Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Låter bra! Körde en Outback på en jakt i höstas, tyckte den verkade rätt trevlig.. I nuläget står det mellan Outbacken och en nyare XC70.. Inbillar mej att man får en smula nyare/färre mil för samma peng om man väljer Outback.. kan det stämma?

• Svar 371
  • Visningar 59,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den 28 januari ska jag lösa ett gammalt bottenlån på mitt hus. Av nån jäkla anledning har det bara funnits kvar- jag tecknade lånen med 40 års amorteringstid då jag köpte huset. 40 år var så i.i.h. lå

• En halvsunkig Cheva, överbliven plyfa, lite svart lasyr. Förgyll det sedan med taxar! p.

• Fredde_piteå
    Fredde_piteå

Min gamla älskling 450hk på grundladdtryck (1bar) och drygt 700hk på maxladd (2,4bar).....och JA det ÄR en äkta urquattro från -83. Såldes sommaren -15 till en Finländare som blev märkbart

Posted Images

Publicerat
31 minutes ago mbbohman sa:

Outback är trevlig. Jävligt kompetent vanlig bil. Tror inte det är mer elfel på dem än andra nyare bilar. Vi har haft en 2007 bensinare som blev skrotad efter att jag pussade lite på ett rådjur.

Blev 2016 diesel efter det, valde nyare bil med mer mil (18000 mil vid köp) före äldre med få mil. På tre år har vi åkt ca 6000 mil och det vi bytt är EGR-ventil som strulade redan vid köp (firma), de bytte nåt annat först men blev ingen skillnad så de bytte ventilen utan knussel efter 3 månader. Kört en påtvingad regenerering av partikelfiltret, vilket man kan lösa med en lagom påkostad felkodsläsare från kinesien om man inte vill lämna in. I somras bytte vi två glödstift, var det på ettans cylinder som larmade men bytte båda på samma sida när de ändå skulle ner och gräva där.

Fiskade upp en RAM häromveckan, den hade halkat av en del och stod i diket utan att ta sig upp. Krokade i Outbacken och gav hans ego en törn 😂

Vad drar dieseln? Ska byta bil igen då jag måste ha en som tar familjen.  Behöver inte 4wd då jag inte kör i Stockholm så ofta, sen har väll vissa modeller problem med motorer på dislarna? Har en polack på jobbet som köper dem trasiga och renoverar och säljer. Sen är väll många kopplingar brända av hästkärringar

Publicerat
9 minutes ago Hipshot sa:

Låter bra! Körde en Outback på en jakt i höstas, tyckte den verkade rätt trevlig.. I nuläget står det mellan Outbacken och en nyare XC70.. Inbillar mej att man får en smula nyare/färre mil för samma peng om man väljer Outback.. kan det stämma?

Jag vet inte men Volvo känns sjukt överprisade. Just nu är iofs det mesta dyrt men jag som gammal volvofreak och trodde aldrig jag skulle åka annat än Volvo överväger inte ens det. 

6 minutes ago hs_merkel sa:

Vad drar dieseln? Ska byta bil igen då jag måste ha en som tar familjen.  Behöver inte 4wd då jag inte kör i Stockholm så ofta, sen har väll vissa modeller problem med motorer på dislarna? Har en polack på jobbet som köper dem trasiga och renoverar och säljer.

Småkörningarna hemma så tar den nog runt 0,75. Det är väl egentligen det jag stör mig mest på, att den vill ha en del sås men samtidigt är det en stor bil med fyrhjulsdrift. Det är ju inga våldsamma pengar på årsbasis egentligen om det skulle dra 0,65 men lite gnager det. På normal långkörning är det runt 0,6 men när vi kör långt är det som regel fullknökad bil, takbok och inte sällan en del mil med släpvagn med skotrar på så vill den ju ha en del. 150 hk står sig inge vidare i det sammanhanget, dock är det inte så ofta det sker per år så jag kan leva med det. 

