Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mythoshagel

Featured Replies

Publicerat

Är det nån här som har skjutit rådjur med mythos 40g US 0? Sköt åt en räv igår på rådjursjakten, direkt efter smällen så snubblade den å lade sig ner men sen så steg den upp igen å sprang raka vägen in mot skogen.

så min uppfattning om dom haglena är att det är ren skit.. har hört från en kompis att han fick dra en fyra skott mot ett rådjur innan det dog med mythosen då..

Publicerat

Risken är nog smal då dessa är olagliga för jakt i Sverige.

Finns dock ingen anledning att klämma i mer än 36-38g hagel i en 12/70 då man i så fall får offra hastighet.

Prova en 36g us3 av god kvalisort så lär det lösa sig, jag gillar gamebores black gold.

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago sidelock sa:

Risken är nog smal då dessa är olagliga för jakt i Sverige.

Varför får man inte jaga med dessa i sverige? På åland får man de

Publicerat

US1 är max här. Varför överlämnar jag till mer kunniga i ämnet.

Publicerat
24 minutes ago Hellhunter sa:

Varför får man inte jaga med dessa i sverige? På åland får man de

Tja, för en gångs skull har den som skrev lagen klart för sig lite av fysiken........ Det vill till att du är väldigt bra träffbilder om du vill att en sådan laddnings ska fungera på ett vilt med den träffytan som en räv har.

/T

Publicerat
  • Författare

Kan säga att jag idag sköt ett rådjur på 12m avstånd med SAGA 34g 3or. Så blir väl att köra med dom nu.

Allmänt så tycker jag att rådjuren är ganska hårdskjutna den här årstiden med vinterpäls, så man måste vara NOGA med skotthållen.

Publicerat

Har du provskjutit på papper med dessa patronerna du ämnar använda till jakt?

Publicerat
På 2017-12-10 at 21:01 Hellhunter sa:

Allmänt så tycker jag att rådjuren är ganska hårdskjutna den här årstiden med vinterpäls, så man måste vara NOGA med skotthållen.

Lever den här gamla myten fortfarande?

/M

Publicerat

Myter fortlever där kunskap saknas, men visst är det så. 

Mythos 40 gram US 0 bör ha rimlig täckning på 25-30 meter, ung 90 hagel i patronen  eller några fler än i en 32 grams US 1 laddning, problemet ligger således i skytt, laddning eller vapen, alt alla tre delar.

Ett US 0 hagel dödar ett rå rakt av så svårigheten med den sortens laddning är nog mer snarare att den inte är gjord för december på Åland och presterar skit men troligast är det förarfel. C

Publicerat
  • Författare
På 2017-12-17 at 08:26 JaktTotte sa:

Har du provskjutit på papper med dessa patronerna du ämnar använda till jakt?

Nej det har jag inte, dedär patronerna var bara ett par jag lånade av kompisen... brukar köra annars med saga och dem går bra i bössan..

På 2017-12-17 at 10:54 nuke sa:

Lever den här gamla myten fortfarande?

/M

jadu, det är ett "mytsterium" 

På 2017-12-17 at 11:12 Christian N sa:

Myter fortlever där kunskap saknas, men visst är det så. 

Mythos 40 gram US 0 bör ha rimlig täckning på 25-30 meter, ung 90 hagel i patronen  eller några fler än i en 32 grams US 1 laddning, problemet ligger således i skytt, laddning eller vapen, alt alla tre delar.

Ett US 0 hagel dödar ett rå rakt av så svårigheten med den sortens laddning är nog mer snarare att den inte är gjord för december på Åland och presterar skit men troligast är det förarfel. C

ja visst kan det vara "skit" bakom kolven ibland eller att inte patronen går bra i bössan. Å andra sidan så blåste det rätt mycket den dagen, så kanske vinden tog tag i haglena åt sidan bakom djuret? Skämt åsido;). Men de rådjur jag skjutit i höst så har fallit med sagorna( 34g 3or)

Publicerat

Åter till det klassiska då, det blir inte mycket bättre än väl laddade 32-36g us3 för rådjur. ^_^

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago sidelock sa:

Åter till det klassiska då, det blir inte mycket bättre än väl laddade 32-36g us3 för rådjur. ^_^

Håller med! Tycker dem har varit effektiva och djuren jag skjutit har tvärdött,å det vill man,att det inte blir onödigt lidande för djuren!

Och nu kanske det låter som att jag inte tror att man kan skjuta ett rådjur med dom där myterna 40g 0orna jag babblat om..men jag tänker inte skjuta med dom mera.

Mvh

Publicerat
10 minutes ago Hellhunter sa:

Håller med! Tycker dem har varit effektiva och djuren jag skjutit har tvärdött,å det vill man,att det inte blir onödigt lidande för djuren!

Och nu kanske det låter som att jag inte tror att man kan skjuta ett rådjur med dom där myterna 40g 0orna jag babblat om..men jag tänker inte skjuta med dom mera.

Mvh

Dessutom är 3or jäkligt mycket fler när det kommer räv eller hare lite oplanerat.

Publicerat
41 minutes ago sidelock sa:

Dessutom är 3or jäkligt mycket fler när det kommer räv eller hare lite oplanerat.

Jävligt mycket är att ta i..... 3or kommer rätt glest på lite håll om laddvikten inte blir "för hög". 

3or som närstridshagel är rätt korkat, dät funkar allt annat med. Tex sånt som når en bit...... 

T

Publicerat
19 minutes ago pmt sa:

Jävligt mycket är att ta i..... 3or kommer rätt glest på lite håll om laddvikten inte blir "för hög". 

