Publicerat Januari 15, 20188 yr 8 minutes ago sidelock sa: Bror, förklara också hur du kan leva med blydammet som enligt de lärde finns i precis HELA djuret efter en sån kula. Efter snart 35 års tuggande av hemskjutet blyskjutet kött så gav min stora hälsoundersökning förra året det enkla svaret att jag är kärnfrisk med bättre värden än jag borde ha vid min ålder(inklusive prostatan som var lika spänstig som en knappt mogen tomat ) Mitt enkla svar är att visst pysslar jag ofta med alternativ skottplacering men långt ifrån alltid,sitter kulan i en bog så slängs bogen,sitter den bakom bogen så slängs ingenting. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr 8 minutes ago Holz sa: Pratar vi alltid kirurgisk kulplacering bakom bogen här eller har det också varierat lite? I 9 fall av 10 så sitter min kula bakom bogen eller i halsen men så såg det inte ut under mina första 20 års jagande,då sköt man mot största träffyta beroende på vinkel. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare 4 minutes ago Mad Mike sa: (inklusive prostatan som var lika spänstig som en knappt mogen tomat ) /Mike Vet inte varför min pasta som jag precis dränkt med ketchup inte känns lika aptitlig längre...
Publicerat Januari 15, 20188 yr 4 hours ago Mad Mike sa: Jagar man tillräckligt mycket och skjuter tillräckligt många djur så kommer man förr eller senare få uppleva vissa märkliga fenomen. I höstas sköt ju jag som du vet en älg och en kronhjort med min 260 och 140gr Ball Tip, har använt just den kombinationen under många år framgångsrikt och Ballistic Tip till och från under hela min karriär i ett flertal kalibrar. Vågar inte ens gissa hur mycket vilt som nedlagts av den kulan från min sida-aldrig ett enda missöde med den kulan. Tills nu i höstas då jag sköt kronhjorten där blykärnan gav genomskott och manteln satt i bogen på utgångssidan,hjorten dog som den skulle. Har detta nu påverkat min inställning till 6.5 och i synnerhet den kulan? Inte det minsta,jag har skjutit för mycket med den för att tvivla det minsta på dess effektivitet,varför blykärnan blåste ur just denna kulan vågar jag inte gissa,kanske var det ett tillverkningsfel eller ett materialfel men mitt förtroende för kombinationen är orubbligt. /Mike Helt klart är det så, det var också det jag ville illustrera, det går inte att dra slutsatser av enstaka avvikelser. I slutändan använder man det man har förtroende för, och det är "inte alltid grundat på stark evidens och statistiskt säkerställda kausalsamband" för att uttrycka sig försiktigt Men det hindrar inte att man kan försöka öka sin kunskap och ta till sig andras erfarenheter.
Publicerat Januari 15, 20188 yr 46 minutes ago Mad Mike sa: (inklusive prostatan som var lika spänstig som en knappt mogen tomat ) /Mike 39 minutes ago Holz sa: Vet inte varför min pasta som jag precis dränkt med ketchup inte känns lika aptitlig längre... Läkarens ord- inte mina /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr Mike; Jag är förvånad...som du säkert känner till är A-max en kula framtagen för skjutning på papp ock INTE konstruerad som en jaktkula. Et litet rådjur dör säkert, men dette är absolut inget att rekommendera för seriös jakt på Elg eller Kronhjort. Finns massor av goda jaktkulor att välja i 3 hours ago Mad Mike sa: 9 fall av 10 så sitter min kula bakom bogen eller i halsen men så såg det inte ut under mina första 20 års jagande,då sköt man mot största träffyta Skott mot halsen är fortsatt ett befarande man helst kanske håller för sig själv....
Publicerat Januari 15, 20188 yr Detta är en populär post. Haters gonna hate. Mvh Sidelock som också skjuter både Amax och halsskott på vilt.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Detta är en populär post. 8 minutes ago Skånepåg sa: Amatörer.. Det är inte lördag kväll nu så släpp flaskan.
Publicerat Januari 15, 20188 yr 1 hour ago 4570 sa: Mike; Jag är förvånad...som du säkert känner till är A-max en kula framtagen för skjutning på papp ock INTE konstruerad som en jaktkula. Et litet rådjur dör säkert, men dette är absolut inget att rekommendera för seriös jakt på Elg eller Kronhjort. Finns massor av goda jaktkulor att välja i Skott mot halsen är fortsatt ett befarande man helst kanske håller för sig själv.... Om man vet hur A-max fungerar i vilt så kan man med gott samvete rekommendera den för jakt. Halsskott är inget jag hycklar med eller håller för mig själv. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr Jag kör 50 bmg på jakten, och 30-06 för övningsskytte på 50m. Blir stora hål i den internationella luftpistoltavlan. Skiiitfränt
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare Personligen kan jag inte se annat än att A-Max i allt väsentligt uppfyller kraven för en jaktkula, dvs. den expanderar vid träff och penetrerar tillräckligt för att nå de vitala delarna. Halskott är inget jag personligen kommer ta men tycker att information om val av kulplacering är bra (t.o.m. kanske nödvändigt!?) när vi diskuterar olika kulor. .50 BMG verkar ju rar på alla sätt och viss. Kanske att den faller lite på rekylen i ett repetergevär...? Sen är det ju kul att se att vissa inte ens orkar vänta till lillördag, än mindre lördag, men va f**n...våga trotsa vardagen!
