Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombi till trädskällarjakt, skadligt för hörseln

Featured Replies

Publicerat

Går och funderar på en baikal taiga kombi. Mest för att komma åt kulpipan 7.62x39. Men det hade ju varit bättre med en kulbössa i den kalibern och en ljuddämpare på för hundens skull. Hur skadligt är det för hundens hörsel att använda en kombi som ej går ljuddämpas? Avtar hörseln i snabbare takt? Eller är det försumbar skillnad? Tankar på det?

Publicerat

Fetvadd i öruna påan. :D

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago Flintbüchse sa:

Fetvadd i öruna påan. :D

Ja ibland äre fan som att nån redan har stoppat vadd i örona på han...

Publicerat

Haha! Vet vad du menar. Min tax har selektiv hörsel dagarna i ända.

Publicerat
1 hour ago win94 sa:

Går och funderar på en baikal taiga kombi. Mest för att komma åt kulpipan 7.62x39. Men det hade ju varit bättre med en kulbössa i den kalibern och en ljuddämpare på för hundens skull. Hur skadligt är det för hundens hörsel att använda en kombi som ej går ljuddämpas? Avtar hörseln i snabbare takt? Eller är det försumbar skillnad? Tankar på det?

Inte ska du oroa dej. Titta bara hur många hundar som ligger i gömslen eller sitter med vid fågeljakt. 

Publicerat

Ljuddämparen har mest effekt hos dig, framme vid hunden inte alls lika mycket. En del tester som gjorts på det.

Publicerat
12 hours ago Ken1 sa:

Inte ska du oroa dej. Titta bara hur många hundar som ligger i gömslen eller sitter med vid fågeljakt. 

En trädskällare lever på hörseln.det är ingen labbe el liknande som kan jaga fast den är i stort sätt döv.

var rädd om spets öronen så mycket som möjligt.

Publicerat

Som strävis skriver....det hunden utsätts för är bogvågsknallen, och den är oförändrad oavsett ljuddämpare eller ej.

Ljuddämparen gör sig nog bättre på framförallt gris/björnjakt, där skotthållen är korta......

Sen är det ju så ....trot eller ej.....att det fanns en tid innan ljuddämpare var var mans egendom, och man jagade med trädskällare även då!;)

Publicerat

De ha "sprungit iväg" lite de här me ljuddämpare å hundar. 1000 tals hundar ha klarat ett helt liv med jakt utan ljuddämpare förr, trots att dom många ggr stått alldeles intill då det skjutits. 

44 minutes ago Urban sa:

Ljuddämparen gör sig nog bättre på framförallt gris/björnjakt, där skotthållen är korta......

MÅÅÅÅNGA skogspippar skjuts me hagel så de bli inte ofta nå långa håll på fågeljakterna heller. ;) Varken med trädskällare eller än mindre med stående...

Så till TS vill jag bara säga att om du vill ha en kombi så köp de. Men jag skulle definitivt välja en 22hornet eller 5,6x52R till kulpipan istället. Vill du ha 7,62x39 så är ju Cz 527 carbine en riltigt trevlig smidig pang :) Min kompis som haft finnspetsar under många år kör drilling 20/20-222 å när jag följer med kör jag numer drilling 12/12-7x57R. Funkar kanonbra de också :yes:  

Screenshot_20180323-095601_Messages.thumb.jpg.f9da1b0edcb1abd1280509d5daa793ad.jpg

Publicerat
1 hour ago Magnus w sa:

En trädskällare lever på hörseln.det är ingen labbe el liknande som kan jaga fast den är i stort sätt döv.

ok. Stående fältjagande hundar då som det kan skjutas ganska mycket för under en säsong och ska lysstra på visselsignaler. 

Publicerat
1 hour ago Magnus w sa:

Jag är intresserad av vad du jagat med för labbar, vad du jagat med dessa å hur de gått till om dom varit i stort sett döva? Jag ha jagat gäss med labbar många ggr å de hade då varit helt uteslutet om dom vore i stort sett döva med tanke på att även dom styrs väldigt mycker med visselpipor...

