Publicerat Juli 20, 20187 yr Hej. Liten fundering......???? Känner ibland att en smidig å lätt kaliber 20 hade varit kanon när man jagar på gryt. En 20a med möjlighet att sätta på ett kombi sett på i nån go klass 2 kaliber, för att ha när man går efter grävlingen på natten. Vilka knallpåkar i kaliber 20/20 å 20/klass 2 till ett humant pris kan rekommenderas? Har sett att Gyttorp har en fin. Även Classic har en trevlig, Zoli gissar jag har kanske..... Någon som vågar rekommendera en go smidig å lätt 20a/kombi?
Publicerat Juli 20, 20187 yr Skulle påstå att en lätt klass 2 drilling är vad du behöver, smidigare att trycka till en spak än att skifta pipset för att få tillgång till kulan. Med all säkerhet billigare också mtp vad enkla klass 2 drillingar utan kikare går för.
Publicerat Juli 20, 20187 yr Författare 29 minutes ago sidelock sa: Skulle påstå att en lätt klass 2 drilling är vad du behöver, smidigare att trycka till en spak än att skifta pipset för att få tillgång till kulan. Med all säkerhet billigare också mtp vad enkla klass 2 drillingar utan kikare går för. Jo men de har du helt rätt i. Fast jag har redan en go Drilling. Tänkte att en lätt 20a å släpa med sig hade varit gött vid gryt jakt iåmed att man ändå släpar med sig så mycket bröte. Å en nätt å go kombi när man försöker ställa grävling på natten hade kanske också varit fint. Har tyvärr ingen ”enskottare” så de får bli kompromiss......
Publicerat Juli 20, 20187 yr 3 hours ago Sjöfaran sa: Har sett att Gyttorp har en fin. Nä.... 3 hours ago Sjöfaran sa: Även Classic har en trevlig Nä, absolut INTE..... 3 hours ago Sjöfaran sa: Zoli gissar jag har kanske..... Helst inte det heller..... Seriöst, ska det vara smutt i kaliber 20 å kombi är Merkel SL2 da shit. Lätt, smidigt, nätt.... Så är det det bara..... Annars funkar det mesta tyskt eller österrikiskt i kaliber 16 med. Men italiensk skit ska du skita i. /T
Publicerat Juli 20, 20187 yr 3 hours ago Sjöfaran sa: nätt å go Går tyvärr inte att sätta i samma mening som Zoli, Classic och Gyttorp. Sorry. Har själv fått en "aha-upplevelse" precis över hur smidig en smidig kombi verkligen är och det är inget av de tre ovannämnda.
Publicerat Juli 20, 20187 yr 5 hours ago Sjöfaran sa: Jo men de har du helt rätt i. Fast jag har redan en go Drilling. Tänkte att en lätt 20a å släpa med sig hade varit gött vid gryt jakt iåmed att man ändå släpar med sig så mycket bröte. Å en nätt å go kombi när man försöker ställa grävling på natten hade kanske också varit fint. Har tyvärr ingen ”enskottare” så de får bli kompromiss...... Skippa den iden. Antingen en revolver i 22lr eller drilling. Kombi och grytjakt i samma mening är som att klämma pu..en i dörren. Jävligt fel helt enkelt... Smidig drilling är vad du behöver för den typen av jakt. Hade du sagt trädskällare så hade jag förstått men grytjakt o vak vid gryt o kombi? nä nej o nä på den. Försök skaffa en enpetare revolver istället så spar du mkt vikt.
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 5 hours ago pmt sa: Nä.... Nä, absolut INTE..... Helst inte det heller..... Seriöst, ska det vara smutt i kaliber 20 å kombi är Merkel SL2 da shit. Lätt, smidigt, nätt.... Så är det det bara..... Annars funkar det mesta tyskt eller österrikiskt i kaliber 16 med. Men italiensk skit ska du skita i. /T Anade att det var så Tobias. Suck, där sprack billigt ......
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 2 hours ago marcus.söderlund sa: Skippa den iden. Antingen en revolver i 22lr eller drilling. Kombi och grytjakt i samma mening är som att klämma pu..en i dörren. Jävligt fel helt enkelt... Smidig drilling är vad du behöver för den typen av jakt. Hade du sagt trädskällare så hade jag förstått men grytjakt o vak vid gryt o kombi? nä nej o nä på den. Försök skaffa en enpetare revolver istället så spar du mkt vikt. Tanken var väl pipsett 20e på gryten. Å kombisettet på natten med ställande hund. He he he, kombi på gryt, de hade väl varit en syn för gudarna?. Men en smidig kombi när man går på natten, de tror jag lite på..... För då om man har en breneke i också så har man nånting bättre om det är en nasse man kommer fram till å inte herr grävling....
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 5 hours ago pmt sa: Nä.... Nä, absolut INTE..... Helst inte det heller..... Seriöst, ska det vara smutt i kaliber 20 å kombi är Merkel SL2 da shit. Lätt, smidigt, nätt.... Så är det det bara..... Annars funkar det mesta tyskt eller österrikiskt i kaliber 16 med. Men italiensk skit ska du skita i. /T Sauer 54. Är den bara i 16??
