Publicerat Januari 1, 20188 yr Undrar om det finns något vapen ,kaliber, optik som klarar alla sorters grisjakt? Eller det kräver två uppsättningar för o bli bra? Åtel ,smyg ,drev , skydd av gröda etc Vore intressant o se om det är nån som har nån bra idé på en lösning...
Publicerat Januari 1, 20188 yr Vilken klass 1 som helst som du trivs och skjuter bra med, samt ett snabb montage för olika belysta kikare för vak och drevjakt. PS. Välkommen hit.
Publicerat Januari 1, 20188 yr Två kikare är nog bäst, men en 1,5-6x42 kommer göra ett bra jobb för det allra mesta. För att klara alla typer av vildsvinsjakt räcker vilken pålitlig magasinförsedd klass 1 som helst, ska det vara optimalt så får dock kulvikten för min del gärna ligga runt 200gr (eller tyngsta möjliga för mindre kalibrar) för att bättra i jobbiga vinklar på drev eller eftersök när svinet redan är skadat.
Publicerat Januari 1, 20188 yr Det blir ju sällan svåra skott, även om det ofta blir snabba skott så i princip en hyfsat smidig 9,3 som är hanterlig. En kikare av lite kvalitet för vakjakten, inte nödvändigtvis med jätteförstoring eftersom det typ 30m. Smygjakten annars ställer ju inte då höga krav på precisionen. En dubbelstudsare i 8x57,9,3x74 upp till typ 375 funkar faktiskt till alltihop. T
Publicerat Januari 1, 20188 yr Jag skulle nog se kalibern som sekundär. Däremot vet jag att (antagligen pga brister i träningsmängden) jag har problem med att få en bössa att passa för skytte i flera olika situationer. Jag vill ha relativt ”viftiga” bössor för snabba skott. Gärna kort kolv för att även kunna ha rikligt med kläder i kylan. Om jag skall kunna ta ett skott från liggande (vid tex smygjakt) så behöver jag längre kolv. Gärna lång tung pipa för stabilitet. (Fast gris kanske man ändå inte skjuter på allt för långt håll) även sittande med stöd kan ge problem med kolvlängd. Så. Justerbar kolv skulle ligga högt upp på önskelistan. Gärna teleskoperbar för att kunna fixa snabbt även under tex en ansmygning eller för att man tar av eller på några förstärkningsplagg. (Men det finns ju de som tvärtom säger att teleskoperbar kolv inte har någon jaktlig fördel...)
Publicerat Januari 1, 20188 yr 48 minutes ago henke67 sa: (Men det finns ju de som tvärtom säger att teleskoperbar kolv inte har någon jaktlig fördel...) Det brukar väl vara samma folk som vill förbjuda sagda kolvar..
Publicerat Januari 1, 20188 yr 2 hours ago wankelfåne sa: Kommer jaga gris med 308w framöver, tror det kommer duga ypperligt. Jag jagar gris på åtel,smyg på natten och med hund och det med min 308, har inget att gnälla på där.
Publicerat Januari 1, 20188 yr 1 hour ago henke67 sa: Jag skulle nog se kalibern som sekundär. Däremot vet jag att (antagligen pga brister i träningsmängden) jag har problem med att få en bössa att passa för skytte i flera olika situationer. Jag vill ha relativt ”viftiga” bössor för snabba skott. Gärna kort kolv för att även kunna ha rikligt med kläder i kylan. Om jag skall kunna ta ett skott från liggande (vid tex smygjakt) så behöver jag längre kolv. Gärna lång tung pipa för stabilitet. (Fast gris kanske man ändå inte skjuter på allt för långt håll) även sittande med stöd kan ge problem med kolvlängd. Så. Justerbar kolv skulle ligga högt upp på önskelistan. Gärna teleskoperbar för att kunna fixa snabbt även under tex en ansmygning eller för att man tar av eller på några förstärkningsplagg. (Men det finns ju de som tvärtom säger att teleskoperbar kolv inte har någon jaktlig fördel...) Iofs sant sett till skyttet, så jag säger inte att du har fel. Men grisen är ett rätt lågt djur (därtill vill de helst inte röra sig över öppen mark) och jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft skottchans på gris där jag kunnat ligga ner...... Så även skyddsjakten i gröda sker oftast skottet stående och med skjutavståndet under 50m. Så jag vet inte om man behöver ställa kraven på bössans skjutegenslaper så himla högt..... Det är väl egentligen mest på drevjakten som den måste passa, för där går det ofta undan... T
Publicerat Januari 1, 20188 yr 1 hour ago pmt sa: Iofs sant sett till skyttet, så jag säger inte att du har fel. Men grisen är ett rätt lågt djur (därtill vill de helst inte röra sig över öppen mark) och jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft skottchans på gris där jag kunnat ligga ner...... Så även skyddsjakten i gröda sker oftast skottet stående och med skjutavståndet under 50m. Så jag vet inte om man behöver ställa kraven på bössans skjutegenslaper så himla högt..... Det är väl egentligen mest på drevjakten som den måste passa, för där går det ofta undan... T Grisen har du nog rätt i att det sällan blir längre avstånd och definitivt sällan liggande. Så behovet är nog egentligen större på andra klövdjur!
Publicerat Januari 1, 20188 yr Författare Ser att jag nog kan behålla 308 an ett tag till var ju inte ensam om o använda den . Däremot behövs det investeringar i optik. Kruxet med gris är ju att antingen går det fort eller är det nästan mörkt?
