Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JAKTMARKERNA FULL I RENAR

Featured Replies

Publicerat

Nu har dom kört renar på våra jaktmarker >:(

var å körde runt ikväll och det är renspår överalt,så nu blir det svårt med hunden.

hade en flock på bakgården som stod och åt från buskar å jordgubbsland.

• Svar 76
  • Visningar 6,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Välkommen i klubben vi har haft fanstygen i ca 2 veckor här :D

Publicerat

Mycket kött!  :)

Publicerat
  • Författare

fri avskjutning på ren ;)

Publicerat

Jag är med ;D

Publicerat

Skicka gärna ner en bog!  :P ;D

Publicerat

Oj, blev förvånad när jag såg detta... Har ni verkligen inte renar där alltid??

Publicerat
  • Författare

inte alltid men oftast vintertid.har inte haft så här mycket ren på säkert 5-6 år.det är väl tack vare att isbjörnen har minskat ;D ;D

Publicerat
:D  Ok, hojja, jag trodde det fanns ren där oxå jämt.. Tycker jämt man ser dem när man åker över till finland å så oxå... haha, men det är väl för att man själv är så van vid dem som man tror att de finns överallt.. :D
Publicerat
Nu har dom kört renar på våra jaktmarker >:(

var å körde runt ikväll och det är renspår överalt,så nu blir det svårt med hunden.

hade en flock på bakgården som stod och åt från buskar å jordgubbsland.

Vi har haft renar i Bondersbyn, Kalix sedan sept.-okt. Egentligen hela året för Vi har några renägare i byn som har köpt renmärken. Det satyg som borde vara inhängnade som andra kreatur t. ex. som koller, får, m. m.

Oj, blev förvånad när jag såg detta... Har ni verkligen inte renar där alltid??

Dom där 4-bentingarna är mindre synliga på sommaren och sensommaren men blir väldigt synliga i sept.-okt.

Blääääääääääää för dessa djur! >:(

Publicerat

Ok, inte heller där året om.. Oj, jag får nog ändra min världsbild litegrann!! :D Men int är dom väl blä?? Dom är ju rätt så söta!! ;) Jag hade en alldeles egen när jag var yngre, jag hade döpt den till Mulle, men smet till Pajala flera gånger så tillslut var alla less på den så då fick den bli mat istället..

Publicerat
  • Författare

vi brukar sällan ha renar på våra jaktmarker men vissa ställen har ju ren varje vinter.

Publicerat

Den dagen jag såg en ren på mina marker skulle jag gå hem och tappa upp ett hett bad och knäcka en sjuttis ;D

Publicerat

Äh lite renar är väl inte hela världen, här finns de så gott som överallt och ställer väldigt sällan till med bekymmer.

Anledningen till att ni fått mer ren på markerna än vanligt i år, beror troligen på att det är så dåligt med bete i år vilket ställer till det endel.  :-

Mvh

Publicerat
Ok, inte heller där året om.. Oj, jag får nog ändra min världsbild litegrann!! :D Men int är dom väl blä?? Dom är ju rätt så söta!! ;) Jag hade en alldeles egen när jag var yngre, jag hade döpt den till Mulle, men smet till Pajala flera gånger så tillslut var alla less på den så då fick den bli mat istället..

Det är så här Annis, att renarna får inte vara söder om järnvägen mellan Boden-Morjärv-Haparanda sommartid och därför är Vi befridade från dessa odjur en stor del av året. Det blir ju alltid strörenar kvar här nere som inte smaerna får med sig hem till lappmarkerna och dom är inte populära här heller. :D

Hade den inte gått någon dressyrkurs och lärt sig att den skulle stanna hemma på gården ??? ;D ;D ;D

Det brukar alltid komma in trfikrapporter om att det är renar som har kommit ut på E4:an vintertid för att slicka salt från vägen mellan Töre-Åkroken-Kalix-Haparanda på några ställen. Vid korsningen till Båtskärsnäs och vid Säivisnäs. Det är väl dom västa ställerna. ;D

Äh lite renar är väl inte hela världen, här finns de så gott som överallt och ställer väldigt sällan till med bekymmer.

