Publicerat Februari 5, 20188 yr Jag har fått tankar om att buda på en Schultz & Larsen RPLT-42 som ligger ute på walterborgs auktion. Men jag har några funderingar angående kalibern (8x58rd). 1. Jag vet att polisen har gett avslag på många som söker jakt licens på rullblockare i kalibern ifråga. Beror detta på grund av vapnet i sig eller kalibern, eller är det en kombination av de båda? Detta är ju en cylinderprepeter så jag tycker att det borde gå bra? 2. Säg nu att det är fullt möjligt att få jakt licens på bössan, är det någon här som har koll på hur det ser ut med hylsor? Är det något märke som håller godkänd kvalitet som tillverkar dessa, eller får man så lov att forma egna (vilket iofs inte är något problem). 3. Om man nu skall forma egna hylsor, är det någon som vet vilka hylsor man skulle kunna använda till detta arbete? /Willy
Publicerat Februari 5, 20188 yr 1: Det kan dom inte- det står inte i lagen någonstans att man inte får jaga med rullblockare. Det är helt felaktigt beslut i deras egen självbelåtenhet och strävan att krångla till det i alla lägen. 8X58Rd (som för övrigt är en Dansk kaliber) är en fullgod klass 1 som inte bryr sig om den skjuts iväg medelst en rullblock, fallblock eller kiplauf. Jag hjälper dig gärna: Jag blir hög av att överklaga 2: Hylsor och laddverktyg är inga problem. 3: faller bort enligt 2 om man är naturligt lat som jag
Publicerat Februari 5, 20188 yr 11 minutes ago Dansken sa: 1: Det kan dom inte- det står inte i lagen någonstans att man inte får jaga med rullblockare. Det är helt felaktigt beslut i deras egen självbelåtenhet och strävan att krångla till det i alla lägen. 8X58Rd (som för övrigt är en Dansk kaliber) är en fullgod klass 1 som inte bryr sig om den skjuts iväg medelst en rullblock, fallblock eller kiplauf. Jag hjälper dig gärna: Jag blir hög av att överklaga Skulle dansken nu råka somna till och du behöver hjälp akut är det bara att höra av sig. Likt min danske trätobroder får jag en kick av sånt...... /T
Publicerat Februari 5, 20188 yr Författare 5 minutes ago Dansken sa: Det kan dom inte- det står inte i lagen någonstans att man inte får jaga med rullblockare. Min gode vän Herkules ärvde en rullblockare i 8x58RD utav sin far. När han sökte licens på den så nekade polisen. Kalibern var utdöd i den bössan påstod dom, det var en svartkruts kaliber som var kamrad i en bössa gjord för att skjuta svartkrut. Och det är ju inte lagligt att jaga med svartkrut. Så herkules fick lov att byta pipa, då till svartkruts kalibern 45-70 och då gick det hur bra som helst enligt länsman. Man undrar ju hur de resonerar, troligen inte alls. 14 minutes ago Dansken sa: Jag hjälper dig gärna: Jag blir hög av att överklaga 2 minutes ago pmt sa: Skulle dansken nu råka somna till och du behöver hjälp akut är det bara att höra av sig. Likt min danske trätobroder får jag en kick av sånt...... Om jag kammar in bössan och länsman ger mig trubbel så kan ni vara säkra på att jag tar striden. Och all hjälp jag kan få är jag tacksam för. /Willy
Publicerat Februari 5, 20188 yr 27 minutes ago Bubs sa: Min gode vän Herkules ärvde en rullblockare i 8x58RD utav sin far. När han sökte licens på den så nekade polisen. Kalibern var utdöd i den bössan påstod dom, det var en svartkruts kaliber som var kamrad i en bössa gjord för att skjuta svartkrut. Och det är ju inte lagligt att jaga med svartkrut. Så herkules fick lov att byta pipa, då till svartkruts kalibern 45-70 och då gick det hur bra som helst enligt länsman. Man undrar ju hur de resonerar, troligen inte alls. Hade jag fått hjälpa till där hade de fått en enklare historieföreläsning - sedan hade de fått förklara extremt tydligt hur de tänkte....... T
