Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fail på högviltsprovet

Featured Replies

Publicerat
20 hours ago Urban sa:

Att skjuta löpande med skjutkäpp visar att du är helt fel ute.... det går inte att följa målet i en rak linge med stöd av en käpp, utan vapnet rör sig i en båge!

vanligaste felet som görs med skjutkäpp är att man har den helt lodrätt. sätt den istället vid bakre foten (i mitt fall den högra foten) och luta käppen framåt. Då går det alldeles utmärkt att följa målet i en rak linje. 

• Svar 140
  • Visningar 22k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klarade idag uppskjutningen Tricket var: Sluta tänka för mycket, skjut aggressivt alltså när du väl har gått förbi träffpunkten och är under örat så skjut utan att tveka. Fick in många 5:1or

• Och här kom halmgubben...... Nåväl, jag har en skvätt bensin och en tändare, så jag plockar upp handsken.  Nu har jag inte sagt att skjutkäppen är värdelös i skogen generellt sett, jag använder e

• Problemet är väl mest att som kvinna be om hjälp på en bana är att få en tsunami av "tjänstvilliga" farbröder över 45 som gärna kommer med en massa "goda" råd som de lämpligen borde låtit bli..... Bar

Publicerat
18 minutes ago detstorabla sa:

vanligaste felet som görs med skjutkäpp är att man har den helt lodrätt. sätt den istället vid bakre foten (i mitt fall den högra foten) och luta käppen framåt. Då går det alldeles utmärkt att följa målet i en rak linje. 

Helt rätt.

Å har man sen en bra stans (fötternas placering å position, bredd å djup) med lagom böjda knän å rygg så är man likt en kampsportare redo att ge å ta en smäll. Funkar även utan käppen.  /P

Publicerat
22 hours ago Urban sa:

Att skjuta löpande med skjutkäpp visar att du är helt fel ute.... det går inte att följa målet i en rak linge med stöd av en käpp, utan vapnet rör sig i en båge!

Jag är själv inte bekväm med skjutkäpp men att det skulle vara helt fel är enligt mig skitsnack.

Frugan är en "käppskjutare" och senast vi sköt på älgbanan så gick hon därifrån med 2 träffar som inte va 5-1 dom va 5or.
hon är trots mindre regelbundet skytte än  pinsamt nog en bättre skytt än mig på älgbanan och det med käpp.

Publicerat

Hon är tjej. Då räknas det inte!

(Min fru skjuter också bättre än jag... :ph34r: )

Publicerat
10 minutes ago simonarvestrand sa:

Jag är själv inte bekväm med skjutkäpp men att det skulle vara helt fel är enligt mig skitsnack.

Frugan är en "käppskjutare" och senast vi sköt på älgbanan så gick hon därifrån med 2 träffar som inte va 5-1 dom va 5or.
hon är trots mindre regelbundet skytte än  pinsamt nog en bättre skytt än mig på älgbanan och det med käpp.

Frugan skjuter bättre i bänk än vad jag gör fristående också. 

Rätt handikappat i skogen att få lov att springa med ett kvastskaft och försöka tajma set up:en med drevdjuret som plötsligt dyker upp 20-30m till vänster om en osv, istället för att bara vrida om steget, upp med bössan och svinga med. Lär inte bli mycket skjutet då. Det måste alla gånger vara bättre att lära sig skjuta.

Publicerat
12 minutes ago JohanL73 sa:

Hon är tjej. Då räknas det inte!

Klart det gör. Att vara född till det täckta könet är inget handikapp. Dom kan skjuta lika bra som oss om dom inte daltas med.

Publicerat
3 minutes ago Flintbüchse sa:

Frugan skjuter bättre i bänk än vad jag gör fristående också. 

Rätt handikappat i skogen att få lov att springa med ett kvastskaft och försöka tajma set up:en med drevdjuret som plötsligt dyker upp 20-30m till vänster om en osv, istället för att bara vrida om steget, upp med bössan och svinga med. Lär inte bli mycket skjutet då. Det måste alla gånger vara bättre att lära sig skjuta.

Absolut ska man kunna skjuta även utan käpp, ( det kan frugan också dock bättre med käpp)
det jag ville säga va att det visst går fint att hålla en rät linje med käpp.

( i bänk eller på icke rörligt mål slår hon mig inte :) )

Publicerat
11 minutes ago Flintbüchse sa:

Dom kan skjuta lika bra som oss om dom inte daltas med.

