håller med till fullo! :) :'(

mvh. Bert

Publicerat

Jag jagar nästan alltid själv. Vist de e roligt att sitta i jaktkojjan  ljuga lite på kvällen men de är ju skönas å bara ta hundarna och vandra iväg sova uppe på kalfjället på middagen  sedan jaga sej ner till stugan på eftermiddagen. de e livet de

Publicerat

ensamvarg till stor del men går även bra med 1 el 2 jaktkompisar man sitter å ljuger ikapp.

Har försökt med sambon vid ett par tillfällen men tex. vid bockjakten får hon nog stanna hemma ;D

Publicerat

1+1 jagar jag bäst.

Men visst kan det vara trevligt att vara fler ibland. :)

Publicerat

Gillar att jaga i sällskap om 2-5 personer,den sociala samvaron för mej är mycket viktig,tex att sitta vid en eld och snacka lite skit.

Eftersom jag helst vill gå med hund och inte gillar jakt där man smyger på viltet,blir detta naturligt. Samma sak om man jagar duva eller liknande så är det alltid roligare att sitta med en kompis i gömslet.

Att ensam sitta i ett torn och spana efter bockar är astråkigt, eller ännu värre smyga efter domcool1.gif

Publicerat

Reser mycket i världen i jobbet, speciellt i säsongen jan-mars och aug-okt vilket krockar illa med jakten ibland. Att resa i jobbet kan tyckas glidigt men är otroligt oglamouröst och otroligt slitigt många gånger. Jobbar i länder med utpräglad vodka kultur såsom Ukraina, Slovakien, Moldavien, Rumänien, Tjeckien, Bulgarien mfl. Man känner sig 10 år äldre när man kommer hem till den jämfotahoppande familjen ibland. Tempot är sjukt på dessa marknader, inte underligt att dom snittar medelåldern på en man på 57 år i Ukraina.

Det bästa sättet att mentalt komma i kapp efteråt är att gå ut och sätta sig på en stubbe för sig själv med en bössa i näven. Kontrasten är så fullkommlig och jag behöver det för balansen vissa perioder.

Men egentligen är jag ultrasocial som person och älskar att fixa och dona tillsammans med andra. Delad glädje är dubbel glädje, och förr mig stämmer det verkligen 100%.

Idag skall julgranen skjutas :P

Publicerat

Hmm svår fråga, i mitt fall beror det nog både på humör och vad jag ska jaga.

Men jag gillar inte dom stora jakterna med 10-30 personer. Nej ensam eller med några goda vänner är i mitt tycke bäst.

Anser att inom jakten är det så j-vla mycket skitsnack och avundsjuka, speciellt om det blir lite större grupper. Är ju alltid någon som inte gillar den andra osv. Oh ursäkta att jag svävar iväg lite. ;)

Publicerat

Är nog ensamvarg egentligen, men har itne nått emot att jaga i grupp heller, det ena utesluter inte det andra, efterom mycket tid per år går till älgjakt så blir det oftast gruppjakter med 10-12 personer.

Jag föredrar nog ändå att gå själv om jag skall jaga på riktigt, tyvärr så blir det inte nu som det var förr, dvs man gick ut själv på lördag morgon, jagade hela dagen, som under en gran, och jagade hela söndagen efteråt. Man gick dit näsan pekade bara.

Barn, jobb, och andra förpliktelser gör att man hinner med det numera, men jag skall försöka att ta upp det igen under nästa år, tanken är att försöka introducera barnen för det livet, några korta turer till välkända och förberedda platser, med god mat och väl valt tillfälle (bra väder) kanske kan ge dom smaken för det, man kan ju alltid hoppas ;)

Publicerat

Är utpräglad ensamvarg helt inriktad på vak och smygjakt.

1+1 trivs jag också utmärkt med men är det fler i skogen så trängs vi  ;D

/Micke

Publicerat

Jagar oftas själv, eller själv är man aldrig när man har världens mest pålitliga och bästa jaktkompisar med i form av två hundar :)

Jag jagar mycket sällan fågel med mer än en människokompis åt gången.

Jakten blir effektivare om det inte blir för mycke spring kring hundarna när dessa står för fågel.

Älgjakten bedriver jag helst själv också, men det är svårare eftersom man ingår i ett jaktlag.

Jag brukar däremot vilja ha passen längst bort bara för att få vara själv och försöka locka fram en älgtjur.

Efter jakten är det däremot väldigt trevligt att sammlas kring en eld och ljuga tillsammans  :D

Publicerat

Vi är 14 i älgjaktlaget och älgjaktstiden är mycket trevlig på sitt sätt. Jag skulle inte vilja vara utan den galet hektiska perioden.

Men övriga 350 dagar är jag till 99 % ensamvarg och gillar det skarpt.

