Publicerat Januari 23, 20188 yr 7 minutes ago BigJim sa: Vad säger du Mike, ska vi beställa varsin? Nja fick jag en för långtidstest skulle jag absolut se vad den går för men då jag tillhör kategorin överintresserad så tilltalar dom mig inte direkt,fast å andra sidan så består hela min garderob av skit sååå /Mike
Publicerat Januari 24, 20188 yr 9 hours ago Mad Mike sa: Men vad vet vi med säkerhet egentligen? vet vi att det är skit och dynga eller tror vi det? Skulle nog behövas ett långtidshardcoretest för att faktiskt få svart på vitt hur dom fungerar och under vilka förutsättningar. Att dom inte är roliga kan jag hålla med om men jag vill nog se någon form av bevis på hur sopiga dom är innan jag sågar dom. /Mike Var inte så förbannat tråkförnuftig och logisk nu Mike, låt känslorna svalla! Här ska vi toksåga allt som är billigt, nytt och svart
Publicerat Januari 24, 20188 yr 11 hours ago Mad Mike sa: Men vad vet vi med säkerhet egentligen? vet vi att det är skit och dynga eller tror vi det? Skulle nog behövas ett långtidshardcoretest för att faktiskt få svart på vitt hur dom fungerar och under vilka förutsättningar. Egentligen inte - det handlar nämligen rätt ofta om jämnhet. Du kan alltid en som är riktigt bra, frågan är som regel hur många som är kassa du hittar innan du hittar en till som är bra....... Och just jämnhet är det som över tid bygger ditt marknadsrenome. Om köparna kan lita på produkten. En Tikka T3 är inte speciellt bra egentligen. Konstruktionen är rätt medioker och fasansfullt fantasilös, produktionen stinker lågbudget lång väg..... Men produktionen är jämn som satan och nästan alltid tillräckligt bra. Ett säkert köp mao. En enkel indikering brukar man kunna se på inskjutningsbanorna. Saker och ting som är enkla att skjuta in är som regel sällan där och de stannar vanligen inte så länge. Kolla vad som klyddar där...... Den andra bogen brukar visa sig när man pressar dem i lite olika skjutställningar eller hanterar dem. Mjuka kolvar och benstöd brukar rätt fort kvittera om man trycker lite mit kolven när man skjuter. Typ sånt. Det behöver man dom regel inte långtidstesta ensrska ex för att se. Men du behöver se och prova några tjog bössor. 11 hours ago Mad Mike sa: Att dom inte är roliga kan jag hålla med om men jag vill nog se någon form av bevis på hur sopiga dom är innan jag sågar dom. /Mike Rolighetsfaktorn är är ju just det - kul att ha. Men den är strikt sett rätt betydelselös gentemot bruksegenskaperna. En Land Rover är onekligen funkis, men det är rätt "icke-roligt" när dörrarna läcker som såll och komforten får en MTLB att framstå som smått luxiös.... Grejen är i grund och botten enkel - du kan aldrig någonsin lura marknadssystemet. Du kan aldrig köpa mer för mindre mer än i något undantagsfall per livstid. Köper du billigt köper du skit. Enkelt. Sedan din kravspec kanske inte behöver mer för att fylla dina behov, men den som pröjsar mer får mer. Frågan är varför folk luras att tro det i en kasun........ T
Publicerat Januari 24, 20188 yr Författare 34 minutes ago pmt sa: Grejen är i grund och botten enkel - du kan aldrig någonsin lura marknadssystemet. Du kan aldrig köpa mer för mindre mer än i något undantagsfall per livstid. Köper du billigt köper du skit. Enkelt. Sedan din kravspec kanske inte behöver mer för att fylla dina behov, men den som pröjsar mer får mer. Frågan är varför folk luras att tro det i en kasun........ T Jodå, det går alldeles utmärkt att lura marknaden, då marknaden består av människor, om än kanske inte i den riktning du angav. Att däremot få folk att betala mer för mindre är inga problem. Känns snarare att det är det producenterna fokuserar och satsar på nu istället för produktutveckling och -innovation (möjligtvis med undantag inom IT och militära vapensystem). Edit: Blev ett onödigt långt citat. Tog bort allt utom det min kommentar avser.
