Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tankar om min Tikka M690 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en Tikka M690 6,5x55 som jag har lite funderingar över.

Har gått lite i tankar att byta upp mig till nyare och större kaliber men jag ifrågasätter mig själv varige gång varför när jag skjuter/jagar så lite som jag gör, mer än att det hade varit kul att äga en ny bössa då jag köpte denna Tikkan begagnad.

Så istället har har funderat på om det är lönt o lägga nån krona på att uppdatera Tikkan jag har istället för en mindre peng än en ny. Men vet inte om det är lönt att spendera pengar på en äldre bössa i denna kaliber. 

Det jag i huvudsak hade i åtanke var att sätta på en ljuddämpare, är dock rätt oinsatt, är det några nackdelar med det på en 6,5x55 har förstått att man brukar kapa pipan när man sätter på dämpare men att man då kan förlora hastighet på kulan, jag vill ändå att det ska fortsätta vara ett fullgott klass1 vapen för gris, älg osv. Är det något man bör tänka på med dämpare till en 6,5x55 alltså?

Sen funderade jag på om det finns nått sätt att få reda på hur gammal bössan är? jag hittade en lista från Sako med Tikka bössor men just denna modell står det bara när den började tillverkas. 

Är även nyfiken på om det finns några tips på vad man kan uppdatera en sån här bössa med, om nån har tips/erfarenhet/länk till nån rolig tråd med nån som gjort nått med en M690.

Publicerat

Nej. Behåll. Du har en utmärkt bössa, som är 'modern'. Från 90-talet typ. Du hittar ingen ny som är nämnvärt bättre. Byta stock!? Tror både GRS och KKC gör inlet till M690.

Publicerat

Nya bössor har ingen själ.... Behåll... 

Publicerat

Sätt på en dämpare som bygger lite framåt. Typ aimsport triton 42. Kapa några cm bara så blir inte bössan så mkt längre än nu.

Tikkan är ett utmärkt vapen. Otroligt trevligt. Du kanske skulle skämma bort den med en ställbar kolvkam oxå. Så har du precis allt du behöver även om du skulle jaga 5 dagar i veckan året runt.

Publicerat

Lär väl gå å få bort kornfot utan att kapa pipan på den också. Min M65 ha dom då gjort så på. KKC eller GRS är en smaksak så lägg ner systemet i nån av dom så få du en "ny bössa" ;)

Publicerat
  • Författare

Förlorar man inte lite av själen av tikkan Ken1 hänvisar till med en ny stock? Bara en tanke ;)

Dock har jag haft tankar på stocken då pipan ligger väldigt väldigt nära på ena sidan (ej cetrerat i stocken) och jag har några gånger upplevt att bössan börjat sprida skotten när den blir varm vid övningsskytte, har funderat på om värmen påverkar att pipan skulle gå emot stocken, har dock inte gjort en 100% bedömning av detta då det ev. Skulle kunna vara mänskliga faktorn men har varit misstänksam på den. 

Några fler tips på ljuddämpare som skulle passa den här modellen/kalibern eller vad man ska tänka på?

Publicerat

Själen sitter i hjärtat. Inte kläderna ?

Publicerat
14 minutes ago Mögren sa:

Förlorar man inte lite av själen av tikkan Ken1 hänvisar till med en ny stock? Bara en tanke ;)

Dock har jag haft tankar på stocken då pipan ligger väldigt väldigt nära på ena sidan (ej cetrerat i stocken) och jag har några gånger upplevt att bössan börjat sprida skotten när den blir varm vid övningsskytte, har funderat på om värmen påverkar att pipan skulle gå emot stocken, har dock inte gjort en 100% bedömning av detta då det ev. Skulle kunna vara mänskliga faktorn men har varit misstänksam på den. 

Några fler tips på ljuddämpare som skulle passa den här modellen/kalibern eller vad man ska tänka på?

Aimsport triton 42

RCC carbon 

Beroende på vad du ska göra. Ska du kunna skjuta så pipan glöder på skjutbana/skjutbio eller jakt? så aimsport. Annars gillar jag rcc skarpt likaså.

