Publicerat Januari 15, 20188 yr 3 minutes ago Holz sa: Är det någon överhängande risk att de inte hinner öppna upp om det går för fort...? Öppnar ännu snabbare, men kan evt tappa vingar vid extrema farter.
Publicerat Januari 15, 20188 yr 2 hours ago MarkusR sa: De håller som regel ihop, kan tappa någon vinge men inte splittras. Mmm jag var med och rev ned en älg som Linkis skjutit med.. om det var Barns eller Naturalis minns jag inte. Kulan var i alla fall hel osvampad så koppar suger och går bort Ang trådstarten: 270 Win och .. A-max i lite bättre hastighet!
Publicerat Januari 15, 20188 yr 5 minutes ago Holz sa: Är det någon överhängande risk att de inte hinner öppna upp om det går för fort...? Sidolåset har helt rätt, de öppnar som bara f*n ju fortare det går.
Publicerat Januari 15, 20188 yr 1 minute ago Hipshot sa: Mmm jag var med och rev ned en älg som Linkis skjutit med.. om det var Barns eller Naturalis minns jag inte. Kulan var i alla fall hel osvampad så koppar suger och går bort Ang trådstarten: 270 Win och .. A-max i lite bättre hastighet! Det kassa är att Amax inte finns längre och det ännu kassare är att den aldrig funnits i .277. Han får gå på ELD-X
Publicerat Januari 15, 20188 yr 2 minutes ago sidelock sa: Det kassa är att Amax inte finns längre och det ännu kassare är att den aldrig funnits i .277. Han får gå på ELD-X Anade att det var ngt skit..
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare Topp, tackar! Fick för mig att jag läst någonstans att vissa kopparkulor (tror det gällde någon Barnesvariant) kunde vara så pass hårda att de inte hinner öppna upp i högre hastigheter på lättare vilt. Men då låter det som vi kan slänga den teorin åt sidan. Tackar för tipset om .270 Win och A-max...eller ELD-X snarare.
Publicerat Januari 15, 20188 yr 5 minutes ago Hipshot sa: Mmm jag var med och rev ned en älg som Linkis skjutit med.. om det var Barns eller Naturalis minns jag inte. Kulan var i alla fall hel osvampad så koppar suger och går bort Hmmm, lite knapert statistiskt underlag men jag fattar... Linkis har fegat med krutet Jag har å andra sidan sett blykula som inte orkat genom bogleden och nå in till kritiska organ (30-06) och inte trängt genom skallbenet på kalv vid fångskott (9g partition 6,5)
Publicerat Januari 15, 20188 yr 3 minutes ago Holz sa: Tackar för tipset om .270 Win och A-max...eller ELD-X snarare. A-max ersätts av Eld Match. Eld-x är snarast en SST med mycket bättre b.c. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr Detta är en populär post. Jag kan ju ha skojat lite och dragit lite för stora växlar på EN upplevelse.. ? Har iaf bild på kulan i någon gammal dator så ingen koppar för mej.. sånt får miljöpartister och annat löskert folk pyssla med
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare Just now Mad Mike sa: A-max ersätts av Eld Match. Eld-x är snarast en SST med mycket bättre b.c. /Mike Ah, satt faktiskt och funderade på vad skillnaden var mellan de två ELD-varianterna.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Just now Hipshot sa: Jag kan ju ha skojat lite annat löskert folk pyssla med 1 - jag har ingen humor 2 - that's me
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare 4 minutes ago MarkusR sa: 2 - that's me Lutar åt det håller jag med. Man får ju göra vad man kan liksom! Hur skulle du beskriva rekylen i din 338-06 AI förresten? Är det en snabb och snärtig rekyl lik 30-06:an är mer åt det långasammare, tyngre hållet?
Publicerat Januari 15, 20188 yr @Holz Osäker på om jag ska vara förnärmad eller glad att du tog upp denna diskussion här och inte i vår mastodont-pm-diskussion Hmm, jag väljer nog att vara glad
Publicerat Januari 15, 20188 yr 3 minutes ago Hipshot sa: Jag kan ju ha skojat lite och dragit lite för stora växlar på EN upplevelse.. ? Har iaf bild på kulan i någon gammal dator så ingen koppar för mej.. sånt får miljöpartister och annat löskert folk pyssla med Detta med kulor är åtminstone för oss som är intresserade en inte helt enkel fråga. Vad vill jag ha för effekt? Snabb initial effekt? Djupverkan? Genomskott? Stanna i kroppen? Splitteravgång? Ingen splitteravgång? För egen del har jag en klar bild av vad jag vill ha ut av min kula och kopparkulor faller på varje punkt där. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr Just now Holz sa: Lutar åt det håller jag med. Man får ju göra vad man kan liksom! Hur skulle du beskriva rekylen i din 338-06 AI förresten? Är det en snabb pch snärtig rekyl lik 30-06:an är mer åt det långasammare, tyngre hållet? 185gr i 900 = snabb och snärtig 250gr har jag inte koll på farten men mycket lugnare tyngre rekyl. Jag skjuter dock alltid med antingen broms eller dämp.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare Just now exabit sa: @Holz Osäker på om jag ska vara förnärmad eller glad att du tog upp denna diskussion här och inte i vår mastodont-pm-diskussion Hmm, jag väljer nog att vara glad Haha...var faktiskt medvetet för att ge dig lite andrum! Men primärt kanske för att jag vill ta del av andras erfarenheter och kunskaper också. Däremot kan du ge dig på att jag kommer bolla kontentan av denna diskussion med dig sen i vår mastodontdiskussion!
