Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En kula & en kaliber

Featured Replies

Publicerat
34 minutes ago Holz sa:

Jäkligt intressant att höra om 6,5:an, den hade jag i princip räknat bort från min lista men den får nog föras tillbaka. I samband med det tycker 7mm börjar se mer och mer intressant ut då de kan fås lite tyngre men fortfarande ha väldigt goda långhållsegenskaper. Börjar tro att ett prisvärt och kul alternativ kan vara att hitta en 7x64-pipa till M03:an då allt annat redan finns på plats. 

Det hade även vart intressant att testa MarkusR melodi med lite grövre kopparkulor. Är det någon som har testat 160gr. TTSX i 8x57 på lite längre håll?

En .308 står i skåpet så ska nog se om jag kan få tag på några 178gr. A-Max och testa. Sitter ingen vakkikare på den men på en belyst åtel borde den fungera. 

Jag laddar ttsx 160gr till dottern i 8x57, snäll laddning på 770m/s  eller så, inte skjutit vilt på längre håll än  bocken hon sköt i augusti på 150 meter. Det funkade utmärkt den gången i alla fall. Jag räknar 600m/s i anslagshastighet som det minsta jag vill ha för god expansion, det håller den upp mot 250 meter. Ska du bortom det ska du nog ladda hårdare. 

• Svar 158
  • Visningar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt en liten gris i kväll med min 308 tankad med 180 sst. Nagg ingång bakkant bog och ut bakom bog. Tänkte jag skulle ta hjärta och lungor till hundmat men det fanns inga kvar!!!!! Det är anledningen

• Vill du diskutera etik så föreslår jag att du startar en egen tråd på annat lämpligt ställe än i denna tråd. Två saker om mig,jag accepterar inte att bli belagd med munkavle av någon samt att jag

• Hade samma tankegångar för några år sedan och i mitt fall kokade ner till en 178gr A-Max i 308win. Billig vilket medger mycket träning. Tillräckligt blöt för räv. Lagom mjuk för rådjur.

Posted Images

Publicerat
3 hours ago Dansken sa:

Beware of the man with only one rifle- he probably knows how to use it.....

Clint Smith har helt rätt i det!

Publicerat
2 hours ago sidelock sa:

Vad har du under sst 170gr? Hjälper en kamrat prova ut en patron och söker alternativ ifan nuvarande kask med 201 inte faller bössan på läppen. :) 

Får nog kolla upp det men har för mig att det är 52 (eller om det var 53) grains med N150.

Mvh Joacim 

Publicerat
2 hours ago sidelock sa:

Vad har du under sst 170gr? Hjälper en kamrat prova ut en patron och söker alternativ ifan nuvarande kask med 201 inte faller bössan på läppen. :) 

Får nog kolla upp det men har för mig att det är 52 (eller om det var 53) grains med N150.

Mvh Joacim 

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Jäkligt intressant att höra om 6,5:an, den hade jag i princip räknat bort från min lista men den får nog föras tillbaka. I samband med det tycker 7mm börjar se mer och mer intressant ut då de kan fås lite tyngre men fortfarande ha väldigt goda långhållsegenskaper. Börjar tro att ett prisvärt och kul alternativ kan vara att hitta en 7x64-pipa till M03:an då allt annat redan finns på plats. 

Det hade även vart intressant att testa MarkusR melodi med lite grövre kopparkulor. Är det någon som har testat 160gr. TTSX i 8x57 på lite längre håll?

En .308 står i skåpet så ska nog se om jag kan få tag på några 178gr. A-Max och testa. Sitter ingen vakkikare på den men på en belyst åtel borde den fungera. 

Precis därför jag har två 7mm, bra vindplöjare till kulor i 10g+ segmentet.

Mvh sidelock från blåskusten.

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Edit: Eller det stämmer inte, hade faktiskt väldigt tydlig målbild med mina inköp. Problemet är att jag inte litar tillräckligt på pip- och kikarbytena för att ge mig ut utan kontrollskott, vilket jag tyvärr inte alltid hinner med att göra. Det är där skon klämmer helt enkelt...

Det är av just den anledningen som alla mina pipbytare alltid bytats mot 2-3 olika studsare dedikerade för olika jaktformer och med olika optik. 