3or som närstridshagel är rätt korkat, dät funkar allt annat med. Tex sånt som når en bit...... 

T

Nu var det ju jämfört med us0 som menades, vilket väl ger minst 50% fler hagel vid samma laddvikt? 

Publicerat
7 minutes ago sidelock sa:

Nu var det ju jämfört med us0 som menades, vilket väl ger minst 50% fler hagel vid samma laddvikt? 

32g 3or är 125 hagel...... 

http://www.shotguns.se/html/pellets_in_us_size.html

Det är typ vad man behöver i träffbilder normalt. Sedan får man lägga till hagel för vald choke.

T

Publicerat

Detta med att provskjuta plugg.. jag kan förstå tanken med klenare hagel där målet är en liten fågel på håll eller något. En kass patron typ Gyttorps 30 grammare.. "fågel"varianten.. har luckor i svärmen osv.. där kan man få överaskande resultat. Men..

Ska man panga på ett rådjur med x antal kvadratdm kropp att träffa.. ska till en rejält usel puppa för att misslyckas med det givet att skytten sköter sitt.

Publicerat
1 minute ago Hipshot sa:

Detta med att provskjuta plugg.. jag kan förstå tanken med klenare hagel där målet är en liten fågel på håll eller något. En kass patron typ Gyttorps 30 grammare.. "fågel"varianten.. har luckor i svärmen osv.. där kan man få överaskande resultat. Men..

Ska man panga på ett rådjur med x antal kvadratdm kropp att träffa.. ska till en rejält usel puppa för att misslyckas med det givet att skytten sköter sitt.

Rådjuret är inget hagelvilt - det följer liksom inte "normala regler".

Det är mest villfarelsen att penetration är det enda som räknas - ergo välj grövsta möjliga hagel jag vill åt.... Att i sammanhanget då går ner till US3 "ifall det kommer en hare eller en räv" är liksom rätt korkat - det blir för lite hagel om man vill över 25m. Och under 25 är US3 extremt övervåld på det mesta. 

Skjut 3 till 5 skott på maximalt skjutavstånd och fundera på hur stor den vitala träffytan på en hare eller räv egentligen är. Vi pratar en handflata, då är det ett rent sidoskott..... Kan du lägga handflatan i träffbilden utan att den täcker minst två hagel, helst tre, är det för lite hagel. Korta hållet eller öka hagelmängden.

En US5, eller UK4 om ni som jag hellre tänker så, har en räckvidd sett till energi ut mot 40-45 meter.

T

Publicerat

Det här med räckvidd sett till energi kan väl omöjligen vara samma värde från kaja till rådjur?

För övrigt hakar du upp dig på något jag inte sagt, vad jag sa var att en us3 är bättre än us0 om småvilt kommer. Inte att us3 är den bästaste superhagelgrovleken i helaste stora världsuniversumet när man ämnar skjuta hare.

Publicerat
14 minutes ago sidelock sa:

Det här med räckvidd sett till energi kan väl omöjligen vara samma värde från kaja till rådjur?

Nej, och det har jag inte påstått heller..... 

15 minutes ago sidelock sa:

För övrigt hakar du upp dig på något jag inte sagt, vad jag sa var att en us3 är bättre än us0 om småvilt kommer. Inte att us3 är den bästaste superhagelgrovleken i helaste stora världsuniversumet när man ämnar skjuta hare.

Nej, US1-2-3 är i princip värdelöst till snudd på allt - utom rådjur då..... Och annat i större viktklass - vilket vi inte får jaga med hagel i Sverige. Det gör US3 och grövre till något som bara eftersöksjägare och poliser har nytta av eftersom rådjuret faller som en sten för en US5a givet att träffen sitter med en jämn träffbild.

Däremot tror väldigt många att de skjuter bättre än de vill erkänna, och att de träffar "men att det inte räcker". Och de har som regel noll koll på hur deras träffbilder ser ut. Trots att de ofta kan uppvisa smått onanistiska relationer till hur deras älgstudsare presterar...... 

Det är som tilltron till kalkonchoker..... Fattar man inte varför de finns och hur det är tänkt att använda dem så tror man ju att det "är bra skit" i största allmänhet. Och det är det - på kalkoner.... 

T

Publicerat

Jag fick en låda Eley Alphamax 36 gr us 4.. inte kollat själv men en snubbe med insikt som säljer dem vidhöll att de pilade iväg med +400 m/s. Tror fan denna puppa är riktigt  bra! Inte ställd den på några stora prov ännu, testade på en kråka.. 45 meter halvchoke.. = död kråka. 

mindre hagel tror jag är bra, de räcker långt. 

Publicerat

Säkra på att det är en US4? De är ofta förr engelska än amerikanska i måttet, dvs de är nog förr US5..... 

Men annars är det en bes puppa! 

T

Publicerat

Blir osäker, står 4 är jag helt säker på men om det är us eller en vet jag inte.

Publicerat

Slår vad om att det står UK4.

För övrigt gillar jag min drilling,den är så trångborrad att det här med täckning är rätt ointressant;)

/Mike

Publicerat
15 minutes ago pmt sa:

Säkra på att det är en US4? De är ofta förr engelska än amerikanska i måttet, dvs de är nog förr US5..... 

Men annars är det en bes puppa! 

T

Det pockar på en fråga: är det lönt att bry sig?

Dvs skiljer det tillräckligt mellan us och uk nr för att den ena ska vara bra och den andra dålig till ett givet ändamål?