Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat
På 2024-02-22 at 08:45 Mulle mek sa:

Inget i min värd😊 Men det brukar gnällas friskt på jaktforumen bara man nämner en VAG-produkt.

Om man kollar annonser på blocket är det mest Volkswagen 15548. Närmast är Volvo 14002. 

Totalt just nu 126957 bilannonser på blocket, 27930 är VAG produkter. så med styvt 20% av marknaden kan det nog inte vara en dålig bil.

Besiktigade passaten idag utan anmärkning liksom föregående 4 år, 2011 års modell. 

Jävla skitbil som bara krånglar:D

• Svar 371
  • Visningar 59,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den 28 januari ska jag lösa ett gammalt bottenlån på mitt hus. Av nån jäkla anledning har det bara funnits kvar- jag tecknade lånen med 40 års amorteringstid då jag köpte huset. 40 år var så i.i.h. lå

• En halvsunkig Cheva, överbliven plyfa, lite svart lasyr. Förgyll det sedan med taxar! p.

• Fredde_piteå
    Fredde_piteå

Min gamla älskling 450hk på grundladdtryck (1bar) och drygt 700hk på maxladd (2,4bar).....och JA det ÄR en äkta urquattro från -83. Såldes sommaren -15 till en Finländare som blev märkbart

Posted Images

Publicerat
På 2024-02-22 at 08:45 Mulle mek sa:

ITotalt just nu 126957 bilannonser på blocket, 27930 är VAG produkter. så med styvt 20% av marknaden kan det nog inte vara en dålig bil.

Så kan man se det.

Eller så kan man se det som ett varningstecken att så många försöker göra sig av med dom ? 😁

Publicerat

Vad är en "bra" bil, och vad är en "dålig" bil? Jag skulle vilja hävda att det är högst personligt uttryck.

En del tycker att en bra bil är en som rullar i mer än 50.000 mil, och där vem som helst kan underhålla den själv i garaget. Dessa individer brukar tycka om Volvo 240, 740 och 940 samt Mercedes W123. 

Själv vill jag ha en bil jag trivs i och som inte strular alltför mycket. Därför väljer jag XC70 framför Subaru Outback. Inte för att XC70 är en "bättre" bil. Utan för att jag trivs bättre i den. Trevligare inredning, skönare stolar, bättre prestanda är det som gör att jag väljer XC70. 

Publicerat

Every woman i know is crazy 'bout an automobile-

Some like Cadillac, some like Olds-

Some like anything- as long as it rolls.

Ry Cooder

• 9 months later...
Publicerat

Lite halvt ratat idén om en begagnad v50. En lagom bil i allt förutom att bagaget känns lite för "grunt" för en rejäl hundbur + övrig plats. Ramlat in på tankar av en begagnad XC60 med inte-alltför-många mil(15-16k eller så max) om jag kan hitta en i bra skick från en firma som inte är helt hej-kompis..

Egentligen inte så kinkig om bilar, bara den funkar och har bagage, inte drar så mkt soppa. Men lite mer komfort samt AWD vore förstås väldigt fint, och DIESELVÄRMARE! vill jag helst ha. Drömt om att kunna gå in i varm bil efter många kalla morgonar och jaktdagar.

Publicerat

Uff bilar.. tipset är oavsett märke och modell att kolla ägarhistorik.. Ang dieselvärmare så vågade jag inte använda den på gamla volvon, fick för mej att det åt batteri när det var som allra kallast. Testade den på nya bilen. där fungerade det förj-la bra! Så det eller motor/kupé värmare vore väl ngt.. 

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Uff bilar.. tipset är oavsett märke och modell att kolla ägarhistorik.. Ang dieselvärmare så vågade jag inte använda den på gamla volvon, fick för mej att det åt batteri när det var som allra kallast. Testade den på nya bilen. där fungerade det förj-la bra! Så det eller motor/kupé värmare vore väl ngt.. 

Dieselvärmaren på BMW:n (G31 2018) funkar mycket bra utan att döda bilen, och används ofta.

