Publicerat December 22, 200619 yr När det ibland förs disskussioner om kläder och skor osv så verkar en del av er använd era prylar 3-4 jaktdagar per vecka under så gott som hela jaktsesongen. Många av er har fru barn, jobb och andra hobbys och intressen. Så hur hinner ni med att jaga så mycket? När jag säger jaktdag så tänker jag på en tur som man är i skogen 6-8 timmar, och sånna turer orkar jag iaf inte köra 3-4 dagar i veckan. Om man åker ut en eftermiddag och kollar efter lite sjöfågel, då är det en tur och inte en dag, enligt mig. Så för att reda ut begreppet, undrar jag hur ni definierar en jaktdag? MVH T.S
Publicerat December 22, 200619 yr En jaktdag pågår normalt från gryning tills mörkrets infall eller från tidig morgon till eftermiddag. Eftersom vi har väldigt stora ytor här uppe och begränsade tillgångar på vilt blir det ju oftast lite längre turer än vad jag föreställer mig i södern? I regel kånkar man ju med sig ryggsäck med mat, kaffepanna, yxa osv för det blir ju endel knatande på 8h. Att åka ut en sväng och kolla minkfällan ser jag inte som en "jaktdag", möjligtvis en liten jakttur i sådanafall.. Något som är intressant är att oftast när det diskuteras fjälljakt på diverse forum, blir det helt andra saker än rådjursjakten hemmavid? Då börjar det snackas om utrustning, lätta hagelbössor i kal20 osv osv.. Låter lite lustigt för oss som är uppväxta med fjälljakten. Inte gör vi någon speciellt stor skillnad på utrustningen när vi jagar i fjällen än när vi är nere i barrskogarna ??? Det är mina tankar om saken, fast det kanske är som kungcarl säger "I skåne går det snabbare att jaga" så är det iaf inte i norra lappland. Mvh
Publicerat December 22, 200619 yr Om man definierar en jaktdag med ett antal timmar, hur går det ihop med årets mörka timmar. Det är ju inte ovanligt att det blir jakt mellan kl 9.00 - 14.00 nu i dec och januari och är det då en jaktdag? Jag definierar en jaktdag när jag har jagat, jag har alltså ingen tidsbegränsning, ett vildsvinsvak på ett par timmar, bockjakt i gryning och skymmning. Visst kan man kalla det jakttillfällen men det är ju i princip samma sak.
Publicerat December 22, 200619 yr En jaktdag för mig är från solens uppgång till skymmning, naturligtvis varierar antalet timmar beroende på årstiden. 2-3 timmars vakjakt på rådjur kallar jag inte en jaktdag. Meran en liten skogstur ;D.
Publicerat December 22, 200619 yr Har det någon betydelse vad man kallar det? ??? Själv jagar jag. Sen vad andra kallar det, jaktdag eller tur är ointtressant.
Publicerat December 22, 200619 yr Det enda jag tycker är intressant i det hela är...hur man ska kunna beräkna slitage av kläder jag har flera par skor som rullar under hela säsongen alltså slits det enskilda paret mindre /år. Sen tror jag att jag har ett ganska lätt steg och sliter inga skor snett....för vissa av mina kompisar som jagar ungefär lika mycket/lite som jag nöter skor betydligt mer än mig. Det blir nog timmar och stegräknare då. Men som nån sa nu så släpper man stövarn i mörkret kl 8 sen börjar det skymma runt två...så har det inte blivit drev runt 11-12 så kopplar man och far hem.
Publicerat December 22, 200619 yr Om man definierar en jaktdag med ett antal timmar, hur går det ihop med årets mörka timmar. Det är ju inte ovanligt att det blir jakt mellan kl 9.00 - 14.00 nu i dec och januari och är det då en jaktdag?Jag definierar en jaktdag när jag har jagat, jag har alltså ingen tidsbegränsning, ett vildsvinsvak på ett par timmar, bockjakt i gryning och skymmning. Visst kan man kalla det jakttillfällen men det är ju i princip samma sak. Det är klart, det är relativt. Men ex i söndags var vi ut och skidade efter tjäder, vi var borta från bilen i ca 6 timmar och nog hinner man åka då också. Sen den 25 augusti så är det ju inte mörkt så många timmar här uppe i norr. Mörk från 22.00-6.00 ungefär och det är klart då jagar man ju inte hela dagen för det. För om jag säger att "jag har varit ut en jaktdag" eller "jag var ute en sväng i skogen", så blir det ju 2 helt olika innebörder. För om man säger jaktdag men har varit ut 1-2 timmar så blir det ju rätt vridet. Men inte för att det spelar någon roll egentligen. Bara för att kolla vad ni anser om saken.
Publicerat December 22, 200619 yr Svår fråga När jag planerar att åka ut en dag och jaga är = en jaktdag. Sedan spelar det mindre roll om jakten blir i 2 eller 12 timmar. När jag plötsligt kommer på att änderna kanske sträcker bra någon kväll är det = en jakttur Men men :- :- ???
