Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel 7+1- har jag missat något ?

Featured Replies

Publicerat

Jag har inte plats för den typen av skäl och förstår inte varför man ska jäklas med polisen i vapenfrågor (inte i övrigt heller) Jag ser till vilket behov jag har då jag söker licens och kan se ett faktiskt behov av en hagelbygel!

Publicerat
9 hours ago Dragos sa:

Varför är ni så negativa till denna hagelbössa?? 

Tvärtom! Vore de inte för att garderoben är full så skulle de va kul å prova den på gåsjakten... :) Men med tanke på att det känns just som en tidsfråga innan även dessa kommer bli magasinsbegränsade så är dom rätt dåliga att investera i. Ha svårt å tro att bara för att man köpt en innan de skulle få nå sorts dispans för att jaga vidare med 7+1... Potentiella massmördare rånare å tjyvjägare som vi vapenägare ska ses som i myndighetsögon... Ännu mer om vi kan ha några skott extra i magasinet...?

Publicerat

Risken är väl att dom passar på att gå tillbaka till 1+1  och krav på så permanent 

plombering att man får skrota bössan om det händer nåt m fjädern e dyl ...

Några få skulle säkert kunna hantera hagelbygeln och nedlägga en massa gäss

men för merparten skulle det bara bli många hål i luften. Jag är som halvauto skytt rädd att den ska framkallar regler och förbud som inkräktar på de 1+2 vi har.

/P 

Publicerat
11 hours ago Dragos sa:

Varför är ni så negativa till denna hagelbössa?? 

Dels för det som alla andra nämner, att när insikten om att vissa bössor kringgår reglerna om magasinbegränsning får det myndigheterna att dra åt tumskruvarna för alla bössor överlag.

Dels för att av vad jag sett om bössan så är det en mindre bra konstruktion och med tanke på hur bökig repeteringen blir så har man verkligen ingen nytta av att den håller fler skott då man i en praktisk jaktsituation förmodligen inte hinner få iväg fler skott än med vilken annan bössa som helst. Bygelrepeterande hagelgevär har aldrig varit särskilt lyckat, det visste John Browning redan från början.

Publicerat

Personligen förstår jag inte regelverket med magasinsbegränsning i Absurbdistan (Sverige), vi har ju - enligt mitt tycke - en bra utbildning av blivande jägare samt en medfödd ödmjukhet inför natur och djur. Finns väl ingen vettig jägare som skulle tömma ett magasin mot potentiellt villebråd i syfte att "kanske skjuta några fler". Att vi sedan har ett gäng amatörer som dikterar vapenlagar är en annan pilsner, så länge vi röstar med ögonbindel och hörselskydd får vi skylla oss själva. Enligt regeringsformen "utgår all makt från folket och  riksdagen är folkets främsta företrädare". Borde då inte vi som jägare se till att åtminstone en eller två kunniga människor med folklig förankring dikterade framtida vapenlagstiftningen? Ursäkta om jag låter lite negativ, men jag har pangat sedan 1973 och det har inte blivit lättare att utöva sin hobby i detta land. "Skjut aldrig mer än du kan äta" sa min gamla farfar, och han jagade innan kyl och frys var uppfunnet.

Publicerat

Om det kommer en duvflock mot bulvanerna och du är en duktig skytt, skjuter du två och sedan lyfter på hatten eller skjuter du sju?
Du har blivit fostrad av din farfar i jaktlig etik men den saknas på många håll bland oss som är första generationens jägare.

• 3 years later...
Publicerat

Ska beställa, fick inköpstillstånd på en dryg vecka 😎😎

Publicerat
På 2021-06-05 at 17:56 charlie sa:

Men för helvete... 

För det första är bössjäveln ful så det förslår, för det andra lär det inte vara överdrivet många skyttar som lär sig skjuta flyktskytte med en 20" pipa. Därtill kommer ovan nämnda klyveri ang lagstiftning. 

Jag är absolut inte för att vi ska skärpa lagstiftningen kring våra jakt/sportskytte vapen men den där tingesten har jag svårt att ens fantasimässigt skriva ihop ett jaktligt behov för 🤔

Mitt förtroende för nämnda butik är nu om möjligt ännu lägre än tidigare... 

Jag är kluven i frågan. Om någon tycker missfostret är fint och praktiskt ska jag vara den första att propagera för dennes rätt att få licens. Men om det leder till ytterligare begränsningar och inofficiella policybeslut hos motståndsmyndigheten är vi helt fel ute. 

Publicerat

Fattar inte riktigt grejen med detta?

Varför sånt stohej kring en bössa?? Den gagnar ju knappast flyktskyttet som någon påpekade men samtidigt, om någon tror sig vilja ha en så why not? 

Totalt obegripligt enl mej, varför i hela friden bry sig? Om bössan är så kass som man tror så lär den inte bli långlivad på marknaden. Finns säkert några eftersöksjägare som tycker sig behöva en så varför förneka dem det?

Rätt ruttet resonemang tycker jag.

Och någon var inne på etiken, man kan skjuta många fåglar osv.. Tror man ska testa att rappa på med en halvautomat utan magasinsbegräsning skarpt innan man häver ur sig massa prylar. Jag har testat, jag sköt inte mer fågel för det. Däremot gick det åt väldigt mycket plugg men det drabbar ingen annan än mej själv. Idag har jag ingen opluggad, finns helt enkelt ingen jaktlig mening med det även om det hade varit lagligt. Lägg därtill att den här tingesten ska man göra mantelrörelse med på ett urskumt sätt, man kommer tappa allt och måste börja om från början med att rikta och söka mål.

Sen.. vad är det med laddningen av denna bössa? Skummade igenom klippet, skytten tryckte i en puppa sen klipp.. en puppa sen klipp.. why? Antingen är det sopigt filmat eller så klipper man för att dölja ngt knas.. 

Publicerat
På 2018-03-01 at 16:50 Engelbrekt sa:

Här är han som svenska lagstiftare glömde bort..

4EF00784-0F8D-4E0B-82C5-8AD78DA60CC8.jpeg

Nämen titta.

Jag ser en fiktiv figur från framtiden som inte finns i verkligheten, Farbror blå ser en helt vanlig livsfarlig Harjägare från Hälsingland.  ;)

Publicerat

Undrar hur länge det dröjer innan Vildsvin tar in Adlers straight pull... Den måste väl också vara tillåten, eller?
Inte för att jag är sugen, har redan gjort bort det där med att köpa vapen efter "häftighetsfaktorn".

Började min jägarbana som trettonåring med en enkelpipig Baikal, har nog aldrig skjutit så bra som när jag visste att jag hade bara en chans.
När jag fyllde arton så köpte jag en bock och den funkade bra både till jakt och på bana.
Men på 80-talet så hade jag sett för många amerikanska actionfilmer och fick för mig att jag måste ha en pump och då ekonomin var skral så bytte jag in bocken.
Blev en Win Cam 1300, på den tiden var det 1+1 men det gick inte många dagar innan spärren knackats bort.
Gick ganska fort att träffsäkerheten minskade i takt med att eldhastigheten ökade..
Och när vintern kom och man gick igenom en snötyngd granplantering så frös fanskapet ihop.
Efter ett par år blev det en HVA 310 som hänger med än.