Så är det, utan att på något vis vara asocial.

Ganska många svarar : ensamvarg. Vi tar väl ut sällskapssjukan här på nätet................hhmmmmmmmm......

Publicerat

Är det bara rätt personer så kan man vara nästan hur många som helst. Kvalitet är viktigare än kvantitet i den här frågan.

Publicerat

Man är väl både och. 35 st under älgjakten första veckan och sedan sjunker detganska snabbt till okt.jakten. Andra halvan är Vi aldrig sällan mer än 15-20 st. I nov. är Vi nere på 10 man ungefär. Fågel och övrig jakt går jag ensam med hundarna. :D

Publicerat

Är nog en ensamvarg i 99% av fallen.Man lägger upp jaktdagen precis som man vill...Men..det kan vara kul att nån enstaka gång vara ett par st som jagar ihop...men då ska det vara likasinnade som ligger på samma nivå...

Publicerat

alltså, var sak har väl sin tid, för jag kommer att jaga för att komma bort från den stressande vardagen, och då vill jag jag sitta själv och filosofera och fundera, men sedan när man bryter jakten kan det ju vara riktigt skönt att snacka lite skit med jaktkompisarna.

Publicerat

Tyvärr är det ju så att många jaktlag inte tillåter att man går ut själv heller. Jag har nu under en tid letat medlemskap i något jaktlag och då har detta framkommit. Inte kul, man vill ju kunna gå un när man själv vill och har tid.

Annars tycker jag om att vara ett lite mindre sällskap eller strosa själv i skogen.

MVH Roggman66

Publicerat
Tyvärr är det ju så att många jaktlag inte tillåter att man går ut själv heller. Jag har nu under en tid letat medlemskap i något jaktlag och då har detta framkommit. Inte kul, man vill ju kunna gå un när man själv vill och har tid.

Annars tycker jag om att vara ett lite mindre sällskap eller strosa själv i skogen.

MVH Roggman66

Här kan det vara skillnad om man bor i norra eller södra Sverige tror jag i alla fall. I de norra delarna finns det gott om plats på markerna då det oftast är mycket stora i arealen.Runt stockholmsområdet är oftast markerna betydligt mindre och kanske av säkerhets skäl vill man inte att jaktlagets medlemmar kör runt solokvist. Många ggr.är också arrendepriserna skyhöga jämfört med norrland,detta gör att när väl jaktlaget träffas på Lördagen vill man att det skall ha varit lugnt på skogen i veckan.

Detta fenomen gäller inte alla marker runt Stockholm med omnejd,men det kan nog vara en av orsakerna. Som ex. kan jag nämna att vi i ett av våra jaktlag hade en kille som var arbetslös och gillade solojakt i veckorna,det gick ett år,sedan blev han utesluten ur jakt laget,pga. för mycket spring på skogen.

Publicerat
Här kan det vara skillnad om man bor i norra eller södra Sverige tror jag i alla fall. I de norra delarna finns det gott om plats på markerna då det oftast är mycket stora i arealen.Runt stockholmsområdet är oftast markerna betydligt mindre och kanske av säkerhets skäl vill man inte att jaktlagets medlemmar kör runt solokvist. Många ggr.är också arrendepriserna skyhöga jämfört med norrland,detta gör att när väl jaktlaget träffas på Lördagen vill man att det skall ha varit lugnt på skogen i veckan.

Detta fenomen gäller inte alla marker runt Stockholm med omnejd,men det kan nog vara en av orsakerna. Som ex. kan jag nämna att vi i ett av våra jaktlag hade en kille som var arbetslös och gillade solojakt i veckorna,det gick ett år,sedan blev han utesluten ur jakt laget,pga. för mycket spring på skogen.

O fan...Här solojagar vi jämt....förutom älgjakten då.

Som jag sagt förut...kan för mitt liv inte förstå vad det är som drar folk till 08-land....

Publicerat

helt klart flockdjur tycker dom här stora sällskapsjakterna är jätte kul men gå ut en kväll  på sommaren och sätta sig i ett torn och kolla på bockarna är jätte kul också

Publicerat
O fan...Här solojagar vi jämt....förutom älgjakten då.

Som jag sagt förut...kan för mitt liv inte förstå vad det är som drar folk till 08-land....

Japp håller med,tur att man inte bor där.... ;D

Jag bor i 0159-  land :D

Publicerat

Jag kan förstå orsakerna till varför de inte vill ha spring i markerna. Fast det utesluter också att man skulle skaffa en rävstövare,att bara få jaga på undantag och inte när vädret är ypperligt för stövarjakt...nä inte för mig! Sen är det ju så i ett par lag jag pratat med så jagar de varannan helg, kan man inte då de jagar får man vänta till nästa gång!!!

Nop! sa Roggman66