Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Callebb
      By Callebb
      Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt. 
      Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 
      Precis fått min första studsare (Arvegods) 
      Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 
      Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 
      På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 
      Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 
      Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 
      Så nu till några fler frågor. 
      jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 
      Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 
      Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 
      Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh
      Carl 
    • interiktigtsomallaandra
      By interiktigtsomallaandra
      hej!
      Jag har numera fått tag i kolven jag letat efter. 
      mvh interiktigtsomallaandra
    • Pejo84
      By Pejo84
      Har en fin tikka m590 .243 jag vill få iväg, tänke bygga långhållsrigg på denna men har nu andra planer, mycket fin att bygga på:) skjuter fint. 
      Jag säljer den istället, hade tänkt mig 5500kr. Hör av dig om intresse finns. 
      Licens krävs av köpare
      johan/ 0722406855
    • Gurkangc
      By Gurkangc
      Då jag köpt en T3 lite i den eminenta kalibern 8x57JS funderar jag på att sälja min Tikka M55 i .308 och istället köpa ett extra sikte till T3:an.
      Då är frågan vad en sådan tingest kan vara värd om jag nu ska sälja den..
      Skjutet max 400 skott i, varav jag skjutit 380.
      Sitter en aimsport dämpare på och ett Kahles helia 3-10x50 med 1"tub och snabbfäste för tikkas laxspår.
      5skotts magasin. 100 skott övning samt lite jaktammo.
      Enda felet på den är att det lossnat en liiiten flisa bak på slutstycket som gör att slutstycket inte är låst i säkrat läge.
      Jag har som bäst presterat 3 skott inom 5kronan på 150m. Är dock ingen jätteambitiös skytt 😁
    • Gurkangc
      By Gurkangc
      Då var det dags igen. Byter ut min hva 46:a mot en t3 lite, 8x57JS med Stalon w110. Har i nuläget en aimpoint H1. Trivs ganska bra med det men saknar förstoring ibland då jag mest går rådjurseftersök. Vad har ni andra som har Tikka t3? 
      Fråga nr 2.
      Behöver byta piplampa då min sett sina bästa dagar. Vad rekommenderar ni? Vill ha riktigt bra skjutljus.
      Montering? Stalons fäste till dämparen eller skruva fast en klack i sidan på kolven? 
      Vill även sätta rembygelfäste på sidan av kolven för o få bössan tightare mot kroppen. Sjukt trött på alla jävla grenar bössan fastnar i med 30kg ivrig #orsteh som draghjälp.. någon som gjort nåt liknande och har tips?

Mvh
      Gustaf 

RmK-GBG

Tikka T3 Picatinny

Recommended Posts

RmK-GBG

Hej, 

Jag har en Tikka T3 Sporter och en Tikka T3 Light (i en Boyds tumhålskolv) och Sportern har redan Picatinny installerad (Tikkas original köpt från jakt.se)

Nu är min fråga, i instruktionerna står det att man skall borra i lådan och knacka ner stiften för att få den mer rekylsäker. Det har jag inte gjort på Sportern,. Men nu när den även skall monteras på Light:en så undrar jag. Jag har ingen lust att borra i min låda. Mest för att jag är orolig för att det skall bli perfekt. 

Kan jag istället använda dubbelhäftande tejp modell "herrejössesstark" och sen skruva fast den med de fyra skruvarna i lådan. Den tejpen jag har är grym. Min tanke är att tejpen är såpass stark så den borde inte ge med sig vid rekylen och skruvrna håller det ytterligare.

Andra tillverkare tex Mountain Tactical har ett stålstift som går in i det främre fästets rekylklack. En snygg lösning, men dels så är det svårt att köpa saker från USA (ev exportrestriktion, tull mm) så jag vill helst köra på det jag har. 

Vad tror ni om detta? Några andra tips? 

W.T.

Min picatinny är skruvad i lådan utan nåt annat emellan. 

Är rätt säker av erfarenhet att det kommer sitta tillräckligt om du inte ska skjuta monsterkaliber.

Jag tror faktiskt din tejp kommer sabba för dig. Så skit i den, det hade jag gjort.

/kalle

• Like 1

RmK-GBG
16 hours ago W.T. sa:

Min picatinny är skruvad i lådan utan nåt annat emellan. 

Är rätt säker av erfarenhet att det kommer sitta tillräckligt om du inte ska skjuta monsterkaliber.

Jag tror faktiskt din tejp kommer sabba för dig. Så skit i den, det hade jag gjort.

/kalle

Jo. Du kanske har rätt. Den ena är 6.5x55 och den andra är 8x57JS så det är ju inga monster direkt. Kör nog utan tejp eller något annat typ av lim. 

• Like 1

BigJim

Samma här. Min är skruvad i lådan endast. Men kanske nån Loctite-variant på skruvarna är ju inte skadligt..

RmK-GBG

Skruvade bara min i lådan (utan stiften) på Sportern (med locktite). Kanske räcker så. Det är ju bara en 6.5x55 ingen magnum direkt. 

Dr Krall

Du kan ju limma med JB Weld. Men då blir den sittandes där för evigt 🙃