Publicerat Mars 6, 20188 yr Hur ofta och med vad gör folket kolvvård på sina bössor? (Är lite nyfiken i en strut!) Presentera gärna resultatet här med.
Publicerat Mars 6, 20188 yr 9 minutes ago Sako_Finnbear sa: Hur ofta och med vad gör folket kolvvård på sina bössor? (Är lite nyfiken i en strut!) Presentera gärna resultatet här med. Typ var gång man köper en begagnad bössa så görs den om från grunden. Sickling, slipning, vätning, slipning och sen Linolja med Terpentin i mååånga lager. Får sedan någon tunn strykning om året om behov som underhåll efter tvätt.
Publicerat Mars 6, 20188 yr Efter jaktsäsongen brukar jag sandpappra med fint papper och dra på några lager Danish Oil. Brukar bli fint, men jag tycker nog att DO är lite krånglig att hålla på med då den ofta hinner torka för mycket innan man hinner torka av överflödet med trasa. Förhoppningsvis kanske man kan snappa upp tips på någon annan olja i den här tråden!
Publicerat Mars 6, 20188 yr Författare 2 hours ago Järven sa: Typ var gång man köper en begagnad bössa så görs den om från grunden. Sickling, slipning, vätning, slipning och sen Linolja med Terpentin i mååånga lager. Får sedan någon tunn strykning om året om behov som underhåll efter tvätt. Jo det går inte att ta genvägar om man vill ha en riktig oljeboning värd namnet! Nu har jag kolvarna i så bra skick att det räcker att smörja in ett par gånger om året. Har hittat ett kanonbra linoljevax som ger riktigt bra finish. https://www.sekelskifte.se/product/linoljevax-naturell
Publicerat Mars 6, 20188 yr Författare 1 minute ago karling sa: Efter jaktsäsongen brukar jag sandpappra med fint papper och dra på några lager Danish Oil. Brukar bli fint, men jag tycker nog att DO är lite krånglig att hålla på med då den ofta hinner torka för mycket innan man hinner torka av överflödet med trasa. Förhoppningsvis kanske man kan snappa upp tips på någon annan olja i den här tråden! Jag har kört med vanlig kokt linolja och terpentin i alla år. Dock lägger jag slutstrykningen med linoljevax.
Publicerat Mars 7, 20188 yr 10 hours ago Sako_Finnbear sa: Jag har kört med vanlig kokt linolja och terpentin i alla år. Dock lägger jag slutstrykningen med linoljevax. Funderat på att prova det, men har dragit mig lite för det då jag inte vill att träet ska mörkna allt för mycket med tiden. Inget du upplever med dina kolvar?
Publicerat Mars 7, 20188 yr Författare 10 hours ago karling sa: Funderat på att prova det, men har dragit mig lite för det då jag inte vill att träet ska mörkna allt för mycket med tiden. Inget du upplever med dina kolvar? Nej, köper man fin linolja (kallpressad) så mörknar det inte nämnvärt. Haft mina bössor i 15 år nu utan att det mörknat mot när oljeboningen var nygjord. Vill du sedan ha ännu bättre olja så köper du soloxiderad linolja, dock är den svindyr.
Publicerat Mars 7, 20188 yr Har aldrig gjort någon kolvvård värd att tala om. Jag spolar av med vatten och gnuggar med diskborste om de är alltför leriga, sedan får de torka. ... men så har jag ju mest plastbössor. Den enda jag har med just träkolv är lackad, men då jag grävt ur pipkanalen har den fått några lager Tru Oil bara där. Annars låter jag den vara som den är.
Publicerat Mars 7, 20188 yr 42 minutes ago Sako_Finnbear sa: Vill du sedan ha ännu bättre olja så köper du soloxiderad linolja, dock är den svindyr. Eller så köper du bra en linolja, och oxiderar den själv. Det är snart sommar.... T
Publicerat Mars 7, 20188 yr Författare 57 minutes ago pmt sa: Eller så köper du bra en linolja, och oxiderar den själv. Det är snart sommar.... T Kan man ju också göra, men det tar några månader.
Publicerat Mars 7, 20188 yr 22 hours ago Sako_Finnbear sa: Har hittat ett kanonbra linoljevax som ger riktigt bra finish. https://www.sekelskifte.se/product/linoljevax-naturell Jag gjorde mitt själv med hjälp av ett ljus av bivax som jag smälte ner i Linolja, den blandningen blir lite torr/härdad på ytan vid förvaring men fungerar annars utmärkt.
Publicerat Mars 7, 20188 yr På 2018-03-06 at 20:57 karling sa: Efter jaktsäsongen brukar jag sandpappra med fint papper och dra på några lager Danish Oil. Brukar bli fint, men jag tycker nog att DO är lite krånglig att hålla på med då den ofta hinner torka för mycket innan man hinner torka av överflödet med trasa. Förhoppningsvis kanske man kan snappa upp tips på någon annan olja i den här tråden! Jag späder 2 delar Danish med 1 del kokt linolja och 1 del balsamterpentin. Då blir det mycket trevligare att jobba med.
Publicerat Mars 8, 20188 yr 14 hours ago Sako_Finnbear sa: Nej, köper man fin linolja (kallpressad) så mörknar det inte nämnvärt. Haft mina bössor i 15 år nu utan att det mörknat mot när oljeboningen var nygjord. Vill du sedan ha ännu bättre olja så köper du soloxiderad linolja, dock är den svindyr. Ok, får ta och prova! 9 hours ago Dr Krall sa: Jag späder 2 delar Danish med 1 del kokt linolja och 1 del balsamterpentin. Då blir det mycket trevligare att jobba med. Tack för tipset! Hur skiljer sig resultatet från Danish tycker du?
Publicerat Mars 8, 20188 yr 10 hours ago karling sa: Hur skiljer sig resultatet från Danish tycker du? Går att arbeta in med handen mycket längre tid. Känns ungefär som oxiderad linolja att jobba med. Härdar på ca 1 dygn. Sickativet i Danish gör att du får en tålig yta, utan att den blir blank. Fungerar mycket bra tycker jag.
Publicerat Mars 8, 20188 yr Författare Det absolut bästa jag testat för slutfinish är detta Linoljevax: https://www.sekelskifte.se/product/linoljevax-naturell
Publicerat Mars 8, 20188 yr 3 hours ago Sako_Finnbear sa: Det absolut bästa jag testat för slutfinish är detta Linoljevax: https://www.sekelskifte.se/product/linoljevax-naturell Ser spännande ut, hur blir resultatet? Blank eller matt yta?
Publicerat Mars 9, 20188 yr Författare 15 hours ago Tazswe sa: Ser spännande ut, hur blir resultatet? Blank eller matt yta? Ytan blir ganska blank. Kan fota resultatet och lägga upp här.
Publicerat Mars 9, 20188 yr Författare 3 hours ago Tazswe sa: Blev inspirerad och beställde en burk linoljevax. Ja det är det absolut bästa jag testat.
Publicerat Maj 18, 20188 yr Intressant läsning! Som svar på TS ledare - aldrig.. Jag tänkte försöka snygga till min första hagelbössa för första gången så gott det går; en 525a köpt ny för ett par år sedan vars kolv ännu är obehandlad. Vart köper ni er linolja och terpentin? Biltema? Hur mycket späds linoljan? http://www.svenskskyttesupport.se/vapenvard/stockolja/kolvrengoringsset-napier.html Kan det här vara något annars? Instruktionerna lockar för mig som nybörjare och okunnig i frågan.
Publicerat Maj 18, 20188 yr 6 hours ago JohnL sa: Vart köper ni er linolja och terpentin? I en seriös färgaffär...... 6 hours ago JohnL sa: Biltema? Om den ska vara till trädäcket - kanske. Om jag ska oxidera den och ha dem på mina bössor - aldrig. 6 hours ago JohnL sa: Hur mycket späds linoljan? Lite beroende på oljan - men första lagren runt 2 delar terpentin och 1 del olja. Efter det omvänt förhållande. /T
Publicerat Maj 18, 20188 yr Tackar så hjärtligt pmt. Sammantaget dina inlägg i frågan från diverse olika trådar har jag många goda tips och råd. Ba börja gnida..
Publicerat Maj 19, 20188 yr Författare På 2018-05-18 at 10:02 JohnL sa: Intressant läsning! Som svar på TS ledare - aldrig.. Jag tänkte försöka snygga till min första hagelbössa för första gången så gott det går; en 525a köpt ny för ett par år sedan vars kolv ännu är obehandlad. Vart köper ni er linolja och terpentin? Biltema? Hur mycket späds linoljan? http://www.svenskskyttesupport.se/vapenvard/stockolja/kolvrengoringsset-napier.html Kan det här vara något annars? Instruktionerna lockar för mig som nybörjare och okunnig i frågan. https://ottossonfarg.com/product/svensk-kallpressad-kokt-linolja-1-liter/
Publicerat Maj 27, 20188 yr På 2018-03-06 at 20:59 Sako_Finnbear sa: Jo det går inte att ta genvägar om man vill ha en riktig oljeboning värd namnet! Nu har jag kolvarna i så bra skick att det räcker att smörja in ett par gånger om året. Har hittat ett kanonbra linoljevax som ger riktigt bra finish. https://www.sekelskifte.se/product/linoljevax-naturell Har köpt en burk nu som jag tänkt köra med och har några funderingar till dig som provat. Kan man lägga i flera omgångar eller vinner man inget på det? Hur gör du när du oljar in årligen med linoljevaxet? Behöver man få bort tidigare vaxet eller lägger du bara på befintlig yta?