Publicerat Januari 15, 20188 yr Hur får man in en extrem duva i skottet och i så fall är den målsökande? A-max har medfört omedelbart avslut för så mycket vilt, tja att ens ifrågasätta det... För enkelhetens skull, någon som tar en 178 grains Amax för forskningens skull? /C
Publicerat Januari 15, 20188 yr Mike. Du får skjuta dina djur med hva du vill o jag bryr meg egentligen inte.- Det är i din egenskap som moderator jag kommenterade. Många (unga?) tar dig säkert for en autoritet innom jakten og följer okritisk dina råd o erfaringar. Om du gillar bly-splitter i djuren du skall äta, så finnes jaktkulor som åstadkommer också detta som t.ex RWS H-mantel ock Nosler Partition,- men dessa penetrerar bra ock ger som regel genomskott,.. som du av nån anledning dock inte önskar. Halskott,.. om du då menar från sidan - kan ge mycket otäcka skadskjutningar o har du engång sett avskjuten kjeve eller matstrupe tänker man sig litt om... djuret kan gå flera dar o till slut svälta/törsta ihjäl. Nej, har inget med hyckleri att göra. Det handlar om respekten för djuren vi jagar på.
Publicerat Januari 15, 20188 yr På 1/12/2018 at 22:19 strävhår sa: Om grisarna skjuts enbart på åtel, alltså kort håll, så duger vad som i kaliberväg. Men 300m och lite finskjuta på mindre mål så faller "klunsarna" bort, solklart fall för 6.5-7mm. Precis min tanke när jag nu grävde ner mig lite mer seriöst i frågeställningen. Man får dimensionera kaliber och kula för minsta målet man avser träffa på längsta hållet. Ska man skjuta vettiga etiska skott på räv på 300 meter, vilket nog egentligen är väldigt svårt eller kanske omöjligt med en äkta klass 1-laddning - åtminstone för mig, så får man ju minska rekylen så mycket det bara går. Personligen hade jag nog valt en tung välskjutande 22-250 för en sådan övning, men om man nu bara måste ha klass 1 så lär ju 6,5x55 ligga väldigt bra till. Eller varför inte en klen 7:a som sidelock föreslog. Men jag misstänker att trådskaparen kanske menade rådjur ut till 300 och räv något kortare? Det bakades ju ihop i samma mening men det är en rätt stor skillnad i träffområde. När man kommer in så här sent i matchen så blir det en sammanfattning av vad andra skrivit, så det blir mest upprepningar och inget särskilt banbrytande kanske. Jag har sannerligen ingen erfarenhet av att skjuta knall-och-fall på grisåtel så det överlåter jag till andra att fundera på (många bra förslag har redan presenterats). Dock har jag pysslat en del med cold bore shot på 300 meter med både 243 och 308 just för att hitta min egen gräns (och för att det är sjukt kul och intressant!). Om jag tänker tillbaka på de tillfällena så är min slutsats att jag hade dagar där jag kunnat skjuta en räv utan problem, men jag skulle personligen inte kalla det för ett etiskt jaktskott. Jag övade mest för rådjur och då är saken en helt annan. Med den träningsdosen och kollen jag hade på min utrustning då, för några år sen, så hade jag inte tvekat att skjuta ett rådjur på 300 under rätt förutsättningar. Räv hade jag inte skjutit ens på ideala premisser, men det är ju min bild av mina gränser då. Jag tillhör skaran som har den största respekt för räven som är ett fantastiskt vilt, och jag skjuter inte chansskott bara för att "få bort dem". Med detta sagt så kanske en 6,5x55 med SST 140 eller en 270 Win med Nosler BST 140 kunde vara något? 7x57 och 7-08 i all ära men de är rätt sällan man ser såna hos handlaren både i ny- eller begagnathyllan, om man nu som jag är otålig och föredrar fabriksbössor framför custom. För vad det är värt. Som sagt en del baserat på det andra betydligt mer erfarna jägare än jag skrivit, och dels en del egna tankar kring ett scenario som jag själv stött och blött ett antal gånger med diverse "partners in crime" såsom Joacim m.fl.
