Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Verkar som en stor del av Americat fastnat för treaxliga kärror nu. Jag tycker mest det ser fånigt ut där det inte behövs, (d.v.s på riktiga lastbilar).

Men jag skulle absolut ta mot ursprungsbilen!!! Sanna mina ord, det första jag gör när Svenska spel ringt och sagt att saker och ting ordnat upp sig är att köpa en jänkarpickis igen!! 

• Svar 371
  • Visningar 59,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den 28 januari ska jag lösa ett gammalt bottenlån på mitt hus. Av nån jäkla anledning har det bara funnits kvar- jag tecknade lånen med 40 års amorteringstid då jag köpte huset. 40 år var så i.i.h. lå

• En halvsunkig Cheva, överbliven plyfa, lite svart lasyr. Förgyll det sedan med taxar! p.

• Fredde_piteå
    Fredde_piteå

Min gamla älskling 450hk på grundladdtryck (1bar) och drygt 700hk på maxladd (2,4bar).....och JA det ÄR en äkta urquattro från -83. Såldes sommaren -15 till en Finländare som blev märkbart

Posted Images

Publicerat
28 minutes ago simnil sa:

det första jag gör när Svenska spel ringt och sagt att saker och ting ordnat upp sig är att köpa en jänkarpickis igen!! 

Om du bara är miljöpartist och konstnär och ska köra tunga sten blir detta PK

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Om du bara är miljöpartist och konstnär och ska köra tunga sten blir detta PK

Revisor-konstnär närmare bestämt, undrar just vad en sådan gör.  

Skriver bokslut på runstenar åt RödeOrm ? 

• 1 year later...
Publicerat

Behöver byta bort Forestern. Erfarenheter av Dacia Duster 4x4? Tänkt som jaktbil främst, men även för att skjutsa svettiga tonårspojkar till och från träningar och matcher.

Finns det något speciellt man ska kika på när man köper en begagnad? Tänker mig ca 2017, kanske 10 000 mil. 

Publicerat

Jag tror på Dacian om man kan stå ut med att det er lite "rått" tillverkat och lite hög ljudnivå.

Känner bara 1 som har haft problem med en sån bil (men han får problem med ALLT)

Publicerat

Min jaktkompis har en sån, tål mkt!

Är inte bäst på något, men kostar heller inte mkt! 

Ordet för bilen är nog förnuftig.

Publicerat
29 minutes ago lindgren sa:

Min jaktkompis har en sån, tål mkt!

Är inte bäst på något, men kostar heller inte mkt! 

Ordet för bilen är nog förnuftig.

Nej! Det är ju Skoda som är "för nuftiga människor"... 😉

MVH

Alias

Publicerat

Som när damer väljer skor:

Ska se pyttesmå ut utvändigt men ska vara jättestora invändigt....

• 1 year later...
Publicerat

Sitter och funderar på nästa tjänstebil.   Det kommer att bli antingen en hybrid eller en renodlad elbil.
(Och för er som älskar tesla så går den inte in i min policy).

Kraven är ett stort bagageutrymme där min stora ohängda vorsteh får plats.  Har idag en BMW 320D med grindar där han tar upp hela bagageutrymmet idag (Dvs detta är i princip den minsta bil man kan tänka sig). Lite trött på låg markfrigång så hade tänkt mig något med mer markfrigång...

Har tittat på en BMW ix1 som exempel

Rent ekonomiskt så är det väldigt lönande med en elbil (lägre förmånsvärde, lägre bränslekostnad). Men när man slänger på en takbox så minskar räckvidden med 20 %. Så för att köra till tex Arjeplog från Åkersberga så krävs det 6 laddningsstopp.  Enligt appen Elton så är totala laddningstiden 153 minuter (och det förutsätter att  laddarna är lediga och ger det de ska, samt att batteriet inte är för kallt eller varmt).

Å andra sidan när jag kör med hunden så blir det ett längre stopp (45 minuter) +  några korta stopp för att rasta hunden. 
Säg totalt 45 minuter till.  Så i praktiken kanske det bara tar en extra timme.

Ett annat "problem" är att jag har lite "blyfot" när jag kör långt. Ligger i princip +20 km/h över hastighetsgränserna. Detta kommer ju minska räckvidden på elbilen ytterligare (det finns de som föreslår att jag ska hålla hastighetsgränserna men de kör ofta inte så långa sträckor). Mao kommer det inte att löna sig att "stå på" för det jag vinner förlorar jag snabbt på en laddning.

Så just nu känns det inte som elbil är ett realistiskt alternativ....  Blir ju ändå en hel del resor under hösten.

När det gäller elhybrider så finns det lite mer att välja på.  Där är idag alternativen lite snabbt:

Har ni fler bilar som alternativ?