Det är min fasta övertygelse att de skjuter bättre givet samma utgångsläge och träningsmängd.

Publicerat
11 minutes ago JohanL73 sa:

Det är min fasta övertygelse att de skjuter bättre givet samma utgångsläge och träningsmängd.

Då har vi samma övertygelse 

Bästa kulskytten på min skjutbana är av det täckta könet 

Publicerat

Gäller även på bilkörning kvinnor tar åt sig så mycket bättre än män på bilskolor. Män brukar vara mer jag kan medans kvinnor lyssnar mer och tar in det snabbare.

Publicerat
2 hours ago Flintbüchse sa:

Klart det gör. Att vara född till det täckta könet är inget handikapp. Dom kan skjuta lika bra som oss om dom inte daltas med.

Ärligt talat har de långt bättre förutsättningar än män..... Det är därför de som regel skjuter bättre med långt mindre övning.

/T

Publicerat
2 hours ago simonarvestrand sa:

Jo, men det säger egentligen inget. Mer än just att skott som på älgbanan funkar......

Den som kan använda käpp på rätt sätt är som regel den som kan skjuta 20'or på beställning - för då brukar förståndet säga dem att käppen ska hållas med skjuthanden och inte rikthanden primärt om det rör sig.

Ska man lära sig skytte för jakt eller för att glänsa på banan?

Själv skulle jag skjuta bättre om jag sköt med fix framförhållning - men varför skulle jag göra det då det är högst tveksamt funkis på jakt. Då lär man ju in en exakt framförhållning på ett exakt avstånd i en exakt vinkel. Men om viltet inte kommer där då?

Kan man inte skjuta eller tycker sig skjuta tillräckligt bra så finns det bara en sak att göra - rätta till grundtekniken, och sedan träna grundteknik. Gizmos har aldrig funkat, funkar inte och kommer garanterat aldrig att funka långsiktigt.

/T

Publicerat
5 hours ago Upptag71 sa:

Det TÄCKA könet, inte TÄCKTA, för fan.

Det (o)täcka könet B) ?

Publicerat
7 hours ago MrT. sa:

Det (o)täcka könet B) ?

Hah!! Då var du ju lagd åt det andra hållet trots allt! Du skoja bara i singeltråden! Det blir en dejt med Nils med skills! :D

Publicerat

Så jag är inte ensam om att ha en tjej som skjuter bättre än en själv :wub: Brukar säga, "du är ju fan mycket bättre än mig" Hon säger att "jag låter henne vinna" och jag gör så jävla gott jag kan. Det är orättvist! Men jag är faktiskt bättre på att laga mat :unsure:

Publicerat
2 hours ago Flintbüchse sa:

Hah!! Då var du ju lagd åt det andra hållet trots allt! Du skoja bara i singeltråden! Det blir en dejt med Nils med skills! :D

.

Publicerat
  • Författare
På 2017-10-31 at 20:54 19Henke94 sa:

Hur många var ni i eran grupp? och är alla lika missnöjda som du? Om ni är överens i gruppen att kursen var för dålig så borde det inte vara några problem att få iallafall en del av pengarna tillbaka. Att det inte fanns tid för övning, övningsskytte och "torrträning" är inte en acceptabel ursäkt från provledaren. Dessa pengar kan ni i gruppen med fördel lägga på lektioner med en riktig skjutinstruktör.
Är du ensam om att tycka illa om kursen/kursledaren så blir det nog svårare att få några pengar tillbaka.

1. Prata med några/någon erfaren skytt/jägare om du känner någon, be om hjälp så kommer du säkert få det.
2. Boka en privat skjut instruktör och fortsätt träna själv efter denna lektion. Kostar lite pengar men det är helt klart värt det.

Att du kan den grundläggande skjuttekningen betvivlar iallafall jag. kan man det så kan man skjuta "hyffsat" med i stort sett vilket kulgevär som helst. oavsett riktmedel/optik. 

Var ödmjuk, lyssna och våga be om hjälp så kommer det säkert att lösa sig galant. På skjutbiografen du bokat så finns där säkert många som är villiga att hjälpa till. Och här på forumet finns det säkert någon som inte bor allt för långt bort som kan hjälpa dig.

Lycka till, och grattis till att du klarade teori och småvilts delarna!

jag var ensam dan innan på teori och kulskytte. Enligt kursledaren så hade folk bytt datum vilket kändes skumt.
Men på uppskjutningen så var vi 11 personer och det var elever ifrån andra jägarexamen som skulle skjuta upp där jag skulle.