Publicerat December 22, 200619 yr En jaktdag för mig är en hel arbetsdag. Stövaren styr. Släpp helst redan i mörkret och sedan går det hela dan, lyckad jakt eller bara strul. Sista veckorna har jag varit hemma kring 16, men ju längre säsongen lider desto senare kommer jag hem. I januari och februari kan det i värsta fall bli till 19-22. Kolsvart i skogen om det inte är månsken. Långa dagar och mycket väntan mellanåt, men jag älskar varje minut jag får vara ute med hunden. Fast det kanske egentligen är hunden som är ute med mig. Så en jaktdag för mig är en dag utan slut.
Publicerat December 23, 200619 yr Allt mellan 3-4 timmar till 7-8 ibland 10 tim. Jag har varit med om 14 timmars älgjakt en dag. Det var i ett annat lag som jag också var med. Där började dom kl. 05.00 och slutade först vid solens nedgång dom första jaktdagarna. Det var ett långt pass.
Publicerat December 23, 200619 yr Det är kanske definitionen om man har tjt. Om vi här i Skåne har skjutit 60 änder en kväll då har vi haft en bra jaktdag
Publicerat December 23, 200619 yr Det är kanske definitionen om man har tjt. Om vi här i Skåne har skjutit 60 änder en kväll då har vi haft en bra jaktdag om du ska berätta för någon hur länge dina byxor har varit bra så kan du jo inte räkna en andjakt på ett par timmar
Publicerat December 23, 200619 yr När det gäller kvalificerat hundarbete kommer nog dina tjt i skymundan vid en dylik andjakt i Skåne. När det fällts 50-80 änder regerar LABRADOR RETRIEVER
Publicerat December 23, 200619 yr Så fort jag greppar en bössa och bär ut den utanför huset så "registrerar" hustrun en jaktdag på mitt skogskonto :'( :'( Nej så illa är det inte, saken har dock debatterats rätt ivrigt här hemma för definitionen är inte helt oviktig! Om jag kör ut och jagar en morgon och är hemma två-tre timmar efter att det ljusnat och blivit dag så vill jag ha det till en halv jaktdag alt ingen jaktdag alls. Hustrun är så elak så hon gör gällande att det i mångt och mycket handlar om vad som händer efter att man kommit hem dvs om Hipshot trillar i säng genast alt lullar runt här och är trött hela dagen? Då blir det en hel jaktdag lika säkert som amen i kyrkan.. Grisvak en kväll har, tror jag, en högre acceptans. Kan nog sitta 3-4 timmar innan det börjar bli en jaktdag hur det nu kan bli det om man vakar på natten.. Skjuter man och flår och bökar så blir det ju en del timmar och tja då reggas en jaktdag utan tvekan! Hur detta sedan påverkar slitaget på min jaktutrustning känner jag dock ej till ;D för det var väl det tråden handlade om ??? Sen, för att återgå till Hipshots verklighet, så kan man ju tycka att alla dessa dagar hemma före jul med förberedelser osv ska ge så pass mycket cred att man mer eller mindre kan jaga från annandagen till nyårsdagen.. men så enkelt är det inte! Den logiken begriper jag inte riktigt.. Med lite flyt så kommer Fru Hipshot att regga här och förklara detta för mej ;D ;D Mvh!
Publicerat December 23, 200619 yr Skicka över henne till mig. Jag är mkt bra på att smöra. Speciellt om hon är från Skåne
Publicerat December 23, 200619 yr När det gäller kvalificerat hundarbete kommer nog dina tjt i skymundan vid en dylik andjakt i Skåne. När det fällts 50-80 änder regerar LABRADOR RETRIEVER Men då måste jag ju säga att det är konstigt om inte varenda en av alla apportörer blir riktigt bra hundar, eftersom dom får så mycket praktisk träning. Man kan ju inte jämnföra hundar som får apportera 5 ggr per kväll och hundar som får apportera 85 ggr per kväll och dessutom har ni hyfsat lång säsong vad jag förstått.?
Publicerat December 23, 200619 yr När det gäller kvalificerat hundarbete kommer nog dina tjt i skymundan vid en dylik andjakt i Skåne. När det fällts 50-80 änder regerar LABRADOR RETRIEVER det var väl inte hundarbete dena tråden handlade om
Publicerat December 23, 200619 yr det var väl inte hundarbete dena tråden handlade omOK då startar jag en ny tråd om att varje hundras till sitt. Så faller väl tjt en bit på skalan om allroundhund. Jag är fortfarande påverkad av julölen och på lite retsamt humör
Publicerat Januari 3, 200719 yr Jag kan inte se nån direkt mening med att sätta en norm för vad som är jaktdag eftersom förutsättningarna skiljer såpass mycket. Låt oss jämföra en stövarjägare som släpper kl 08,00 med mig som ofta går som hundförare vid stötjakt. Stövarägaren släpper hunden och hoppas på upptag. Under tiden så tänds en brasa och termosarna åker fram. Nån timme senare kommer upptaget till hundägarens stora förtjusning men (vad jag förstått) så sitter jägaren kvar och dricker kaffe ytterligare minst tre timmar för att hunden skall få driva. Jägarna greppar sen sina bössor och går ut på pass vid nån väg och står där nån timme till i väntan på haren som sen förhoppningsvis skjuts. Klockan är då liden såpass att hon passerat 14,00 och då är det knappt lönt att släppa mer för mörkret börjar redan falla. Jag som släpper min hund kl 09,00 går genom det ena snärjet med björnbärsris efter det andra för att sen gå in i unggrane för att sen gå igenom ett kärr för att sen gå igenom ett snärje igen. Kaffepaus, det var såt ett och nu följer ytterligare en likadan såt sen är det korvgrillning. Därefter följer sista såten för dagen som liknar första o andra såten och kl 12,00 bryter vi för dagen. Jag har då enl. vissas sett att se saken jagat mindre än vad stövarjägaren gjort, eller??? ???
