Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En kula & en kaliber - del 2

Featured Replies

Publicerat
Just now MarkusR sa:

Jo, om man bara tänker motsvarande dimension/prestanda. Jag menar mer användningsområde och status. En lite kraftigare lättillgänglig allroundkaliber. Hanterbar för de flesta men ändå ansedd som ett minimum vid jakt på farligt vilt, på var sin sida av atlanten. 

Jag tänker på precis samma sätt. Alltså snarare popularitet än exakt lika prestanda.

• Svar 83
  • Visningar 8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Beror för all del på hur rekyltålig du är, men jag kan lova att det kommer rista till om du ska dra av något som har kulbana som en 223rem och ändå drar ner en påskjuten älg som visar rumpan.

• Jag höll på som du i många år med kalibrar och kulor som en besatt i jakten på den totalt perfekta lösningen  Idag har jag slutat fundera, har en 260 och en 308 och bara jagar och se på fan men d

• För drevjakt använder jag själv 9.3x57 i en blaser. Jag kör med oryx eller vulkankula som väger 15 gram, dvs en lätt kula för kalibern. Eftersom det är en blaser laddar jag upp den lite extra och

Posted Images

Publicerat

Jag köpte min för att jag inte kunde motstå vapnet och inte för att jag ville ha just den kalibern, men 338 Win Mag har faktiskt blivit lite av en ny favorit.

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago TekDr sa:

Sköt på bana med normas jaktmatch för hylsor som sedan laddades ”lugnt” till 870m/s med 200grain Mega (för det fanns på farsans laddhylla) och den uppförde sig exemplariskt i vildsvinen och det enda rådjur jag sköt med bössan så jag kom mig inte för att prova fler kulor. Grisarna vek ihop i skottet och rådjuret sprang kanske 20m där blodet tog slut efter 15 vid ett rent sidoskott bakom bog. 

Men Megan är väl mer en drevjaktskula i mina ögon för avstånd upp till 150m på lite större klövvilt. Ska man sträcka ut lite med så flack kulbana som möjligt är en 150grainare nog att föredra, man får nämligen ut rätt långt innan tyngre kulor kommer ikapp. Men jag inbillar mig att jag hittade min gyllene kombination för drevjakt med kulor runt 200grain i hastigheter runt 850-870m/s. Tillräcklig kulvikt för att ge effekt med besked även på större vilt men även med hastighet som medger kortare framförhållning på löpande vilt, vilket numera nästan alltid är fallet när jag jagar. Kan inte riktigt minnas sist jag sköt ett vilt i lugn och ro :rolleyes:

Magnumkalibrar är kul men tänk på att ha bra hörselkåpor när du banskjuter, personligen tycker jag största delen i obehaget kommer från knallen. Länge leve Bulls Eye iii...

Ok, kul att höra att megan höll ihop bra även i de farterna och att bössan var hanterbar. Har länge sneglat på Continentalen också då jag av någon anledning är rätt svag M55/M65-bössorna. Kan hålla med om 200gr.-kulor nog får kategoriseras för drevjakter. Funderar dock fortfarande inte om kopparkulor är vägen att gå för att få både bra långhållsegenskaper och god penetrationsförmåga...!?

Jo, vet hur det kan låta när vi kör magnumtävlingar i pistolklubben och det står 20 skyttar i hallen (med oisolerat plåttak) och dundrar på. Snacka om skräckblandad förtjusning! Brukar köra kåpor och proppar då. Kan tänka mig att det är något liknande att ligga bredvid en 378wby med mynningsbroms...:ph34r:

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Pongu sa:

Jag köpte min för att jag inte kunde motstå vapnet och inte för att jag ville ha just den kalibern, men 338 Win Mag har faktiskt blivit lite av en ny favorit.

Hmm...nu blir jag ju än mer sugen att testa en 338wm. F**n, kanske skulle ha slagit till på den där M65:an ändå...

Publicerat
9 minutes ago Holz sa:

Ok, kul att höra att megan höll ihop bra även i de farterna och att bössan var hanterbar. Har länge sneglat på Continentalen också då jag av någon anledning är rätt svag M55/M65-bössorna. Kan hålla med om 200gr.-kulor nog får kategoriseras för drevjakter. Funderar dock fortfarande inte om kopparkulor är vägen att gå för att få både bra långhållsegenskaper och god penetrationsförmåga...!?

Jo, vet hur det kan låta när vi kör magnumtävlingar i pistolklubben och det står 20 skyttar i hallen (med oisolerat plåttak) och dundrar på. Snacka om skräckblandad förtjusning! Brukar köra kåpor och proppar då. Kan tänka mig att det är något liknande att ligga bredvid en 378wby med mynningsbroms...:ph34r:

150grains tsx/ttsx borde gå att slunga iväg i hastigheter närmare 1000m/s i en 300wm om man vill ha en flack kulbana B)

Publicerat

Livet är förhoppningsvis långt! 

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago TekDr sa:

150grains tsx/ttsx borde gå att slunga iväg i hastigheter närmare 1000m/s i en 300wm om man vill ha en flack kulbana B)

Exakt de banorna jag var inne på. Eller en 160gr. i 338wm. Skulle vara intressant att höra från någon som testat den kombon. :)

Publicerat
43 minutes ago TekDr sa:

Jag tänker på precis samma sätt. Alltså snarare popularitet än exakt lika prestanda.

På så vis :thumbsup:

Bara namnet 338 Win Mag skrämmer livet ur de flesta som inte provat nåt grövre än 30-06, men den är ju inte så värst farlig. Näst intill harmonisk och definitivt så jämfört med 7mm RM och 300 Win Mag som är mer overbore och mindre kruteffektiva. Sen vete katten om jag hade velat ha en M65 i 338 Win Mag utan ett seriöst byte av bakkappa. Hade ju en M65 i 300 Win Mag och det var ingen optimal kombination med avseende på originalbakkappan. Har dock sett att det finns olika generationer M65or och vissa har synbart ventilerad bakkappa som antagligen är lite mer lämpad. Men byte av bakkappa är å andra sidan överkomligt.

Sen kan man ju alltid vikta ner bössan lite med bly på strategiska punkter om man känner för det. Jag skulle gjort det med Sako Hunter 375an om jag behållt den ett tag till - den var en riktig hal ål i bänk:

Publicerat

30-06, blir det nog när jag skjutit slut 308pipan. Laddar man 30-06 själv så kan man vissla iväg lätta kulor och till drevjakt skjuta 13grammare i moderata hastigheter. 9,3x57 enligt Steinboks är ju inte dumt det heller. En för allt är min grej.