Publicerat December 23, 200619 yr Hej.. Jag har ingen fasanbiotop här, men håller effter räv och dyligt ganska bra. Är det helt kört att försöka släppa in lite fasan på marken.? Ni som har försökt kan väll skriva några rader om hur det gick för er, ev lite tips..
Publicerat December 23, 200619 yr Har du ingen bra biotop så är det nog tyvärr kört. Efter vad jag har märkt så är fasanerna ganska kräsna av sig och flyttar ganska lätt om dom inte trivs. Gör några planteringar och annat för att förbättra förutsättningarna innan du sätter ut nån fågel, annars så är det nog lika bra att kasta pengarna i sjön tyvärr.
Publicerat December 23, 200619 yr Inte för att jag skall syssla med fasaner,men det hindrar ju inte att man blir lite intresserad av att läsa om det,duger Salixodlingar eller skall det vara hagtorn typ eller vad heter dom där buskarna med blåa bär? Slånbär var det nog.. Tja vad vill fasanerna ha för att trivas?
Publicerat December 23, 200619 yr Inte för att jag skall syssla med fasaner,men det hindrar ju inte att man blir lite intresserad av att läsa om det,duger Salixodlingar eller skall det vara hagtorn typ eller vad heter dom där buskarna med blåa bär? Slånbär var det nog..Tja vad vill fasanerna ha för att trivas? Kika här på jägarförbundet och den andra länken. http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...arter/fasan.asp http://www.svenskviltfagelforening.se/asp/index.asp
Publicerat December 23, 200619 yr Skissa biotopen till mig så skall jag förklara vad du behöver göra. Har jagat fältvilt hela mitt jägarliv här i Skåne så jag vet ganska bra vad fasanen vill ha. Men nu skall vi hålla jul så vi kan ta det efter helgen
Publicerat December 23, 200619 yr Skissa biotopen till mig så skall jag förklara vad du behöver göra. Har jagat fältvilt hela mitt jägarliv här i Skåne så jag vet ganska bra vad fasanen vill ha. Men nu skall vi hålla jul så vi kan ta det efter helgen Om jga inte missminner mig så har Linus hjälpt någon med något liknande.
Publicerat December 23, 200619 yr Fan tror du int att jag vet vad fasaner gillar.Har jagat dom små kräken i snart 35 år
Publicerat December 23, 200619 yr Fan tror du int att jag vet vad fasaner gillar.Har jagat dom små kräken i snart 35 år Jo då det tror jag säkert.
Publicerat December 23, 200619 yr Om jga inte missminner mig så har Linus hjälpt någon med något liknande. jo har jag....och någa tusen fasaner har jag väl erfarenhet av..
Publicerat December 23, 200619 yr jo har jag....och någa tusen fasaner har jag väl erfarenhet av.. Men hej Linus vad kul att se Dig här på forumet. Jag har sett att Du har varit inne någon gång då och då. Visst stämmer det ??? Hur går det för Dig som jaktelev eller vad det hette det som Du skulle jobba som utanför S-holm någonstans ??? Här är det okej! Julen står utanför dörren och stampar. God Jul och ha det så bra!
Publicerat December 23, 200619 yr anledning att jag inte skriver är att jag tycker det börja likna ett visst annat forum här... börjar till våren som elev vid södertälje... god jul på dig och gott nytt år!
Publicerat December 23, 200619 yr anledning att jag inte skriver är att jag tycker det börja likna ett visst annat forum här...börjar till våren som elev vid södertälje... god jul på dig och gott nytt år! Okej! Där var det ja. Ha det så bra och God Jul och Gott Nytt År!
Publicerat December 24, 200619 yr Hmm,nu vart jag nyfiken...eftersom jag är uppväxt i Södertälje. Vart skall du börja som jaktelev ??? 8)
Publicerat December 25, 200619 yr På hur stort område rör sig en grupp fasaner vanligtvis. Beror väll på hur terängen ser ut men på ett ungefär bara så jag vet att jag kan hålla dom där jag vill.förhoppningsvis. ;D
Publicerat December 25, 200619 yr ser du bara till att dom har mat och vatten och inte störs av predatorer kan du hålla många fasaner på en relativt liten yta. dock kommer dom spridas mer och mer ju mer du jagar på dom... skydd, mat och vatten är grunden för en lyckad viltvård glöm aldrig det!
