Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester xtr kombi

Featured Replies

Publicerat

Jag har börjat spana efter en kombi. Som Browningstörd har jag egentligen siktat in mig på miroku, de finns i 12/7x57 men växer sannerligen inte på trän. Idag snubblade jag över en winchester xtr supergrade som står hos handlaren i grannkommunen. 12/7x65r 

Hakmonterad leupold sitter på och bössan var i nyskick så när som på gammalt fett och damm. 

Det är inte en Browningklon men jag hade inte tid att fördjupa mig i tekniken. 

Första intrycket var att den var ganska tung, lödda pipor med rejäl spång mellan hagel och kulpipa. Lös choke, jag vill minnas det är invectorchoker i gamla winchester? Isf har jag chokerna från 325an att byta med. 

Är det en sund bössa? Någon som har erfarenhet? DSC_0470.thumb.JPG.67582ff97c15bb9539eedc63ee63b786.JPG

Publicerat

Min enda input i frågan; se till att känna på Sauer m/54 innan du köper.

Hade jag velat offra en plats för en kombi så är det den det hade blivit. Dessvärre är drillingen mycket bättre för min användning men jag tar varje tillfälle i akt för att pilla på m/54. Nu senast hos Kjell i Sjöbo i mellandagarna. Dessa brukar vara 16/70-7x57r med fast borrning.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago sidelock sa:

Hade jag velat offra en plats för en kombi så är det den det hade blivit. Dessvärre är drillingen mycket bättre för min användning men jag tar varje tillfälle i akt för att pilla på m/54. Nu senast hos Kjell i Sjöbo i mellandagarna. Dessa brukar vara 16/70-7x57r med fast borrning.

Hmm, jag har redan drillingångest i frågan. Fast borrning är verkligen inte ett problem. Var hittar lättast en dylik pjäs? 

Publicerat

Hos Kjell i Sjöbo.

Publicerat
  • Författare

Långt som fan bort mao :ph34r:

Publicerat

Farbror får visa nån form av egenintresse och ringa runt lite. :rolleyes:

Publicerat
1 hour ago MarkusR sa:

Är det en sund bössa? Någon som har erfarenhet? 

Lite klumpig, men mycket välgjord. Löda pipor till skillnad mot Miroku som brukar ha justerbara pipor. 

Annars likvärdig. 

T

Publicerat

Vill man inte ha ett bra kultryck på en kombi? Vet ej hur det är på denna, men det skulle jag testa iaf.

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago pmt sa:

Lite klumpig, men mycket välgjord. Löda pipor till skillnad mot Miroku som brukar ha justerbara pipor. 

Annars likvärdig. 

T

Tack för input! 

Det var ungefär min känsla, välgjord. Beslaget i förstocken som håller låsningen var fasettslipat. Det är mer verktygsmärken på min ena 325a. 

Publicerat
  • Författare
57 minutes ago sidelock sa:

Farbror får visa nån form av egenintresse och ringa runt lite. :rolleyes:

Gogglat nu, fattat vilken bössa du menar. Klämde på en krieghoff som var väldigt lik, otroligt lätt och förig, med aluminiumbaskyl (och det glappaste jag känt på någon bössa :blink:). 

Det vore absolut ett alternativ, men då är vi uppe i priser som kan ge mig en lite enklare drilling. 

Publicerat

Det är inget hakmontage. Det är ett bak-och-fram-vänt vridmontage på bössan på bilden.

Publicerat
16 minutes ago MarkusR sa:

Gogglat nu, fattat vilken bössa du menar. Klämde på en krieghoff som var väldigt lik, otroligt lätt och förig, med aluminiumbaskyl (och det glappaste jag känt på någon bössa :blink:). 

Det vore absolut ett alternativ, men då är vi uppe i priser som kan ge mig en lite enklare drilling. 

En enklare drilling eller den finaste serieproducerade kombin som gjorts.

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Dansken sa:

Det är inget hakmontage. Det är ett bak-och-fram-vänt vridmontage på bössan på bilden.

Ok, är det bra eller sunk? 

Publicerat

Det är säkert bra- men det är fan inte snyggt..

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago sidelock sa:

Det ligger något i det ;)

Fortfarande lite mer pengar än jag nu tänkte mig. Om jag köper en  någotsånär anständig kombi nu så är det enkelt att byta när jag springer på något bättre/mer speciellt i framtiden. 

Just now Dansken sa:

Det är säkert bra- men det är fan inte snyggt..

Hahaha :lol: 

Det är såklart viktigt :thumbsup:

Publicerat

Det är A och O att ha en snygg bössa :)

Publicerat
5 minutes ago Dansken sa:

Amen

T

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Dansken sa:

16 minutes ago pmt sa:

Amen

T

Ok, det är noterat att herrarna prioriterar flärd före funktion. 

:laugh:

Publicerat
  • Författare

Justeja, det skulle jag fråga. 

Finns risk att den är uselt reglerad? Kan det hända saker med lödda pipor som gör att de inte samskjuter nog i en kombi? Det ska ju vara ganska illa om man inte är någonstans i mitten av hagelträffen med kulpipan. Om jag tar mig mer tid att titta och fastnar för bössan, bör jag låna den och provskjuta? Den såg närmast helt oskjuten ut. 

Publicerat

Hetaste tipset är att nog provskjuta den ;)

Vårat Danska Nationalsnille Robert Storm Petersen sa en gång: Det er svært at spå- især om fremtiden :)

Det är lika svart att spå hur den skjuter utifrån en bild på nätet...

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Dansken sa:

Det är lika svart att spå hur den skjuter utifrån en bild på nätet...

Nää det är klart, det kan man väl bara på RS :rolleyes:

Publicerat
2 hours ago MarkusR sa:

Justeja, det skulle jag fråga. 

Finns risk att den är uselt reglerad?

Beror ju lite på vem som provskjuter.... En del nekulturni tramsar med att kulan ska ta mitt i svärmen, det ska den absolut INTE. 

Hagelsvärmen ska ligga 2/3 över. 

T

Publicerat
5 hours ago sidelock sa:

3 hours ago sidelock sa:

Snälla sidelock väck inte alla jägare genom att propagera för Sauer m/54 innan jag hunnit köpa en.......B)

Publicerat
8 hours ago MarkusR sa:

Jag har börjat spana efter en kombi. Som Browningstörd har jag egentligen siktat in mig på miroku, de finns i 12/7x57 men växer sannerligen inte på trän. Idag snubblade jag över en winchester xtr supergrade som står hos handlaren i grannkommunen. 12/7x65r 

Hakmonterad leupold sitter på och bössan var i nyskick så när som på gammalt fett och damm. 

Det är inte en Browningklon men jag hade inte tid att fördjupa mig i tekniken. 

Första intrycket var att den var ganska tung, lödda pipor med rejäl spång mellan hagel och kulpipa. Lös choke, jag vill minnas det är invectorchoker i gamla winchester? Isf har jag chokerna från 325an att byta med. 

Är det en sund bössa? Någon som har erfarenhet? DSC_0470.thumb.JPG.67582ff97c15bb9539eedc63ee63b786.JPG

Nu vet jag inte vad du ska betala för den här men walter borg har en likadan i sin vårauktion med en pecar i äkta hakmontage och ett mycket lågt montage jämfört med detta.

/Mike