Publicerat Januari 15, 20188 yr En 7mm-08 med Barnes 145gr LRX, givetvis. Lite mjukare kopparkula med bra BC som man lätt skjuter runt 860m/s.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Detta är en populär post. 19 minutes ago 4570 sa: Mike. Du får skjuta dina djur med hva du vill o jag bryr meg egentligen inte.- Det är i din egenskap som moderator jag kommenterade. Många (unga?) tar dig säkert for en autoritet innom jakten og följer okritisk dina råd o erfaringar. Om du gillar bly-splitter i djuren du skall äta, så finnes jaktkulor som åstadkommer också detta som t.ex RWS H-mantel ock Nosler Partition,- men dessa penetrerar bra ock ger som regel genomskott,.. som du av nån anledning dock inte önskar. Halskott,.. om du då menar från sidan - kan ge mycket otäcka skadskjutningar o har du engång sett avskjuten kjeve eller matstrupe tänker man sig litt om... djuret kan gå flera dar o till slut svälta/törsta ihjäl. Nej, har inget med hyckleri att göra. Det handlar om respekten för djuren vi jagar på. Något av det dummaste jag läst på länge. Om Mike är moderator eller inte har ingenting att göra med hur han placerar sina skott i vilt. avskjutna framben tarm eller rövskott tror jag inte djuren uppskattar heller.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Detta är en populär post. 24 minutes ago 4570 sa: Mike. Du får skjuta dina djur med hva du vill o jag bryr meg egentligen inte.- Det är i din egenskap som moderator jag kommenterade. Många (unga?) tar dig säkert for en autoritet innom jakten og följer okritisk dina råd o erfaringar. Om du gillar bly-splitter i djuren du skall äta, så finnes jaktkulor som åstadkommer också detta som t.ex RWS H-mantel ock Nosler Partition,- men dessa penetrerar bra ock ger som regel genomskott,.. som du av nån anledning dock inte önskar. Halskott,.. om du då menar från sidan - kan ge mycket otäcka skadskjutningar o har du engång sett avskjuten kjeve eller matstrupe tänker man sig litt om... djuret kan gå flera dar o till slut svälta/törsta ihjäl. Nej, har inget med hyckleri att göra. Det handlar om respekten för djuren vi jagar på. Vill du diskutera etik så föreslår jag att du startar en egen tråd på annat lämpligt ställe än i denna tråd. Två saker om mig,jag accepterar inte att bli belagd med munkavle av någon samt att jag svarar för min egen etik-inte andras. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr Har läst ditt första inlägg igen. Och de är väldigt likt de jag själv söker. I mitt fall blev de 6,5 × 55 Med SST i 140 grain Men kommer försöka ladda 85 grains sierra varmint eller 95 grains V-max till räv,bäver och rådjur. På åtel blir de orux ,Mega eller SST. Alternativt SST till allt? S
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare 53 minutes ago exabit sa: Precis min tanke när jag nu grävde ner mig lite mer seriöst i frågeställningen. Man får dimensionera kaliber och kula för minsta målet man avser träffa på längsta hållet. Ska man skjuta vettiga etiska skott på räv på 300 meter, vilket nog egentligen är väldigt svårt eller kanske omöjligt med en äkta klass 1-laddning - åtminstone för mig, så får man ju minska rekylen så mycket det bara går. Personligen hade jag nog valt en tung välskjutande 22-250 för en sådan övning, men om man nu bara måste ha klass 1 så lär ju 6,5x55 ligga väldigt bra till. Eller varför inte en klen 7:a som sidelock föreslog. Men jag misstänker att trådskaparen kanske menade rådjur ut till 300 och räv något kortare? Det bakades ju ihop i samma mening men det är en rätt stor skillnad i träffområde. När man kommer in så här sent i matchen så blir det en sammanfattning av vad andra skrivit, så det blir mest upprepningar och inget särskilt banbrytande kanske. Jag har sannerligen ingen erfarenhet av att skjuta knall-och-fall på grisåtel så det överlåter jag till andra att fundera på (många bra förslag har redan presenterats). Dock har jag pysslat en del med cold bore shot på 300 meter med både 243 och 308 just för att hitta min egen gräns (och för att det är sjukt kul och intressant!). Om jag tänker tillbaka på de tillfällena så är min slutsats att jag hade dagar där jag kunnat skjuta en räv utan problem, men jag skulle personligen inte kalla det för ett etiskt jaktskott. Jag övade mest för rådjur och då är saken en helt annan. Med den träningsdosen och kollen jag hade på min utrustning då, för några år sen, så hade jag inte tvekat att skjuta ett rådjur på 300 under rätt förutsättningar. Räv hade jag inte skjutit ens på ideala premisser, men det är ju min bild av mina gränser då. Jag tillhör skaran som har den största respekt för räven som är ett fantastiskt vilt, och jag skjuter inte chansskott bara för att "få bort dem". Med detta sagt så kanske en 6,5x55 med SST 140 eller en 270 Win med Nosler BST 140 kunde vara något? 