Publicerat Januari 24, 20188 yr 19 minutes ago pmt sa: Frågan är varför folk luras att tro det i en kasun........ Det är inte så jäkla enkelt att (framförallt som ny kläckt) veta vad man egentligen har för kravspec/behov. Och då är det inte så konstigt om man blir lurad. Sedan finns det ju ett antal försäljare som inte tror sig kunna förklara för en potentiell kund varför han behöver en bössa tre prisklasser över vad han tänkt sig. Och då blir det ju tids/intäkts effektivare att förklara att bössan XXX är tillräckligt bra. I mina ögon en självuppfyllande profetia som leder till nedåtgående spiral. Det konstiga är att "vi" är så villiga att lägga tusenlapp efter tusenlapp på extra-utrustning/lull lull men på själva bössan som ändå är det centrala skall det sparas på. Sedan kan nämnas att jag vid några tillfällen försökt få diverse personal att beskriva varför jag skulle vilja de extra tusenlapparna för att få Den bössan istället för Den. Och med det som utgångspunkt så får man ge dem rätt. De kan inte övertyga någon att gå upp några prisklasser...
Publicerat Januari 24, 20188 yr 15 minutes ago henke67 sa: Sedan kan nämnas att jag vid några tillfällen försökt få diverse personal att beskriva varför jag skulle vilja de extra tusenlapparna för att få Den bössan istället för Den. Och med det som utgångspunkt så får man ge dem rätt. De kan inte övertyga någon att gå upp några prisklasser... Man kan tänka sig att det är svårt att argumentera för något dyrt när man precis har rosat en billigbössa till skyarna och fått den att framstå som gudagåva för en spottstyver.
Publicerat Januari 24, 20188 yr Författare 3 minutes ago MarkusR sa: Man kan tänka sig att det är svårt att argumentera för något dyrt när man precis har rosat en billigbössa till skyarna och fått den att framstå som gudagåva för en spottstyver. Fast man måste väl vara rätt kass säljare om man inte ens lyckas slänga ur sig några fina attribut på direkt fråga...?! Kan iof. kanske bli lite jobbigt om det är som PMT skriver. -Vad som är bättre med den här tre gånger så dyra bössan..!? Med den kan du vara rätt säker på att den faktiskt kommer fungera som tänkt.
Publicerat Januari 24, 20188 yr 1 hour ago Holz sa: Jodå, det går alldeles utmärkt att lura marknaden, då marknaden består av människor, om än kanske inte i den riktning du angav. Att däremot få folk att betala mer för mindre är inga problem. Känns snarare att det är det producenterna fokuserar och satsar på nu istället för produktutveckling och -innovation (möjligtvis med undantag inom IT och militära vapensystem). Edit: Blev ett onödigt långt citat. Tog bort allt utom det min kommentar avser. Utveckling som gäller verkar vara att äga kunden, generellt sett då. Är mer lr mindre tvingande att haka på service-avtal å typ abonimang. Å vips har man mer i omsättning likväl har kunden mer att betala. Fick kunden mer då? Nja, mer typ ’blåst’ lixom. För du vill väll att (den eventuella) garantin skall gälla? /P
Publicerat Januari 24, 20188 yr Man kan ju vända på det med. Hur många köper en bössa för att sedan använda den för resten av sitt jägarliv, det köpbeteendet dog nog ut gissningsvis någon gång på 60talet eller så. Det verkar som många som har intresse av bössor måste gå hela varvet för att hitta det man slutligen behöver och vill ha, skulle bli ganska dyrt om man rullade runt på "premiumbössor" längs den stigen. Utöver det så har en viss modekultur kommit in i jaktvärlden, inte bara vad man behöver utan vad som är "inne" ska man ha om det så gäller vapen, sikten eller annat. Förmodligen kommer nog tex nuvarande Tikka T3 bli framtidens svar på HVA640/1640 som står i klasar i begagnatställen som närmast osäljbara oavsett skick och bruksvärde. Tillverkarna ser nog var efterfågan ligger och serverar oss det vi vill köpa mest.