Värmaren på tidigare V70 D5:an var däremot kass. Vid ett par tillfällen hade den dränerat batteriet så det inte gick att starta motorn :ph34r: 

Kan dock vara en fråga om att man måste ha ett väldigt fräscht batteri för att elektroniken och styrenheten i kombination med batterisensorn ska veta när det är dags att stänga av värmaren. Det är nog inte helt trivialt att ta höjd för alla scenarion och sen exakt veta när man inte ska köra värmaren mer när batteriet är 6-10 år gammalt med en viss SOH (State of health) och temperaturen är -10 m.fl. variabler.

Publicerat
På 2024-12-05 at 12:57 exabit sa:

Dieselvärmaren på BMW:n (G31 2018) funkar mycket bra utan att döda bilen, och används ofta.

Värmaren på tidigare V70 D5:an var däremot kass. Vid ett par tillfällen hade den dränerat batteriet så det inte gick att starta motorn :ph34r: 

Kan dock vara en fråga om att man måste ha ett väldigt fräscht batteri för att elektroniken och styrenheten i kombination med batterisensorn ska veta när det är dags att stänga av värmaren. Det är nog inte helt trivialt att ta höjd för alla scenarion och sen exakt veta när man inte ska köra värmaren mer när batteriet är 6-10 år gammalt med en viss SOH (State of health) och temperaturen är -10 m.fl. variabler.

All elektronik i bilarna äter ström, även om bilen är avstängd, så det är viktigare idag att ha ett fräscht batteri.  Min XC60 från 2017 klarar inte av längre stillastående.  Förra gången jag var borta i två veckor, så klagade den på låg batterispänning när grabben skulle hämta mig.  Då hade det förvisso varit en del minusgrader.  Får se hur den fungerar på lördag när jag kommer tillbaka.

En annan irriterande grej med nya bilar är laddfunktionen.  Alternatorn är numera styrd för att optimera laddningen, mest för att öka livslängden på batteriet.  Men det innebär också att det kan ta jävligt lång tid och långa körsträckor innan batteriet är fullt laddat igen.

Publicerat

Jag saknar min Volvo 745

Snälla snälla Jesus, låt den åter komma i produktion. Behöver inte ens elhissar. Förgasare går åxå bra.

Publicerat
25 minutes ago dptrapper sa:

Jag saknar min Volvo 745

Snälla snälla Jesus, låt den åter komma i produktion. Behöver inte ens elhissar. Förgasare går åxå bra.

Finns en för billig peng i Härjedalen, om saknaden blir oumbärlig.
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter={"key"%3A"make"%2C"values"%3A["Volvo"]}&filter={"key"%3A"models"%2C"values"%3A["740"%2C"740+%26+760"]}&filter={"key"%3A"chassi"%2C"values"%3A["Kombi"]}

Publicerat
2 hours ago Islänningen sa:

All elektronik i bilarna äter ström, även om bilen är avstängd, så det är viktigare idag att ha ett fräscht batteri.  Min XC60 från 2017 klarar inte av längre stillastående.  Förra gången jag var borta i två veckor, så klagade den på låg batterispänning när grabben skulle hämta mig.  Då hade det förvisso varit en del minusgrader.  Får se hur den fungerar på lördag när jag kommer tillbaka.

En annan irriterande grej med nya bilar är laddfunktionen.  Alternatorn är numera styrd för att optimera laddningen, mest för att öka livslängden på batteriet.  Men det innebär också att det kan ta jävligt lång tid och långa körsträckor innan batteriet är fullt laddat igen.

Vi var i Kina över jul och nyår 2019-2020 i tre veckor och kom hem precis samtidigt som covid kom till Europa. Konstigt sammanträffande? :D

Men, BMW:n hade stått på uteparkeringen på Landvetter hela resan med larmet på, och när vi kom hem var det kallt och snö. Jag hade min vän Ivan som standby att ringa om bilen inte skulle starta. Men det gjorde den utan minsta problem. Så det tyckte jag var lite imponerande ändå.

Generatorstyrning har jag jobbat med på Bussar så jag har lite koll. Det hade varit smutt med ett manuellt läge där man själv satte laddspänningen, men det strider säkert mot Euro 6 och är en big no no och jätte mellanslag farligt för miljön. Dock märker jag på hastigheten som jalusin i taket rör sig på att  när jag släpper gasen så ökar varvtalet dvs laddspänningen ökar (gratis energi). Däremot är den konstant hög när jag haft igång dieselvärmaren exempelvis. Jag tolkar det som att när SOC kommer ner på en viss nivå så kör den max laddspänning konstant för att komma upp till nåt tröskelvärde innan den ramlar in i det regenerativa läget igen.