Publicerat Februari 5, 20188 yr Författare Enligt detta dokument är det en man vid namn Claes Johansson som ligger bakom dessa dumheter.http://vapenagaren.se/vbl-0604/Remington.htm Enligt honom så skall vapnet i fråga (rullblockare i 8x58RD) vara olämpligt pga: "konstruktionen är för gammal, geväret var enkelskotts så det fanns inget magasin, man kunde inte utan risk för sprickbildning i pipan löda fast ett kikarsikte och dessutom var pipan lång. Geväret var därför ej lämpat för sitt ändamål, dvs jakt. Bössan som jag är intresserad av är ju dock som sagt en bultbössa med en pipa på 59cm och håller 4+1. Så ovanstånde "problem" som herr Claes uttryckde sig om torde ju då inte längre gälla.. /Willy
Publicerat Februari 5, 20188 yr Jag har haft jaktlicens på en rullblockare i 8x58RD, även jag fick gå en rond med tillståndsenheten. Det dom hängde upp sig på var att vapnet var för långt för att passa till jakt (118 cm, 3 cm längre än min Sako 375H&H...), att det var en kaliber ursprungligen avsedd för svartkrut, plus då att man hänvisade till SJF's uttalande om vapnets olämplighet för jakt... Plockade sönder deras resonemang punkt för punkt och vips låg licensen i lådan. Borde finnas ett antal beviljade tillstånd att luta sig på numera.
Publicerat Februari 5, 20188 yr Dom har hakat upp sig på att man inte kunde få riktmedel på bössan. Det går alldeles utmärkt att montera ett hak på den. Yttermera ska varenda kotte ha öppna riktmedel alla möjliga grisbössor igen numera- SÅ DET ÄR BARA TRAMS. Det står ingenstans att man MÅSTE ha optiska riktmedel 8X58Rd är så fan heller ingen svartkrutskaliber. Mycket av skadan i dessa fall kan vi tacka Svenska Jägareförbundets famösa jurist för: Han "tyckte" inte heller den var lämplig för jakt. För övrigt går jag bara och väntar på någon med en fin 12,7X44R som dom också nekar licens på och som jag kan "hålla i handen" : Den är en godkänd klass 2 kaliber enligt Naturvårdsverkets lista. At den är en svartkrutspatron hör inte hit: Om någon vill ladda den subsonisk med modernt krut för att vaka räv och inte slå sönder skinnet... Då MÅSTE dom bifalla en licensansökan
Publicerat Februari 5, 20188 yr Författare 14 minutes ago Dansken sa: Dom har hakat upp sig på att man inte kunde få riktmedel på bössan. Det går alldeles utmärkt att montera ett hak på den. Yttermera ska varenda kotte ha öppna riktmedel alla möjliga grisbössor igen numera- SÅ DET ÄR BARA TRAMS. Det står ingenstans att man MÅSTE ha optiska riktmedel 8X58Rd är så fan heller ingen svartkrutskaliber. Mycket av skadan i dessa fall kan vi tacka Svenska Jägareförbundets famösa jurist för: Han "tyckte" inte heller den var lämplig för jakt. För övrigt går jag bara och väntar på någon med en fin 12,7X44R som dom också nekar licens på och som jag kan "hålla i handen" : Den är en godkänd klass 2 kaliber enligt Naturvårdsverkets lista. At den är en svartkrutspatron hör inte hit: Om någon vill ladda den subsonisk med modernt krut för att vaka räv och inte slå sönder skinnet... Då MÅSTE dom bifalla en licensansökan Herkules är faktiskt på jakt efter en fin 12,7x44r som han skall ha till jakt. Så vem vet, strular det så vet jag ju vem han kan kontakta. /Willy