Publicerat Januari 1, 20188 yr 5 hours ago simonarvestrand sa: Jag jagar gris på åtel,smyg på natten och med hund och det med min 308, har inget att gnälla på där. Roligt med en jägare nästgårds, jagar på södra sidan om sjön Har en sauer 202 3006 också, men rekylrädsla gör att jag inte trivs med vapnet. Ska till drevjakterna ha en halvautomat 308 framöver.
Publicerat Januari 1, 20188 yr 4 hours ago henke67 sa: Grisen har du nog rätt i att det sällan blir längre avstånd och definitivt sällan liggande. Så behovet är nog egentligen större på andra klövdjur! Bortser jag ifrån spannmålen så är det de korta benstöden som gäller till 90% för min del, tryggare kan ingen vara. Avstånden däremot blir sällan över 200, men känns gött ändå.
Publicerat Januari 1, 20188 yr Använder korta Harrisbenstöd och en hemmagjord skjutkäpp som är som att skjuta i bänk med. Angående kaliber så funkar de mästa. Ta den bössa du trivs med. En 1-4 eller 1-6, en 3-12x56 och sen tycker jag att man ska ha dämpare. Fult men härligt när man ser kulan slå in och dessutom höra anslaget. S
Publicerat Januari 2, 20188 yr SAKO Kodiak eller Brown bear med två olika kikare i snabbfäste. Givetvis i 375 H&H!
Publicerat Januari 2, 20188 yr En bössa med snabbfäste för kikaren. Ett sikte inskjutet med dämpare (för vak - trevligt att slippa flamman) och ett inskjutet utan (för smyg/drev). Jag har gärna en ganska kort bössa (inkl dämpare) eftersom vissa kojor är ganska trånga. Jobbigt att vifta med ett spett där inne. Vidare minskar en smidig bössa risken att oavsiktligt slå i något när det väl ska skjutas (och skrämma iväg grisarna). Kaliber? Ja, 8x57 är perfekt, men allt annat klass 1 duger.
Publicerat Januari 2, 20188 yr 14 hours ago strävhår sa: Bortser jag ifrån spannmålen så är det de korta benstöden som gäller till 90% för min del, tryggare kan ingen vara. Avstånden däremot blir sällan över 200, men känns gött ändå. Jagar bara vildsvin på drevjakt och vakar några gånger på sommarkvällarna. Min erfarenhet är att grisarna oftast rör sig i terräng där skotthållen blir relativt korta pga växtligheten. Det skulle vara intressant att veta hur du jagar gris med tanke på att du till 90% använder korta benstöd.
Publicerat Januari 2, 20188 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Tazswe sa: Jagar bara vildsvin på drevjakt och vakar några gånger på sommarkvällarna. Min erfarenhet är att grisarna oftast rör sig i terräng där skotthållen blir relativt korta pga växtligheten. Det skulle vara intressant att veta hur du jagar gris med tanke på att du till 90% använder korta benstöd. Typ såhär. Jag tar naturligtvis hjälp av stenar och höjder då det finns möjlighet, men jag tar hellre ett 120m skott ifrån buken än nåt annat på 60.
Publicerat Januari 2, 20188 yr Det gör jag med, men som jag jagar gris får man aldrig den möjligheten det kan jag lugnt säga. Det blir till att skjuta stående eller i bäst fall knästående, kanske med stöd mot ett träd. T
Publicerat Januari 2, 20188 yr Ser trevligt ut och jag skulle kunna tänka mig att jaga så en ljummen vårkväll, tyvärr så är våra grisar för skygga, de besöker inte ens en åtel om den inte ligger i direkt anslutningen till en granplantering eller annat skydd.
Publicerat Januari 2, 20188 yr 6 minutes ago Tazswe sa: Ser trevligt ut och jag skulle kunna tänka mig att jaga så en ljummen vårkväll, tyvärr så är våra grisar för skygga, de besöker inte ens en åtel om den inte ligger i direkt anslutningen till en granplantering eller annat skydd. De flesta skjuts naturligtvis i skydd av mörkret, men då räcker inte ljuset till att filma. Har ni inte gris på vallar å sådd ute på nätterna?
Publicerat Januari 2, 20188 yr Har tyvärr bara betesmark på marken och grisarna går mycket sällan ut där, finns tyvärr mer godis i skogen.
Publicerat Januari 2, 20188 yr 40 minutes ago strävhår sa: Har ni inte gris på vallar å sådd ute på nätterna? Jo, det händer men bara om växtligheten är "knähög" eller högre. På lägre gröda vanligen endast nån meter ut. T
Publicerat Januari 5, 20188 yr Undertecknads drömvapen för den renodlade grisjakten vore en dubbelstudsardrilling. Det lär dock aldrig ske av ekonomiska skäl och p.g.a. den förbålda vapengarderobsidiotin..
Publicerat Januari 5, 20188 yr På 1/1/2018 at 19:35 wankelfåne sa: Roligt med en jägare nästgårds, jagar på södra sidan om sjön Har en sauer 202 3006 också, men rekylrädsla gör att jag inte trivs med vapnet. Ska till drevjakterna ha en halvautomat 308 framöver. Trevligt. jag har dock ingen jaktmark här utan får åka en timme härifrån. som det ser ut just nu så blir vi nog av med den också ( markägarna vill ha säljjakter istället för ett fast jaktlag) så snart ingen mark alls. På 1/2/2018 at 14:16 pmt sa: Jo, det händer men bara om växtligheten är "knähög" eller högre. På lägre gröda vanligen endast nån meter ut. T Låter som ni har glada bönder där. hos oss sprang små randiga bakom såmaskinen , har skjutit ett antal ute på fälten året som gick några flera hundra meter ut på fälten.