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare 3 minutes ago Mad Mike sa: Detta med kulor är åtminstone för oss som är intresserade en inte helt enkel fråga. Vad vill jag ha för effekt? Snabb initial effekt? Djupverkan? Genomskott? Stanna i kroppen? Splitteravgång? Ingen splitteravgång? För egen del har jag en klar bild av vad jag vill ha ut av min kula och kopparkulor faller på varje punkt där. /Mike Varför går kopparkulor helt bort för dig?
Publicerat Januari 15, 20188 yr 23 minutes ago Mad Mike sa: A-max ersätts av Eld Match. Eld-x är snarast en SST med mycket bättre b.c. /Mike Vilken av dem laddar Mike om amax-lagret blir stulet?
Publicerat Januari 15, 20188 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Holz sa: Varför går kopparkulor helt bort för dig? Om detta skulle jag kunna skriva en doktorsavhandling Egenskaper hos kopparkulor klass1 är huvudsakligen genomskott med hög restvikt och energi samt i bytet en primär sårkanal. Jag föredrar ej genomskott samt och om så sker låg restvikt/energi, vidare föredrar jag utöver den primära sårkanalen att det finns många sekundära pga slitteravgång, orsaken till det är att en primär med flera sekundära sårkanaler alltid ger en snabbare urblödning med följande snabbare blodtrycksfall vilket resulterar i snabbare medvetandeförlust vilket till slut ger mig en kortare flyktsträcka. Orsaken till detta är flera,dels gillar jag inte eftersök,dels ger långa flyktsträckor i regel massiva urblödningar i muskler och mellan hinnor vilket ger mig en sämre slutprodukt om det inte hanteras snabbt och ju varmare väder desto fortare måste det hanteras. För att spinna vidare på 6.5 duglighet för älg så måste jag kommentera dönitz inlägg tidigare i tråden. han hade en dålig erfarenhet av 6.5 med gamla nickelstålmantlade alaskakulan mot älg och då måste man fråga sig vilka ingångsparametrar dessa patroner hade. Till att börja med så var projektilen nickelstålmantlad, denna typ av mantel är seg och rivs i regel upp i flikar längs med kulan,lämnar sällan kulan i form av splitter som tombakmantlar gör,vidare om det var fabriksammunition så var den säkert 30 år gammal och gammal ammunition har gammalt krut som garanterat har tappat prestanda. Som grädde på moset så provsköt norma sin ammunition för 30 år sedan i 74cm pipor vilkas data låg till grund för prestandan som angavs. Utgår vi således att dönitz 6.5:a har 56cm pipa så har han till att börja med ca 40m/s hastighetsförlust mot angiven data bara i piplängd,vidare har han garanterat 20-30m/s hastighetsförlust pga gammalt krut, risken är stor att han hade ett V0 om 720m/s vilket kanske beroende på avstånd ger en anslagshastighet om 650m/s. Lägger vi nu till en projektil med seg nickelstålmantel i så låg anslagshastighet så kommer vi få väldigt små sårkanaler och små sårkanaler ger alltid en sämre urblödning gentemot stora så att hans älg krävde ett antal skott för att vika sig är inget konstigt alls med så svaga ingångsvärden. Orsaken till att just 6.5 är så vida omdiskuterad är säkerligen en eller flera av ovanstående faktorer, har man skit in får man skit ut. 6.5 är en helt fantastiskt kaliber men den kräver lite omtanke från brukaren. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr 1 hour ago sidelock sa: Vilken av dem laddar Mike om amax-lagret blir stulet? Högst osannolikt då det står en skylt i mitt laddrum " Om du rör mina A-max så lovar jag att dom aldrig kommer hitta din kropp" Men om dom av någon outgrundlig anledning skulle ta slut så kommer jag köpa den som det är bäst pris på vilket sannolikt blir eld-match då den projektilen inte behöver så många bearbetningsmoment som eld-x. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr 8 minutes ago Mad Mike sa: Högst osannolikt då det står en skylt i mitt laddrum " Om du rör mina A-max så lovar jag att dom aldrig kommer hitta din kropp" Men om dom av någon outgrundlig anledning skulle ta slut så kommer jag köpa den som det är bäst pris på vilket sannolikt blir eld-match då den projektilen inte behöver så många bearbetningsmoment som eld-x. /Mike Meh, den har ju samma mantelspärr som amax så den ej expanderar.
