Publicerat Januari 13, 200719 yr Kan det va klokt att spara några till egen avel nästa år kanske,jag har ju en hönsgård som står tom.? Kan det lyckas med naturlig avkomma (i hönsgården) eller måste man plocka äggen och kläcka själv?
Publicerat Januari 13, 200719 yr spara du fasaner i fångenskap så kanske du kan lyckas spara lite pengar om du ska sätta ut fasaner i framtiden....en hönsgård funkar säkert fint med lite mindre ombyggnader...
Publicerat Januari 13, 200719 yr spara du fasaner i fångenskap så kanske du kan lyckas spara lite pengar om du ska sätta ut fasaner i framtiden....en hönsgård funkar säkert fint med lite mindre ombyggnader... Jag har sett hos en kille som jag känner en bit utanför Kalix och han har då byggt en större hönsgård med tak och dubbla hönsnät efter sidorna med plåt som går ca. 60-70 cm upp på sidorna för att inga minkar, mårdar el. andra odjur ska komma in till fasanerna. Sedan har han lite buskar och någon gran som han har grävt ner där inne också. Det ser riktigt bra ut.
Publicerat Januari 14, 200719 yr spara du fasaner i fångenskap så kanske du kan lyckas spara lite pengar om du ska sätta ut fasaner i framtiden....en hönsgård funkar säkert fint med lite mindre ombyggnader... Tror du att de får kycklingar i hönsgården.? Ska man göra iordning ett ställe som de kan lägga ägg på eller lägger de ägg vart de vill (överallt).
Publicerat Januari 14, 200719 yr som sagt vet inte du får väl testa och se spara 6 hönor och 2 tuppar och se vad som händer på vårkanten brukar bli ägg mellan mars-juni sen är det ca 28 dygn innan kycklingarna kommer om du lyckats... besök någon som föder upp vildfågel och se hur hans anläggning ser ut så får du kanske lite tips på hur du ska modifiera din egen hönsgård...men plåt eller liknande ner till är bra samt en el-tråd...
Publicerat Januari 14, 200719 yr Tror du att de får kycklingar i hönsgården.? Ska man göra iordning ett ställe som de kan lägga ägg på eller lägger de ägg vart de vill (överallt). som sagt vet inte du får väl testa och se spara 6 hönor och 2 tuppar och se vad som händer på vårkanten brukar bli ägg mellan mars-juni sen är det ca 28 dygn innan kycklingarna kommer om du lyckats... besök någon som föder upp vildfågel och se hur hans anläggning ser ut så får du kanske lite tips på hur du ska modifiera din egen hönsgård...men plåt eller liknande ner till är bra samt en el-tråd... Kompisen här uppe kör med kläckmaskin för dom lägger ägg i hönsgården där dom vistas och i sin boplats där dom kan gå in under tak.
Publicerat Januari 15, 200719 yr ett billigare alternativ är att skaffa några dvärghöns som kläcker fasanerna...
Publicerat Januari 16, 200719 yr Har funderat på det där med dvärghöns tidigare, det sägs att dvärghönan lär fasankycklingarna att sova i träd vilket är att föredra med tanke på räv och grävling. Kanske bara är skrock har ingen aning. ???
Publicerat Januari 17, 200719 yr ett billigare alternativ är att skaffa några dvärghöns som kläcker fasanerna... Ruvar dvärghöns andras ägg?
Publicerat Januari 17, 200719 yr fasanerna träar natruligt... när man inte hade kläck och ruvmaskiner för så var dvärg höns det vanligaste sättet att födda upp fågel i fångenskap.
Publicerat Januari 17, 200719 yr fasanerna träar natruligt... när man inte hade kläck och ruvmaskiner för så var dvärg höns det vanligaste sättet att födda upp fågel i fångenskap. Okej! Då har jag lärt mig något nytt, Linus.
Publicerat Januari 17, 200719 yr dom som föder upp fasaner är oftast yrkesverksamma inom jakten och det finns väl ingen som har direkt dåligt rykte, hur ditt resultat av en utsättning fågel ser ut beror på dig till 99,9% inte på var fasanerna är uppföda, har du inte kunskapen om hur du skall lyckas med dina fasaner så spelar det ingen roll var dom kommer ifrån du kommer ändå misslyckas, sen misslyckas även proffsen mer eller mindre ibland...
Publicerat Januari 17, 200719 yr Det kostar inget att fråga när man själv inte vet... Vilka uppfödare finns det i eller i närheten av Stockholms län?
Publicerat Januari 17, 200719 yr Det kostar inget att fråga när man själv inte vet...Vilka uppfödare finns det i eller i närheten av Stockholms län? Du kan hitta uppfödare i S J Nyheterhttp://svjf-cf.vildmarksdata.net/kopsalj/default.cfm och genom Sv. Viltfågelföreningen, http://www.svenskviltfagelforening.se/asp/index.asp men dit får Du skriva och fråga om hjälp. Dom kan rekommendera uppfödare åt Dig. Använd ett vårdat språk när Du är kontakt med dom så att dom inte misstror Dig. Du förstår säkert när Du har tittat och läst på deras sidor. Lycka till!
Publicerat Juli 21, 200916 yr Jag har sett hos en kille som jag känner en bit utanför Kalix och han har då byggt en större hönsgård med tak och dubbla hönsnät efter sidorna med plåt som går ca. 60-70 cm upp på sidorna för att inga minkar, mårdar el. andra odjur ska komma in till fasanerna. Sedan har han lite buskar och någon gran som han har grävt ner där inne också. Det ser riktigt bra ut. [/quot Det är väl dags att väcka den här tråden Föder kompisen din upp för utplantering eller bara försäljning,jag blir ju nyfiken om dom kan överleva i Kalix.