Boxerdieslarna i början var ju rätt sugna på att rasa, det tvistas ju en del om när de började bli bättre men när Euro5 kom och senare Euro6 är min uppfattning att de blev bra. Jag skulle akta mig för dieslarna 2008/9-2011/12. Sen är det nog mer tillfälligheter om det skiter sig, precis som på de flesta andra tillverkare. 

Polacken antar jag renoverar nyare dieslarna, för de gamla finns det knappt delar till längre. Framförallt vevaxlarna börjar nog sina.

Publicerat

Jag tycker jag hör om mycket elektronikproblem på nyare Volvo...

"Plötsligt stannade bilen och gick inte att starta igen......"

Ligger det något i det?

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Tror vi gav 240 för vår outback som gått  7000 mil nu när vi köpte i höstas. Årsmodell 2016

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Ligger det något i det?

Ja enligt kompisen som kör bärgare, är dem största kunderna volvo och tesla, men är väll dem vanligaste med kanske?

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Ligger det något i det?

Markägaren hade en ny Volvo V90 CC som han var extremt nöjd med (efter att ha kört tyska bilar i många år). Men det blev för mycket med tre förstörda styrenheter pga vattenintränging. Först var det hajfenan som läckte in. Sen var det bakluckan. Och till sist kom det in vatten under passagerarsätet. Efter mer än tre bärgningar så fick det vara nog. Jag har sparat hans filmklipp från vändplanen på jaktmarken när det inte går att stänga av bilen och p-bromsen är låst. Bärgaren släpar upp bilen med låsta bakhjul och motorn igång. Ingen vacker syn.

I grund och botten är det nog en väldigt bra konstruktion men kanske hade en riktigt dålig dag på linan i Torslanda när hans bil byggdes.

Publicerat

Kör outback bensin som förmånsbil och är oerhört nöjd. Tyvärr får jag inte fortsätta längre pga Co2 utsläppen, blir Rav4 plugin hybrid nu då jag vägrar elbil konservativ 70 talist som jag är.

Publicerat

Stod en XC70 med gamla T6-motorn förut på jobbparkeringen.  Om jag fattat rätt var det en 6:a med 300 hk. Skulle varit kul att testa...

Publicerat

Vet att det finns Volkswagen hatare på forumet. Men en VW Tiguan är en trevlig bil, behövs extra utryme får man gå på en Allspace. Finns både diesel och bensin, men diesel är vanligast.

Publicerat
13 minutes ago Mulle mek sa:

Vet att det finns Volkswagen hatare på forumet. 

Av nyfikenhet, vad är så dåligt med VW?

Publicerat

De kör ju mycket WV på jobbet.. de verkar vara rätt vettiga, en kollega köpte en T-rock nyligen och verkar nöjd. Vet att vi hade problem med en av dem på Arlanda, tror de gjorde två motorbyten i den.. anar dock att personalen var trötta på det chassit och ville ha en ny och kanske därmed var lite oförsiktiga? 

Jag vet inte.. de är väl med på listan men de känns lite stötiga och hårda.. komforten i sätet på bonusdotterns passat är rent usel jämfört med nuvarnade.

Överväger att hiva in min på verkstad och dra ned byxorna och böja mej framåt.. två ok och sen felsökning värmepaketet. Det skulle nog hålla min bil igång ett bra tag till.. å andra sidan är stöddämparna tvärslut. Tror man snabbt närmar sig värdet på hela bilen i reparationer och det är ju inget sexigt.

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Allt?

Haft två, blir inte en tredje.....

Publicerat
7 minutes ago Mr P sa:

Allt?

Haft två, blir inte en tredje.....

Jag förstår,  det är alltså precis samma sak som med bössor,  beror helt på vem man pratar med vad som är bra och vad som är skit;)

Publicerat
2 minutes ago Mad Mike sa:

Jag förstår,  det är alltså precis samma sak som med bössor,  beror helt på vem man pratar med vad som är bra och vad som är skit;)

Den första var väl ganska ok, den andra hade alla fel en bil kan ha. Behövde inte ens förklara vägen för bärgaren tillslut. 