Mer för jakt kvittar de men rcc carbon är effektiv o riktigt trevlig o titta på lilaså  ;)

Haft flertalet av bägge märken o gillar dom bägge.

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago Ken1 sa:

Själen sitter i hjärtat. Inte kläderna ?

Sant, endel i tvekandet av ny bössa kan helt klart innehålla endel sentimentalitet då denna Tikkan är min första studsare. Och det faktum att nya komposit många gånger känns billigt på något vis. Men så tänker man nytt är nytt o komposit är mer underhålls fritt. Men visst dom känns mer som en bruks bössa än en jaktkamrat som den gamla.

Publicerat
1 hour ago Mögren sa:

Dock har jag haft tankar på stocken då pipan ligger väldigt väldigt nära på ena sidan (ej cetrerat i stocken) och jag har några gånger upplevt att bössan börjat sprida skotten när den blir varm vid övningsskytte, har funderat på om värmen påverkar att pipan skulle gå emot stocken, 

Plastbädda mekanismen, då försvinner problemet- se till att pipan hamnar mitt i pipkanalen i samma veva.

1 hour ago Mögren sa:

En Stalon Viktor eller en VMAC Havana löser alla dina problem. UTAN ATT KORTA AV PIPAN

Publicerat
  • Författare
8 hours ago marcus.söderlund sa:

Aimsport triton 42

RCC carbon 

Beroende på vad du ska göra. Ska du kunna skjuta så pipan glöder på skjutbana/skjutbio eller jakt? så aimsport. Annars gillar jag rcc skarpt likaså.

Mer för jakt kvittar de men rcc carbon är effektiv o riktigt trevlig o titta på lilaså  ;)

Haft flertalet av bägge märken o gillar dom bägge.

Okej, ska jag tolka att är Aimsport lite vassare än Rcc då? Men om man bara skjuter lite då och då så duger rcc lika bra, eller vad är skillnaden?

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Dansken sa:

Plastbädda mekanismen, då försvinner problemet- se till att pipan hamnar mitt i pipkanalen i samma veva.

En Stalon Viktor eller en VMAC Havana löser alla dina problem. UTAN ATT KORTA AV PIPAN

Okej, har läst i nån tråd att folk skriver om plastbädda och läste även att någon av kolvarna jag blev tipsad om här behöver plastbäddas efter köp för annars finns risken att den spricker (varför?) Och då gäller inte garantin?!. Är inte insatt i vad plastbäddning innebär riktigt.

Okej ska läsa på lite om dessa dämpare med, vad är fördelarna med dessa?

Publicerat

En bössa där mekanismen är rätt inpassad behöver inte plastbäddas. Plastbäddning har kommet till för att dom flesta inte kan passa in en bössa. Då kan man mosa ned den i en massa plast så "alla kan vara med"

Nästa användningsområde är att reparera något som har gått sönder eller som skjuter dåligt- där kommer din in i bilden enligt beskrivningen.

Gamla Husqvarna som är slarvigt inpassade från fabriken kan man med fördel plastbädda profylaktiskt om man hittar en som inte är sprucken vid lådstjärten, for det kommer den att göra annars när rekylklacken "sätter sig" i träet.

Att garantin skulle falla bort om du bäddar bössan är knappast något problem i ditt fall ;)

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Dansken sa:

En bössa där mekanismen är rätt inpassad behöver inte plastbäddas. Plastbäddning har kommet till för att dom flesta inte kan passa in en bössa. Då kan man mosa ned den i en massa plast så "alla kan vara med"

Nästa användningsområde är att reparera något som har gått sönder eller som skjuter dåligt- där kommer din in i bilden enligt beskrivningen.

Gamla Husqvarna som är slarvigt inpassade från fabriken kan man med fördel pladtbädda profylaktiskt om man hittar en som inte är sprucken vid lådstjärten, for det kommer den att göra annars när rekylklacken "sätter sig" i träet.

Att garantin skulle falla bort om du bäddar bössan är knappast något problem i ditt fall ;)

Innebär det att den blir mer permanent fastsatt? Mer jobb om man vill byta stock alltså. Är plastbäddning nått man kan lämna till vapensmed?