Publicerat Januari 24, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Egentligen inte - det handlar nämligen rätt ofta om jämnhet. Du kan alltid en som är riktigt bra, frågan är som regel hur många som är kassa du hittar innan du hittar en till som är bra....... Och just jämnhet är det som över tid bygger ditt marknadsrenome. Om köparna kan lita på produkten. En Tikka T3 är inte speciellt bra egentligen. Konstruktionen är rätt medioker och fasansfullt fantasilös, produktionen stinker lågbudget lång väg..... Men produktionen är jämn som satan och nästan alltid tillräckligt bra. Ett säkert köp mao. En enkel indikering brukar man kunna se på inskjutningsbanorna. Saker och ting som är enkla att skjuta in är som regel sällan där och de stannar vanligen inte så länge. Kolla vad som klyddar där...... Den andra bogen brukar visa sig när man pressar dem i lite olika skjutställningar eller hanterar dem. Mjuka kolvar och benstöd brukar rätt fort kvittera om man trycker lite mit kolven när man skjuter. Typ sånt. Det behöver man dom regel inte långtidstesta ensrska ex för att se. Men du behöver se och prova några tjog bössor. Alltså vet vi ingenting om dessa nya lågprisbössors jämnhet än och således borde man vara lite försiktig med att kategoriskt såga dom pga prislappen. Eftersom de flesta fabrikanter kommer med egna lågprisvarianter så är jag rätt säker på att det sker en utveckling även där för att bli bäst inom kategorin. Förutom tikka t3 så har vi den ännu billigare howa 1500 som har visat sig vara ett mycket välskjutande samt välfungerande vapen. För den som inte är intresserad av vapen samt inte jagar särskilt mycket eller ofta så tror jag det är svårt att motivera sig att köpa en bössa för 25000-30000:- /Mike
Publicerat Januari 24, 20188 yr 2 hours ago MarkusR sa: Man kan tänka sig att det är svårt att argumentera för något dyrt när man precis har rosat en billigbössa till skyarna och fått den att framstå som gudagåva för en spottstyver. Men det gör man ju inte om man hade som strategi att försöka övertyga kunden om att denne behöver xxx. Men har man gett upp den biten redan innan man börjat så..
Publicerat Januari 24, 20188 yr Detta är en populär post. Tittar man på vad ens surt förvärvade pengar faktiskt ger så får man ganska mycket om man köper en Sauer 100 eller en Mauser18. Trelägessäkring. Tre låsklackar. Dubbla utstötare. Fatboltteknik. Bägge verkar skjuta riktigt tätt. Egen smidig lösning för snabbfäste som medger flera inskjutna sikten med bibehållet zero. Och i Mausers fall en sköld på styrhylsan för bakåtrusande gaser vid ammunitionshaveri. Inte utan att jag nog tycker att dessa lågprisvapen har tagit utvecklingen ett steg till inom kategorin och erbjuder mer än andra lågprisbössor. Visst kan jag också ha synpunkter på magasin i polymerplast och gjutna plastkolvar men det finns shades of grey där också och jag vill nog gärna titta på en först innan jag uttalar mig. Detta är ingenting annat än tyskarnas svar på jänkemaffians lågprislina och tveklöst erbjuder dom mer. /Mike
Publicerat Januari 24, 20188 yr 5 hours ago Holz sa: Jodå, det går alldeles utmärkt att lura marknaden, då marknaden består av människor, om än kanske inte i den riktning du angav. Att däremot få folk att betala mer för mindre är inga problem. Att luras av systemet är en annan femma..... Det är det som ger "smaskiga vinstnivåer". Men att lura systemet på nya grejor går inte. Även om alldeles för många tror det. T
