Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En kula & en kaliber - del 2

Featured Replies

Publicerat

Kontinentala tråk-motsvarigheten är ju 7x64 Brenneke B)

• Svar 83
  • Visningar 8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Beror för all del på hur rekyltålig du är, men jag kan lova att det kommer rista till om du ska dra av något som har kulbana som en 223rem och ändå drar ner en påskjuten älg som visar rumpan.

• Jag höll på som du i många år med kalibrar och kulor som en besatt i jakten på den totalt perfekta lösningen  Idag har jag slutat fundera, har en 260 och en 308 och bara jagar och se på fan men d

• För drevjakt använder jag själv 9.3x57 i en blaser. Jag kör med oryx eller vulkankula som väger 15 gram, dvs en lätt kula för kalibern. Eftersom det är en blaser laddar jag upp den lite extra och

Posted Images

Publicerat
6 minutes ago Dr Krall sa:

Kontinentala tråk-motsvarigheten är ju 7x64 Brenneke B)

Härlig gammal alpjaktkaliber :D

Publicerat

Annars är ju short magnums trevliga också...typ 300 wsm...snäppet över torparmagnumen i prestanda. Kaliber .30 är nog annars en bra kompromiss vg terminalballistik på tuffare vilt men ändå skapliga egenskaper på lite längre avstånd, utan att få otrevlig rekyl. Men evt kan moderna 'knubbispatroner' mata lite sämre ur magasinet. Där har ju 30-06 en fördel i.o.m militär historik, där säkra matningsegenskaper prioriterats vid konstruktionen. De slanka patronerna matar som oljade ålar ur de flesta magasin B)

Publicerat
  • Författare

Riktigt kul att följa ert resonemang och tips!:thumbsup:

Var inne på att först ange 150 meter istället för 200 men ville ändå testa och se om det var något jag missat som kunde påvisa en närmast utopisk kula/kaliber-kombo. 

Det jag spontant trodde skulle komma närmast var en 338 Win Mag, alt. 338-06(AI),laddad med en 160 gr. TTSX @~950 m/s inskjuten på 150 meter. Inbillade mig att en lite grövre och hårdare kula skulle ge god effekt och den marginal som efterfrågades på större vilt samtidigt som kulvikten och BC:t. skulle vara tillräckligt för att nå ut till närmare  200 meter?! Allt detta sedan med överkomlig rekyl. Fick väldigt snarlika siffror som MarkusR anger när jag simulerade den kombon, men blev faktiskt, återigen(!), lite förvånad av Dr Kralls siffror på 30-06:an! Verkar som jag, återigen, underskattat en av våra mest klassiska kalibrar. Har ju vetat att den är otroligt allround, men trodde nog inte att den var riktigt så bra som den ändå verkar vara. 

Publicerat
3 hours ago MarkusR sa:

Härlig gammal alpjaktkaliber :D

Jawohl! Apropå det...intressant nytt recept från Norma! Bra sprutt på den. Faller mindre än 10 cm till 200 m vid nollning på 100 m... B)
https://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/7x64/norma-ecostrike-140-gr/

Publicerat
19 minutes ago Dr Krall sa:

Jawohl! Intressant nytt recept från Norma! Bra sprutt på den. Faller mindre än 10 cm till 200 m vid nollning på 100 m... B)
https://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/7x64/norma-ecostrike-140-gr/

9,1g. Dödar säkert älg och stor gris, men är inte klass ett.

(A propos det, om lite "Concept Creep" tillåts, i Tyskland använder man inte klassbegreppet, men kraven på att få skjuta vårt "klass-ett-vilt" (klövvilt utom rådjur) är definierade; E100>=2000J och kalibern >= 6,5mm. I Sverige har man ju samma krav på rörelseenergi, men sätter kulvikten som extra krav.

Vilket är vettigast - kulvikt eller kaliber. Eller är den extra parametern bara dum - det räcker med lägsta rörelseenergi?)

Publicerat
5 minutes ago erpet sa:

9,1g. Dödar säkert älg och stor gris, men är inte klass ett.

(A propos det, om lite "Concept Creep" tillåts, i Tyskland använder man inte klassbegreppet, men kraven på att få skjuta vårt "klass-ett-vilt" (klövvilt utom rådjur) är definierade; E100>=2000J och kalibern >= 6,5mm. I Sverige har man ju samma krav på rörelseenergi, men sätter kulvikten som extra krav.

Vilket är vettigast - kulvikt eller kaliber. Eller är den extra parametern bara dum - det räcker med lägsta rörelseenergi?)

Ööö va?

Den är väl klass 1 så det skriker om det?

Sidan 6 i länken. 9 gram 2700J E100.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Publicerat
10 minutes ago TekDr sa:

Ööö va?