Publicerat
4 hours ago detstorabla sa:

Sitter och funderar på nästa tjänstebil.   Det kommer att bli antingen en hybrid eller en renodlad elbil.
(Och för er som älskar tesla så går den inte in i min policy).

Kraven är ett stort bagageutrymme där min stora ohängda vorsteh får plats.  Har idag en BMW 320D med grindar där han tar upp hela bagageutrymmet idag (Dvs detta är i princip den minsta bil man kan tänka sig). Lite trött på låg markfrigång så hade tänkt mig något med mer markfrigång...

Har tittat på en BMW ix1 som exempel

Rent ekonomiskt så är det väldigt lönande med en elbil (lägre förmånsvärde, lägre bränslekostnad). Men när man slänger på en takbox så minskar räckvidden med 20 %. Så för att köra till tex Arjeplog från Åkersberga så krävs det 6 laddningsstopp.  Enligt appen Elton så är totala laddningstiden 153 minuter (och det förutsätter att  laddarna är lediga och ger det de ska, samt att batteriet inte är för kallt eller varmt).

Å andra sidan när jag kör med hunden så blir det ett längre stopp (45 minuter) +  några korta stopp för att rasta hunden. 
Säg totalt 45 minuter till.  Så i praktiken kanske det bara tar en extra timme.

Ett annat "problem" är att jag har lite "blyfot" när jag kör långt. Ligger i princip +20 km/h över hastighetsgränserna. Detta kommer ju minska räckvidden på elbilen ytterligare (det finns de som föreslår att jag ska hålla hastighetsgränserna men de kör ofta inte så långa sträckor). Mao kommer det inte att löna sig att "stå på" för det jag vinner förlorar jag snabbt på en laddning.

Så just nu känns det inte som elbil är ett realistiskt alternativ....  Blir ju ändå en hel del resor under hösten.

När det gäller elhybrider så finns det lite mer att välja på.  Där är idag alternativen lite snabbt:

Jag har funderat lite på Kia Sorento hybrid, men inte kommit längre än till just fundering då räntorna ligger lite högt för ny investering.

Publicerat
40 minutes ago hs_merkel sa:

Räntor? Bilar betala man Cash!

Jag vet! Men just nu är det boendet som kostar 39´ i månaden, så det är lite ont om Cash för närvarande😉.

Publicerat

Är jag trög som läste in att du har 39000:-/mån i boendekostnader eller menade du 3900:- ? 😮

Publicerat

Tesla går numera inte in i vår policy heller. 

De flesta av mina kollegor väljer för tillfället XC60 hybrid. Högt förväntat andrahandsvärde ger relativt sett lägre månadskostnad. 

Jag kör numera elbil (BMW i4). Det tar cirka en timme längre att köra 100 mil norrut jämfört med dieselbilen. Hunnit med dryga 2000 mil på sex månader. Det har fungerat bättre än jag befarade.

Takbox och vinter är inget jag ser fram emot. 

Publicerat
11 hours ago detstorabla sa:

Tiguan har ju vettig markfrigång och fyrhjulsdrift men jag skulle inte säga att den har ett stort bagageutrymme. Iofs verkar ju nya modellen få några liter till men jag är skeptisk på just den punkten.  

Publicerat
11 hours ago Järven sa:

Är jag trög som läste in att du har 39000:-/mån i boendekostnader eller menade du 3900:- ? 😮

De första siffran stämmer och då är det bara ränta och amortering🙄.

Publicerat
7 hours ago faxe sa:

De första siffran stämmer och då är det bara ränta och amortering🙄.

Den siffran har man ju inte ens in före skatt :ph34r:, tror du bor för dyrt @faxe!! 

Publicerat
34 minutes ago mbbohman sa:

Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul.
Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. 

IMG_0762.jpeg

Så länge motorn inte är kass, så borde det vara lätt att få den att rulla igen.  Har funnits tendenser till oxidering/fretting i diverse kontakter, så en grundlig översyn av kablage kan behövas.

Publicerat

Ooh en t-gul 🤩 nostalgivibb för en 80-talist som växte upp med såna i diverse bilblaskor.

En sån hade man i åtanke när man fyllde 18 tills man insåg att försäkringen kostade mer per år än en beggad t-gul 😬

En ljusgrön 740 med förgasarmotor man man själv nöja sig med. Rostade som satan men motorn var bombsäker 🤷‍♂️ dock inget man körde om långtradare med på 2:1 vägar om man inte satsade satan 👀

Publicerat
3 hours ago mbbohman sa:

Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul.
Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. 

Se till att limma hans (till den tid) färska körkort fast i pluskan med något kraftigt superlim.

Mitt hade åkt direkt om jag hade börjat med en sån som 18 åring....

Eller om du kan få gjort nycklar som Dodge har till Hellcat'en: en fulleffekt och en halveffekt till att vänja sig med...😉