Publicerat Oktober 24, 20178 yr Hejsan Undrar om någon har erfarenhet av dessa kulor och hur det påverkar jakten. Köttförstöring och stopp på djuret. Enligt Norma ska skadeverkan (chock) vara större med dessa genom att de startar expansionen direkt vid träff och det låter ju bra men skapar man stor köttförstöring tappar man lite av nyttan tycker jag.
Publicerat Oktober 24, 20178 yr Nu har jag inte provat just den kulan själv men det är väl en tämligen traditionell cup and core kula med en plastspets som ska tvinga igång snabb expansion. Det säger sig lite själv här att det kommer bli mer slabb än med en hårdare bondad eller helkopparkula speciellt om man träffar ben. Jag skulle förvänta mig 60-70% restvikter och en del att skära bort i slaktboden. Just plastspetsen tillsammans med Vulkan är väl en av Normas mest sålda nere på kontinenten just för att den expanderar fort och slår omkull viltet på drevjakter. Och där brukar även acceptansen för köttförstöring va högre då det premieras att viltet blir på plats så man kan skjuta fler utan stökiga eftersök.
Publicerat Oktober 24, 20178 yr Skillnaden mellan Plastspets och gamla Silverblixt med gul plastspets, var att Silverblixten hade stålmantel. Den var också känd för att öppna snabbt.
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Nu när jag tänker efter (tar ett tag innan huvudet kommer i gång ) så har Silverblixtkulan olika hårdhet på blykärnan, mjukare bly i deformationsdelen för snabb uppsvampning och sedan hårdare blylegering i bakdelen för att säkerställa hyfsad restvikt. Detta vet jag inte om den nya Plastspetsen har. Sedan så hävdade Norma att stålmanteln hade bättre dödande verkan då mantelflikarna inte la sig lika långt bakåt, fast ibland kunde blykärnan släppa manteln mest vid hårda ben träffar. Sedan var det med Sliverblixt som med Oryx att en del tyckte den var alldeles för mjuk och en del tyckte den var alldeles för hård nästan som helmantel. Den ersattes tror jag av Vulcan. Jag vill minnas att Karl Henry Lundin använde Silverblixt och han sköt väl över tusen älgar så den dög alt den med.
Publicerat Juni 21, 20187 yr Jag har kört med norma fabriksammunition i 7 mm rem mag, 3006 med plastspets. På rådjur så får man inget utgångshål med 7mm mag, däremot så sprack ofta bukskinnet om smällen satt aningen långt bak. Effekten var oerhört bra, bockarna stöp på nosen. I 3006 på dovhjort så var det mycket god effekt, bakom bogen så blir det knall och fall, inget utgångshål. Restvikt på kulorna? Små metalfragment som hittades bland räntan. Jag fick kassera 3-5 revben och de röda organen på rådjur och dov var mos. Det var ingen överdriven köttförstöring. En del säger att berger hunting är mycket lik plastspets i verkan. Ungefär 10 cm djupverkan och sedan blir kulan skrot.