Publicerat Januari 15, 20188 yr 3 hours ago MarkusR sa: Hmmm, lite knapert statistiskt underlag men jag fattar... Linkis har fegat med krutet Jag har å andra sidan sett blykula som inte orkat genom bogleden och nå in till kritiska organ (30-06) och inte trängt genom skallbenet på kalv vid fångskott (9g partition 6,5) Jagar man tillräckligt mycket och skjuter tillräckligt många djur så kommer man förr eller senare få uppleva vissa märkliga fenomen. I höstas sköt ju jag som du vet en älg och en kronhjort med min 260 och 140gr Ball Tip, har använt just den kombinationen under många år framgångsrikt och Ballistic Tip till och från under hela min karriär i ett flertal kalibrar. Vågar inte ens gissa hur mycket vilt som nedlagts av den kulan från min sida-aldrig ett enda missöde med den kulan. Tills nu i höstas då jag sköt kronhjorten där blykärnan gav genomskott och manteln satt i bogen på utgångssidan,hjorten dog som den skulle. Har detta nu påverkat min inställning till 6.5 och i synnerhet den kulan? Inte det minsta,jag har skjutit för mycket med den för att tvivla det minsta på dess effektivitet,varför blykärnan blåste ur just denna kulan vågar jag inte gissa,kanske var det ett tillverkningsfel eller ett materialfel men mitt förtroende för kombinationen är orubbligt. /Mike
Publicerat Januari 15, 20188 yr 2 hours ago Mad Mike sa: Om detta skulle jag kunna skriva en doktorsavhandling Egenskaper hos kopparkulor klass1 är huvudsakligen genomskott med hög restvikt och energi samt i bytet en primär sårkanal. Jag föredrar ej genomskott samt och om så sker låg restvikt/energi, vidare föredrar jag utöver den primära sårkanalen att det finns många sekundära pga slitteravgång, orsaken till det är att en primär med flera sekundära sårkanaler alltid ger en snabbare urblödning med följande snabbare blodtrycksfall vilket resulterar i snabbare medvetandeförlust vilket till slut ger mig en kortare flyktsträcka. Orsaken till detta är flera,dels gillar jag inte eftersök,dels ger långa flyktsträckor i regel massiva urblödningar i muskler och mellan hinnor vilket ger mig en sämre slutprodukt om det inte hanteras snabbt och ju varmare väder desto fortare måste det hanteras. För att spinna vidare på 6.5 duglighet för älg så måste jag kommentera dönitz inlägg tidigare i tråden. han hade en dålig erfarenhet av 6.5 med gamla nickelstålmantlade alaskakulan mot älg och då måste man fråga sig vilka ingångsparametrar dessa patroner hade. Till att börja med så var projektilen nickelstålmantlad, denna typ av mantel är seg och rivs i regel upp i flikar längs med kulan,lämnar sällan kulan i form av splitter som tombakmantlar gör,vidare om det var fabriksammunition så var den säkert 30 år gammal och gammal ammunition har gammalt krut som garanterat har tappat prestanda. Som grädde på moset så provsköt norma sin ammunition för 30 år sedan i 74cm pipor vilkas data låg till grund för prestandan som angavs. Utgår vi således att dönitz 6.5:a har 56cm pipa så har han till att börja med ca 40m/s hastighetsförlust mot angiven data bara i piplängd,vidare har han garanterat 20-30m/s hastighetsförlust pga gammalt krut, risken är stor att han hade ett V0 om 720m/s vilket kanske beroende på avstånd ger en anslagshastighet om 650m/s. Lägger vi nu till en projektil med seg nickelstålmantel i så låg anslagshastighet så kommer vi få väldigt små sårkanaler och små sårkanaler ger alltid en sämre urblödning gentemot stora så att hans älg krävde ett antal skott för att vika sig är inget konstigt alls med så svaga ingångsvärden. Orsaken till att just 6.5 är så vida omdiskuterad är säkerligen en eller flera av ovanstående faktorer, har man skit in får man skit ut. 6.5 är en helt fantastiskt kaliber men den kräver lite omtanke från brukaren. /Mike Bror, förklara också hur du kan leva med blydammet som enligt de lärde finns i precis HELA djuret efter en sån kula.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare 23 minutes ago Mad Mike sa: Jagar man tillräckligt mycket och skjuter tillräckligt många djur så kommer man förr eller senare få uppleva vissa märkliga fenomen. I höstas sköt ju jag som du vet en älg och en kronhjort med min 260 och 140gr Ball Tip, har använt just den kombinationen under många år framgångsrikt och Ballistic Tip till och från under hela min karriär i ett flertal kalibrar. Vågar inte ens gissa hur mycket vilt som nedlagts av den kulan från min sida-aldrig ett enda missöde med den kulan. Tills nu i höstas då jag sköt kronhjorten där blykärnan gav genomskott och manteln satt i bogen på utgångssidan,hjorten dog som den skulle. Har detta nu påverkat min inställning till 6.5 och i synnerhet den kulan? Inte det minsta,jag har skjutit för mycket med den för att tvivla det minsta på dess effektivitet,varför blykärnan blåste ur just denna kulan vågar jag inte gissa,kanske var det ett tillverkningsfel eller ett materialfel men mitt förtroende för kombinationen är orubbligt. /Mike Pratar vi alltid kirurgisk kulplacering bakom bogen här eller har det också varierat lite?