Jag var och sköt med en instruktör för 2 dar sen , han tyckte min teknik var helt godkänd. Men att jag måste sluta vara så negativ och inte vara så osäker på när jag ska lägga av skottet. Samt ha mer förstoring på kikarsiktet. På uppskjutningen hade jag typ 1 och i förbigår sköt jag med 3 och 4 i förstoring. Då hade jag inga problem att träffa rätt.Det var ju lättare att se korset när man ställde in lite mer förstoring.
Min instruktör på jägarexamen sa att man max ska ha 1 och inte mer...men jag hade skitsvårt att se korset och svårt att se själva träffomårdet med så låg inzomning. Såg helt oklart ut för mig.
Dock jag hade en felaktig fotställning med fötterna.. den biten hade jag noll koll på.
I övrigt så håller jag en bra sving med skjutkäpp.

Ska på uppskjutning igen näst nästa helg. Så har bokat skjutbiografen 2 ggr innan det :)

Publicerat
  • Författare
På 2017-10-31 at 20:14 Urban sa:

Som Pmt skriver...ta hjälp av en riktig instruktör! Av det du skriver framgår att du inte har grunderna...dvs rätt skjutställning.

Som någon skrev...tala om var du bör, så får du säkert bra förslag på en riktig instruktör..... Det finns väldigt många självutnämnda "instruktörer" runt om på banorna, som stjälper betydligt mer än hjälper!!

Allt annat än 20 p/serie visar ju att man inte gör rätt...!!

Jo då det går att följa älgen på en rak linje med skjutkäpp. Tricket är som jag lärde mig vid kulskyttet första dan var att inte ha skjutkäppen rakt vid rörligt mål. Det ska vara så att du skjutkäppen ska så lutandes och vara rätt nära ena foten. Vid den vinkel blir man väldigt rörlig och får en stabil linje med älgen.

Publicerat
  • Författare

För att förtydla resultatet.

för det verkar som många tycker jag har kass teknik. Om man kollar på mina serier så får jag in 5:1or när älgen kommer ifrån vänster, kommer den däremot från höger så träffar jag halsen. Att skjuta när den kommer ifrån höger känns helt felvänt för mig. Så enligt senaste instruktören så måsre jag öva in att gr bra skott från höger .

Publicerat
32 minutes ago Upptag71 sa:

Det tyder på felaktig fotställning och ... att du förstår vad jag menar......

Jag tänker likadant. Men då handlar det inte om att lära sig att skjuta eller att förbättra sitt skytte. Då handlar det om att klara ett artificiellt prov på rörligt mål. Vilket i och för sig är vad de praktiska proven handlar om.

Publicerat
På 2017-11-03 at 15:14 Upptag71 sa:

Det tyder på felaktig fotställning och att du skjuter med armarna när den kommer från höger, om jag får gissa utan att se det med egna ögon. Du behöver flytta på fötterna så att du står uppställd bekvämt och ledigt där skottet är tänkt att gå, så du inte låser kroppen, då tar armarna över, hoppas att du förstår vad jag menar......

Ja, i allra högsta grad. Med lite otur felaktig tyngdpunkt med. 

T

Publicerat

Troligen fel fotställning skrev teorin för några veckor sedan och när vi pratade lite efter det när jag frågade om skjutning när jag kan göra det så kom vi in på det med löpande älg. Han sa att åt ena hållet ska höger fot vara längst fram och åt andra hållet ska vänstra foten vara längst fram och att om man inte gjorde så kommer man inte få en rak linje när man skjuter älgen åt ena hållet går det bra men missa missa åt det andra hållet.

Fick även veta att dom hade stängt för säsongen så om någon vet av någon skjutbana med provledare runt gävleområdet som fortfarande har öppet så är jag intresserad.

Publicerat
8 hours ago Stainless steel sa:

Han sa att åt ena hållet ska höger fot vara längst fram och åt andra hållet ska vänstra foten vara längst fram och att om man inte gjorde så kommer man inte få en rak linje när man skjuter älgen åt ena hållet går det bra men missa missa åt det andra hållet.

Då lurade han dig. Du ska skjuta, inte dansa tango. Du behöver bara flytta främre foten lite åt sidorna så att kroppen får en annan vinkel beroende på vart du ska skjuta.