Publicerat

Det är ju en viss skillnad på att lyssna efter en visselsignal, kontra att spika vilket träd en fågel slår i på 4-500m..

Det finns ingen hund som jagar med hjälp av hörseln på samma sätt som en trädskällare...

Publicerat
  • Författare

Fattar ju att det GÅR jaga utan ljuddämpare. Men nu är hunden snart ett år och jag vill ju att hörseln ska hålla så länge som möjligt. Är det verkligen så att hunden får utstå samma smäll fastän man har dämpare? Är det så så kan jag ju lika gärna skaffa en kombi. 

21 hours ago Flintbüchse sa:

Publicerat
  • Författare

Hittade just artikeln.. man lär sig något varje dag?

Publicerat

Som ovan, dämparen tar bara mynningsknallen. Kulans bogvåg dämpas inte.

Publicerat

Inte för att jag jagat mycket med träskällare men om man är inne på hagel håll så borde det ju gå bra skjuta med subsonic som inte smäller nånting. Om man är nära och skjuter snett över hunden så måste en dämpare på vara bättre i vilket fall som helst för att sänka mynningsknallen.

Om man är rädd om hundens hörsel så varför inte använda dämpare när man kan och har möjlighet.

När jag talat med folk som håller på och jagar mycket med träskällare så har iaf jag fått uppfattningen att hundar det skjutits mycket för får sämre hörsel tidigare i livet och som tidigare skrivits så är ju hörseln det viktiga för hunden för att jaga effektivt. 

Om vi får en finnspets från parningen det är tänkt så är tanken iaf att den ska jaga älg men om den nu tänker jaga fågel så kommer iaf jag använda dämpare allt som är möjligt för den jakten.

Publicerat
På 23 mars 2018 at 10:46 HuggyBear sa:

Jag är intresserad av vad du jagat med för labbar, vad du jagat med dessa å hur de gått till om dom varit i stort sett döva? Jag ha jagat gäss med labbar många ggr å de hade då varit helt uteslutet om dom vore i stort sett döva med tanke på att även dom styrs väldigt mycker med visselpipor...

Har inte jagat med labbar som är döva men däremot spetsar med dålig hörsel.

har Själv ägt och jagat med 5 finskspetsar en som tappat hörseln i tidig ålder (6år)

blev totalt oduglig på att hitta fågel i rätt träd.övriga har hörsel problemen kommit

senare i livet 10 år och äldre.det jag vet är att en labbe garanterat klarar sig med bättre

med en dålig hörsel än en trädskällare.

Magnus

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju även önskvärt att slippa ha med sig hörselskydd själv. Satsar nog på att köra dämpat så mycket som möjligt. 

Man är ju rädd om hunden... 

Publicerat
1 minute ago win94 sa:

Ja det är ju även önskvärt att slippa ha med sig hörselskydd själv. Satsar nog på att köra dämpat så mycket som möjligt. 

heder åt dej/er som faktiskt tänker på hundarnas öron.  Är nog inte många som gör det konstigt nog. 

Publicerat

Jag är ju inte alls insatt i jaktformen men jag tycker det låter lite märkligt med jakthundar som man inte kan skjuta över. Låter ju som ett avelsproblem?

Kan det spela in att spetsarna har ståndöron medan de flesta övriga fågelhundarna har hängande öron? 

Publicerat
  • Författare

Alltså jag tänker nu ca 10-12 år framåt... om man kan  förskjuta hundens hörselproblem med ca 3-4 år genom att köra ljuddämpare redan från början så gör jag ju det. Dom blir ju rätt gamla dessa spetsar (om man har tur).

Publicerat
9 hours ago win94 sa:

Hundens hörsel vill du skydda, men inte din egen?? :o Bara för du har dämpare på bössan betyder inte det att bogknallen är ofarlig, hade själv aldrig struntat i hörsel skydden! 

Gjorde det en gång i ungdomen :ph34r: och fått lida för det i 25år hittills... :huh: