Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tankar om min Tikka M690 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Rekommendera dämpare till andra är inte lätt då det handlar om personliga tyckanden...

Fråga dig själv vad du vill prioritera. Låg vikt, liten diameter, kortast möjliga förlängning, mest ljudborttagande, billigast etc. Därifrån kan du börja kolla på modeller å fakta kring dessa på tex ljuddämpare.nu Jag ha själv tex en Havana 175 som förlänger en del men inte så jag störs å den tar udden av värsta smällen så jag kan skjuta utan hörselskydd om jag vill men om vi använder radio så sitter ju Soundscopes i ändå. Jag ha även en Stalon compact som fyller sin funktion väl... :)

Publicerat
  • Författare
På 2018-07-30 at 09:15 Dansken sa:

När man plastbäddar "gjuter man av" mekanismen i stocken så den passar precis, och kan monteras av och på som vanligt efteråt. Den är INTE permanent fastsatt (om man inte har riktigt otur);)

Bössan kan bara sitta ihop på ett sätt. Förmodligen har träet slaget sig lite på grund av fukt eller temperatur över åren. Träet är ett levande material (eller var) och det är ganska vanligt att det rör sig lite med tiden och pipan kan således hamna snett i pipkanalen. Efter en veckas älgjakt i pissregn  pekar den kanske åt andra sidan. 

Kravet om plastbäddning på GRS för att garantin ska gälla är för vapen över en viss kaliber (kommer inte ihåg vart gränsen går) Däremot bortfaller garantin tydligen på NYA vapen av en visst fabrikat som tillverkas i Finland om man plastbäddar dom.

Har kollat upp lite pris på plastbäddning och annat hos Jaktia i Växjö, dom skickar vapnet till någon smed, vet ej vilken ännu, hade funderingar på att ev gänga pipan när den ändå är iväg för att vid ett senare tillfälle när jag bestämt mig för vilken dämpare jag vill ha köpa en då, är det en bra idé att gänga pipan utan att veta vilken dämpare man ska ha, eller behöver dämparen passas in, kan det vara olika gängor på olika dämpare?

Publicerat

Köper du ny dämpare väljer du gänga själv. Varierar ju beroende på piptjocklek. En varmintpipa gängas oftast M18x1 medans std pipor oftast har M14x1 eller M15x1. Men på tex Hva 1900 få man gå ner till M13x1. Köper du beg dämpare få du ju gänga pipan efter gängan som den dämparn har. Bäst är att skicka med dämparen till smeden så denne få slå gängan anpassad till just den...

Publicerat

Köp en beggad dämpare med M14 alt M15 & lämna sedan in för gängning efter det så sparar du några kronor. Begmarknaden dräller av bra & billiga dämpare.

Publicerat
  • Författare
30 minutes ago Robert.M sa:

Köp en beggad dämpare med M14 alt M15 & lämna sedan in för gängning efter det så sparar du några kronor. Begmarknaden dräller av bra & billiga dämpare.

Vad är livslängden på en dämpare?

Publicerat
7 minutes ago Mögren sa:

Vad är livslängden på en dämpare?

Det tråkiga svaret är: Beror på hur mycket å hur ofta du skjuter... Men dom tål jävlar mycket å länge. Dvs ett antal år även om du pangar på rätt ordentligt...

Publicerat

Beror på ifall du köper Aluminiumdämpare eller ståldämpare. Sen finns det hybrider av Stål & alu men ska du skjuta mkt bana är nog dämpare med stål/stålhybrid att föredra. Jag använder själv aludämpare på mina jaktpipor. Visst skjuter jag lite bana men betoning på lite & långsamt.

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago HuggyBear sa:

Det tråkiga svaret är: Beror på hur mycket å hur ofta du skjuter... Men dom tål jävlar mycket å länge. Dvs ett antal år även om du pangar på rätt ordentligt...

Okej, tänkte om man nu säljer en för att byta kanske man gör det för att den gjort sitt eller man inte är nöjd, sökte i närområdet nu och hittade inte så mycket begagnat, finns det nått bättre ställe att kolla än blocket?

Publicerat

Tror nog att det är ytterst få som säljer sina dämpare för att dom är slutskjutna! Vanligast är nog att folk helt sonika ändrat sin uppfattning om vad dom prioriterar med dämparen eller att dom bytt vapen med annan gänga.

Varför inte lägga ut en köpesblänkare här på jaktsidan å på grannforat. Att skumma igenom säljessidorna på båda dessa kan ju också vara klokt... :)

Publicerat

Om priset är prio 1 köper du en NY VMAC V4 för under 2500

Håll dig från dämpare tillverkade i mitt forna hemland

Publicerat

Precis som Krambjörnen så tror jag att många byter dämpare utan att dom är slutskjutna. Jag har endast köpt 1 av mina 4 dämpare jag haft ny & samtliga har funkat bra. Kikade snabbt på Blocket & så 4 dämpare till salu och det fanns förmodligen fler till salu..