Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mythoshagel

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Det pockar på en fråga: är det lönt att bry sig?

Dvs skiljer det tillräckligt mellan us och uk nr för att den ena ska vara bra och den andra dålig till ett givet ändamål?

Om du pressar marginalerna lite så gör det faktiskt det. Det skiljer ett nummer i snitt.

T

Publicerat

Så en rapp us 5 är att föredra framför en us 3 om man jagar rådjur eller räv?

Har skjutit rådjur med allt från us 1 till 6 med bra resultat, men mest kört med us 3 på grund av.... Ja, jag vet egentligen inte varför.

har man någon fördel med lite grövre, tex us 3 kontra us 5 om man får en dålig träff eller missbedömer avståndet? För bra penetration måste väl underlätta vid ett eventuellt eftersök. 

Nästa fråga är väl hur mycket hagel vill man egentligen ha i djuret när det gäller mat vilt ?

Någon som har några favoriter att rekommendera om man ska testa jaga med typ us4 - us5 ?

Publicerat
6 minutes ago pmt sa:

Om du pressar marginalerna lite så gör det faktiskt det. Det skiljer ett nummer i snitt.

T

Såå vad är minsta hagelstorleken i us/uk nr som är -bra- dvs inte bara ok för rådjur? Givet att pilen i övrigt är vettig.

Publicerat

Jag har skjutit en kråka med ngn fransk skum pryl med galna mängder 1 mm hagel.. den kråkan vart riktigt pruken men inte död. Även jag har bankat rådjur med us 5, funkar utmärkt. Tror jägareförbundet provsköt blytrap mot rådjur (kulskjutet och upphängt). Tom 2.41 mm hagel når in till lungor och igenom.

Publicerat
På 2017-12-10 at 20:13 Hellhunter sa:

Är det nån här som har skjutit rådjur med mythos 40g US 0? Sköt åt en räv igår på rådjursjakten, direkt efter smällen så snubblade den å lade sig ner men sen så steg den upp igen å sprang raka vägen in mot skogen.

så min uppfattning om dom haglena är att det är ren skit.. har hört från en kompis att han fick dra en fyra skott mot ett rådjur innan det dog med mythosen då..

På 2017-12-10 at 20:22 sidelock sa:

Risken är nog smal då dessa är olagliga för jakt i Sverige.

Finns dock ingen anledning att klämma i mer än 36-38g hagel i en 12/70 då man i så fall får offra hastighet.

Prova en 36g us3 av god kvalisort så lär det lösa sig, jag gillar gamebores black gold.

It: size 0 = 3,9mm 

Publicerat
59 minutes ago sidelock sa:

Såå vad är minsta hagelstorleken i us/uk nr som är -bra- dvs inte bara ok för rådjur? Givet att pilen i övrigt är vettig.

Jag har provat UK sjuor med extemt gott resultat.... Därmed inte sagt att det är lämpligt sett till att det blir sanlöst mycket hagel i djuret.... Men penetration och verkan är där.

Det är i just detta rådjuret är lite speciellt - allt lagligt i hagelstorlek funkar.... Det är först när man avser skjuta annat det blir komplicerat. Och det avser man ALLTID, för först och främst skjuter man räv och kråka.

T

Publicerat

Är det nån här som har skjutit rådjur med mythos 40g US 0? Sköt åt en räv igår på rådjursjakten, direkt efter smällen så snubblade den å lade sig ner men sen så steg den upp igen å sprang raka vägen in mot skogen.

så min uppfattning om dom haglena är att det är ren skit.. har hört från en kompis att han fick dra en fyra skott mot ett rådjur innan det dog med mythosen då..

Jag skulle nog säga att han bommat , för låt oss säga att han satt all rätt och vi pratar 3,9 mm hagel a” 40gr så borde det vara trasor av djuret  mao den mekaniska skadan borde vara enorm , B&P med gordon system och lull lull hagel alla fina grejerna finns där så att säga att patronen är skit så är man nog ute och cycklar , man hittar liknande grejer i snajdiga engelska patroner som ALLA lovordar och träffar ALLT med  ( ja det sista var ironi) 

/P 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago culot sa:

Jag skulle nog säga att han bommat , för låt oss säga att han satt all rätt och vi pratar 3,9 mm hagel a” 40gr så borde det vara trasor av djuret  mao den mekaniska skadan borde vara enorm , B&P med gordon system och lull lull hagel alla fina grejerna finns där så att säga att patronen är skit så är man nog ute och cycklar , man hittar liknande grejer i snajdiga engelska patroner som ALLA lovordar och träffar ALLT med  ( ja det sista var ironi) 

/P 

Nå nu vet jag inte om de var exakt us 0 40g han sköt med, och om det var så många skott, men kanske det bara var en jakthistoria han drog vad vet jag..;)

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Jag tror att folk generellt överskattar sitt skytte.. Pluggen levererar, det är ganska få mögpuppor som på allvar orsakar en skadskjutning sålänge du sköter skyttet. 

Lite som i början m stål på banorna , det GICK inte att få sönder en duva över 25m på J-trapen  :D  och att dom bommat fanns inte 

Sen mätte jag och Conny petters  upp 49m och sa att där ska vi skjuta  frångående  med  halv choke och  24g stål  och sen gjorde vi det,

/ P

Publicerat
16 hours ago Hellhunter sa:

Nå nu vet jag inte om de var exakt us 0 40g han sköt med, och om det var så många skott, men kanske det bara var en jakthistoria han drog vad vet jag..;)

Du är nåt på spåren där B)

Publicerat

Du får döpa räven till " Jesus" för han steg ju åxå upp ifrån de döda :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
7 hours ago culot sa:

Du får döpa räven till " Jesus" för han steg ju åxå upp ifrån de döda :rolleyes:

Haha.. ja vi stod ju två passkyttar "mellan" räven å jag va den som sköt på räven då som sagt, men han som stod bredvid mig, hann  inte riktigt uppfatta om det var en mårdhund eller räv..han tyckte det liknade på en mårdhund (för att räven hade en ganska mörk päls). så den fick heta mårdräven eller varför inte sjubbräven?:D

Publicerat

Spelar det någon roll om det är mårdhund? Den är väl lovlig? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
2 hours ago sidelock sa:

Spelar det någon roll om det är mårdhund? Den är väl lovlig? :rolleyes:

Nej det gör det ju inte..bara jag som tydligen är dålig att formulera mig i texter:blink: