Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• RmK-GBG
      By RmK-GBG
      Hej, 

Jag har en Tikka T3 Sporter och en Tikka T3 Light (i en Boyds tumhålskolv) och Sportern har redan Picatinny installerad (Tikkas original köpt från jakt.se)

Nu är min fråga, i instruktionerna står det att man skall borra i lådan och knacka ner stiften för att få den mer rekylsäker. Det har jag inte gjort på Sportern,. Men nu när den även skall monteras på Light:en så undrar jag. Jag har ingen lust att borra i min låda. Mest för att jag är orolig för att det skall bli perfekt. 
      Kan jag istället använda dubbelhäftande tejp modell "herrejössesstark" och sen skruva fast den med de fyra skruvarna i lådan. Den tejpen jag har är grym. Min tanke är att tejpen är såpass stark så den borde inte ge med sig vid rekylen och skruvrna håller det ytterligare.
      Andra tillverkare tex Mountain Tactical har ett stålstift som går in i det främre fästets rekylklack. En snygg lösning, men dels så är det svårt att köpa saker från USA (ev exportrestriktion, tull mm) så jag vill helst köra på det jag har. 

Vad tror ni om detta? Några andra tips? 
    • Callebb
      By Callebb
      Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt. 
      Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 
      Precis fått min första studsare (Arvegods) 
      Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 
      Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 
      På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 
      Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 
      Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 
      Så nu till några fler frågor. 
      jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 
      Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 
      Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 
      Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh
      Carl 
Sign in to follow this  
Gurkangc

Vad är min Tikka M55 värd?

Recommended Posts

Gurkangc

Då jag köpt en T3 lite i den eminenta kalibern 8x57JS funderar jag på att sälja min Tikka M55 i .308 och istället köpa ett extra sikte till T3:an.

Då är frågan vad en sådan tingest kan vara värd om jag nu ska sälja den..

Skjutet max 400 skott i, varav jag skjutit 380.

Sitter en aimsport dämpare på och ett Kahles helia 3-10x50 med 1"tub och snabbfäste för tikkas laxspår.

5skotts magasin. 100 skott övning samt lite jaktammo.

Enda felet på den är att det lossnat en liiiten flisa bak på slutstycket som gör att slutstycket inte är låst i säkrat läge.

Jag har som bäst presterat 3 skott inom 5kronan på 150m. Är dock ingen jätteambitiös skytt 😁

alle

Håller med sidelock där, maken till välgjord bössa, har en själv som inte lämnar skåpet i första taget. Köpte den för ca 4000 i nyskick.

Din lär nog tyvärr ligga lägre i pris med tanke på slutstycket, men de bör nog en smed kunna rå på. Hojta till i ett pm om du vill sälja helian ;)

Gurkangc

Älskar bössan.. men bara använt den 3 ggr i år. Går till 90% med hund o då blir den för klumpig tyvärr.. t3 är ju bara en bruksbössa. Noll känsla 😐

Gurkangc
2 hours ago alle sa:

Håller med sidelock där, maken till välgjord bössa, har en själv som inte lämnar skåpet i första taget. Köpte den för ca 4000 i nyskick.

Din lär nog tyvärr ligga lägre i pris med tanke på slutstycket, men de bör nog en smed kunna rå på. Hojta till i ett pm om du vill sälja helian ;)

Helian är till salu. Köpte ett nytt helia 2-10 för en timme sedan 😅

sidelock
3 minutes ago Gurkangc sa:

Älskar bössan.. men bara använt den 3 ggr i år. Går till 90% med hund o då blir den för klumpig tyvärr.. t3 är ju bara en bruksbössa. Noll känsla 😐

Gå till gymet och jobba av 500g sidfläsk så kan du sälja din t3 sen. ;) 

• Haha 1

Gurkangc
17 minutes ago sidelock sa:

Gå till gymet och jobba av 500g sidfläsk så kan du sälja din t3 sen. ;) 

Haha jag har 0% sidfläsk 😂 jobbar som manuellhuggare. Men den är fortfarande lite otymplig tycker jag. Dock har det emot o sälja den. Får jag inte mer än typ 3000 för den kan den likväl va kvar i skåpet 😁

Ryberget

Nej, usch! Det där gamla skräpet har ju detaljer av finskt urstål (som är vida berömt för att vara särdeles rostbenäget) och en träbit som är som direktimporterat ryskt drivved, på tok för kasst inpassad. att dom inte kan träffa väggen på en lada på 10 meter med en amerikanskt missfoster till kaliber gör inte heller saken bättre. 

Budar max 500 spänn, och det är mest för att vara snäll.... 

:D:D:D 

• Haha 2

JohanL73

En bild hade varit bra för att bedöma skicket?

4000:- minus kostnaden för att reparera slutstycket. Kanske några hundra plus om skicket är mycket bra i övrigt och det är tjock pipa på.

Det är vad jag skulle vara intresserad av att betala om jag var på jakt efter en.

Gurkangc

Inte jättegott skick. Men helt underbar bössa att skjuta med ..:wub:

• Like 1

Sako_Finnbear

Jag hade aldrig sålt gammeltikkan om det vore min!

Gurkangc

Ok.. räckte att jag tog ut älsklingen ur skåpet o torrklicka ett par gånger så insåg jag att den aldrig kommer lämna mina ägor.:rolleyes: återstår dock att sälja siktet.

Vad kan man begära för ett Helia CT 3-10x50? Genomgången o ett par nya linser 2014 då det havererade. Tikka snabbfäste för laxspår.

sidelock
1 hour ago Gurkangc sa:

Ok.. räckte att jag tog ut älsklingen ur skåpet o torrklicka ett par gånger så insåg jag att den aldrig kommer lämna mina ägor.:rolleyes:

Jag har två. ;) 

• Like 1