När jag köpte bössan hade säljaren precis haft isär och smort upp och oljat hela bössan, kan en felaktig montering av denne medföra att pipan ligger fel?

Nej nej, det var nån ny stock från GRS som krävde plastbäddning för att garantin skulle gälla. Men av det du skrev längre upp förstår jag det som att det är för att den kanske är lite mer "universal" då.

Publicerat

När man plastbäddar "gjuter man av" mekanismen i stocken så den passar precis, och kan monteras av och på som vanligt efteråt. Den är INTE permanent fastsatt (om man inte har riktigt otur);)

Bössan kan bara sitta ihop på ett sätt. Förmodligen har träet slaget sig lite på grund av fukt eller temperatur över åren. Träet är ett levande material (eller var) och det är ganska vanligt att det rör sig lite med tiden och pipan kan således hamna snett i pipkanalen. Efter en veckas älgjakt i pissregn  pekar den kanske åt andra sidan. 

Kravet om plastbäddning på GRS för att garantin ska gälla är för vapen över en viss kaliber (kommer inte ihåg vart gränsen går) Däremot bortfaller garantin tydligen på NYA vapen av en visst fabrikat som tillverkas i Finland om man plastbäddar dom.

Publicerat

Välkommen hit till forumet för resten :)

Publicerat
  • Författare

Aha då är jag med lite mer. Googlade lite bilder också ;) är det ett dyrt ingrepp att plastbädda?

Okej, ska man byta stock kanske man ska kontakta dom för att få mer info innan så man vet vad kraven är för just denna bössa. 

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Dansken sa:

Välkommen hit till forumet för resten :)

Tack så mycket. Jag googlade lite på min böss modell och ramlade in här och tyckte dom flesta fick så bra svar på sina frågor så jag bestämde mig för att bli medlem själv. Många andra forum eller kanaler går det inte fråga nått utan att bli överröst av mängder av orelevanta åsikter, ibalnd rent av otrevliga, och gissningar utan att veta utan bara nått "man hört nån gång" och efter mängder av diskussioner har man egentligen aldrig fått nått svar, här verkar man få trevliga svar baserade på erfarenhet och kunskap. Det är roligt! ?

Publicerat
45 minutes ago Mögren sa:

Aha då är jag med lite mer. Googlade lite bilder också ;) är det ett dyrt ingrepp att plastbädda?

Min bössa började sprida som en tok för några år sen, förstod att plastbäddning var vad som gällde. Kollade några instruktioner för hur man plastbäddar själv men insåg att det nog var bättre att jag lämnade in den till en vapensmed. Min enda klass 1-bössa och det var i början på jaktsäsongen så jag ville inte chansa. Betalade 2000 kr för det, jobbet var klart på ett par dagar och resultatet blev ruskigt bra enligt mig. Tycker så här i efterhand att det absolut var värt pengarna.

Publicerat
  • Författare

Okej, jag ska ta kontakt med någon vapenhandlare i närheten och diskutera saken med dom om bäsdning samt kolla lite närmare på ljuddämparna jag blivit tipsad om här och se vad det landar med, intressant med ny kolv förståss men funkar det bra med bäddbingen så kanske jag avvaktar tills nästa gång suget efter uppdatering kommer smygande ;) börjar bössan bete sig som den ska så hoppas jag på att jag tar mig mer tid att börja övningsskytte mer då jag egentligen tycker det är rätt roligt. ?

Publicerat
  • Författare

Efter en snabb lösning och koll av dämparna så märker jag att ni inte gjort det lätt för mig, dom ligger rätt liks i pris om jag hittat rätt och fått goda recensioner. 

Aimsport Triton 42

RCC Carbon

Stalon Viktor

VMAC Havana

Några verkar ju finnas i olika storlekar, och jag antar då har olika dämp effekt, tanken är nog att inte behöva kapa pipan. Läste nånstans att VMAC var dom enda som har rätt håldiameter till 6,5x55 vad det nu betyder. 

Nån mer åsikt om dessa dämpare?