Publicerat Februari 5, 20188 yr Författare 14 minutes ago Dansken sa: Claes.... Suck Om man nu skall tro det Herkules har berättat om hur det hela gick till så var det som följande. Det var en fin bjud-jakt på ett gods söder ut, bland annat några högt uppsatta från jägareförbundet och även vår käre Claes Johansson. Efter jakten så skall dessa gubbar ha badat bastu och konsumerat lit väl mycket alkohol, varpå en av gubbarna som var väldigt framstående inom jägareförbundet började tala om hur opassande rullblockare i just 8x58rd var för jakt. Detta snappade naturligtvis Claes upp och förde vidare till sina kollegor. Och på den vägen är det. Sedan om detta är sant eller inte vet vi ju inte, inte jag i vart fall. Hur som haver är det förjävligt. /Willy
Publicerat Februari 5, 20188 yr Författare 41 minutes ago PeterC sa: Jag har haft jaktlicens på en rullblockare i 8x58RD, även jag fick gå en rond med tillståndsenheten. Det dom hängde upp sig på var att vapnet var för långt för att passa till jakt (118 cm, 3 cm längre än min Sako 375H&H...), att det var en kaliber ursprungligen avsedd för svartkrut, plus då att man hänvisade till SJF's uttalande om vapnets olämplighet för jakt... Plockade sönder deras resonemang punkt för punkt och vips låg licensen i lådan. Borde finnas ett antal beviljade tillstånd att luta sig på numera. Jag la ut samma tråd på grannforat, och enligt en person där så är det inte längre ett problem. Han fick licens på en rullblockare i 8x58rd 2014. Så peppar peppar så är det inga problem. Men har man otur så bestämmer sig dom för att de ska vara ett problem igen... /Willy
Publicerat Februari 5, 20188 yr Måste ha varit 2004 jag fick licensen, året efter farsans bortgång. Han var den tidigare ägaren. Angående optiska riktmedel på Remington rullblockare så finns ett lämpligt alternativ om man kan tänka sig ett rödpunktsikte eller scoutsikte. Finns en modell av Weavers skenor som har rätt radie undertill för att matcha pipans profil där originalsiktet suttit. Bara att göra nya hål i skenan som stämmer mot hålen för originalsiktet. Jag hade ett Burris Scout 2,75x på min och det funkade fint att fälla både älg, rådjur och grävling med.
Publicerat Februari 6, 20188 yr Författare 14 hours ago Dansken sa: Hylsor och laddverktyg är inga problem. Har du någon aning om vilka som tillverkar hylsor till kalibern? De enda som jag har kunnat hitta är Bertram, och från vad jag har förstått så är det riktigt kassa hylsor? Att omforma hylsor är inget jag är rädd för, kan ju vara roligt att hålla sig sysselsatt också /Willy
Publicerat Februari 6, 20188 yr Författare 8 minutes ago sidelock sa: Ska väl gå att trimma och forma 9,3x72r. Det kan kanske gå. På grannforat så fick jag tipset om 45-70, men han sa att de blev lite korta. Men däremot 45-90 borde ju bli bra, men då måste man nog trimma ned dom en liten bit innan kalibrering. Plus att de är lite dyrare än 45-70. /Willy
Publicerat Februari 6, 20188 yr Då kan du nog bortse från 9,3x72r, tror jag blandat ihop 8x58rd med 8x57r/360.
Publicerat Februari 6, 20188 yr 51 minutes ago Bubs sa: Det kan kanske gå. På grannforat så fick jag tipset om 45-70, men han sa att de blev lite korta. Men däremot 45-90 borde ju bli bra, men då måste man nog trimma ned dom en liten bit innan kalibrering. Plus att de är lite dyrare än 45-70. /Willy Jag körde med Starline 45-90 hylsor, man fick glödga översta tredjedelen men då gick det som en dans att direkt köra dom i 8x58rd-kalibreringsverktyget. Ja man fick ju korta dom nån mm först också. En detalj som verkar skilja, iaf mellan rullblockare är hur stor flänsdiameter hylsan kan ha. På Starline-hylsorna fick jag svarva ner diametern ca 0,8 mm har jag för mig.
