Publicerat Januari 16, 20188 yr Stort tack för alla tips och resonemang i förra tråden! Blev lite överraskad att 6,5:an seglade upp i topp och slog itu mina fördomar om den. Steg 1 gällande kontentan av den tråden är att jag ska lägga en beställning på en ask 140 gr. Accubond för att utvärdera i min 6,5x55. Då vi ändå är igång med konceptet en kula och en kaliber skulle jag behöva lite hjälp med min andra primära jaktform som passhjon. Grundtanken är detsamma som i förra tråden att jag inte vill hålla på att byta pipa/kaliber eller kula och skruva om kikaren därefter. Ska jag stå på pass och klass 1-vilt är lovligt vill jag bara kunna ta bössan och ammon och ge mig iväg. Kraven, eller snarare önskningarna, denna gång är att jag vill ha en kaliber och kula som har: Goda marginaler/är effektiv vid skott ur dåliga vinklar på de största grisarna och älgarna. Tillräckligt låg rekyl för att möjliggöra så snabba uppföljningsskott som möjligt utan hjälp av dämpare eller broms. Kulbana flack nog att i princip kunna hålla mitt i på en räv (i.e. vill inte behöva hålla över så riktpunkten hamnar utanför djuret) ut till 200 meter och generera en dödlig träff. Det behöver inte tas någon hänsyn till pris eller tillgänglighet på köpeammo. då jag laddar själv, utan hellre att ni tipsar om den kaliber ni anser uppfyller dessa krav bäst. Självklart får man även föra resonemang som avfärdar hela eller delar av mina krav om man anser sig ha en bättre lösning. Dock är grundkriteriet fast, d.v.s. inga kaliber-/pipbyten och inget skruv på kikaren på pass. Stort tack på förhand igen!
Publicerat Januari 16, 20188 yr Detta är en populär post. Beror för all del på hur rekyltålig du är, men jag kan lova att det kommer rista till om du ska dra av något som har kulbana som en 223rem och ändå drar ner en påskjuten älg som visar rumpan.
Publicerat Januari 16, 20188 yr Nu har jag inte sett resultatet. Men har en bekant som skjuter 7mm Rem mag. 10gram Rhino. Den går fort... Jag hade nog provat samma om jag haft din kravspecifikation. Grovsingar blir blir för jobbiga med rekyl om man skall upp i hastighet.
Publicerat Januari 16, 20188 yr Jag gillar 300wm... nu har jag dock ingen just nu... En lagom tung 300:a, gärna typ tikka continental/varmint, med en bra kula lär nog lösa de flesta situationerna. Men troligtvis gör en 30-06:a det också... Jag sköt iallafall min hittills enda dubblé på löpande gris med min fd continental och pipuppslag var inget jag noterade. Och grisarna föll i steget...
Publicerat Januari 16, 20188 yr No comprende, jag tänker typ 8x68 eller liknande med en hård kula 220 grain typ, mindre rekyl än 9,3x62 men bättre fart och SD men på det hela taget är det en otroligt svår ekvation. C
Publicerat Januari 16, 20188 yr 2 minutes ago Dr Krall sa: 30-06 med Barnes TTSX 168 gn @850m/s Man kan helt klart göra det så enkelt
Publicerat Januari 16, 20188 yr 375H&H! Buskröjare med hyggligt flack kulbana och helt klart snäll rekyl.
Publicerat Januari 16, 20188 yr Med den tuffa specen blir kaliberspectrat rätt litet Utgår vi ifrån att du skjuter in mitt i på 100m så måste den falla mindre än 10cm på 200m för att klara dina krav. Magnumkaliber blir ett måste och i kombination med lätta kulor. 7mm rem mag 300 ultra mag Eller någon av weatherbys klenare magnumkalibrar. Edit : 6.5x284 funkar också. /Mike
Publicerat Januari 16, 20188 yr Författare Tackar för input! Keep ’em coming! Jo, ekvationen är lite motsägande, det är jag medveten om, och samtidigt dragen lite till sin spets. Jag förväntar mig inte att någon kombo ska uppfylla dessa krav utan mer för att se vilka som kan tänkas komma närmast och samtidigt få en lite intressantare diskussion än ”valfri kaliber i klass 1”. Ang. min rekyltålighet så upplever jag inget obehag av min 9,3x62 laddade med 250 grainskulor i M03:an, men tveksam om jag vill gå så mycket högre än så.
Publicerat Januari 16, 20188 yr Författare 1 hour ago MarkusR sa: Man kan helt klart göra det så enkelt Men vad säger du om din 338-06AI i detta sammanhang?
Publicerat Januari 16, 20188 yr Vilken kaliber du än väljer så måste du välja lättast möjliga för att få någon som helst kulbana, allt tungt går bort. /Mike
Publicerat Januari 16, 20188 yr 30-06 med TTSX 150gn (el 165-8). Så klarar du bägge jakterna med samma bössa //Danielj
Publicerat Januari 16, 20188 yr Författare 2 hours ago Dr Krall sa: 30-06 med Barnes TTSX 168 gn @850m/s Ser bekant ut. Vilket iof. gör den än mer intressant, precis som Danielj är inne på också!