Publicerat Januari 3, 200719 yr Bäverjakt= Morgontur o sen en kvällstur Men med svampplockning blir de en heldag i skogen. Då de gäller fågeljakten över stående går de nog åt en minst 6h. Men int vet jag om man kan kalla de för en jaktdag. Som tidigare skrivits så räknar sambon min de som en jaktdag medans jag ser de som en tur. Hon räknar ju in allt från att man börja vaxa kängorna till det att man e hemkommen o nyduschad. O då pratar vi inga 6h. Så sett ur olika synvinklar kan nog en jakdag för sambo/fru/man? va lika med en jakttur för jägarn ;D Knepet med familj e att få med sig alla ut. Jobbar fortf. på det.
Publicerat Januari 3, 200719 yr För mig är allt jakttillfällen. Sen finns det korta tillfällen (Vaka räv osv.) och sen finns det lååånga jakttillfällen (skogfågeljakt med hund osv.)
Publicerat Januari 3, 200719 yr Jag har aldrig ens funderat i dessa banor, så fort jag får tid över så grabbar jag tag i nån bössa och far ut, jag har egna marken 5 minuter ifrån mig, en bor jag på och en har jag 30 minuter till. Får jag ett par timmar över så sitter jag nånstans och ugglar. För mig är inte tiden som är det viktigaste utan känslan att vara i skogen.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Så fort jag greppar en bössa och bär ut den utanför huset så "registrerar" hustrun en jaktdag på mitt skogskonto :'( :'( Nej så illa är det inte, saken har dock debatterats rätt ivrigt här hemma för definitionen är inte helt oviktig! Om jag kör ut och jagar en morgon och är hemma två-tre timmar efter att det ljusnat och blivit dag så vill jag ha det till en halv jaktdag alt ingen jaktdag alls. Hustrun är så elak så hon gör gällande att det i mångt och mycket handlar om vad som händer efter att man kommit hem dvs om Hipshot trillar i säng genast alt lullar runt här och är trött hela dagen? Då blir det en hel jaktdag lika säkert som amen i kyrkan.. Grisvak en kväll har, tror jag, en högre acceptans. Kan nog sitta 3-4 timmar innan det börjar bli en jaktdag hur det nu kan bli det om man vakar på natten.. Skjuter man och flår och bökar så blir det ju en del timmar och tja då reggas en jaktdag utan tvekan! Hur detta sedan påverkar slitaget på min jaktutrustning känner jag dock ej till ;D för det var väl det tråden handlade om ??? Sen, för att återgå till Hipshots verklighet, så kan man ju tycka att alla dessa dagar hemma före jul med förberedelser osv ska ge så pass mycket cred att man mer eller mindre kan jaga från annandagen till nyårsdagen.. men så enkelt är det inte! Den logiken begriper jag inte riktigt.. Med lite flyt så kommer Fru Hipshot att regga här och förklara detta för mej ;D ;D Mvh! Nu är vi OT så det förslår men svar på tal Det hela är rätt simpel matematik. : Herr Y arbetar 50% och är pappaledig 50%. Under sin pappaledighet bör Herr X vara just pappaledig åtminstone till hälften och umgås med sitt barn. Det betyder att Herr X får jaga och ha kul under halva sin lediga tid. Under den tid när Herr X förväntas umgås med sitt barn, borde Fru Y (eller Mrs P) få möjlighet att göra det hon vill. För att ekvationerna ska bli likvärdiga bör de se ut så här: Herr X: 50% arbete + 25 % jakt eller annat kul + 25 % pappaledig = 100 % Fru Y: 20 % arbete + 25 % jakt eller annat kul + 55 % mammaledig = 100 % Tyvärr ser Fru Y knappt röken av de 25 procenten "jakt eller annat kul" som borde tillfalla henne. Av någon anledning kretsar det mesta vad gäller dessa 25 procent kring Herr X. :P Enligt ekvationen ser Fru Y och Herr X knappt röken av varandra. Det finns en formel för det också men då hamnar vi inom den avancerade matematiken.