Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

mikebike

Jägareförbundet chockhöjer avgift- efter betalning!

Recommended Posts

mikebike

Som bekant? så arrenderar Svenska Jägareförbundet jaktmarker i Stockholmstrakten där de arrangerar jakter som man kan boka på nätet. 

Dels på Gålö, dels på Bogesund. Jag har under åren deltagit i jakter på båda ställena, 5 till 10 gånger per år. Jakterna för en viss månad släpps klockan 7 den första i månaden innan. Alltså släpptes augustijakterna igår morse. Jag klev upp 06.55 och satte mig vid datorn för att boka bockjakt på Bogesund. Först reagerade jag på att det verkade ovanligt dyrt, 2200:- När jag sedan gick in och bokade konstaterade jag avgiften för medlemmar var 1500:- d.v.s. samma som ifjol. Bokade och betalade med kreditkort.

Senare under dagen får jag ett mejl där någon från Jägareförbundet Bogesund påstår att det blivit något fel i bokningssystemet. Rätt avgift skall vara 2200:- för medlemmar och 2600:- för icke medlemmar. Jag uppmanas att betala ytterligare 700:- annars avbokas min jakt!

Man har alltså höjt avgiften med 47% EFTER betalning.

Som en jämförelse tar Gålö 1200:- för premiärdagen och 1000:- för övriga dagar. Om jag hade sett att det skulle kosta 2200:- på Bogesund hade jag bokat Gålö istället.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
T4bb3

Har du fått någon bekräftelse/kvitto på betalningen?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
18 minutes ago T4bb3 sa:

Har du fått någon bekräftelse/kvitto på betalningen?

Ja.

"Detta är en bekräftelse på att du har anmält dig till och betalt en 3011-Vaktjakt på råbock den 2018-08-16. Var vänlig kontrollera att nedan uppgifter är korrekta."

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz

Har hört ryktas  på villovägar att markägaren skulle höja arrendet avsevärt till denna säsong så det handlar nog om frågan att höja priserna eller inte bedriva någon verksamhet alls. Dock trist att systemen och priserna inte är uppdaterade ordentligt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
2 minutes ago Holz sa:

Har hört ryktas  på villovägar att markägaren skulle höja arrendet avsevärt till denna säsong så det handlar nog om frågan att höja priserna eller inte bedriva någon verksamhet alls. Dock trist att systemen och priserna inte är uppdaterade ordentligt!

Vad jag kan se är det bara bockjakten som fått denna chockhöjning. Dessutom tar de fr.o.m. ifjol betalt för hängning av vilt.

Jag tvivlar på att arrendekostnaden ökat med 47%, och det är ännu mer osannolikt att höjningen kommit efter betalning. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

ARN /C

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Arctic

Verkar som om Jägareförbundet klantat sig.

Du fick en räkmacka och lägre kostnad än du förväntat dig eftersom Jägareförbundet tydligen inte klarar av att uppdatera sitt eget säljsystem. 

Sedan försöker Jägareförbundet att skicka över "rätt" kostnad till dig. Verkar som om de inte har riktig koll på konsumentköpslagen, och vem som ska stå för misstaget...

Du får välja om du påtalar det för dem vad som gäller och kräver att få det du köpt, eller om du betalar enligt den första prisindikation du fick. 

Jag har förståelse för bägge alternativen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
20 minutes ago mikebike sa:

Vad jag kan se är det bara bockjakten som fått denna chockhöjning. Dessutom tar de fr.o.m. ifjol betalt för hängning av vilt.

Jag tvivlar på att arrendekostnaden ökat med 47%, och det är ännu mer osannolikt att höjningen kommit efter betalning. 

Nä, har för mig det pratades om en fördubbling, men nu är det bara vad jag tror mig komma ihåg. Misstänker att de andra kommer höjas längre fram om det stämmer att arrendet gått upp. Men oavsett så ska man ju som konsument få rätt pris så helt rätt att driva ärendet vidare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
47 minutes ago Christian N sa:

ARN

Lite ont om tid för det, de har gett mig en vecka att betala eller avboka.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
40 minutes ago Arctic sa:

Verkar som om Jägareförbundet klantat sig.

Du fick en räkmacka och lägre kostnad än du förväntat dig eftersom Jägareförbundet tydligen inte klarar av att uppdatera sitt eget säljsystem. 

Sedan försöker Jägareförbundet att skicka över "rätt" kostnad till dig. Verkar som om de inte har riktig koll på konsumentköpslagen, och vem som ska stå för misstaget...

Du får välja om du påtalar det för dem vad som gäller och kräver att få det du köpt, eller om du betalar enligt den första prisindikation du fick. 

Jag har förståelse för bägge alternativen. 

Nä, jag fick INTE en lägre kostnad än jag förväntat mig, jag fick samma kostnad som ifjol, samt en uppmaning om att betala ytterligare 700:-

Han jag haft kontakt med hävdar att "ideala föreningar" inte behöver följa konsumentköplagen. :laugh:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Arctic

Citatet:

Först reagerade jag på att det verkade ovanligt dyrt, 2200:-

Fick mig att tro att du var medveten om att priset gått upp. Men jag kanske misstolkade dig?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N
30 minutes ago mikebike sa:

Lite ont om tid för det, de har gett mig en vecka att betala eller avboka.

Påkalla din rätt, klargör att du kommer att vända dig till ARN, 

ideala föreningar behöver inte följa konsumentköplagen, njaaa kanske, det beror mycket på vad som framgår vid köpet av jakten på nätet, dvs det underliggande avtalet som tecknades vem som är motpart och så vidare. 

https://www.hitta.se/företagsinformation/svenska+jägareförbundet/8020016658

Det finns olika delar av förbundet, se ovan

Men köplagen lär de vara bundna vid och definitivt avtalslagen, fråga vederbörande var det står att man kan kräva ytterligare betalt av en köpare i ett redan avslutat köp, ingånget avtal. Utan svar på den frågan så är det min uppfattning att ansvarig bör tänka om.

ARN reglerar köp av vara/tjänst från Näringsidkare till konsument, där konsumentköp/tjänstlagens,

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.

Jag kan konstatera att även om jag har mina egna åsikter om förbundet så försöker det och många av dess företrädare numera att agera korrekt, eller i varje fall som jag ser det korrekt, 

jag skulle nog omtala den prestigeförlust det är att behandla marklösa jägare på detta sätt, därtill medlemmar, samt hur illa det ser ut som en medial företeelse, var de inte en (m) ideal förening?

/C

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
12 minutes ago Arctic sa:

Citatet:

Fick mig att tro att du var medveten om att priset gått upp. Men jag kanske misstolkade dig?

Nej, det är fel.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pehrs

Mikebike: Jag har förstått att du är besviken över att inte få ett lägre pris än det som annonserats. Jag ber så mycket om ursäkt för detta. Jag hoppas att du är nöjd med svaret från förbundsjuristen. Du är varmt välkommen att ringa mig om du undrar över något. Telefonnummret finns i mailet du fått.

För er som undrar: Jag hanterar bokningarna på Bogesundsjaktgård på min fritid. Vårat något ålderdomliga bokningssystem har visat ett korrekt pris på huvudsidan, för att sedan i ett senare läge erbjuda vissa deltagare att boka till ett lägre pris. Detta då en uppdatering jag gjorde inte gått igenom korrekt på alla bokningstillfällen. Det tog någon timme efter att bokningen startats innan jag upptäckte detta. Jag har bett de som drabbats om ursäkt och erbjudit antingen en kompletterande betalning eller återbetalning av hela bokningsavgiften.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
1 hour ago pehrs sa:

Mikebike: Jag har förstått att du är besviken över att inte få ett lägre pris än det som annonserats. Jag ber så mycket om ursäkt för detta.

Nej, jag är inte besviken över att jag inte får "ett lägre pris än annonserats". Jag är besviken över att ni höjt priset med 47% efter att jag bokat och betalat, och att ni försöker kräva mellanskillnaden efteråt!

Så här såg det ut när jag bokade:

Bokning.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
1 hour ago pehrs sa:

För er som undrar: Jag hanterar bokningarna på Bogesundsjaktgård på min fritid. Vårat något ålderdomliga bokningssystem har visat ett korrekt pris på huvudsidan, för att sedan i ett senare läge erbjuda vissa deltagare att boka till ett lägre pris.

Om det visats något annat pris innan klockan 7 igår morse vet jag faktiskt inte, och det är inte heller relevant.

Det som är relevant är vilket (vilka) pris som annonserades vid bokningen och att det lägre priset (för medlemmar) är samma som i fjol, d.v.s. inte uppenbart för lågt.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
1 hour ago Dansken sa:

Har du kunnat läsa ett pris i en annons tycker jag dom bör stå för det och korrigera sen bäst dom vill när dom upptäcker felet.

Oavsett om det är ideellt arbete eller ett föråldrat system som ligger bakom felet.

Priset på hyllan bör gälla. Punkt slut.

Ja, om det inte är uppenbart felaktigt. Om det stått att bockjakten kostat 150:- har det varit uppenbart att priset var fel, men inte när priset är samma som i fjol.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike

Kontentan är i alla fall att på grund av strulet hos Jägareförbundet Bogesund blir jag utan bockjakt i år eftersom det är för sent att boka på Gålö. Ikväll hade jag tänkt bygga om bössan från älgbana* till vaktjakt, genom att byta kikarsikte och kolv. Sedan skulle jag skjuta in (med ljuddämpare) imorgon kväll. Nu skiter jag i det hela.

*Älgbaneskyttet är för att det krävs godkänt om man vill jaga (bock) med klass 1 gevär på Bogesund.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe

Hade jag fortfarande varit fuktionär på Bogesund, så hade jag stridit för din rätt mikebike!! Däremot så tycker jag det är helt rätt att de numer tar betalt för extra jobbet med att lämna ut kroppar som hängt i kylrummet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike

Ja, det är rimligt att de tar betalt för att man kan hänga (och grovstycka) där. Det är bekvämt, särskilt i augusti när det är för varmt på vår vind.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike

Är det inte bara att betala 700 spänn och se glad ut?

Gör jag det så godkänner jag att de kan efterfakturera. Då kanske det kommer ytterligare krav på extrabetalningar? 

Nästa gång kanske jag bokar en drevjakt för 1100:- och sedan kommer det ett mejl som ber mig betala ytterligare 900:-?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
älg

I och med att du har fått kvitto på genomfört köp så borde rimligtvis problemet vara ur världen. Då är affären avslutad och du ska således ha en plats på bockjakten. Det går inte att kräva mer pengar efter avklarat köp. Jag hade inte betalat mer och heller inte accepterat pengarna tillbaka, av ren princip. Visst kan system fallera, men då får man reda upp det på bästa sätt. Dåligt gjort av jägareförbundet i det här fallet. 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Ännu en liten påminnelse om hur bra vi har det här ute på landet som inte behöver betala sånna syndapengar för att lura på en bock.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mikebike
1 hour ago Dansken sa:

Ännu en liten påminnelse om hur bra vi har det här ute på landet som inte behöver betala sånna syndapengar för att lura på en bock.

När vi går i pension så flyttar vi ut i skogen. Vi har inte råd att bo kvar i Fjollträsk med halverad lön.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.