Publicerat Juli 5, 20187 yr Tjena! Jag är ute efter en ren klass 2 bössa (alltså ingen 6,5) Vilken kaliber är mest vänlig mot pipan? jag vill kunna skjuta runt 5000 skott innan det är dags för pipbyte. Jag kommer att vårda vapnet noggrant. Jag handladdar inte! Bössan är tänkt för jakt på rå, räv och toppfågel. Även långa skotthåll kommer att förekomma.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Detta är en populär post. Svår kombo där du. 222/223/7,62x39 är utmärkt till de nämnda viltslagen och går att köpa färdigladdat, men långhåll är de inte optimala för. 6mm-kalibrarna är antingen jobbiga att hitta färdigladdade, eller så river de ur pipan relativt fort. Låter ärligt talat som att du ska ha just 6,5x55 om det är en studsare du ska ha. Vill du ha en brytpang så är 5,6x52r inte dum alls.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Instämmer med Sidelock. Tycker nog också det låter som en halvsjua du efterfrågar utifrån dina krav.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Författare 53 minutes ago Ken1 sa: Ducati. Vad är långa håll för dej??? Min 223a skjuter jaktligt till 300m Max 250 meter, anledningen till att jag egentligen inte vill ha en 6,5 är att jag redan har en 308 och dom är väldigt lika upp till 300 meter. Är som sagt intresserad av en ren klass 2 med en pipa som håller många tusen skott.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Det är ju redan sagt, men det är en svår ekvation. Specen passar perfekt på en helt vanlig svennehalvsjua, men ska du ut på längre håll landar du annars på en 6mm då får du svårt med pipliv. 6br kan vara ett alternativ. EDIT : osäker på om det ens finns fariksladdad jaktammo till BR
Publicerat Juli 5, 20187 yr 8 minutes ago Ducati821 sa: Max 250 meter, anledningen till att jag egentligen inte vill ha en 6,5 är att jag redan har en 308 och dom är väldigt lika upp till 300 meter. Är som sagt intresserad av en ren klass 2 med en pipa som håller många tusen skott. Hade nog valt en 223 i så fall...
Publicerat Juli 5, 20187 yr Författare 25 minutes ago Holz sa: Hade nog valt en 223 i så fall... Vad är livslängden på en 223 pipa med rätt skötsel?
Publicerat Juli 5, 20187 yr 3 minutes ago Ducati821 sa: Vad är livslängden på en 223 pipa med rätt skötsel? Vad jag läst bör de klara 5-6000 skott. Fördelen gentemot 222 är att 223 normalt klarar att stabilisera lite tyngre kulor.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Jag skulle valt en 223:a. Det finns billig övningsammunition från GGG om du har lite tur och den skjuter tätt i din bössa.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Författare 33 minutes ago Pongu sa: Jag skulle valt en 223:a. Det finns billig övningsammunition från GGG om du har lite tur och den skjuter tätt i din bössa. Det lutar åt en 223! Är det någon som vet hur lång pipan minst måste vara för att all krut ska hinna brinna upp? Jag kommer inte att använda dämpare.
Publicerat Juli 5, 20187 yr 223an är trevlig. Min favorit är dock 6.5 ( jag hävdar bestämt att den duger till klass 1 vilt MEN ) med 100gr kulor. Lågt laddat så är den löjligt jäkla snäll. Snällare än 243 i rekylen och skjuter ändå hyfsat på lite avstånd? Hornady sp 100gr duger gott men klart bst eller liknande är häftigare?
Publicerat Juli 6, 20187 yr 8 hours ago Ducati821 sa: Det lutar åt en 223! Är det någon som vet hur lång pipan minst måste vara för att all krut ska hinna brinna upp? Jag kommer inte att använda dämpare. Typ valfri piplängd, den bränner fort.
Publicerat Juli 6, 20187 yr Om du vill röra om i grytan lite mer kan du ju byta ut din .308 mot något grövre och köpa en 6,5a för ändamålen du angivit.
Publicerat Juli 6, 20187 yr Fundera ett tag till om inte 6,5x55 blir bättre. Du kan ha annan optik och anpassa bössan till ditt tänkta användningsområde så att den blir mer specialiserad för det tänkta användningsområdet -- och så kan du behålla 308 som "generalistbössa". Jag har tillgång till: 22 Lr 222 Rem 6,5x55 300 WM 9,3x62 Av de används i princip bara 6,5x55 och 9,3x62 till jakt. Jag övningsskjuter en del med 22 Lr. 222 pipan kommer i princip aldrig ut, eftersom allt det den gör, gör 6,5x55 i princip lika bra eller bättre. Om du fortfarande vill ha en ren klass 2 så låter det som om 223 passar dig bäst. Jag hade själv valt en 6 XC som ren klass 2, men då laddar jag själv och har inga större problem med kortare pipliv. Nu har jag en 6,5x55, så behovet av 6 XC är inte så stort, och 6,5x55 går det att skjuta klass 1 vilt med. Därför blev det en begagnad 222 när jag kände ett behov av klass 2. I verkligheten visade sig behovet vara rätt litet och 222 pipan till Blasern används väldigt lite. ?
Publicerat Juli 6, 20187 yr Säger samma som Arctic. Har Har 22lr,222, 22-250, 6,5x55, 308win,3006,8x57, Den som används flitigast numera är 6,5 an. Med lätta kulor. När isen har lagt sig så tar jag fram 22-250. 6,5an är billig att skjuta, lätt att få tag i ammunition till också. Liten rekyl, Enda nackdelen jag ser är att kalibern kräver lång pipa för att komma till sin rätt. Annars säger jag 6xc S
Publicerat Juli 6, 20187 yr Inte säkert att man kan skjuta 5000 skott med 6XC. 223 är nog den bästa kompromissen.
Publicerat Juli 6, 20187 yr 18 minutes ago Pongu sa: Inte säkert att man kan skjuta 5000 skott med 6XC. 223 är nog den bästa kompromissen. Enligt Norma ca 3500-4000 vid jakt mer. Sen beror på vad man har för krav?
Publicerat Juli 6, 20187 yr Författare Detta är en populär post. Tack för alla svar! ? Det kommer att bli en 223!
Publicerat Juli 6, 20187 yr 5 hours ago hs_merkel sa: Enligt Norma ca 3500-4000 vid jakt mer. Sen beror på vad man har för krav? Visst är det så. Har själv 6XC som enda klass 2.
Publicerat Juli 7, 20187 yr Den enda klass 2 kalibern jag har är 9,3X72R i drillingen, men den är kanske inte aktuell? ?
Publicerat Juli 8, 20187 yr På 2018-07-05 at 20:18 sidelock sa: 6mm-kalibrarna är antingen jobbiga att hitta färdigladdade, eller så river de ur pipan relativt fort. Nja, 6 mm BR är ganska snäll mot pipan, och Norma har ett skapligt sortiment. Edit: De har ju slutat med jaktammo till BR såg jag nu...ormars avföda...den ultimata jaktkalibern i 6 mm (XC är för vass) ?
Publicerat Juli 8, 20187 yr På 2018-07-05 at 21:42 MarkusR sa: Det är ju redan sagt, men det är en svår ekvation. Specen passar perfekt på en helt vanlig svennehalvsjua, men ska du ut på längre håll landar du annars på en 6mm då får du svårt med pipliv. 6br kan vara ett alternativ. EDIT : osäker på om det ens finns fariksladdad jaktammo till BR Oryx eller Nosler BT? Eller har de slutat ladda den i BR?
Publicerat Juli 8, 20187 yr 49 minutes ago Dr Krall sa: Nja, 6 mm BR är ganska snäll mot pipan, och Norma har ett skapligt sortiment. Edit: De har ju slutat med jaktammo till BR såg jag nu...ormars avföda...den ultimata jaktkalibern i 6 mm (XC är för vass) ? Lite min poäng. Helt enig med att den är en underbar patron, har dock valt bort den för egen del pga knölig matning.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.