Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning 80 meter

Featured Replies

När man jagar skjuter man ofta in vapnet på 80 meter. Varför då? Jo om man tittar på Normas ballistikprogram så ser man fördelarna med detta. I princip från 50m-100m kan man hålla mitt i och träffa där man ska. Är inskjutningen på 100 meter måste man kompensera mellan 50 och 100 meter, marginellt dock genom att hålla ca 2 cm under träffbilden. 95% av mina älgjakter eller rådjursjakter har avslutats på kortare håll än 100 meter och så brukar det vara i stora delar av landet . Stora avstånd kan visserligen uppstå men då handlar det ofta om avlivning av påskjutet djur eller om man jagar i öppna landskap. Det är ju varje jaktlags och jaktledares "skyldighet" att se till att jakten bedrivs så säkert och effektivt som möjligt, dvs att man sätter ut passen med jämna mellanrum så att man slipper allt för långa skjutavstånd, sedan är det ALLTID upp till skytten att inse sina egna begränsningar och avstå skottet om han/hon inte känner sig bekväm med avståndet. Ett oavlossat skott behöver aldrig ångras. Sedan kan älgjägare lära sig massor av långdistansskytte som hjälper dig att bli en bättre jägare, avtrycket, avslappnad anläggning, omräkning av avstånd (använda kikarens inställningsrattar för att ändra träffbilden) mm.

Jag skjuter in med 3 cm överslag på 100 meter.

Då går den mitt i på 30 och 150 meter, - 3 cm på 175 meter ungefär.

Inskjuten på 80 meter träffar man 5 cm lågt på 150 meter och 9 cm lågt på 175 meter.

Det längsta jag skjutit ett vilt på är 93 meter....

Enda fördelen jag ser med 80m inskjutning är tillgängligheten på banor för detta. Annars är det väldigt få kalibrar som kräver kompensation på markvilt inom 150m om man skjuter in sin pang så träffbilden ”hänger” i riktpunkten på det avståndet. Skillnaden i träffläge blir i regel större på riktigt kort håll pga avståndet mellan loppets och kikarens centrumlinjer, i synnerhet på en drilling/bockbüchsflinte då kikaren sitter rätt högt och kulpipan lågt.

Sen behöver ju "inskjutning på 80 meter" inte betyda att man nollar på 80m.

En tummes bredd (min tumme råkar vara 1" bred med ett lätt tryck..B)) som överslag för min 8x57:a avviker det nog inte mer än 3 cm upp till 150m med nån fabriks 12,7 grams patron.

För vad det är värt så skjuter jag in älgstudsaren och drillingen med 3cm överslag på 100m,övriga studsare mitt i på samma avstånd.

/Mike

I vanlig ordning handlar det väl om vilken uppgift som ska lösas och vilket verktyg som är (tillräckligt) lämpligt

• Author

Det som var tänkt med tråden var att skapa en diskussion om inskjutningen och avstånden. Som sagt jag har inget problem med att man skjuter in på 80, 100 eller 150 meter om man nu har de avstånden på jaktmarken men som regel brukar vi i vårt jaktlag skjuta in på 80 eftersom man i ballistikprogrammen ser en fördel med detta och våra jaktmarker oftast består av berg och korta avstånd. Du behöver inte justera mellan 50-100m. Detta är en klarfördel anser många att kunna sikta mitt i i snabba lägen men allt är ju tycke ock smak.  Nedan lite info vad 1 click på siktet betyder i cm på olika avstånd 1/4 moa.

80           0,583

100         0,725

200         1,455

300         2,180

400         2,907

500         3,635

Jag har personligen aldrig begripit nyttan av att skottställa på 80 bara för att det är "normalt" vid småkorkad älgjakt. Det är ett mått som är ett mått - vilket som helst. 

Man skottställer efter sina behov - vilket det nu är..... Det man ska minnas dock är att skottställa på 80m med offset för 200m extremt lätt ger en felkälla som man inte ser. Det funkar att kolla i inskjutningen men inte mycket mer. Regeln är max 150% av skjutavståndet ...... 

T

Klart som fan man måste justera, bössa inskjuten på 80m slår några cm LÅGT på 50m. Man måste justera oavsett. Finns liksom inget magiskt inskjutningsavstånd. Men jag tror att dom flesta skjuter in på några cm överslag på 90-100m.

Min har jag skjutit in med +4cm på 90m, och det är ytterst små kompensationer som behövs mellan 0-150m. Sen spelar kaliber roll, kula osv. Precis som att fiska gädda, det finns inga regler. 

Äh, jävla trams, jag skjuter in alla mina bössor på 300 meter och släpper inte ett skott på under 250. Ja, inte 22:an då...

13 minutes ago Varmint sa:

Klart som fan man måste justera, bössa inskjuten på 80m slår några cm LÅGT på 50m. Man måste justera oavsett. Finns liksom inget magiskt inskjutningsavstånd. Men jag tror att dom flesta skjuter in på några cm överslag på 90-100m.

Min har jag skjutit in med +4cm på 90m, och det är ytterst små kompensationer som behövs mellan 0-150m. Sen spelar kaliber roll, kula osv. Precis som att fiska gädda, det finns inga regler. 

Du menar att du klickar eller motsvarande för skott på 50m?

1 hour ago sidelock sa:

Jag ser hans poäng, vid drevjakt på vattensork.

O där låg frukosten över halva bordet:lol::lol:

Nu mer alltid mitt i på100, men kontroll skjuter även på 200 för att ha koll på droppet.

10 hours ago strävhår sa:

Du menar att du klickar eller motsvarande för skott på 50m?

Nej, jag menar kompensera =) inga klick

Vilken fullständig ickefråga...oavsett inskjutning på 100m eller 80m, så behövs det inte kompenseras något på avstånd mellan 50-120m...inte på de vilt jag jagar iallafall. På riktigt korta håll är det bara montagehöjden som har någon praktisk betydelse. På längre håll tillämpar jag 5/15 (5cm/150m, 15cm/200m), funkar fint med min bössa inskjuten på 100m iallafall. 

Inte ens i tabellerna har det betydelse...en 308 oryx inskjuten mitt i på 100m med en siktlinje på 40mm ger ett överslag på 1mm på 50m. Kör du öppna riktmedel med en siktlinje på 10mm, så börjar du närma dig de där 2 cm. Skulle vara för de där sorkarna då....men kompensera 2cm på 50m med öppna riktmedel, lycka till!

Lugn nu.

Av morbid nyfikenhet så vill jag fortfarande veta hur han resonerar runt detta!

/Mike

Troll