Publicerat Januari 24, 20188 yr Om vi spinner vidare på detta så kan jag inte undvika att konstatera att flera signaturer i den här tråden gärna och ofta hyllar Tikka T3 som ett mycket bra och prisvärt vapen,ett lågprisvapen liksom Sauer 100 och Mauser18,den har gjuten plastkolv och magasin i polymerplast liksom Mauser och Sauer. En del tekniska lösningar har jag redovisat ovan,T3 saknar samtliga. Vad innebär då tekniken? Fatbolt har en del fördelar,dels är den enklare att göra och därmed billigare då man i princip utgår från ett rör som inte behöver bearbetas invändigt men det har andra fördelar. Då man inte har utstickande låsklackar så behövs inga motsvarande "rails" på insidan som dessa ska löpa i,denna lösning kräver ett visst glapp för att säkerställa funktion,på en fatboltlåda kan man ha extremt små toleranser mellan låda och slutstycke vilket ger en grym slutstycksgång. Vidare om man har tre låsklackar på en fatbolt så får man 60graders öppningsvinkel mot 90 grader för klassiskt slutstycke med två låsklackar,60 grader gör bössan mer snabbrepeterad men man får även mer utrymme mellan slutstyckshandtaget och kikarsiktet. Tikka T3 har 70 graders öppningsvinkel ,här har man alltså valt en mindre öppningsvinkel för att få fördelarna ovan men på bekostnad av att låsklackarna inte bär på hela ytan vilket dom borde då det är två st. Enligt mig är Tikka T3 ett dåligt köp idag om man ställer den mot dessa två vapen,mindre teknik,sämre teknik och till ett dyrare pris. /Mike
Publicerat Januari 24, 20188 yr Jag har jobbat för mycket natt tikka t3 har ju tre låsklackar för fan. Dock står jag fast vid slutklämmen. Editnej fan tikka har två låsklackar och inget annat....sako a7 har tre! /Mike
Publicerat Januari 24, 20188 yr Mike vad gör du!?!? T3an är ju untouchable Jag håller med, det finns en fördel med T3an, det är det enorma utbudet av aftermarketprylar. Personligen tycker jag Sauer 100 ser ut att vara en trevligare bössa.
Publicerat Januari 24, 20188 yr 33 minutes ago Mad Mike sa: Om vi spinner vidare på detta så kan jag inte undvika att konstatera att flera signaturer i den här tråden gärna och ofta hyllar Tikka T3 som ett mycket bra och prisvärt vapen,ett lågprisvapen liksom Sauer 100 Det fungerar nog lite så att folk har en tendens att hylla det man själv har och såga det man inte vill ha lite mera än det förtjänar. Det går förmodligen alldeles utmärkt att dräpa Älg och Bäver med Tikka T3 eller M18 direkt ur kartongen, men det är väl inget som kommer att glädja barnbarnen när den går i arv direkt. En sharm och själslös men fungerande bruksbössa utan helt enkelt.
Publicerat Januari 24, 20188 yr 9 minutes ago MarkusR sa: Mike vad gör du!?!? T3an är ju untouchable Jag håller med, det finns en fördel med T3an, det är det enorma utbudet av aftermarketprylar. Personligen tycker jag Sauer 100 ser ut att vara en trevligare bössa. Fast detta med aftermarketprylar är ju till för oss överintresserade julius jägare skiter nog fullständigt i om styrhylsan är i plast eller metall. /Mike
Publicerat Januari 24, 20188 yr 26 minutes ago Mad Mike sa: Fast detta med aftermarketprylar är ju till för oss överintresserade julius jägare skiter nog fullständigt i om styrhylsan är i plast eller metall. /Mike Både och tror jag. De allra flesta som idag tar jägarexamen kollar nog runt en hel del på nätet och ser möjligheterna att kitta sina grejer. Som nämnt tidigare i tråden, man kan ibland få en känsla av att runtomkringgrejerna är viktigare än bössan.
Publicerat Januari 24, 20188 yr Varken 6,5 eller 8x57 i sikte. Tydligt mot amerikanska marknaden. Lurar på att skicka in en ansökan om inköpstillstånd...
