Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel 7+1- har jag missat något ?

Featured Replies

Publicerat

Jag reagera också på deras blocket-blänkare härom veckan. Dom bör väl ha både hängslen å livrem då dom går ut med att detta är fullt lagligt för jakt bara för att det är en bygel å inte pump eller halvis. Annars lär Vildsvin.se ha "skjutit sig själva" i både foten å huvet me samma smäll... Jag inväntar med stort intresse licensföljetongen ang dessa pangar...

Publicerat

Taktisk kaninjakt, borde vara ett vallöfte från något parti.

Publicerat

Thorsell kommer blixtsnabbt att få den till pump. Den ser ju livsfarlig ut så bara den saken gör att den inte ens blir tillåten med 2+1...

Publicerat

Tycker nog Naturvårdsverkets författningssamling är rätt tydlig att begränsningen bara gäller halvautomat och framstocksrepeterande:

5 § Flerpipiga hagelgevär oavsett system samt enkelpipiga hagelgevär med manuell repeter- och enskottsmekanism får användas vid jakt. Även hagelgevär med halvautomatisk mekanism (gas- eller rekylomladdande) eller pumprepeterande mekanism (framstocksrepeterande) får användas vid jakt, om de är konstruerade för, eller ändrats så att de kan laddas med, högst tre patroner (en patron i patronläget och två i magasinet) enligt nedan angivna ändringsbeskrivning.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Publicerat

Skulle inte förvåna mig ett dugg om vår kära regering å riksdag kan göra en tvärändring i paragrafen så de bli 2+1 dom gäller även i dessa...  

Publicerat
40 minutes ago Dansken sa:

Kan det verkligen vara så ?

Jodå, frågan är väl närmast hur länge..... 

T

Publicerat

Någon som kan berätta varför man inte tog med bygelrepeter när man skrev gällande paragraf?

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago pmt sa:

Jodå, frågan är väl närmast hur länge.....

Där ser man. Det var som fan...

Skulle tro den blir en dålig investering på sikt ;)

Publicerat

Det är väl ingen bra investering vilket som. Men kan ju vara kul för en stund... 

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Där ser man. Det var som fan...

Skulle tro den blir en dålig investering på sikt ;)

Med tanke på hur pass provocerande en viss statlig myndighet blir av 7+1så ska vi nog inte hysa allt för stora förhoppningar om andrahandsmarknadens livslängd...... 

T

Publicerat
2 hours ago Engelbrekt sa:

Någon som kan berätta varför man inte tog med bygelrepeter när man skrev gällande paragraf?

Antagligen för att bygelrepeterande hagelgevär inte hör till det vanliga. Det vanligaste och mest kända är väl Winchesters 1887 som John Browning designade. Om jag inte fått det om bakfoten så ville han egentligen inte designa en bygelrepeterande hagelbössa utan var övertygad om att en pumprepeter var vägen att gå för ett lyckat koncept. Winchester ville dock ha en bygelrepeter då det var vad dem var kända för och störst på. 1893 hade han ändå designat en pump som sedan blev den populära modell 1897 när den anpassades till röksvagt krut, och då insåg väl alla att en pumprepeter är överlägsen en bygelrepeter när det kommer till hagelbössor. 

Till frågan vad man missat med denna Adler. Förmodligen ingenting, att döma av dem recensioner av vapnet som åtminstone jag sett. Att den är populär i Australien är just för att de har liknande begränsningar på magasinkapacitet för halvautomater och pumpar som vi har. 

Publicerat

Hårklyverier anser nog myndigheten är förbehållet dom och inte gemene vapenägaren.

/ P

Publicerat

Någon gång för länge sedan så fick jag förklarat för mig att framstocksrepeterade vapen var för enkla att använda "Från höften". DVS det går precis lika bra att ladda om även efter att man kapat kolven. Och dessa vapen kunde då bli attraktivare för buset som vill ta med dem in på bankrånet eller huliganuppgörelsen. Om det var sanningen eller egenpåhittat vågar jag inte spekulera i, men han som sa det var polis. (Kanske gör det mindre troligt att det är sant...)

Publicerat

Nog för att han laddar och skjuter med en hand. Men det är knappast någon större eldhastighet om jag minns den där filmen korrekt!

Publicerat

Får dom ens ha 3-skott i halvisarna i Australien ? 

Publicerat
9 minutes ago culot sa:

Får dom ens ha 3-skott i halvisarna i Australien ? 

Tänkte sagt får dom ha halvisar överhuvudtaget down under?

Publicerat

Apropå halvautomater i Australien, eller inte (WIkipedia):

"Category A
Rimfire rifles (not semi-automatic), shotguns (not pump-action or semi-automatic), air rifles including semi-automatic, and paintball guns.
Category B
Centrefire rifles including bolt action, pump action and lever action (not semi-automatic) and muzzleloading firearms made after 1 January 1901.
Category C
Pump-action or self-loading shotguns having a magazine capacity of 5 or fewer rounds and semi-automatic rimfire rifles up to 10 rounds. Primary producers, farm workers, firearm dealers, firearm safety officers, collectors and clay target shooters can own functional Category C firearms.
Category D
All self-loading centrefire rifles, pump-action or self-loading shotguns that have a magazine capacity of more than 5 rounds, semi-automatic rimfire rifles over 10 rounds, are restricted to government agencies, occupational shooters and primary producers."

Sedan är ju delstatslagarna lite varierande, bl.a verkar det vara flytande vilka personer som får inneha vissa kategorier vapen beroende på stat. Ovanstående citat är federala vapenlagen (okänt årtal)

Raggarö

Publicerat
4 hours ago Raggarö sa:

Apropå halvautomater i Australien, eller inte (WIkipedia):

"Category A
Rimfire rifles (not semi-automatic), shotguns (not pump-action or semi-automatic), air rifles including semi-automatic, and paintball guns.
Category B
Centrefire rifles including bolt action, pump action and lever action (not semi-automatic) and muzzleloading firearms made after 1 January 1901.
Category C
Pump-action or self-loading shotguns having a magazine capacity of 5 or fewer rounds and semi-automatic rimfire rifles up to 10 rounds. Primary producers, farm workers, firearm dealers, firearm safety officers, collectors and clay target shooters can own functional Category C firearms.
Category D
All self-loading centrefire rifles, pump-action or self-loading shotguns that have a magazine capacity of more than 5 rounds, semi-automatic rimfire rifles over 10 rounds, are restricted to government agencies, occupational shooters and primary producers."

Sedan är ju delstatslagarna lite varierande, bl.a verkar det vara flytande vilka personer som får inneha vissa kategorier vapen beroende på stat. Ovanstående citat är federala vapenlagen (okänt årtal)

Raggarö

Förstår jag det rätt att en Australisk jägare inte får äga en hagel halvis över huvud taget oavsett antal patroner ???? 

Publicerat

Det är riktigt uppfattat för kategori A.

Har jägaren licens kategori C eller D så är det OK, om jag fattat det hela rätt så är just detta med kategorierna lite "släpphänt" och beroende på vilken delstat man bor i.

De här bygelrepeterande hagelbössorna har ju lämpligen dykt upp som en möjlighet för de med licens A. (ingen pump och ingen halvautomat), dessutom finns ingen magasinsbegränsning under A (vad jag sett......)

Raggarö

• 1 month later...
Publicerat

Varför är ni så negativa till denna hagelbössa?? 

Publicerat

Självklart ska man ha den bössan om man kan. Allt för att vara så politiskt inkorrekt det går hos polisens galningar. Bara för att!