Publicerat
13 hours ago MKJ sa:

Kör outback bensin som förmånsbil och är oerhört nöjd. Tyvärr får jag inte fortsätta längre pga Co2 utsläppen, blir Rav4 plugin hybrid nu då jag vägrar elbil konservativ 70 talist som jag är.

Rav4:an är ok men väldigt plåtig/plastig sen är det rätt ok med plug in om batteri räcker för den resa som krävs för jobb pendlingen, vår Kia gör det för kontoret i Lund men inte Malmö, frustrerande som fn, jag skulle påstå att du kunde få det värre/sämre. /C

Publicerat
11 hours ago Mad Mike sa:

Inget i min värd😊 Men det brukar gnällas friskt på jaktforumen bara man nämner en VAG-produkt.

Om man kollar annonser på blocket är det mest Volkswagen 15548. Närmast är Volvo 14002. 

Totalt just nu 126957 bilannonser på blocket, 27930 är VAG produkter. så med styvt 20% av marknaden kan det nog inte vara en dålig bil.

Publicerat
På 2024-02-20 at 07:19 Hipshot sa:

Jag har en Outback och är supernöjd. Ruskigt bekväm att köra/åka i och välutrustad (Limited)
Min är en 2022.

Publicerat

Sitter också i bytarsjukan. Skall göra mig av med XC60 med viss ångest då det är en bland dom skönaste bilarna jag haft. Men, frugan tycker den är för stor och vill ha en mindre bil. Har brutit ned allt i molekyler just nu vilket är en personskada jag har 😉 Volvo är inte så dumt, haft många men priserna har ju skenat. Har en X1:a som jag åker i då vi behöver 2 bilar men där kan jag ju säga att den är lika med strul, mycket strul. Så just nu så säger kalkyler och beräkningar en RAV4 och sen får det bli något annat för X1:an. Skal låna en i helgen och testa  ordentligt eller egentligen 2, både plug in och hybriden. Sen får vi väl se vart det barkar hän. Men Rav4 har sina fördelar och haft en tidigare som såldes vid 30 000 mil utan något strul. Skapar en del förtroende. Men det är ju lite vad man gillar...........Men aldrig mer en BMW hos mig.

Publicerat

Förra vecka stod det en vinröd Toyota Tundra med 5,7 liters V8 med 17k mil på mätaren för under 400kkr till salu på en firma i Flen.

Den såg förbannat bra ut på bilderna.

Ringde @lindgren om han skulle ha tillbaka grisbilen (det var ett avtal då jag köpte den: att fråga honom först) och golfbanejeepen får jag nog en liten hundring för i dag.

Sen var annonsen gudskelov borta efter helgen så man slapp fundera...

Publicerat

Jag personligen har provat äga och köra en hel del bilar. Bästa bilen jag haft var en 2009 toyota hilux som jag än idag ångrar att jag sålde.

Har haft xc60 och just nu har jag xc70. Av dom två gillar jag xc70 bättre då den är rymligare och man åker bättre i den komfort och utrymmesmässigt

Har haft tre subaru, en legacy och två forester. Stötdämpare, elfel och växellådan hade jag som fel under perioderna jag ägde dom.

Publicerat

Sen så ser jag ofta folk frågar vilken pickup som är bäst och utifrån våran bärgningstatestik det gågna året så har vi bärgat

1 Hilux

2 Isuzu d-max

ca 20 amarok

Navara och ranger är fler än att skriva ut 

Publicerat

Intressant, sen kan man ju råka ut för exemplar som jag gjort med X1:an. 2018 10 000 mil

Byte båda ledbakljusen på bakluckan (inte samtidigt)

Byte dieselpartikelsensor 2 ggr

Byte AD blue tank (givaren ingjuten i tanken trasig)

Byte växellåda (Byggde inte upp tryck mellan de lägre växlarna)

Bytt insugningsrör där spolspjället kärvade

Byte av batteri till SOS systemet

Ad blue ventilen som pytsar in skiten

Nja inte konstigt att man tappar förtroendet men nästa ägare har ju nästan en ny BMW 😞 Sen är ju detta ett extremt exemplar men ingen mer för mig.........

Volvon däremot bara tuffar på..............