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 5 hours ago Joacim sa: Går tyvärr inte att sätta i samma mening som Zoli, Classic och Gyttorp. Sorry. Har själv fått en "aha-upplevelse" precis över hur smidig en smidig kombi verkligen är och det är inget av de tre ovannämnda. De är Merkel eller Sauer gissar jag.....?
Publicerat Juli 21, 20187 yr 3 hours ago Sjöfaran sa: De är Merkel eller Sauer gissar jag.....? Nej för min del var det en Heym 22 som blev ögonöppnaren. Mvh Joacim
Publicerat Juli 21, 20187 yr 5 hours ago Sjöfaran sa: Sauer 54. Är den bara i 16?? Bara sett i 16/70 och nära på bara i 7x57r.
Publicerat Juli 21, 20187 yr 7 hours ago Sjöfaran sa: Sauer 54. Är den bara i 16?? Nope, men de är ovanligare än rosa enhörningar i jaktstadgan..... T
Publicerat Juli 21, 20187 yr Detta är en populär post. 7 hours ago Sjöfaran sa: Anade att det var så Tobias. Suck, där sprack billigt ...... Tja, billigt sett till kronor och ören eller till vad du får per krona? Om du inte envisas med sketna jänkekalibrar i kulpipan så behöver det inte bli speciellt dyrt en i kronor räknat. 7 hours ago Sjöfaran sa: De är Merkel eller Sauer gissar jag.....? Och Heym, Krieghoff, Blaser, Sodia, Borownik, Funk...... Kort och gott: alla Tyskarna och alla Österrikarna. Kombin är liksom deras "grej". T
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 2 hours ago pmt sa: Tja, billigt sett till kronor och ören eller till vad du får per krona? Om du inte envisas med sketna jänkekalibrar i kulpipan så behöver det inte bli speciellt dyrt en i kronor räknat. Och Heym, Krieghoff, Blaser, Sodia, Borownik, Funk...... Kort och gott: alla Tyskarna och alla Österrikarna. Kombin är liksom deras "grej". T Så är det. Nä nån jänkekaliber blir det väl inte direkt..... så vida nu inte 5,6-52r är en USAkaliber..... 5,6-52r lockar mest. I kombo med 20 eller möjligen 16.....•
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 2 hours ago pmt sa: Nope, men de är ovanligare än rosa enhörningar i jaktstadgan..... T Suck?. Skit också, å då även troligen dyra som f......
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 4 hours ago sidelock sa: Bara sett i 16/70 och nära på bara i 7x57r. Iåförsig en trevlig kombination......
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 6 hours ago Joacim sa: Nej för min del var det en Heym 22 som blev ögonöppnaren. Mvh Joacim Heym är fina helt klart.
Publicerat Juli 21, 20187 yr 42 minutes ago Sjöfaran sa: Suck?. Skit också, å då även troligen dyra som f...... Nja, mig veterligen som en 54 brukar kosta..... Men jag nog bara sett typ två till salu på Egun de senaste 15 åren eller så. Rosa enhörningar är ovanliga de med. Men kalibern är rätt underordnad smedens kompetens - du kan hitta lätta smäckra 16 och 12or med. Men då får du leta lite äldre vapen och kulkalibrar som 6,3x52R eller så. T
Publicerat Juli 21, 20187 yr 47 minutes ago Sjöfaran sa: Iåförsig en trevlig kombination...... Går ju att ladda varmintkulor även i den kalibern om det nu bara handlar om nattgrävling. Och 16/70 är inga problem att köpa färdig plugg till.
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 1 hour ago sidelock sa: Går ju att ladda varmintkulor även i den kalibern om det nu bara handlar om nattgrävling. Och 16/70 är inga problem att köpa färdig plugg till. Go poäng..... så långt hade jag faktiskt inte tänkt?. Hur är det att skjuta hagel med en sådan gosse. Kan man krossa duvor eller är det egentligen en mera kul bössa?
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Nja, mig veterligen som en 54 brukar kosta..... Men jag nog bara sett typ två till salu på Egun de senaste 15 åren eller så. Rosa enhörningar är ovanliga de med. Men kalibern är rätt underordnad smedens kompetens - du kan hitta lätta smäckra 16 och 12or med. Men då får du leta lite äldre vapen och kulkalibrar som 6,3x52R eller så. T Ok. Inget att direkt söka efter då. 16 som är melodin på den gubben. Men 16 är ju inte illa det heller?. Tobias vilken kombi är mest ok att skjuta hagel med? Finns det kombi som är helt ok att stå å krossa duvor med??
Publicerat Juli 21, 20187 yr 35 minutes ago Sjöfaran sa: Go poäng..... så långt hade jag faktiskt inte tänkt?. Hur är det att skjuta hagel med en sådan gosse. Kan man krossa duvor eller är det egentligen en mera kul bössa? Passar kolven och du kan peka rätt så går duvan sönder. Jag skjuter rätt mycket duvor både med och utan näbb med min drilling.
Publicerat Juli 21, 20187 yr Författare 4 minutes ago sidelock sa: Passar kolven och du kan peka rätt så går duvan sönder. Jag skjuter rätt mycket duvor både med och utan näbb med min drilling. Gött, låter bra?. Snygga påkar dom där 54erna?