Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hållbar klass 2

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Jag är ute efter en ren klass 2 bössa (alltså ingen 6,5)  

Vilken kaliber är mest vänlig mot pipan? jag vill kunna skjuta runt 5000 skott innan det är dags för pipbyte. Jag kommer att vårda vapnet noggrant.

Jag handladdar inte!

Bössan är tänkt för jakt på rå, räv och toppfågel. Även långa skotthåll kommer att förekomma.

 

Publicerat

Instämmer med Sidelock. Tycker nog också det låter som en halvsjua du efterfrågar utifrån dina krav.

Publicerat

Ducati. Vad är långa håll för dej???  Min 223a skjuter jaktligt  till 300m 

Publicerat
  • Författare
53 minutes ago Ken1 sa:

Ducati. Vad är långa håll för dej???  Min 223a skjuter jaktligt  till 300m 

Max 250 meter, anledningen till att jag egentligen inte vill ha en 6,5 är att jag redan har en 308 och dom är väldigt lika upp till 300 meter. Är som sagt intresserad av en ren klass 2 med en pipa som håller många tusen skott. 

Publicerat

Det är ju redan sagt, men det är en svår ekvation. Specen passar perfekt på en helt vanlig svennehalvsjua, men ska du ut på längre håll landar du annars på en 6mm då får du svårt med pipliv. 6br kan vara ett alternativ. 

EDIT : osäker på om det ens finns fariksladdad jaktammo till BR 

Publicerat
8 minutes ago Ducati821 sa:

Max 250 meter, anledningen till att jag egentligen inte vill ha en 6,5 är att jag redan har en 308 och dom är väldigt lika upp till 300 meter. Är som sagt intresserad av en ren klass 2 med en pipa som håller många tusen skott. 

Hade nog valt en 223 i så fall...

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Holz sa:

Hade nog valt en 223 i så fall...

Vad är livslängden på en 223 pipa med rätt skötsel? 

Publicerat
3 minutes ago Ducati821 sa:

Vad är livslängden på en 223 pipa med rätt skötsel? 

Vad jag läst bör de klara 5-6000 skott. Fördelen gentemot 222 är att 223 normalt klarar att stabilisera lite tyngre kulor.

Publicerat

Jag skulle valt en 223:a.

Det finns billig övningsammunition från GGG om du har lite tur och den skjuter tätt i din bössa.

Publicerat
  • Författare
33 minutes ago Pongu sa:

Jag skulle valt en 223:a.

Det finns billig övningsammunition från GGG om du har lite tur och den skjuter tätt i din bössa.

Det lutar åt en 223! Är det någon som vet hur lång pipan minst måste vara för att all krut ska hinna brinna upp? Jag kommer inte att använda dämpare.

Publicerat

223an är trevlig. Min favorit är dock 6.5 ( jag hävdar bestämt att den duger till klass 1 vilt MEN ) med 100gr kulor. Lågt laddat så är den löjligt jäkla snäll. Snällare än 243 i rekylen och skjuter ändå hyfsat på lite avstånd?

Hornady sp 100gr duger gott men klart bst eller liknande är häftigare?

Publicerat
8 hours ago Ducati821 sa:

Det lutar åt en 223! Är det någon som vet hur lång pipan minst måste vara för att all krut ska hinna brinna upp? Jag kommer inte att använda dämpare.

Typ valfri piplängd, den bränner fort.

Publicerat

222 :)

Finns många fina bössor i den kalibern.

Publicerat

Om du vill röra om i grytan lite mer kan du ju byta ut din .308 mot något grövre och köpa en 6,5a för ändamålen du angivit.

Publicerat

Fundera ett tag till om inte 6,5x55 blir bättre. Du kan ha annan optik och anpassa bössan till ditt tänkta användningsområde så att den blir mer specialiserad för det tänkta användningsområdet -- och så kan du behålla 308 som "generalistbössa". 

Jag har tillgång till:
22 Lr
222 Rem
6,5x55
300 WM
9,3x62

Av de används i princip bara 6,5x55 och 9,3x62 till jakt. Jag övningsskjuter en del med 22 Lr. 

222 pipan kommer i princip aldrig ut, eftersom allt det den gör, gör 6,5x55 i princip lika bra eller bättre. 

 

Om du fortfarande vill ha en ren klass 2 så låter det som om 223 passar dig bäst. Jag hade själv valt en 6 XC som ren klass 2, men då laddar jag själv och har inga större problem med kortare pipliv. Nu har jag en 6,5x55, så behovet av 6 XC är inte så stort, och 6,5x55 går det att skjuta klass 1 vilt med. Därför blev det en begagnad 222 när jag kände ett behov av klass 2. I verkligheten visade sig behovet vara rätt litet och 222 pipan till Blasern används väldigt lite. ?

Publicerat

Säger samma som Arctic.

Har 

Har 22lr,222, 22-250, 6,5x55, 308win,3006,8x57, 

Den som används flitigast numera är 6,5 an. Med lätta kulor. När isen har lagt sig så tar jag fram 22-250.

6,5an är billig att skjuta, lätt att få tag i ammunition till också. Liten rekyl, 

Enda nackdelen jag ser är att kalibern kräver lång pipa för att komma till sin rätt.

Annars säger jag 6xc 

S

Publicerat

Inte säkert att man kan skjuta 5000 skott med 6XC. 223 är nog den bästa kompromissen. 

Publicerat
18 minutes ago Pongu sa:

Inte säkert att man kan skjuta 5000 skott med 6XC. 223 är nog den bästa kompromissen. 

Enligt Norma ca 3500-4000 vid jakt mer.

Sen beror på vad man har för krav?

Publicerat
5 hours ago hs_merkel sa:

Enligt Norma ca 3500-4000 vid jakt mer.

Sen beror på vad man har för krav?

Visst är det så. Har själv 6XC som enda klass 2.

Publicerat

Den enda klass 2 kalibern jag har är 9,3X72R i drillingen, men den är kanske inte aktuell? ?

Publicerat
På 2018-07-05 at 20:18 sidelock sa:

6mm-kalibrarna är antingen jobbiga att hitta färdigladdade, eller så river de ur pipan relativt fort.

Nja, 6 mm BR är ganska snäll mot pipan, och Norma har ett skapligt sortiment.

Edit: De har ju slutat med jaktammo till BR såg jag nu...ormars avföda...den ultimata jaktkalibern i 6 mm (XC är för vass) ?

Publicerat
På 2018-07-05 at 21:42 MarkusR sa:

Det är ju redan sagt, men det är en svår ekvation. Specen passar perfekt på en helt vanlig svennehalvsjua, men ska du ut på längre håll landar du annars på en 6mm då får du svårt med pipliv. 6br kan vara ett alternativ. 

EDIT : osäker på om det ens finns fariksladdad jaktammo till BR 

Oryx eller Nosler BT? Eller har de slutat ladda den i BR?

Publicerat
49 minutes ago Dr Krall sa:

Nja, 6 mm BR är ganska snäll mot pipan, och Norma har ett skapligt sortiment.

Edit: De har ju slutat med jaktammo till BR såg jag nu...ormars avföda...den ultimata jaktkalibern i 6 mm (XC är för vass) ?

Lite min poäng. Helt enig med att den är en underbar patron, har dock valt bort den för egen del pga knölig matning.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.