Publicerat Oktober 25, 20178 yr 1 hour ago joco sa: Skulle vara för de där sorkarna då....men kompensera 2cm på 50m med öppna riktmedel, lycka till! På den tiden jag sköt fripistol gjorde man det..... Annars kanade man ur 10an...... Å en sork är rätt liten, i synnerhet på 50m. T - som också ser fram emot att förstå detta 80m-ljus som jag (och väldigt många fler) uppenbart helt missat.
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Det här var helt plötsligt intressant att följa...Jag är också fantastiskt nyfiken på dessa av mig översedda effekter en 80m inskjutning har. *hämtar popcorn*
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Man skjuter väl in på det avstånd som är praktiskt möjligt? Jag har två skjutbanor i min närhet. Ingen mark där jag kan övningsskjuta. På båda banorna är inskjutningsbanan 80m. Punkt! Inga möjligheter att skjuta på andra avstånd. Sen kan man ju välja ett lämpligt överslag. Jag har sneglat lite på ballistiken och ligger typ 30mm över på 80m. Då är jag inom ca +-5cm från 0 till 200m. Om teorin stämmer. Vilket jag inte har verifierat. Och sen vete tusan om jag någonsin kommer att skjuta mot ett djur på 200m. Det känns väldigt långt bort.
Publicerat Oktober 25, 20178 yr 2 hours ago redtop sa: Man skjuter väl in på det avstånd som är praktiskt möjligt? Nej, på det avstånd man behöver för att vara säker på träffläget, dvs minst 65-70% av längsta skjutavståndet. T
Publicerat Oktober 25, 20178 yr 17 minutes ago pmt sa: Nej, på det avstånd man behöver för att vara säker på träffläget, dvs minst 65-70% av längsta skjutavståndet. T Ja, i den bästa av världar, men tyvärr inte möjligt i min verklighet. Nåja, hittills har jag inte skjutit något på längre avstånd än 80m, och man kan ju alltid välja att avstå skott.
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Lite onani är väl inte fel. Men jag föredrar att inte trycka upp det i ansiktet på andra... ;-)
Publicerat Oktober 25, 20178 yr 32 minutes ago henke67 sa: Lite onani är väl inte fel. Men jag föredrar att inte trycka upp det i ansiktet på andra... ;-) Då är det ju inte onani längre... Det går att kontrollskjuta på kortare avstånd än inskjutningsavståndet också. Men det blir ju ingen faktisk bekräftelse på att det är rätt. Bara en ökning av sannolikheten att det är det.
Publicerat Oktober 25, 20178 yr Tänkte på GEE när jag köpte mina nya kulor Geco Plus till min 9,3×62. Där är mest fördelaktiga inskjutningsavstånd för deras fabriksladdade är 148 meter.
Publicerat Oktober 31, 20178 yr Skjuter alltid in mina klass ett studsare mitt i på 150 meter. Min 30-06 och 375 H&H har näst intill identisk kulbana med Norma Oryx i båda, så det ubderlättar vid jakt på olika avstånd att kunna hålla samma riktpunkt. Mellan 50 och 175 meter behöver jag i princip inte bry mig om kompensering, utan hålla "mitt i" så att säga.
Publicerat Oktober 31, 20178 yr Jag skjuter in på 40m, Sedan skjuter jag på 60,80,100,150,200,250,300 över 300m skjuter jag så illa så till och med plåtar och tavlor skrattar.