Publicerat Januari 16, 20188 yr Författare Ang. ”Marginal vid dåliga vinklar”, vad anser ni är det som primärt ger marginalen? Är det hastigheten, vikten, dimensionen eller konstruktionen på kulan som fäller avgörandet?
Publicerat Januari 16, 20188 yr 15 minutes ago Holz sa: Ang. ”Marginal vid dåliga vinklar”, vad anser ni är det som primärt ger marginalen? Är det hastigheten, vikten, dimensionen eller konstruktionen på kulan som fäller avgörandet? Vikt och konstruktion, du måste ha ett högt s.d på kulan för att säkerställa penetration. Vilket går stick i stäv med dina flackskjutningskrav /Mike
Publicerat Januari 16, 20188 yr Författare 6 minutes ago Mad Mike sa: Vikt och konstruktion, du måste ha ett högt s.d på kulan för att säkerställa penetration. Vilket går stick i stäv med dina flackskjutningskrav /Mike Var lite som jag trodde då. Hade mina aningar att denna ekvation skulle vara knepigare än den i andra tråden. Verkar dock som en magnum med lätta kulor har flest röster denna gång, men intressant att en rekommendation dykt upp i båda trådarna.
Publicerat Januari 16, 20188 yr Detta är en populär post. Jag höll på som du i många år med kalibrar och kulor som en besatt i jakten på den totalt perfekta lösningen Idag har jag slutat fundera, har en 260 och en 308 och bara jagar och se på fan men det funkar /Mike
Publicerat Januari 16, 20188 yr Författare 20 minutes ago Mad Mike sa: Jag höll på som du i många år med kalibrar och kulor som en besatt i jakten på den totalt perfekta lösningen Idag har jag slutat fundera, har en 260 och en 308 och bara jagar och se på fan men det funkar /Mike Haha...Jo, det är nog mest mer av en akademisk fråga än relevant i praktiken när det kommer till kritan! Men ack så kul! Sen spelar det nog in att jag i dagsläget har betydligt bättre möjligheter att sitta och klura på detta än att ge mig ut och jaga eller testa olika bössor/kalibrar i praktiken (vilket kan översättas till föräldraledig småbarnsfarsa med ont om stålar och jaktmarken långt borta), så vad gör man inte för att få ägna sig åt något som kan liknas vid något jaktrelaterat...! Men blev ju som sagt lite överraskad av resultatet från förra tråden så tänkte se om det är några fler fördomar som får åka på skam.
Publicerat Januari 17, 20188 yr 8 hours ago Holz sa: Men vad säger du om din 338-06AI i detta sammanhang? Enkelt syftade egentligen till 30-06, som för tillfället är så obegripligt ute att knappt någon ens nämner den i kaliberdiskussioner. 338-06Ai är knappast enkelt, med formskjutning och krångel. Samma riktpunkt på räv upp till 200 är j***igt tight, det är helt på kanten för även rätt vassa kalibrar. Mina 185grainare ligger 3cm högt på 100 och knappt 5 lågt på 200. Vilket får anses som rätt bra men det ger inga som helst marginaler på en räv, vid sidoskott.
Publicerat Januari 17, 20188 yr 7 hours ago Holz sa: Ang. ”Marginal vid dåliga vinklar”, vad anser ni är det som primärt ger marginalen? Är det hastigheten, vikten, dimensionen eller konstruktionen på kulan som fäller avgörandet? Högt SD är det som ger djupverkan, grovt förenklat. Kulkonstruktion och hastighet är dock viktigt, en mjuk kula i hög fart kan ge sämre djupverkan än samma kula i låg hastighet. En hårdare kula krävs för att hålla ihop och penetrera i höga farter. Som mäster Mike skriver, hög SD kräver hög vikt/kaliber och sänker BC som du behöver för flack kulbana.
Publicerat Januari 17, 20188 yr Mer realistiskt hade varit att hålla mitt i på räv ut till 150m och fokusera på de usla vinklarna och relativt låg rekyl därefter. en 220-250gr kula i 8x57IS, 358win, 9,3x57 så säger det stopp rätt bra.
Publicerat Januari 17, 20188 yr 10 hours ago MarkusR sa: Man kan helt klart göra det så enkelt Eller hur...klart fall av K.I.S.S Den hopplöst ohippa tråk-kombon jag nämner...41 mm högt på 100 m => 39 mm under på 200 m
Publicerat Januari 17, 20188 yr 16 minutes ago sidelock sa: Mer realistiskt hade varit att hålla mitt i på räv ut till 150m och fokusera på de usla vinklarna och relativt låg rekyl därefter. en 220-250gr kula i 8x57IS, 358win, 9,3x57 så säger det stopp rätt bra. Håller med, det är väldigt stor skillnad på "mitt i ut till 200m" och "mitt i ut till 150“
Publicerat Januari 17, 20188 yr 10 minutes ago Dr Krall sa: Eller hur...klart fall av K.I.S.S Den hopplöst ohippa tråk-kombon jag nämner...41 mm högt på 100 m => 39 mm under på 200 m GÄÄÄSP!!