Publicerat December 25, 200619 yr anledning att jag inte skriver är att jag tycker det börja likna ett visst annat forum här... Hej Linus, Vad menar du mer specifikt, forumet kan jag gissa men vad hakar du upp dig på här? Tycker det är skillnad natt och dag även om vissa är lite plumpa ibland. Mvh Magnus
Publicerat December 25, 200619 yr Hej! bla folk som hugger som pirayer på folks inlägg oavset vad det är handlar om, samt att vissa ligger inne med en "besserwiser" attityd...
Publicerat December 26, 200619 yr Tråkigt att du tycker så, visst finns här besserwissrar men så är det nog överallt i samhället. Jakt och vapen skapar lätt fanatiker med ibland fanatiska åsikter, men dom finns betydligt fler av i det andra forumet. Själv är jag mer praktisk än teoretisk när det gäller jakt, och ibland får man vara beredd på att motivera sina åsikter och inte bara "kasta ur sig nåt" för det låter bra och häftigt. Tycker ändå att takhöjden är god på detta forumet, lite smörj får man ta ibland Upp med garden bara, dina åsikter behövs. MVH
Publicerat December 27, 200619 yr Linus har du provat den metoden man har en massa foderatomatur på en liten yta helst en till var tupp så att han kan ha sitt revir man har gjort så nere i england på några gods med bra framgång jag vet ett gods här i skåne har börjat med detta nu
Publicerat December 28, 200619 yr Linus har du provat den metoden man har en massa foderatomatur på en liten yta helst en till var tupp så att han kan ha sitt revir man har gjort så nere i england på några gods med bra framgång jag vet ett gods här i skåne har börjat med detta nu enda gången jag sett och arbetet med mer än en eller två foderautomater är på uttsättningsplatser och hos avelsfåglar och tupparna hävdar ju endast revir på våren... hos avelsfåglar därimot så brukar man räkna att man bör ha 1 tupp på 8-10 hönor och har voljären uppdelad i fack efter hur många tuppar man har, där använder man sig av minst en foderautomat och en vatten automat i vart "revir", på uttsätningplatser så börjar man med många foder/vatten automater och minskar gradvis antalet för att övergå till handfodring...
Publicerat December 28, 200619 yr Hur stor bör en voljär vara, säg för ett 30tal fasaner.? Om man tar fasaner från samma uppfödare hur känsligt är det för kommande generationer med ev inavel.?
Publicerat December 28, 200619 yr Hur stor bör en voljär vara, säg för ett 30tal fasaner.? Om man tar fasaner från samma uppfödare hur känsligt är det för kommande generationer med ev inavel.? räkna med ca 1 kvm per fågel från 6 veckor ålder har aldrig hört någon prata om inavel i fågeluppföddningen som jag kan komma på så här rakt upp och ner men beroende på var du bor så e det ju olika svårt att få tag på fågel, går även relativt lätt att fånga in fasaner för avel så har du någon bekant som har fasaner på marken så kan du ju breda din avels bas på så viss....
Publicerat Januari 13, 200719 yr Hur gammla bör kycklingarna vara när man köper dem? jag tänker mest på överlevnaden. Dom är väll billigare ju mindre de är men känsligara oxå. Har nån några riktlinjer att dela med sig av.!
Publicerat Januari 13, 200719 yr Hur gammla bör kycklingarna vara när man köper dem? jag tänker mest på överlevnaden. Dom är väll billigare ju mindre de är men känsligara oxå. Har nån några riktlinjer att dela med sig av.!Vi har alltid köpt våra 6 veckor gamla.
Publicerat Januari 13, 200719 yr det beror lite på vilka möjligheter du har, men du bör sätta ut dom vid 6-8 veckors ålder ju tidigare ju bättre...