Anledningen till att ni fått mer ren på markerna än vanligt i år, beror troligen på att det är så dåligt med bete i år vilket ställer till det endel.  :-

Mvh

Jepp och det är ett himla ofog som stör en under jakten och kan reta en del hundar så att det blir renjakt ist. :D

Publicerat
Det är så här Annis, att renarna får inte vara söder om järnvägen mellan Boden-Morjärv-Haparanda sommartid och därför är Vi befridade från dessa odjur en stor del av året. Det blir ju alltid strörenar kvar här nere som inte smaerna får med sig hem till lappmarkerna och dom är inte populära här heller. :D

Hade den inte gått någon dressyrkurs och lärt sig att den skulle stanna hemma på gården ??? ;D ;D ;D

Det brukar alltid komma in trfikrapporter om att det är renar som har kommit ut på E4:an vintertid för att slicka salt från vägen mellan Töre-Åkroken-Kalix-Haparanda på några ställen. Vid korsningen till Båtskärsnäs och vid Säivisnäs. Det är väl dom västa ställerna. ;D

Jepp och det är ett himla ofog som stör en under jakten och kan reta en del hundar så att det blir renjakt ist. :D

Ok, det visste jag inte.. trodde bara att de fanns överallt härikring.. :D 

Nä, tydligen hade den int d.. :D 

Men int retar de ju hundarna med flit.. :D  Man kan ju lära hundarna att renar int är nåt att bry sig i...

Publicerat

Så här blir det när ni envisas med att bo kvar i Sapmi ,Samernas Land... ::);)

Publicerat
Så här blir det när ni envisas med att bo kvar i Sapmi ,Samernas Land... ::);)

Hahaha! Sapmi är väl bara den delen av som tillhör landskapet Lappland. Det är väl kommungränsen från Överkalix-Gällivare och uppåt, men då borde Ni ju behålla renarna där uppe så att Vi slipper ofoget nere vid kusten.

;D ;D ;D

Publicerat
Ok, det visste jag inte.. trodde bara att de fanns överallt härikring.. :D 

Nä, tydligen hade den int d.. :D 

Men int retar de ju hundarna med flit.. :D  Man kan ju lära hundarna att renar int är nåt att bry sig i...

Joooooooooooooo! ;D Om det ändå hade varit vildren så hade man kunnat jaga den. ;D

Publicerat
Joooooooooooooo! ;D Om det ändå hade varit vildren så hade man kunnat jaga den. ;D

:D ;D

Publicerat
Hahaha! Sapmi är väl bara den delen av som tillhör landskapet Lappland. Det är väl kommungränsen från Överkalix-Gällivare och uppåt, men då borde Ni ju behålla renarna där uppe så att Vi slipper ofoget nere vid kusten.

;D ;D ;D

Där renen har sin gång där är Sapmi ,ett betesår som detta får nog Herr Jonsson släppa till lite av sina snöfattiga strandängar... ;D ;D ;D  ;)
Publicerat
Där renen har sin gång där är Sapmi ,ett betesår som detta får nog Herr Jonsson släppa till lite av sina snöfattiga strandängar... ;D ;D ;D  ;)

I vinter får samerna mata sina renar själva, för här lär dom inte hitta någon mat på hela vintern med det istäcket/skaren som ligger på backen, under den nyfallna snön som Vi har fått nu. ;D

Kontentan av det hela hade varit att det hade varit bättre om samerna hade behållt renarna uppe i sapmiland och lagt transportkostnaderna på föda ist för att frakta ner dom hit till kusten när det är som det är här i vinter.;D

Publicerat

kan ni inte panga renen?

Publicerat
kan ni inte panga renen?

Det hade nog isf kostat både vapenlicenser och dryga böter om man hade gott lös på dessa djur, för gud vad renägarna är rädda om dom. :D

Publicerat

RASISTER!