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Om Jesus har någon inverkan på bilmodeller och utrustning önskar jag mig en Toyota Hilux av gamla modellen som jag har- MEN, hytten skulle vara aningen bredare: det är svårt med 2 personer av Lennarts och min storlek med jaktjackor på till exempel att komma åt bilbälteskroken- det skulle också vara en större mittkonsoll, och plats för 2 kaffemuggar.

Hytten skulle också vara aningen längre, och det skulle vara en "bak-och-fram-dörr" bakom förardörren så hunden kan komma in. Det skulle vara fönstervevar (som nu) och dragruta- och allt skulle vara mekanisk. Inget lull- lull. Drivlinan med låda och fördelningslåda och hjulspärr skulle vara samma som nu, men den skulle ha stela framaxeln (som innan 1989) och en 5 cylindrig VW tdi motor 107 hästars modellen från transportern.

Toyotas bensin 4:a är lite motorsvag. Höjden och hjulstorleken (31") skulle vara precis som grisbilen.

Gode Gud- gör mig en sån bil. Winsch och sånt kan jag montera själv. Den får gärna vara lite skabbig i lacken så jag inte blir förväxlat med influencer- fjollorna på du-röret.

Och Gud- du som kan allt: om du lägger manken till kan du nog ha den klar till jul 😉

Jag har en sådan, men den heter inte Hilux utan Defender.

Publicerat
21 minutes ago Islänningen sa:

Jag har en sådan, men den heter inte Hilux utan Defender.

Med VW tdi motor ?

Publicerat
7 minutes ago Dansken sa:

Med VW tdi motor ?

Japp.  en 300TDi

Publicerat
4 minutes ago Islänningen sa:

Japp.  en 300TDi

Är det en 5 cylindrig VW motor ?

Publicerat
4 minutes ago Dansken sa:

Är det en 5 cylindrig VW motor ?

300TDi är en 4 cylindrig Diesel från Land Rover.  Vet inte om VW har något med den att göra.

Publicerat

Är det inte dom cylinderfoderen "sätter sig" i blocket ?

Publicerat

Det tror jag inte.  300TDi motorn brukar ofta kallas den bästa Land Rover motorn.  Har själv renoverad en sådan, och en annan står på tur i garaget.  Har inte sett några tendenser till att fodren rör på sig.

Publicerat
9 hours ago Dansken sa:

Om Jesus har någon inverkan på bilmodeller och utrustning önskar jag mig en Toyota Hilux av gamla modellen som jag har- MEN, hytten skulle vara aningen bredare: det är svårt med 2 personer av Lennarts och min storlek med jaktjackor på till exempel att komma åt bilbälteskroken- det skulle också vara en större mittkonsoll, och plats för 2 kaffemuggar.

Hytten skulle också vara aningen längre, och det skulle vara en "bak-och-fram-dörr" bakom förardörren så hunden kan komma in. Det skulle vara fönstervevar (som nu) och dragruta- och allt skulle vara mekanisk. Inget lull- lull. Drivlinan med låda och fördelningslåda och hjulspärr skulle vara samma som nu, men den skulle ha stela framaxeln (som innan 1989) och en 5 cylindrig VW tdi motor 107 hästars modellen från transportern.

Toyotas bensin 4:a är lite motorsvag. Höjden och hjulstorleken (31") skulle vara precis som grisbilen.

Gode Gud- gör mig en sån bil. Winsch och sånt kan jag montera själv. Den får gärna vara lite skabbig i lacken så jag inte blir förväxlat med influencer- fjollorna på du-röret.

Och Gud- du som kan allt: om du lägger manken till kan du nog ha den klar till jul 😉

Jag kan ordna en sådan bil åt dig men den kommer heta Ford F150 4X4 1,5 hytt o coyotemotorn.

Publicerat
6 hours ago Islänningen sa:

Finns ett bra objekt till salu på Island.  Något för @Mad Mike?

1536829.thumb.jpg.2546b0c622bf435211804481c7eb8ab8.jpg

Kan ju vara bra för Nollåttorna när det kommed mycket snö nere i Nollåttaträsket så kan @Mad Mike agera busschaffis åt Nollåttorna.:lol: