Publicerat December 31, 200619 yr Äntligen är vår bastu klar och jag har premiärbastat.. Tänkte kolla hur många hundar det finns här som gillar att basta.. Våran schäfer/vorsteh älskar att bada bastu och flera av de hundar vi haft tidigare har gillat det. Jämten däremot gillar inte bastu nåt vidare, han brukar vara på väg in ibland, men vänder i dörren, gillar int värme nåt vidare.. Inte en enda av de jämtar vi haft har gillat att basta.. Så, hur många fler vovvar gillar att basta och finns det någon som har en bastande jämte?? Sen gillar en av mina kissar att basta oxå, känns lite mer ovanligt, inte en enda av våra andra katter gillar det och jag har aldrig hört talas om nån som gjort det heller.. Nåväl, här kommer en bild från dagens bastubad med min mormor, Buster och Dino (hoppas jag klarar att lägga in den bara):
Publicerat December 31, 200619 yr Hahaha! Roliga och lite annorlunda djur som Ni har. Har aldrig sett el. hört talats om det tidigare. Gott Nytt År och jag hoppas att Ni får många sköna stunder där tillsammans.
Publicerat December 31, 200619 yr Författare Hahaha! Roliga och lite annorlunda djur som Ni har. Har aldrig sett el. hört talats om det tidigare. Gott Nytt År och jag hoppas att Ni får många sköna stunder där tillsammans. Hundar tror jag nog inte är så ovanligt att de bastar!! Många gillar ju värme!! Katter tror jag är lite ovanligare, men jag har int haft så många katter så det kanske är vanligt det med!! Får önska gott nytt år tillbaka!!
Publicerat Januari 1, 200719 yr Finns det något djur som gillar värme mer än en katt??? Våra katter skulle gärna ligga I eldstaden om det gick.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Finns det något djur som gillar värme mer än en katt???Våra katter skulle gärna ligga I eldstaden om det gick. Ja, katter är verkligen värmedyrkare. Ligger så nära en öppen spis som dom bara kan och hade dom så hade dom gärna krypit in i den också.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Min Borderterrier ligger alltid ca 50 cm ifrån vår kamin . Hahaha! En till värmedyrkare som gillar bastun.
Publicerat Januari 1, 200719 yr I mitt förra hus hade vi braskamin,stövarna låg så nära kaminen dom bara kunde
Publicerat Januari 1, 200719 yr I mitt förra hus hade vi braskamin,stövarna låg så nära kaminen dom bara kunde En del hundar och katter gillar att ligga nära en värmekälla, detta gäller även om man tar en paus i skogen och gör upp en brasa, så vill dom ligger nära värmen.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Finns det något djur som gillar värme mer än en katt???Våra katter skulle gärna ligga I eldstaden om det gick. Jo, mina katter gillar oxå värme, de ligger ju jämt på fönsterbänkarna ovanför elementen eller nära kaminen och så, men jag har aldrig haft en katt som gillat bastu.. Det är ju lite fuktigare i bastun än i ett vanligt rum.. Och mina katter är inte så förtjusta i fukt och vatten.. haha, jag tänkte det var därför mina andra inte vill vara i bastun...
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Min Borderterrier ligger alltid ca 50 cm ifrån vår kamin . Hehe, som Buster då, alltid där det är varmast!!
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare I mitt förra hus hade vi braskamin,stövarna låg så nära kaminen dom bara kunde Ja, vissa hundar gillar verkligen värme!! Ibland är man nästan rädd att Buster ska bränna sig när han går så nära, men man är väl bara fjompig, nog känner väl de oxå hur pass nära de kan gå innan det blir för varmt..
Publicerat Januari 1, 200719 yr Vi hade en korthårig Vorstehtik som var en riktig spishund, när vi eldade i gjutjärnsspisen uppe i stugan så stod hon alltid så hära hon kunde med slutna ögon och njöt, gärna med nosenriktigt nära. I bland så somnade hon och körde nosen mot spisen så det fräste till, men inte slutade hon att stå vid spisen för det ??? Hon hade knappt något pigment kvar på överläppen när hon blev äldre och påminde lite om en gris ;D Ingen annan hund som vi haft efter det har gillat värme på det viset.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Jo, mina katter gillar oxå värme, de ligger ju jämt på fönsterbänkarna ovanför elementen eller nära kaminen och så, men jag har aldrig haft en katt som gillat bastu.. Det är ju lite fuktigare i bastun än i ett vanligt rum.. Och mina katter är inte så förtjusta i fukt och vatten.. haha, jag tänkte det var därför mina andra inte vill vara i bastun... Nej, det kan jag hålla med om. Nu har jag ju ingen bastu men jag tvivlar på att så många djur skulle gå in i ett trångt rum där temperaturen skiljer sig med 75 grader från resten av huset. ;D
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Vi hade en korthårig Vorstehtik som var en riktig spishund, när vi eldade i gjutjärnsspisen uppe i stugan så stod hon alltid så hära hon kunde med slutna ögon och njöt, gärna med nosenriktigt nära. I bland så somnade hon och körde nosen mot spisen så det fräste till, men inte slutade hon att stå vid spisen för det ??? Hon hade knappt något pigment kvar på överläppen när hon blev äldre och påminde lite om en gris ;D Ingen annan hund som vi haft efter det har gillat värme på det viset. Hojja, att hon int blev rädd.. Haha, hon måst verkligen ha gillat värme.. Nog för att Buster gillar att vara där det är varmt, men nog passar han sig för att gå föör nära..
Publicerat Januari 1, 200719 yr Vi hade en korthårig Vorstehtik som var en riktig spishund, när vi eldade i gjutjärnsspisen uppe i stugan så stod hon alltid så hära hon kunde med slutna ögon och njöt, gärna med nosenriktigt nära. I bland så somnade hon och körde nosen mot spisen så det fräste till, men inte slutade hon att stå vid spisen för det ??? Hon hade knappt något pigment kvar på överläppen när hon blev äldre och påminde lite om en gris ;D Ingen annan hund som vi haft efter det har gillat värme på det viset. Tjöt hon till då när hon körde nosen i spisen ??? Det är ju ett känsligt omr. på hunden har jag för mig.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Nej, det kan jag hålla med om. Nu har jag ju ingen bastu men jag tvivlar på att så många djur skulle gå in i ett trångt rum där temperaturen skiljer sig med 75 grader från resten av huset. ;D Nä, men tycker att det verkar vara ganska vanligt att hundar gillar bastu.. Flera av våra har bastat och vet flera andra som har bastande hundar!!
Publicerat Januari 1, 200719 yr Nä, men tycker att det verkar vara ganska vanligt att hundar gillar bastu.. Flera av våra har bastat och vet flera andra som har bastande hundar!! Ja, hundar gör kanske som resten av flocken medans katter inte skulle göra något dom själva inte valt.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Ja, hundar gör kanske som resten av flocken medans katter inte skulle göra något dom själva inte valt. Katter har ju alltid varit lite speciella djur.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Ja, hundar gör kanske som resten av flocken medans katter inte skulle göra något dom själva inte valt. Jo, men Buster tex bastar ju själv oxå.. I den här bastun kan han int öppna dörren själv, men i vår förra bastu kunde han gå in själv så där gjorde han det.. Ibland kunde man hitta honom i bastun när man kom ner för att basta.. Dino (katten) däremot brukar inte basta ensam.. Han kommer in när vi går dit!!
Publicerat Januari 1, 200719 yr Katter har ju alltid varit lite speciella djur. Ja egensinniga och obstinata! ;D Har två själv.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Jo, men Buster tex bastar ju själv oxå.. I den här bastun kan han int öppna dörren själv, men i vår förra bastu kunde han gå in själv så där gjorde han det.. Ibland kunde man hitta honom i bastun när man kom ner för att basta.. Dino (katten) däremot brukar inte basta ensam.. Han kommer in när vi går dit!! Ja, det är kul med djur. Alla har olika små egenheter och sin egen charm. ;D
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Ja egensinniga och obstinata! ;DHar två själv. Nååå, de är ju såå himla mysiga.. Fast de är ju int som hundar precis utan gör lite som de själva vill!! Har försökt lära mina katter olika trix, men det funkar bara (ibland) när de själva kan vinna något på det.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Författare Ja, det är kul med djur. Alla har olika små egenheter och sin egen charm. ;D Ja, det har de..