Publicerat Januari 24, 20188 yr Författare Satt och räknade lite snabbt på hur prisutveckling gått från dagens bössor kontra nya bössor för 30 år sen för att se om vi faktisk får mer bössa för pengarna idag. Som exempel använde jag mig av en Sako Hunter av 1987 års modell som enl. uppgift (hittade en tråd där någon refererade till Småländska Vapens vapenkatalog från 1987) hade ett nypris på 4 875 kr. Omräknat till dagens pengavärde enl. SCB:s officiella siffror (räknade ut en faktor genom att jämföra prisnivån mellan 1987 och 2017) skulle den kosta 9 402 kr. idag. En ny Tikka M65 skulle kosta ca. 10 100 kr idag enligt samma beräkning. Detta kan då ställas mot t.ex. en ny Tikka T3X Hunter för 11 895 kr. eller en ny Sako 85 Hunter för 16 900 kr. (på rea, rek. pris är drygt 21 000 kr.). Jämför man sedan byggkvalitet, materialval och finish så kan man ju bilda sig en uppfattning om huruvida dagens bössor kan kallas prisvärda eller inte. Så vad säger ni, får vi ta vinning av de material- och produktionstekniska framsteg vi haft sen 1987 och får mer ’bang for the buck’ idag...?
Publicerat Februari 19, 20188 yr Jag har beställt en M18 i 308w idag jag har hanterat den flera gånger nu och i afton bestämde jag mig för en sådan den känns bra och säker helt enkelt. Jag har känt och klämt på gamla Sako, CG 1900, nya Howa, Axis , sauer 101 , 100 , Sako a7 Jag är nöjd ägare av Tikka t3 hunter flut 6,5x55 och Sako A1 222 valet blev M18 utifrån vad jag ska använda den till och att den känns bra, priset avgjorde också, M18 kändes dock inte bra 1a gången jag tog i den men den har vunnit allt eftersom jag hanterat den. 1983 tillverkade Glock en pistol som i stora delar innehöll plast sedan dess har utvecklingen har gått framåt. Dom flesta skyttar och jägare är ute efter bra precision, skön slutstycksgång och bra passform oavsett hur många procent plast/ trä eller plåt/järn vapnet är tillverkat i. På M18 monterar jag mest troligt en Delta Optical Titanium 1-5,8x 24 belyst a4. Jag uppdaterar när jag skjutit den 1a gången.
Publicerat Mars 15, 20188 yr Dödade jag tråden? Nu har jag fått hem min m18 och jag måste säga att den känns bättre och bättre, slutstycksgången känns hur bra som helst, ett plus med 60 graders öppningsvinkel på slutstycket gör det hela bättre och den ligger fint i anläggningen, när jag hanterar den känner jag ingen " lågbudget" Mauser har kompetens så dom vet vad dom gör. Pipan är gängad i lådan till skillnad från Sauer 100. Sen blev jag positiv till den korta tid licenshanteringen tog då jag fick licensen idag. Nu är det bara vänta tills skjutbanan tinnar fram.
Publicerat April 2, 20188 yr Nu har jag provskjutit! kunde inte vänta på att snödjupet som är 100 cm ska tina bort, efter att jag grovinställt siktet hemma så jag tog jag mig ut till en skogsväg på jaktmarken och sköt 3 skott givetvis med bra kulfång. På 60 meter sköt jag ett skott för att sen ställa in siktet, efter det sköt jag 2 skott som tog i varandra så när det blir skjutbanan senare i vår så återstår finjustering, jag har inget att klaga på mild rekyl, skön repetering ,bra utkast, bakkappan är bra då den inte " suger" fast i jackan som en del bakkappor kan göra. Jag kan rekommendera M18 i 308w.
Publicerat April 2, 20188 yr Kul att du är nöjd! Vad andra anser om bössan är skit samma. Din bössa, huvudsaken du är nöjd. Jag har masserat en mauser m12 extreme en del på sistone. Den är trevlig också. Mauser gör bra grejer.