Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mauser M18

Featured Replies

Publicerat

Såg att Mauser kommer släppa en ny modell den 20 januari nästa år som kommer ha benämningen M18. För en som är nyfiken och inte kan hålla sig till tåls, är det någon som hört eller sett några detaljer om den? :)

• Svar 83
  • Visningar 29,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vi vill ju inte betala för annat, så vad förväntar ni er?  Det är ju billigt massproducerat skit som säljer - dessvärre säljs det dyrt med sett till vad man får.  Marknaden har aldrig fel so

• Spydde lite i munnen när jag gängade mina två första pipor i somras - fint par

• Tittar man på vad ens surt förvärvade pengar faktiskt ger så får man ganska mycket om man köper en Sauer 100 eller en Mauser18. Trelägessäkring. Tre låsklackar. Dubbla utstötare. F

Posted Images

Publicerat

Ja, inte utan man är lit nyfiken.

Verkar dock som att marknadsavdelningen har ett finger med då det pågår nedräkning. Man lyckats lägga locket på tvs för å skapa intresse. Hos mig med. /P

Publicerat

Ersättare till M03 eller en "billighetsvariant" a'la Sauer 100....

Publicerat
  • Författare

Skulle gissa (i.e.hoppas) på en smidigare ersättare till M03:an för att bättre konkurrera med R8 och 404. Några verkar dock spekulera i att det i princip är en M98 med lite moderna(?) features då en slogan från Mauser tydligen är ”The original is comming back soon in a brand new design”. 

Publicerat

Jag tror Mauser kommer med en halvautomat eller en takedown repeter.

Publicerat

Halvisar tror jag är rätt stendött i Europa numera. Att plöja ner pengar i en  utveckling av en sådan modell med högst osäker marknad tror jag man aktar sig mycket noga för. 

T

Publicerat

Om man tvingas välja mellan pest och kolera så har jag mycket större förståelse för om myndigheter stoppar halvisar än vad jag har för tokigheterna med att begränsa vidareutvecklingen av icke licenspliktiga delar till bultvapen. 

Publicerat

Det är inget val - vi har kolera och man gör vad man kan för att sprida pesten.....

T

Publicerat

Plus difteri och skörbjugg...

Publicerat
18 hours ago Holz sa:

Skulle gissa (i.e.hoppas) på en smidigare ersättare till M03:an för att bättre konkurrera med R8 och 404. Några verkar dock spekulera i att det i princip är en M98 med lite moderna(?) features då en slogan från Mauser tydligen är ”The original is comming back soon in a brand new design”. 

Jag tror också på en ny 98:a med pipbyte.

Publicerat
46 minutes ago Tazswe sa:

Jag tror också på en ny 98:a med pipbyte.

Tja, det vore ju en passande 100årspresent om inte annat..... 

T

• 1 month later...
Publicerat

Nu finns det några klipp på tuben, om nån har missat det..

Publicerat

Väldigt antiklimax med M18! Ytterligare en lågbudgetbössa på marknaden, som kommer säljas som "paket" hos diverse kedjor.:(

Publicerat

Håller med, den såg fruktansvärt trist ut. 

Jag satt mest fnissade åt Google translate på mausers hemsida. Det var med marginal den största behållningen  :huh:

Publicerat

”No compromise” :D Säkringen stulen rakt av från Sauer 100?

Studsarbranschen är på väg åt helvete! Tänk om 60 år när folk ska titta i gamla mysiga vapenkataloger och allt är svart budgetplast. Spyr lite i munnen faktiskt - det VAR bättre förr...

DD035957-A875-4C48-892F-ACD36140D32B.thumb.jpeg.5c7cacec0f62de47cb55d1a3ed6c7104.jpeg

Publicerat
13 minutes ago exabit sa:

”No compromise” :D Säkringen stulen rakt av från Sauer 100?

Studsarbranschen är på väg åt helvete! Tänk om 60 år när folk ska titta i gamla mysiga vapenkataloger och allt är svart budgetplast. Spyr lite i munnen faktiskt - det VAR bättre förr...

DD035957-A875-4C48-892F-ACD36140D32B.thumb.jpeg.5c7cacec0f62de47cb55d1a3ed6c7104.jpeg

Dom har väl lånat in ekonomer från bilindustrin för det är samma där och har varit jävligt länge... men det är väl det som krävs för att driva högvinst bolag som ska tillfredställa aktieägarna <_<

Skulle intressant att veta hur SIG Sauer koncernen som äger Sauer, Blaser, Mauser och SwissArms resonerar angående konkurrens mellan märkena, det lär garanterat finns en plan för vilka marknadssegment de ska finnas i och en kalkulerad risk att ena eller andra modellen kommer bli mer framgångsrik. Men klart kollar man krasst på det så är iallafall sauer 100/mauser m18 och sauer 101/mauser m12 mest konkurrenter på pappret och bör nog mer ses som varianter av samma modeller (erbjuder ju lite olika tekniska lösningar på säkringar, kolvar etc.). De lär va tillverkade i samma fabrik av samma delar i så stor utsträckning som möjligt så produktionsteknikerna blir glada :ph34r: 

Publicerat

Kollade på tuben....var då en jävligt uppschåsat avtäckning...för absolut ingenting!

Publicerat
5 hours ago TekDr sa:

Skulle intressant att veta hur SIG Sauer koncernen som äger Sauer, Blaser, Mauser och SwissArms resonerar angående konkurrens mellan märkena.....  

Bortsett från att det inte är SIG som äger något i vapenväg. SIG ägnar sig åt förpackningar i dag. 

Det är ägargruppen bakom Blaser, vad de nu kallar sig. 

T

Publicerat
  • Författare

Håller med, vilken fruktansvärd besvikelse! :sad:

Visst, det är väl detta som efterfrågas, så länge de kommer i .308, men guuud vad trist och själlöst! Eller så föddes man bara 50 år för sent...Men att köpa en ny bössa känns iaf. mer och mer avlägset!

Publicerat
28 minutes ago pmt sa:

Bortsett från att det inte är SIG som äger något i vapenväg. SIG ägnar sig åt förpackningar i dag. 

Det är ägargruppen bakom Blaser, vad de nu kallar sig. 

T

Kan säkert va så att wikipedia draggar lite, SIG Sauer var det senaste jag kunde hitta under mitt googlande igår, men det var 2008 som de hade ändrat namn till det om jag inte minns fel så det kan ju ha ändrats flera gånger om...

Vad dom än kallar sig idag så är det ändock syskonbolag under ett paraply...

Edit: Lüke & Ortmeier Holding GMBH heter det visst. Kombinerar de självklara sakerna textilier och vapen...

https://de.m.wikipedia.org/wiki/L_%26_O_Holding

Publicerat
18 minutes ago TekDr sa:

Luke & Ortmeier Holding GMBH heter det visst. Kombinerar de självklara sakerna textilier och vapen...

Så var det de hette..... 

T

Publicerat
5 hours ago Holz sa:

Visst, det är väl detta som efterfrågas, så länge de kommer i .308, men guuud vad trist och själlöst! Eller så föddes man bara 50 år för sent...Men att köpa en ny bössa känns iaf. mer och mer avlägset!

Den optimala bössan med andra ord:

Svart syntetstock, 308, sprayblånering, kortpip, och sist men inte minst lättsåld på Blocket om några månader. ^_^

Nä, lite trist är utvecklingen allt när det gäller vapen.

Publicerat
18 hours ago TekDr sa:

.............Kombinerar de självklara sakerna textilier och vapen...

https://de.m.wikipedia.org/wiki/L_%26_O_Holding

Tygmateriel, hö hö.