7x57 och 7-08 i all ära men de är rätt sällan man ser såna hos handlaren både i ny- eller begagnathyllan, om man nu som jag är otålig och föredrar fabriksbössor framför custom. För vad det är värt. Som sagt en del baserat på det andra betydligt mer erfarna jägare än jag skrivit, och dels en del egna tankar kring ett scenario som jag själv stött och blött ett antal gånger med diverse "partners in crime" såsom Joacim m.fl. Bra att du sätter dig in i denna tråd så du är förbered och insatt i vad som komma skall! Å tack för synpunkterna och förslagen! Angående kravbilden jag ställde upp så syftade jag förvisso på räv ut till 300 m. när jag skrev den. Däremot ska den mer ses som ett underlag taget lite till sin spets för att göra diskussionen lite intressantare eller utmanande snarare än vad jag faktiskt kanske avser skjuta på. Jag tillhör också skaran som hellre avstår ett skott än tar ett dåligt läge lite på chans. Sen vad det är i praktiken kan ju variera och påverkas av flera faktorer och jag tänjer hellre på gränserna på banan än i skogen. Men för diskussionens skull står jag kvar vid mina uppställda krav. En fin måttanpassad custombössa i 7x57 är lite av en våt dröm som du vet, men i dagsläget är det nog mer fabrikstillverkat som är realistiskt. Är dock faktiskt fortfarande lite tagen av alla rekommendationer på 6,5:an, vilket jag ju redan har en pipa till för M03:an, så den ligger väl närmast att utvärdera med 140gr. Accubond. Hittar jag 178 gr. A-max ska den nog också testas i .308:an som står i skåpet. Sen är det ju många rekommendationer som väckt stor nyfikenhet så på sikt vet man aldrig vad som händer. Däremot står det nog utom allt tvivel att jag torskat rejält på denna böss- och kaliberbytarsjuka!
Publicerat Januari 16, 20188 yr 16 hours ago hs_merkel sa: Har en ask Vulcan med och den är KlasS 1 med. Klockat den över kronograf då?
Publicerat Januari 16, 20188 yr 21 hours ago strävhår sa: Med betoning på nog. /Renlärigt Troende Skjutit mycket vilt med 6.5a och jag ser dess begränsningar. Sett en del skumma saker med 6.5an som jag inte sett med grövre kalibrar i likvärdiga situationer på större vilt. Dock anser jag att 6.5an har ett stort användningsområde på mindre vilt i vissa situationer med rätt kula och med en jägare som vet vad han gör. Använder själv min 6.5a upp till levandevikt på ca 70-80kg levandevikt, dvs vad den vad avsedd för (utan att gå in på detaljer). Anser att 6.5an är en underbar kaliber upp till dovhjort-storlek. Men som slägga i fel vinklar på större vilt/hårdskjutet i eftersök.....Nej. Det räcker med en eftersökshund dödad för att skytten misslyckades med 6.5a, i samband med eftersök......för att jag skulle välja något annat. Finns en anledning till att jag kallar min 9,3x62 för Thors hammare. Efter ett par attacker mot mig på ca 5m håll från skadade vildsvin (110kg+) i dåliga vinklar med snabba höftskott i täta granplanteringar och min 9,3a har räddat mig och min hund helskinnad från tråkigheter för att jag ska välja grövre rör när det verkligen gäller och som fått illvilliga och rejält tjurig grisar att gå ned för räkning. Troll eller ej, en hund svårt sargad i famnen på väg till djurakuten för att konstatera att det inte fanns mycket att göra efter att vildsvinet sargat hunden svårt pga av för liten effekt från klen kaliber? Ja det överlåter jag till er att avgöra. Samma jaktlag var inbitna 6.5 skyttar (som tyckte allt grövre var förkastligt), så har jag aldrig vare med om att jag skjutit 3 av 3 skjutna grisar samma sässong hade skottskador som grisarna överlevt med. Med detta vill jag ha sagt 6.5an duger gott och väl så länge skytten kan sin bössa och håller sig inom ramarna, men när det verkligen skiter sig och allt jävlas, för stort vilt, fel vinklar, vilt vill döda dig och din hund av någon orsak. Ja då finns det bara en sak, och det är kraftigare kaliber dock inte större än vad du klarar av, min gräns går vid 9,3x62 och jag har haft kraftigare doningar än så till jakt (416 rem mag) men fann det som rejält övervåld till svenskt vilt.