Publicerat Februari 6, 20188 yr Författare 5 hours ago PeterC sa: Jag körde med Starline 45-90 hylsor, man fick glödga översta tredjedelen men då gick det som en dans att direkt köra dom i 8x58rd-kalibreringsverktyget. Ja man fick ju korta dom nån mm först också. En detalj som verkar skilja, iaf mellan rullblockare är hur stor flänsdiameter hylsan kan ha. På Starline-hylsorna fick jag svarva ner diametern ca 0,8 mm har jag för mig. Minns du till vilken längd du trimmade dom till innan kalibrering? Och ska man kalibrera hylsorna medans dom fortfarande är varm ifrån glödgning? Hmm, lite surt om man ska behöva trimma flänsen också. Hoppas att detta inte är ett problem i bultbössan om den nu skulle bli min. /Willy
Publicerat Februari 6, 20188 yr Men tagga ner nu Bubsen: köp bössan först- sen löser det där sig. Ibland är det långt emellan 8X58- sen dyker det plötsligt upp flera hundra Norma hylsor från "ett bra" dödsbo... Så är det bara: den enes död- den andres tomhylsor Jag har förmedlat flera hundra.
Publicerat Februari 6, 20188 yr Författare 5 minutes ago Dansken sa: Men tagga ner nu Bubsen: köp bössan först- sen löser det där sig. Ibland är det långt emellan 8X58- sen dyker det plötsligt upp flera hundra Norma hylsor från "ett bra" dödsbo... Så är det bara: den enes död- den andres tomhylsor Jag har förmedlat flera hundra. Jo de klart, men samtidigt så är det ju aldrig dumt med lite kött på benen /Willy
Publicerat Februari 6, 20188 yr 51 minutes ago Bubs sa: Minns du till vilken längd du trimmade dom till innan kalibrering? Och ska man kalibrera hylsorna medans dom fortfarande är varm ifrån glödgning? Hmm, lite surt om man ska behöva trimma flänsen också. Hoppas att detta inte är ett problem i bultbössan om den nu skulle bli min. /Willy Det kommer jag tyvärr inte ihåg, men om man höftar lite på en hylsa och kalibrerar den så får man ju facit efter det. Behöver absolut inte kalibrera hylsorna varma, jag hade mina i vattenbad vid glödgning och tippade omkull dom direkt så att dom avkyldes omedelbart. Man vill INTE att värmen ska krypa neråt på hylskroppen...
Publicerat Februari 7, 20188 yr På 2/5/2018 at 22:41 Bubs sa: Enligt detta dokument är det en man vid namn Claes Johansson som ligger bakom dessa dumheter.http://vapenagaren.se/vbl-0604/Remington.htm Enligt honom så skall vapnet i fråga (rullblockare i 8x58RD) vara olämpligt pga: "konstruktionen är för gammal, geväret var enkelskotts så det fanns inget magasin, man kunde inte utan risk för sprickbildning i pipan löda fast ett kikarsikte och dessutom var pipan lång. Geväret var därför ej lämpat för sitt ändamål, dvs jakt. Bössan som jag är intresserad av är ju dock som sagt en bultbössa med en pipa på 59cm och håller 4+1. Så ovanstånde "problem" som herr Claes uttryckde sig om torde ju då inte längre gälla.. /Willy Nonsensargumentet att den bara har ett skott skulle ju då även kunna användas för att motivera avslag på fallblocksstudsare, drillingar, kombivapen och kipplauf. Bevisar ju bara att den gode Claes är en allmänt korkad och inskränkt förbudsivrare. Själv jagar jag med en fallblocksstudsare, om än kamrad i den potenta 338WM. Dock har jag mer än en gång fått kommentarer om olämpligheten i att bara ha ett skott. Hade vi för övrigt inte haft vapengarderobsidiotin hade jag köpt en lätt steampunkinspirerad rullblockare jag såg hos Kjells Vapen i Götene för några år sedan. En Remington rullblockare med låda från 1871 som försetts med en mikroräfflad pipa från Bofors i 222Rem. och med Weaverskena ovanpå och ny kolv med höjd kolvkam. Bara för att..Dyr var den inte heller..
Publicerat Februari 7, 20188 yr Detta är en populär post. Känner att jag kanske går lite väl off topic här, men det beror på att jag saknar min rullblockare något. Ordet "steampunkinspirerad" kanske i viss mån passar in på den jag hade ?.
Publicerat Februari 8, 20188 yr För att återknyta till ämnet: S&L-bössan ser ju riktigt fräsig ut! Intressant att höra hur matning funkar med en sådan flänspatron. Hoppas du kniper den och skriver om dess fortsatta äventyr sen