Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombi till trädskällarjakt, skadligt för hörseln

Featured Replies

Publicerat
23 hours ago Sun Flower sa:

Jag är ju inte alls insatt i jaktformen men jag tycker det låter lite märkligt med jakthundar som man inte kan skjuta över. Låter ju som ett avelsproblem?

Kan det spela in att spetsarna har ståndöron medan de flesta övriga fågelhundarna har hängande öron? 

Hur kan du få det till att avelsproblem!? Varför ge dig in i en diskussion när du inte har tillstymmelse till uppfattning om hur jaktformen går till!?

Publicerat
47 minutes ago Urban sa:

Hur kan du få det till att avelsproblem!? Varför ge dig in i en diskussion när du inte har tillstymmelse till uppfattning om hur jaktformen går till!?

Oj, här var det sura miner, bakis?:P

För det första måste man väl få ställa frågor utan att ha en tillstymmelse till uppfattning om hur en jaktform går till? Eller finns det nåt test man måste göra först? Är det du som godkänner vilka som får fråga? 

För det andra så har jag en teoretisk uppfattning om hur jaktformen går till även om jag aldrig utfört den. 

Det som förbryllade mig var att man tydligen inte kan skjuta över skällande fågelhundar för att de blir så pass hörselskadade att man inte kan jaga med dem då. Är de duktiga går tydligen detta ganska fort. Jag tycker det låter märkligt att man har en jakthundsras som tar så stor skada av att användas som det är menat. Det tycker jag låter som något som ett avelsråd borde titta på då det uppenbarligen finns andra raser som utsätts för betydligt mer skott men ändå inte lider på samma sätt.

Förstår du nu hur jag menar?

Publicerat

Det är just det jag menade....sätt dig om i problemet innan du yttrar dig! 

En trädskällare jagar väldigt mycket med hörseln!! När dom förföljer fågel tar dom extra långa/höga skutt, för att kunna lokalisera vårt fågeln slår. Även framme vid ståndskallet nyttjar dom hörseln för att kunna höra om fågeln flyttar sig i trädet eller gör andra ljud...allt för att kunna se fågeln, vilket är av stor vikt för att nå framgång med jaktformen!

Att jämföra det med att det skjuta mycket över en labrador, som ev behöver höra en visselsignal på runt hundra meter är ju skrattretande...

Att sedan få det till ett avelsproblem......Hur tänkte du då!? Menar du på fullt allvar att det skulle gå att avla på hörselokännslighet!?

Nu är vi ganska OT...men du får gärna kalla mig bakfull och/eller grinig, men jag stör mig jäkligt mycket på folk som skriver i trådar utan att ha en minsta aning om ämnet!!

En av anledningarna att jag gick med på forumet var det höga nivån i diskussionerna. .... Att det sedan är mycket flams i trådar lämpade för detta tycker jag är en förhöjande faktor, men ställer någon en fråga så tycker jag dom förtjänar att initierat svar....

Publicerat

Vadå ”sätt dig in i problemet innan du yttrar dig”? Är det så att man inte får ställa frågor om man inte doktorerat i ämnet eller vad är ditt problem? Om du stör dig så mycket på att nån frågar saker som de inte har full koll på så kanske inte ett internetforum är nåt för dig. En av anledningarna till att jag gick med här var att det är trevlig stämning och man behövde inte vara rädd för att ställa frågor. 

Det vore väl bättre om du försökte svara på min fråga istället för att tjura och tycker du den är för dum så är det väl bara att scrolla vidare...

Publicerat

Fotbollsupporters.

Publicerat
30 minutes ago Sun Flower sa:

Vadå ”sätt dig in i problemet innan du yttrar dig”? Är det så att man inte får ställa frågor om man inte doktorerat i ämnet eller vad är ditt problem? Om du stör dig så mycket på att nån frågar saker som de inte har full koll på så kanske inte ett internetforum är nåt för dig. En av anledningarna till att jag gick med här var att det är trevlig stämning och man behövde inte vara rädd för att ställa frågor. 

Det vore väl bättre om du försökte svara på min fråga istället för att tjura och tycker du den är för dum så är det väl bara att scrolla vidare...

Om du utveklar frågan så svarar jag gärna på den....men att slänga ut sig frågor till höger och vänster....i mina ögon är det sådant som sänker forum.

Jag har försökt förklara varför en trädskällare är i stort behov av en fullt fungerande hörsel. Kan du utveckla hur du menar att detta skulle vara en avelsfråga, så ska jag om möjligt besvara den....

Om det går, så får gärna någon klippa ur diskussionen till en ny tråd, då ursprungsfrågan fått förlorad.

Publicerat
På 2018-03-24 at 12:23 win94 sa:

Alltså jag tänker nu ca 10-12 år framåt... om man kan  förskjuta hundens hörselproblem med ca 3-4 år genom att köra ljuddämpare redan från början så gör jag ju det. Dom blir ju rätt gamla dessa spetsar (om man har tur).

Skrev just ett utvecklat svar...som trillade bort!<_<

Sammanfattningsvis...det är ju ingen nackdel att köra med dämpare, men jag har föredragit kombi under tiden löven suttit. Dels sitter fågeln tryggare, dela är det svårare att få helt rent för kula

Publicerat

Ok, försöker igen. Hundarnas öron har ju en annan anatomi (längre hörselgång, fler veck) vilket gör dem mer skyddade för höga ljud än människor. Sedan tillkommer det ju att många hundraser som man skjuter mycket över har hängande öronlapp som skyddar ytterligare. 

Sedan kanske jag missförstod hur stort problemet egentligen är men om det vore ett stort och/eller ökande problem, som kan ha med anatomi att göra, så är det väl avelsrådets uppgift att undersöka detta? Det kan ju faktiskt vara så att det skiljer mellan linjer hur örats anatomi är utformad. 

Lovar att sluta skriva efter detta, tror inte det behövs fler trådar om spetsars hörsel. ;)

Publicerat
  • Författare
På 2018-03-24 at 21:14 Galne sa:

Hundens hörsel vill du skydda, men inte din egen?? :o Bara för du har dämpare på bössan betyder inte det att bogknallen är ofarlig, hade själv aldrig struntat i hörsel skydden! 

Gjorde det en gång i ungdomen :ph34r: och fått lida för det i 25år hittills... :huh:

Blir det flera skott efter varann så tar jag ju skydd. Men blir det ett skott per dag så tror jag att mina 12 år inom stålindustrin gör större skada?