Publicerat Maj 27, 20188 yr Författare 4 hours ago Jonas.G sa: Har köpt en burk nu som jag tänkt köra med och har några funderingar till dig som provat. Kan man lägga i flera omgångar eller vinner man inget på det? Hur gör du när du oljar in årligen med linoljevaxet? Behöver man få bort tidigare vaxet eller lägger du bara på befintlig yta? Du kan lägga på flera omgångar i följd om du ser att ytan suger till sig. Var bara ytterst noga med att ALLTID torka bort överflödet efter en halvtimmas tid, annars har du ett flugpapper till kolv! Du behöver inte ta bort den befintliga vaxytan utan du bara lägger på nytt.
Publicerat Maj 28, 20188 yr Låtet kanon, tack. Efterpoleringen eller nästa lager görs den när vaxet är genomhärdat eller efter någon dag? För som jag har läst på deras hemsida så tar det minst en vecka innan det är härdat.
Publicerat Maj 28, 20188 yr Författare Nästa lager kan du lägga redan när du ser att träet sugit upp det förra. Efterpolering först efter en vecka som du skriver. Var som sagt bara noga med att torka bort allt överflöde efter max 30 min.
Publicerat Oktober 25, 20187 yr Författare 1 hour ago Bonnjohan sa: Nu ska ni få höra. Paraffinolja ? det är grejjer det. Problemet är bara att Paraffinolja aldrig torkar, plus att det bara är för inomhusbruk.
Publicerat Oktober 25, 20187 yr Dess största användningsområde är till inomhusprodukter, det är inte samma sak som att det bara ska användas inomhus. att det inte torkar ( vilket det gör efter lång tid) gör ju bara att man får anpassa sättet man använder det på. Det fungerar bra.
Publicerat November 23, 20187 yr Kokt linolja, är det någon som vet om den "härdar" snabbare vid högre rumstemperatur eller vi högre luftväxling?
Publicerat November 23, 20187 yr 21 minutes ago Dahla sa: Kokt linolja, är det någon som vet om den "härdar" snabbare vid högre rumstemperatur eller vi högre luftväxling? Jag vet att den torkar fortare ute i solen än i vapenskåpet, eller så känns det bara så....eller kanske.
Publicerat November 23, 20187 yr 4 minutes ago Järven sa: Jag vet att den torkar fortare ute i solen än i vapenskåpet, eller så känns det bara så....eller kanske. Är du politiker?
Publicerat November 23, 20187 yr Författare 1 hour ago Järven sa: Jag vet att den torkar fortare ute i solen än i vapenskåpet, eller så känns det bara så....eller kanske. Du har helt rätt! Linolja "torkar" genom oxidering som går snabbare i solljus.?
Publicerat November 23, 20187 yr Författare På 2018-05-27 at 17:03 Jonas.G sa: Har köpt en burk nu som jag tänkt köra med och har några funderingar till dig som provat. Kan man lägga i flera omgångar eller vinner man inget på det? Hur gör du när du oljar in årligen med linoljevaxet? Behöver man få bort tidigare vaxet eller lägger du bara på befintlig yta? Du kan lägga i flera omgångar tills du är nöjd med ytan. Det är bara att lägga det nya över den gamla ytan. På så sätt bygger du upp en väderbeständig yta på träet.
Publicerat November 24, 20187 yr 17 hours ago Sako_Finnbear sa: Du har helt rätt! Linolja "torkar" genom oxidering som går snabbare i solljus.? Jag har nu googlat en del på det här men kan inte finna någon artikel om att det skulle vara solljuset som påskyndar oxidationen. Har du någon källa på det att dela med dig av?
Publicerat November 24, 20187 yr Författare 1 hour ago Dahla sa: Jag har nu googlat en del på det här men kan inte finna någon artikel om att det skulle vara solljuset som påskyndar oxidationen. Har du någon källa på det att dela med dig av? Bara min egen erfarenhet.
Publicerat November 24, 20187 yr Okej, det enda jag kan finna är att kokt linolja oxiderar av syre så det är nog inte solen som gör nytta utan luftväxlingen.
Publicerat November 24, 20187 yr Författare 1 hour ago Dahla sa: Okej, det enda jag kan finna är att kokt linolja oxiderar av syre så det är nog inte solen som gör nytta utan luftväxlingen. Det torkar olika snabbt om bössan står ute, eller ute i solen. Det är min erfarenhet.
Publicerat November 24, 20187 yr Har en gammal favoritbössa som ofta är med i skogen (Gamba side by side). Tyvärr är kolven lackerad med någon form av fernissa/klarlack. Har ofta funderat på att sanda bort eländet o lägga olja, men hur gör man detta på nätskärningen? Finns det någon produkt som funkar? Någon som har testat en bra metod?