Mvh Joacim 

Publicerat
4 hours ago sidelock sa:

Jag har kört 47,5gr av normas 202. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago MarkusR sa:

Jag laddar ttsx 160gr till dottern i 8x57, snäll laddning på 770m/s  eller så, inte skjutit vilt på längre håll än  bocken hon sköt i augusti på 150 meter. Det funkade utmärkt den gången i alla fall. Jag räknar 600m/s i anslagshastighet som det minsta jag vill ha för god expansion, det håller den upp mot 250 meter. Ska du bortom det ska du nog ladda hårdare. 

Ok, det låter ju intressant eller lovande. Då kanske en 8x57-pipa skulle kunna vara ett alternativ till M03:an också. Tackar!

Vet för övrigt att Mauser tidigare gjorde pipor i 8,5x63 men det verkar som de slutat med det nu. Hade ju vart lite kul med en europeisk 338-06! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Ken1 sa:

Valfri hylslängd och en 140gn kula i 6,5 och du är hemma ;)

Va f**n, är 6,5:an så sjukt underskattad asså..!?!? :huh::lol:

Får nog bli att införskaffa lite 140gr. Accubond och testa! 

Publicerat

En 260rem med 140 sst-interbond-balltip-accubond är nog vad jag skulle välja om det va en som gällde. 

Sov gott och dröm om ???????? :D

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Ken1 sa:

En 260rem med 140 sst-interbond-balltip-accubond är nog vad jag skulle välja om det va en som gällde. 

Sov gott och dröm om ???????? :D

Jo, ni har onekligen omkullkastat mina fördomar om 6,5:an för större vilt! :D

Har ju en 6,5x55-pipa till M03:an så den känns ju given att utvärdera med, dock inte utan en viss nervositet. Vissa fördomar sitter djupt... :D

Publicerat

Hade också lite fördomar tills jag för ca ett år sen la omkull två 130 galtar med henne :D har också 6,5x55 Powerd by 140sst

Publicerat

6.5x55 med a-max 140gr. Den kombinationen körde jag på allt tidigare och det fungerade fint. Innan det körde jag 308w med 168gr a-max till allt. Fungerade ungefär lika bra, lite fler klick på kikaren bara på längre håll. 

Publicerat

Är det inte lite ett internetfenomen det där med at 6.5x55 skulle vara för klen för Älg och Gris ?

Dom man träffar i skogen när man jagar har ytterst sällan några betänkligheter över kalibern vad jag märkt.

Är det måhända rentav det som brukar kallas "fake news" ?

Publicerat
1 minute ago Järven sa:

Är det inte lite ett internetfenomen det där med at 6.5x55 skulle vara för klen för Älg och Gris ?

Dom man träffar i skogen när man jagar har ytterst sällan några betänkligheter om kalibern vad jag märkt.

Är det måhända det som kallas "fake news" ?

I min värld så absolut.

Jag jagar med både 260rem och 308 och märker ingen skillnad i terminaleffekt, bägge dödar lika effektivt.

/Mike

Publicerat
Just now Mad Mike sa:

I min värld så absolut.

Jag jagar med både 260rem och 308 och märker ingen skillnad i terminaleffekt, bägge dödar lika effektivt.

/Mike

Ja, de Älgar som dräpts av 6.5 i vårt jaktlag har verken gått längre eller kortare än några andra Älgar. :)

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Dom man träffar i skogen när man jagar har ytterst sällan några betänkligheter över kalibern vad jag märkt.

Är det måhända rentav det som brukar kallas "fake news" ?

Mja - jag har mött på en hel del skeptiker IRL (som man säger) i mina dar -_-

Publicerat

Jag med. Varav ett jaktlag som förbjudit 6,5 för klass 1 vilt.

Publicerat
  • Författare

Ni har absolut väckt min nyfikenhet på 140gr.-piller i 6,5! Särskilt nu med tanke på Sidelocks kommentar om jaktlag som förbjudit 6,5 för klass 1-vilt.:huh: Sånt kan jag gå igång på! 

Publicerat
  • Författare

Gillar också 6,5 överlag och har tre stycken i skåpet. Dock hade jag gått på myten att den var i klenaste laget för klass 1-vilt så min initiala tanke när jag köpte en på jakt var det som en potent klass 2:a. Ska bli spännande att testa.

Kan dock inte släppa tanken att en 7mm skulle var ännu lite bättre i så fall, om än kanske mest av akademiskt karaktär... :ph34r:

Publicerat

6.5x55 vinner på teknisk knock-out. Ty allt annat är dyrare och eller besvärligare. :ph34r:

Publicerat

Förneka inte 6,5x55 speciellt med gamla partition. Skjuter idag 140 gr SST.

S