Den är väl klass 1 så det skriker om det?

Sidan 6 i länken. 9 gram 2700J E100.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Se där, ja. My bad. Då kanske man kan kan använda sin 8mm TUG Nature + ( 9,7g och 2735J) på älgjakt i Sverige, m.a.o.

Publicerat
26 minutes ago erpet sa:

Se där, ja. My bad. Då kanske man kan kan använda sin 8mm TUG Nature + ( 9,7g och 2735J) på älgjakt i Sverige, m.a.o.

"Luktar Malin Baryard häst?" :lol:;)

Publicerat

...typ "skiter björnen i skogen" ;)

Publicerat
3 minutes ago Dr Krall sa:

...typ "skiter björnen i skogen" ;)

Förstod det, såg bara för mig att du brukar springa och nosa på hästtjejer :ph34r:

:whistling::lol:

Publicerat

Busted :ph34r::sweat:;)

Publicerat
4 minutes ago Dr Krall sa:

Busted :ph34r::sweat:;)

Du var distriktsveterinär va? Många chanser att sniffa hästtjej då kan jag gissa om man nu gillar det :P 

Publicerat
1 minute ago TekDr sa:

Du var distriktsveterinär va? Många chanser att sniffa hästtjej då kan jag gissa om man nu gillar det :P 

Knappast, i Härjedalen finns bara renar... 

Publicerat
18 hours ago Holz sa:

Tackar för input! Keep ’em coming! :thumbsup:

Jo, ekvationen är lite motsägande, det är jag medveten om, och samtidigt dragen lite till sin spets. Jag förväntar mig inte att någon kombo ska uppfylla dessa krav utan mer för att se vilka som kan tänkas komma närmast och samtidigt få en lite intressantare diskussion än ”valfri kaliber i klass 1”. :)

Ang. min rekyltålighet så upplever jag inget obehag av min 9,3x62 laddade med 250 grainskulor i M03:an, men tveksam om jag vill gå så mycket högre än så.

300gn i 375H&H är inga problem! Tyngre rekyl än 9,3x62, men inte så snärtig. :)

Publicerat
8 hours ago exabit sa:

Tycker din kravspec är lite orealistisk faktiskt ;)

En av punkterna måste du ge avkall på för att ekvationen ska gå ihop - frågan är vilken?

Här är min input baserat på två av tre möjliga kriterier:

1+2 : 8x57, 338 Federal, 358 Win, 9,3x57

1+3 : 7mm Wby/RUM, 28 Nosler, 300 Wby/RUM, 30 Nosler, etc.

2+3: Förutsatt klass 1: 6,5-284, 264 Win Mag (kanske, osäker på rekylen), 7mm RM (rekylen, hmm), tada: 280 AI.

+1:ar på detta inlägg :thumbsup:

Publicerat

Måste föreslå 6,5*68

Jag fixade inte smällen, utan dämpare, men jag är inte heller en tuff kille.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago exabit sa:

Tycker din kravspec är lite orealistisk faktiskt ;)

En av punkterna måste du ge avkall på för att ekvationen ska gå ihop - frågan är vilken?

Här är min input baserat på två av tre möjliga kriterier:

1+2 : 8x57, 338 Federal, 358 Win, 9,3x57

1+3 : 7mm Wby/RUM, 28 Nosler, 300 Wby/RUM, 30 Nosler, etc.

2+3: Förutsatt klass 1: 6,5-284, 264 Win Mag (kanske, osäker på rekylen), 7mm RM (rekylen, hmm), tada: 280 AI.

Jo, får nog hålla med, detta var lite av ett långskott. Men det var ju värt ett försök iaf. :) 

Håller det dock som en givande tråd, iaf. för mig, då jag dels kan släppa drömmen om denna utopi (även om Dr Kralls 30-06-kombo börjar kännas väldigt intressant) och dels har ett bättre uppslag vad jag får fokusera på. För denna typ  av jakt väljer jag nog alt. 1+2  och tar det lite piano med de längre skotten på småvilt vilket jag ändå i princip gör idag. Fast din slutkläm med .280AI kan ju få mig att tänka till en extra gång innan jag bestämmer mig. :D

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago lindgren sa:

Måste föreslå 6,5*68

Jag fixade inte smällen, utan dämpare, men jag är inte heller en tuff kille.

Hmm....denna har jag missat. Ska googlas! :thumbsup:

Publicerat
1 minute ago Holz sa:

Hmm....denna har jag missat. Ska googlas! :thumbsup:

Pipliv 500-1000 bulor.... 

tror det säger det mesta om den kalibern :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Just now TekDr sa:

Pipliv 500-1000 bulor.... 

tror det säger det mesta om den kalibern :ph34r:

Hoppsan...låter inte som det mest ekonomiska alternativet. :huh: